צביקה גרינשטיין הוא דירקטור קבוצת כרטיסי המסך בחטיבת הגרפיקה של AMD, והזדמן לנו להפגש עמו בעת ביקורו בארץ לפני כשבוע. כאשר מדובר באישיות כזאת לא יכולנו שלא לעצור ולשאול אותו מספר שאלות על תכניותיה של AMD בתחום כרטיסי מסך והמעבדים הגרפיים של החברה בעתיד.
גרינשטיין, ישראלי המתגורר בקנדה בשנים האחרונות, עומד היום בראש הקבוצה האחראית על כל קו מוצרי ה-Radeon של AMD – החל מאפיון המעבדים הגרפיים החדשים, ליווי שלב הפיתוח ההנדסי, וכן הפיתוח העסקי הכולל אתהקשר עם יצרניות הכרטיסים והמחשבים ושלב השיווק והתמחור.
תחילת הדרך
את דרכו בחטיבת הגרפיקה של AMD (לשעבר חברת ATI) החל גרינשטיין כבר לפני כשש שנים (לראשונה נפגשנו איתו בתערוכת CeBIT 2007 בגרמניה), בתור מנהל מוצר בקבוצה שהייתה אחראית על נושא ערכות השבבים של ATI (בין השאר הוא היה מנהל המוצר של ערכות ה-AMD 690G ו-AMD 780 המפורסמות), התקדם להיות אחראי על קו כרטיסי המסך של החברה לשוק הביצועים הגבוה ביותר והיום הוא מתפקד כראש הקבוצה האחראית על כל קו כרטיסי המסך של החברה. את הראיון עמו ערכנו במהלך ביקורו בישראל החודש.
צביקה, האם עדיין מצפות לנו הפתעות מ-AMD בסדרת כרטיסי המסך Radeon HD6000, לפני בוא הסדרה החדשה?
"כל קו המוצרים הושק, מ-HD6990 המיועד לשוק האולטרה גיימרים ועד ל-HD6450 לשוק המיינסטרים. כיום אנו מציעים כרטיס מסך לכל תקציב ולכל רמת ביצועים. איננו נוהגים להתייחס לכרטיסים שטרם הושקו אך בהחלט יתכן שיוצגו כרטיסים נוספים המבוססים על הארכיטקטורה הקיימת לפני הצגת הסדרה החדשה. חשוב לציין שגם אם אנו לא משיקים מעבדים חדשים, יצרני כרטיסי המסך ימשיכו לייצר כרטיסים המבוססים על טכנולוגית המעבדים הקיימת עם ערך מוסף הייחודי להם"
צביקה גרינשטיין, דירקטור קבוצת כרטיסי המסך בחטיבת הגרפיקה של AMD |
אני חייב לציין שלמרות המוצרים החדשים אשר מגיעים לשוק מידי שנה, התחושה היא שבשנים האחרונות החוויה הכללית נשארת זהה. כיצד אתם רואים את התפתחות שוק כרטיסי המסך, כאשר ממוצע הרזולוציות בזמן האחרון נשאר דומה בשוק, המשחקים נשארים באותה רמת פירוט גרפית והחוויה הכללית לא קופצת קדימה?
"בשנים האחרונות אנו עדים למגמה שבה המשחקים נעשים תובעניים יותר מבחינת יכולות גרפיות ומבחינת מורכבות הטכנולוגיה שעליה מבוסס המשחק. טכנולוגיות חדשות, כמו DX11, בהחלט מביאות רמת פירוט ואיכות שלא ראינו בעבר, ואפשר לראות את זה בכל המשחקים הגדולים של השנה. כמובן שזה גם קשור לכמה החברה המפתחת השקיעה בגרפיקה עצמה.
גם עם ממוצע הרזולוציות נשאר זהה, מחירי מסכי ה HD יורדים בהתמדה כך שהרזולוציה שבה נדרש הכרטיס לתמוך בכל רמת מחיר עולה. כיום כל כרטיס מיינסטרים נדרש לתמוך ברזולוצית HD מה שלא היה נדרש לפני שנתיים לדוגמא.
