הנושא החם בימים האחרונים בשוק המחשבים העולמי הוא לא מעבדים מרובעי ליבה ולא רשתות אלחוטיות מהירות, אלא כרטיסי המסך הראשונים בעולם אשר יתמכו ב-Direct X 10 (או D3D10 אם תרצו). לאחר כמה שנים טובות ושלוש גרסאות, ישודרג Direct X, ה-API של מיקרוסופט, כאשר עם Windows Vista תשוחרר בתחילת 2007 הגרסא העשירית. אולם Direct X חדש לבד אינו מספיק, ולמרות שזה ישוחרר עוד פחות משלושה חודשים, משחקים העושים שימוש בתכונות אותן הוא מאפשר לא צפויים בקרוב.
אז DX 10 צפוי בתחילת 2007, משחקים תומכים צפויים מאוחר עוד יותר ומה עם החלק השלישי – חומרה תומכת? נראה ש-NVIDIA לא מחכה, והיא משיקה היום את סדרת הכרטיסים הראשונה בעולם שתומכת בטכנולוגיה – סדרת ה-GeForce 8800 הכוללת את ליבת ה-G80 המדוברת. אנשי NVIDIA אמרו לנו השבוע שהם עובדים ועבדו קרוב מאוד עם מיקרוסופט על פיתוח הכרטיסים החדשים, שמותאמים בצורה אופטימאלית כבר עכשיו למשחקי הדור הבא של השנים הקרובות.
בנתיים מדובר בשני כרטיסים, ה-GeForce 8800GTX ואחיו החזק פחות GeForce 8800GTS. שני הכרטיסים מתומחרים גבוה מאוד ומיועדים לשוק שמחפש את הביצועים הטובים ביותר, ואת זה נראה שהם יודעים לספק. NVIDIA הכניסה לכרטיסים כמה שינויים ארכיטקטונים אשר נראה שנובעים מהדור החדש של Direct X, אולם גם מהנתונים היבשים ניתן לראות שמדובר בכרטיסים חזקים ביותר.
ה-GeForce 8800GTX יכלול 768MB של זיכרון GDDR3 (יותר זיכרון מבחלק מהמחשבים הנמכרים כיום). הזיכרון יחובר על ידי בקר זיכרון ברוחב 384bit, כאשר ליבת הכרטיס תעבוד במצב רגיל בתדר של 575MHz וזיכרון ה-GDDR3 יעבוד בתדר של 900MHz (כלומר 1.8GHz אפקטיביים). NVIDIA הוסיפה שעון נוסף לדור החדש, אשר שולט בתדר העבודה של מעבדי השיידרים (בהם ניגע בהמשך), אשר עובד ב-GTX בתדר של 1350MHz, כאשר ל-GTX ישנם 128 מעבדים כאלו. לשאלתנו את NVIDIA לגבי OverClock, החברה דאגה להבהיר שעתה ישלטו המשתמשים, באמצעות תוכנות ההאצה, בשלושה שעונים אותם יוכלו לשנות. הכרטיס יכלול שתי יציאות DVI ויציאת טלוויזיה בפורמט HDTV (סוף סוף…), ונראה שהוא יצרוך לא מעט (מה לא מעט, המון) הספק, כשהוא ידרוש שני חיבורים ישירים לספק וקירור לא קטן. מחירו לצרכן של ה-GTX יעמוד על כ-600$ – לא מעט כלל.
האח הקטן, ה-GeForce 8800GTS, יכלול רק 640MB של זיכרון GDDR3, אשר יחובר דרך בקר ברוחב 320bit. ליבת ה-GTS תעבוד במצב רגיל בתדר של 500MHz וזיכרון ה-GDDR3 יעבוד בתדר של 800MHz (כלומר 1.6GHz אפקטיביים). מעבדי השיידרים (ב-GTS ישנם 96 כאלו) יפעלו בתדר של 1200MHz, וגם בכרטיס זה שתי יציאות DVI ויציאת טלוויזיה בפורמט HDTV. המראה החיצוני של הכרטיסים לא שונה בהרבה, אולם ה-GTS קצר יותר וכנראה יהיה גם קריר יותר וחסכוני יותר באנרגיה. המחיר לאח הקטן – כ-450$ – גם כן לא כרטיס לכל אחד.
הכרטיסים החדשים עושים שימוש במעבדי Shader מאוחדים (Unified Shader או בקיצור US) במקום החלוקה המסורתית ל-Vertex Shader (בקיצור VS) ו-Pixel Shader (בקיצור PS). במקום לייצר יחידות מיוחדות לעיבוד פיקסלים (שדרושות למשל לטקסטורות מורכבות) ויחידות מיוחדות לעיבוד Vertex (שדרושות לעיבוד גאומטרי), על הכרטיס קיימות יחידות מאוחדות אשר יכולות לעבוד בכל מצב בהתאם לדרישת התוכנה והעומס.
נראה שזהו אחד מהדברים המוטמעים בתוך Direct X 10, לאחר שגם ATI כבר דיברה איתנו בעבר על הנושא, ולמעשה ב-Xbox 360, הקונוסולה של מיקרוסופט אשר עושה שימוש בשבב גרפי של ATI וב-API המבוסס על Direct X 10, ישנם Unified Shaders.
