Radeon 9700 – הבשר
Radeon 9700 הוא שמו של הכרטיס החדש של ATi. הכרטיס מבוסס על ליבת R300 שמציגה מספר שיפורים משמעותיים מהליבה שקדמה לה – R200, עליה מבוסס ה- Radeon 8500.
הליבה מיוצרת בתהליך ייצור של 0.15 מיקרון ומכילה 107 מיליון טרנזיסטורים, מה שהופך את ה- R300 לשבב הגרפי בעל מספר הטרנזיסטורים הגבוה ביותר שקיים.
במקום להטריד אתכם במילים, הנה המפרט הטכני המלא של ה Radeon 9700, בהשוואה ל GeForce 4 Ti4600:
nVIDIA GeForce 4 Ti4600 | ATi Radeon 9700 | |
מהירות שעון ליבה | 300MHz | 325MHz |
מהירות שעון זכרון | 650MHz DDR | 620MHz DDR |
ממשק AGP | 4x | 8x |
רוחב פס AGP | 1GB/sec | 2GB/sec |
רוחב פס לזכרון | 128bit | 256bit |
קצב תעבורה מקסימלי לזכרון | 10.4GB/sec | 19.4GB/sec |
כמות זכרון מקסימלית | 128mb | 256mb |
יחידות עיבוד Vertex Shader | 2 | 4 |
צינורות עיבוד | 4 | 8 |
טקסטורות למעבר יחיד | 4 | 16 |
קצב טרנספורמציה | 136million triangles/sec | 325million triangles/sec |
קצב מילוי | 1.2Gigapixel/sec | 2.6Gigapixel/sec |
קצב מילוי AntiAliasing | 4.8million Samples/sec | 15.6million Samples/sec |
כפי שניתן לראות מהטבלה, ה- Radeon 9700 של ATi עולה על ה- GeForce 4 Ti4600 כמעט בכל תחום ובהפרשים עצומים, למעט מהירות השעון של הזכרון.
אך גם כאן אתם יכלים להסיר דאגה מלבכם כיוון שהזכרון שיהיה מסופק עם הכרטיס הוא בעל זמן גישה נמוך ביותר של 2.2ns (לעומת 2.8ns בכרטיסי GeForce 4 Ti4600) ורוב הסיכויים שהדבר יאפשר לכם להמהיר את הזכרונות למהירויות גבוהות בהרבה מהמהירות המצוינת לעיל.
דבר נוסף שכדאי לשים אליו לב הוא ממשק ה- AGP של הכרטיס: 8x מה שנותן (תיאורטית כמובן) קצב העברת מידע מהמעבד לכרטיס של 2GB/sec, פי שניים ממה שה GeForce 4 מאפשר.
חשוב לציין כי Radeon 9700 איננו הכרטיס הראשון אשר תומך בממשק AGP 8x, גם סדרת הכרטיסים החדשה של SiS, ה- Xabre למיניהם מתגאים בתמיכה בממשק 8x אם כי הם מכוונים לפלח השוק הנמוך ולכן ספק אם התמיכה בממשק זה היא יותר מגימיק שיווקי.
שימו לב לרוחב הפס לזכרון של שני הכרטיסים: 128 ביט ב- GeForce 4 לעומת 256 ביט ב- Radeon 9700 מה שאומר שבפועל הזיכרון של ה- Radeon 9700 יהיה מהיר פי שניים מזה של ה- GeForce 4.
דברים נוספים שכדאי לשים אליהם לב הם 4 יחידות עיבוד Vertex Shaders, שמונה צינורות עיבוד ו- 16 טקסטורות למעבר יחיד.
כמו כן, קצב טרנספורמציה גבוה כמעט פי שניים וחצי מה GeForce 4, קצב מילוי גבוה פי 2 ויותר וקצב מילוי AA גבוה פי 3.25. כל אלו מבטיחים ביצועים שעולים על ביצועי ה- GeForce 4 בכל קנה מידה, ביצועים חסרי תקדים במלוא מובן המילה.
מלבד המפרט הטכני שלו, ה- Radeon 9700 מתגאה גם בתמיכה מלאה ב DirectX 9.0 של Microsoft (סקירה על DirectX 9.0 תוכלו למצוא כאן באתר שלנו, אך בכל זאת הייתי רוצה להדגיש כמה דברים).
פירוש הביטוי 'תומך תמיכה מלאה ב DirectX 9.0' הוא שהכרטיס מסוגל לבצע כל אחד ממאפייניו של DirectX 9.0, כלומר, הכרטיס מסוגל לבצע Adaptive Tesselation, מסוגל לעשות שימוש ב Displacement Mapping, מסוגל להגיע לעומק צבע של 10 ביט לכל צבע (לעומת 8 בכרטיסי המסך הנוכחיים) וכמובן תומך באופן מלא ב- Pixel & Vertex Shaders 2.0.
אם תרצו לדעת על המאפיינים של כל אלו ביתר פירוט, מומלץ לקרוא את הסקירה על DirectX 9.0 ואת הסקירה על ה Parhelia של Matrox באתר שלנו.
שיפורים נוספים ש- Radeon 9700 מציג, במיוחד על פני ה- Radeon 8500 הוא בקר זכרון משופר, בדומה לבקר הזכרון בו משתמשת nVIDIA עוד מכרטיסי GeForce 3 שלה.
