מחשב העל של IBM יועסק במכירה ושיווק של…מחשבי על?
IBM, אחת מהמומחות הגדולות ביותר בתחום מחשבי העל, הראתה לפני כמה חודשים בדיוק מה היא שווה כש-Watson, מחשב העל המתוחכם שלה המתבסס על טכנולוגיית האינטלגינציה המלאכותית DeepQA, לא השאיר הרבה סיכוי למתחריו האנושיים בשעשועון הטריוויה Jeopardy!.
אחרי אותה תצוגת תכלית מרשימה עלתה השאלה הבלתי נמנעת "מה עושים עם מחשב שנורא טוב בלענות על שאלות"?, כשהתשובה דיברה על שימושים בתחום הדיאגנוסטיקה הרפואית.
כעת, עושה רושם שב-IBM מצאו עוד שימוש ל-Watson, שנשמע אפילו הגיוני למדי – מכירות, שיווק ושירות לקוחות.
אנשי השיווק והתמיכה הטכנית על מגוון סוגיהם ידועים בחיבתם לעבודה ב"תבניות" שמוכרות להם מראש, וזה בהחלט נשמע כמו תפקיד אותו יוכל Watson, שמתפקד למעשה כמו מנוע חיפוש ענק אשר מתמחה בקליטת טקסט בשפה מדוברת ותרגומו כנדרש, לבצע.
דמיינו לעצמכם מחשב על שיוכל להבין במדוייק את כל מה שאתם אומרים לו, ויהיה לו מלאי מידע שיוכל לענות על כל שאלה שרק תעלו על דעתכם – האם תהיו מוכנים לוותר על ה"טאצ' האנושי" במקרה כזה?
הקולגה החדש שלכם? |
למעשה, ב-IBM כל כך משוכנעים ביכולתו של Watson בתחום עד כי הם עצמם הודיעו כי יעשו בו שימוש – לצורך שיווקם של מחשבי Watson לקונים פוטנציאלים. שתי ציפורים במכה? Check.
ב-IBM טוענים כי בצורתו הנוכחית, מחשב העל אינו מיועד להחליף את העובד האנושי, אלא לעזור לו, אך נראה שבמידה ורמת השליטה בטריוויה שלו תוכל להיות מתורגמת לרמת שליטה דומה בשאלות הלקוח – יהיו כאלו שלא יהססו לוותר על שירותיהם של "שקי העצמות".
כמו שזה נראה כרגע, המגבלה הגדולה ביותר של Watson, כמו כל מחשב על, היא המחיר – ב-IBM לא מגלים מהו המחיר אותו הם ידרשו, אך בהתחשב בעובדה שהוא מורכב מ-10 חוות שרתים המכילות 2,880 ליבות עיבוד וזכרון RAM של 15TB (כן, טרה בייט, זו לא טעות), מחירו צפוי לעמוד על כמה עשרות מיליוני דולרים, וזה "הימור" שלא רבים יהיו מוכנים לקחת לפני שיהיו בטוחים לחלוטין כי ההשקעה "תוחזר" להם בסופו של דבר.
האם זוהי תחילתו של הסוף עבור כל קהילת העוסקים בשירות לקוחות, או שמדובר בהבטחות גדולות מבית IBM שיעלמו באותה המהירות שבה הופיעו? אתם מוזמנים להביע את דעתכם.