כפי שניתן לראות בתמונות מתוך המצגת של NVIDIA, הכרטיסים החדשים יוכלו, בעזרת Direct X 10, להתחשב בעומס הנוכחי ולשנות את הקצאת המשאבים שלהם. ההקצאות נעשות בצורה דינמית תוך כדי פעולה, ומפנות כוח חישוב ליחידות הדרושות בכל רגע.
בתמונות למטה ניתן לראות את השינויים שמאפשרת הארכיטקטורה החדשה של ה-GeForce 8 יחסית לזו של ה-GeForce 7. לבת הים של NVIDIA יש יותר מ-50,000 שיערות אותן צריך כרטיס המסך לעבד. עד היום הדבר היה יוצר עומס רב על המעבד הראשי (ה-CPU), ו-NVIDIA העבירו חלק נכבד מהעומס אל כרטיס המסך על מנת לפנות את ה-CPU לחישובים אחרים של מנוע המשחק ו-AI. התוצאות הישירות של כל השינויים האלו הם מנועי משחק פוטו-ראליסטיים (וכל מי שראה תמונות של המשחק העתידי Crysis יודע על מה אנחנו מדברים) ואיכות תמונה אדירה (ולגבי איכות תמונה, נראה כי סוף סוף אנו יכולים לצפות לקבל מ-NVIDIA שילוב של AA ו-HDR).
גם בתחום הפיזיקה טומנת בחובה סדרת ה-GeForce 8 הבטחות, כאשר לטענת NVIDIA נוספו אפקטים רבים כגון אפקטי חלקיקים, וכעת חישובים שלא היו אפשריים קודם, ניתנים לביצוע. המצגת אותה NVIDIA הציגה לנו הייתה של פטריית עשן הנגרמת מפיצוץ גרעיני, כאשר כעת יכול כרטיס המסך להציג את חלקיקי העשן בצורה מציאותית יותר. אמנם עדיין לא מדובר בפיזיקה נטו ובמה שלמשל AGEIA מבטיחה לנו, אבל כל צעד בכיוון הוא צעד חשוב וטוב.
ATI תמיד התגאתה באיכות התמונה של שבבי הגרפיקה שלנו, ובאפשרויות הוידאו שלהם. לשתי החברות ישנן טכנולוגיות לשיפור איכות תמונה בוידאו (Pure Video ל-NVIDIA ו-AVIVO ל-ATI), ולטענת ATI בזכות נסיונה העשיר בפיתוח שבבי עיבוד למוצרי קולנוע ביתי, הטכנולוגיה שלה עדיפה. הטכנולוגיות האלו הופכות ליותר ויותר חשובות, בייחוד עם כניסת תכני HD (ר"ת עבור High Definition – וידאו בהבחנה גבוהה) לכל בית ובעתיד כניסת כונני Blu-Ray ו-HD-DVD.
NVIDIA אמרה לנו השבוע שהשליטה של ATI הייתה נכונה "עד עכשיו". לטענת החברה בדור החדש עוקפים כרטיסיה את כרטיסי ATI (במעט) כאשר במבחן ה-HQV שנחשב למבחן האולטימטיבי לציוד HD הציגה NVIDIA ציון של 128 נקודות מתוך 130 אפשריות! (לשם השוואה, כרטיס Radeon X1950 מוציא במבחן זה 113 נקודות).
אין ספק, שכמו כל כרטיס חדש, ה-GeForce 8800 מציג תוצאות וביצועים גבוהים במיוחד (ואנשי NVIDIA בהחלט אמרו לנו את זה שוב ושוב השבוע), אולם דבר נוסף שעניין אותנו היה צריכת ההספק של הכרטיסים. אנשי NVIDIA בהחלט מודים בכך שהצריכה המקסימאלית של הכרטיסים החדשים היא גבוהה (אם כי יש לומר שכנראה הצריכה המקסימאלית של כרטיס ה-DX 10 של ATI תהיה גבוהה עוד יותר), אולם הם טוענים שהצריכה הממוצעת לא עלתה, וכעת ניתן לקבל בעבור אותה רמת הספק ממוצעת של Radeon X1900XTX פי 2 ביצועים. אותנו זה עדיין לא משכנע לגמרי, ונחכה לבדוק את הכרטיסים האלו במעבדה שלנו. בכל מקרה, אם אתם מתכננים להפעיל כרטיס שכזה (או שניים במערך SLI) – הצטיידו מראש בספק איכותי עתיר וואטים.
בנוגע לקירור אמרו לנו אנשי NVIDIA שהוא שקט. טוב, אולי לא שקט, אבל אם לצטט אותם בדיוק, הם אמרו: "בהשוואה לקירור של כרטיסי ה-GeForce 7900GTX וכמובן כרטיסי ה-Radeon, מדובר בפתרון חרישי". בכל מקרה הם הבטיחו לנו שעם מארז סגור, לא ניתן יהיה לשמוע את הכרטיסים – גם את זה אנחנו נרצה לבדוק בעצמנו ומייעצים לכם לחכות לתוצאות אובייקטיביות ברחבי הרשת.
ה-GeForce 8800GTX ו-GeForce 8800GTS אמורים להיות מוכנים בחנויות בזמינות מיידית על פי NVIDIA, ואם הבעיה באחד הנגדים עליה דיווחנו אתמול באמת לא קריטית, ניתן בהחלט לצפות למוצרים בחנויות.