שיטת הפעולה של הבקר היא פשוטה למדי, וכדי להסביר אותה, הרשו לי לצטט את עצמי, עם שינויים קלים:
"במקום בקר זכרון אחד, עם רוחב זכרון של 256bit, ה- Radeon 9700 מכיל ארבעה בקרי זכרון נפרדים, עם רוחב זכרון של 64bit כל אחד. אמנם לא מדובר בהגברת רוחב הזכרון אבל הדבר מייעל בצורה מאוד משמעותית את אופן השימוש בזכרון – נניח והמעבד מבקש מידע בגודל של 128 ביט מהזכרון, לו היה בקר זכרון אחד ברוחב 256 ביט, הוא היה מפנה את 128 הביט הדרושים למעבד ואילו 128 ביט נוספים, היו נשארים ללא שימוש אך כיוון שהבקר כבר מעביר מידע למעבד, הוא לא יכל להשתמש במקום הפנוי כדי להעביר מידע אחר, כל עוד הוא לא סיים את העברת המידע הנוכחית. כאשר ישנם ארבעה בקרי זכרון, והמעבד מבקש מידע של 128 ביט, המידע נשלח משני בקרים בבת אחת, מה שמשאיר שני בקרים אחרים פנויים לחלוטין ומוכנים למשלוח מידע נוסף, ללא תלות בבקרים האחרים. זהו חסכון עצום בזמן וברוחב פס מה שבהחלט משפיע על הביצועים של ה Radeon 9700, לטובה כמובן"
שיפור מאוד מרענן לטובה, וכמו שאומרים, עדיף מאוחר מאשר לעולם לא.
מצד שני, עדיף גם מוקדם מאשר מאוחר, ולכן בקר הזכרון של ATi יודע לעבוד גם עם זכרונות DDR II, מה שאומר שכאשר זכרונות אלו ייצאו לשוק, יוכלו חברות הייצור להתחיל לייצר כרטיסים עם זכרונות אלו באופן מיידי ולא לחכות ל- ATi שתשנה את השבב שלה.
שיפור נוסף על פני ה- Radeon 8500 הוא שיפור מערכת ה- HyperZ II, שכעת נקראת (כמה מפתיע) HyperZ III. מערכת ה- HyperZ אחראית, באופן כללי, לטיפול בערכי ה Z (עומק) של הפיקסלים הנמצאים בסצנה הנתונה. המערכת בעצם מתחלקת לשלושה "חלקים", שאת תפקידם אני אכתוב בצורה מתומצתת ביותר היות ופירוט מלא ניתן למצוא בסקירת השוק על כרטיסי המסך, תחת הסבר הטכני של ה- Radeon 8500.
Hierarchical Z – החלק שאחראי על זיהוי פיקלסים אשר מוסתרים ע"י פיקסלים אחרים ו"מחיקתם" מתהליך העיבוד של הסצינה.
Lossless Z Compression – שיטת כיווץ המאפשרת לכווץ את ערכי ה- Z הנשמרים בזכרון הכרטיס (עד לרמה של 1:24 במקרים מסוימים) ובכך לחסוך מקום ורוחב פס.
Fast Z-Clear – שיטה המאפשרת לנקות במהירות את הבאפר מערכי Z של סצינה מסוימת לאחר שהעיבוד שלה, לשם תחילת העבודה על הסצינה הבאה.
למרות ש- ATi לא שחררה פרטים רבים על השיפורים, נראה כי מדובר בשינויים קוסמטיים בלבד וכי ההבדל האמיתי נובע ממהירויות שעון גבוהות יותר.
השיפור השלישי והאחרון ש- Radeon 9700 מציג על פני Radeon 8500 הוא SmoothVision 2.0, למי שלא יודע, SmoothVision הוא השם של ATi לשיטת החלקת הקצוות המשוננים, או בשפה פשוטה יותר, AntiAliasing (או בשפה פשוטה עוד יותר, FSAA).
Radeon 8500 הציג FSAA איכותי למדי בשיטת SuperSampling אך שיטה זו גורמת לפגיעה עצומה בביצועים.
nVIDIA, מנגד, אימצה מזמן את שיטת ה- MultiSampling שנותנת את אותו אפקט FSAA אך תוך כדי אבדן ביצועים קטן בהרבה. מצד שני, MultiSampling גורמת לירידה באיכות התמונה בצורה נראת לעין.
הפעם נראה כי ATi למדה את הלקח וכי Radeon 9700 מאפשר גם שימוש ב- MultiSampling ואפילו, מאפשר רמת FSAA חסרת תקדים של 6x ברזולוציות גבוהות (לעומת 4x הקיים היום בכל הכרטיסים).
כמו כן, לטענת ATi איבוד הביצועים בעת שימוש ב- FSAA יהיה קטן בהרבה ממה שהכרנו עד היום, כנראה בגלל רוחב הפס העצום של הכרטיס (חישוב מהיר של יובל מראה כי ירידת הביצועים לא תעלה על 15% אפילו ברזולוציה גבוה כמו 1600x1200x32bbp).
אפרופו רוחב פס, גם ה- Parhelia של Matrox מתגאה ברוחב פס עצום כמו זה של ה- Radeon 9700 ורוחב פס זה אכן מראה את יעילותו ברזולוציות גבוהות עם FSAA מופעל, כאשר ה- Parhelia מסוגל להביס אפילו את ה- GeForce 4 Ti4600 שכורע תחת העומס.
נוסף על הוספת אפשרות ה- MultiSampling, שיפרו ATi גם את אלגוריתם ה Anisotropic Filtering שלהם ותיקנו בו באג אשר גרם (בכרטיסי Radeon 8500) לשימוש ב Bilinear Filtering במקום Triliner Filtering במצבים מסוימים.
אם לסכם את כל השיפורים שעבר הכרטיס, ניתן להגיע למסקנה פשוטה מאוד: Radeon 9700 הרבה יותר יעיל, מהיר ובעל איכות תמונה טובה יותר מקודמו.
אמנם זו מסקנה שקל להגיע אליה, אבל קודם צריך היה להבין את הדרך.