NV4x – טכנולוגיות עיקריות
לפני שנמשיך בביקורת על הכרטיס עצמו, נתעכב רגע על הפיצ\'רים העיקריים הקיימים בליבת ה-NV4x עליה מבוסס הכרטיס. שימו לב כי פירוט נוסף על חלק המושגים (בעיקר יחידות ה-Pixel Shaders וה-Vertex Shaders) תוכלו למצוא כאן, בביקורת על כרטיס המסך X800XT-PE של ATi.
CineFX 3.0 Engine : זהו בעצם הדור השלישי של מנוע ה-CineFX של nVIDIA, עליו מבוססת הליבה. המנוע החדש למעשה מכפיל את הביצועים של הדור הקודם (NV3x), ומאפשר ליצור גרפיקה ריאליסטית ומרהיבה יותר מאי פעם. בדור השלישי קיימת תמיכה חומרתית ב-DirectX 9.0 ו-OpenGL 1.5, ומעבר לכך גם ב-Pixel Shaders 3.0 (יש לציין כי הדור האחרון של כרטיסי המסך של ATi תומך רק ב-Pixel Shaders 2.0). על הנייר זה נשמע טוב למדי, אך בפועל התמיכה בכך במשחקים, גם כיום, היא כמעט בלתי קיימת (למעט Far Cry) ובסופו של דבר, PS 3.0 אינו מציע הרבה לעומת PS 2.0, למעט שיפור מסוים בביצועים.
UltraShadow II Technology: טכנולוגיה זו נועדה לספק ביצועים משופרים במשחקים המתקדמים ביותר, כמו Doom 3 שכולל בתוכו סצנות מורכבות ועמוסות הצללות. הטכנולוגיה מהדור השני מאפשרת שיפור של פי 4 בעיבוד הצללות לעומת הדור הקודם, והתוצאה היא תמונה חלקה ואמיתית יותר.
![]() |
Intellisample Technology: זהו למעשה הדור השישי של מנוע עיבוד הפילטרים של nVIDIA, המאפשר שיפור נרחב הן בביצועים והן באיכות התמונה בעת שימוש בסינון אניזוטרופי (Anisotropic Filtering) והחלקת קצוות (AntiAliasing).
64-Bit Texture Filtering and Blending : טכנולוגיה שנועדה לתת כלים למפתחים/מתכנתים לנצל את רגישות העין והיכולת הייחודית שלה להבחין בפרטים מזעריים ובסוגי אור משתנים, ע"מ ליצור תמונה חדה ואמינה עמוסת פרטים גראפיים.
עד היום, טכנולוגיית ה-HDR (High Dynamic Range) הוגבלה חומרתית בשל היעדר כוח מספק מצד המאיצים הגראפיים, אך בעזרת השימוש בטכנולוגיית 64 ביט, טוענים ב-nVidia שהמגבלה הוסרה ואפשר להוסיף שלל אפקטים ופרטים כבדים.
PureVideo: טכנולוגיה זו היא למעשה יחידה נפרדת ב-GPU (Graphics Processing Unit) אשר אחראית לטפל בכל מה שקשור לוידאו.
בעת הפעלת סרטון וידאו, רוב עבודת הפענוח מבוצעת על ידי ה-GPU במקום המעבד המרכזי (CPU), דבר שמוריד מהעומס של המערכת. גם בעת קידוד וידאו, חלק מהעבודה מתבצעת ביחידה האחראית על הוידאו בליבה וכתוצאה מכך, זמן הקידוד מתקצר ובמקרים מסוימים ישנו אף שיפור באיכות התמונה.
שימו לב: למרות שהתמיכה ב-PureVideo היא חומרתית, ישנו צורך בתוכנה מיוחדת על מנת לנצל אותה, ותוכנה זו – נמכרת בנפרד ועולה כסף.
מי שבכל זאת מעוניין, יכול לרכוש אותה ישירות מהחנות של nVIDIA, במחיר של כ-$50.