על מנת לתמוך בטכנולוגיות הגרפיות החדשות וברזולוציות הגבוהות, נדרש כוח עיבוד גבוה יותר מכרטיס המסך, שכן ככל שהרזולוציה גבוהה יותר, כרטיס המסך נדרש לעבד יותר פיקסלים וברמת מורכבות גבוהה יותר. אם תוסיף לזה שבזכות טכנולוגיית Eyefinity הבלעדית שלנו ניתן לחבר לכרטיס מסך בודד של AMD עד לשישה מסכים במקביל (ולקבל חווית משחק ברזולוציה של מיליארד פיקסלים בשניה) תבין שיש צורך בכל אותו כוח עיבוד גרפי. טכנולוגיית Eyefinity היא טכנולוגיה בלעדית לנו ומאוד חדשנית, וההצלחה שלנו לשמור אותה חסויה עד להשקה מביאה לנו עד היום ייתרון ייחודי, חשוב וזמין לאלו שחושקים בכך."
הכל עניין של זכרון
לאחרונה אנו עדים לעליה נוספת בכמות הזכרון הגרפי בכרטיסי מסך, בדור כרטיסי המסך האחרון, ה‑HD6900, כרטיסי המסך מצויידים בממוצע בשני גיגה-בייט של זכרון גרפי. האם מדובר בדבר אשר יהפוך לסטנדרט בקרב השוק הזה ונמשיך לראות כרטיסי מסך מצויידים בכמויות מכובדות של זכרון גרפי?
"כמובן שכמות הזכרון הגרפי רק תלך ותעלה. כמות זכרון גרפי של שני גיגה-בייט שכבר הצגנו, היא בגדר דרישה ולא מותרות. דרוש נפח זכרון גדול לתמיכה ביותר ממסך אחד עם טכנולוגיית Eyefinity. עם עליית הרזולוציה תעלה גם הדרישה לזכרון גרפי ואנחנו באים לספק את הנפח הדרוש למשימה זאת."
בדור כרטיסי המסך האחרון הוצגה לנו סדרת כרטיסי המסך HD6700 שלמעשה מבוססת על אותן הליבות אשר ראינו בכרטיסי המסך מסדרת HD5700, מה הסיבה למהלך זה?
"ההחלטה למתג מחדש את סדרת HD5700, שהייתה החלטה שלי, נבעה מכמה סיבות, וכיוון שלא מדובר במהלך רגיל ב-AMD בהחלט יש מקום להסביר אותו. הג'וניפר (שם הליבה עליה מבוססים כרטיסי ה-HD5770 וה‑HD5750 – ל.מ.) היא זאת עליה מבוסס כרטיס המסך התומך DirectX11 הפופולארי ביותר מאז ומעולם לשוק הגיימרים, ה‑HD5770, והפופולריות שלו מעולם לא דעכה. לכן החלטנו להמשיך במכירה של המוצר בשל הפופולאריות והמחיר היחסית שווה לכל נפש.
מאידך, הוספנו לדור החדש מספר תכונות נוספות כגון התמיכה בתלת מימד (HD3D) ובתקן המתקדם יותר של HDMI, ולמעשה ה-6770 הוא 5770 עם תוספות. כיוון שהוספנו עוד "מידרוג" של מעבדים גרפיים, החלטנו גם לשנות במעט את המיתוג והמיספור, ונתנו מקפצה של מספר אחד למעלה. המיתוג שלנו תמיד היה מיתוג נקי ויחס המיתוג ביחס לביצועים הוא נכון ומובן לצרכן וככה נשמור אותו."
מאידך, הוספנו לדור החדש מספר תכונות נוספות כגון התמיכה בתלת מימד (HD3D) ובתקן המתקדם יותר של HDMI, ולמעשה ה-6770 הוא 5770 עם תוספות. כיוון שהוספנו עוד "מידרוג" של מעבדים גרפיים, החלטנו גם לשנות במעט את המיתוג והמיספור, ונתנו מקפצה של מספר אחד למעלה. המיתוג שלנו תמיד היה מיתוג נקי ויחס המיתוג ביחס לביצועים הוא נכון ומובן לצרכן וככה נשמור אותו."
האם תמשיך להיות התרחבות בנושא טכנולוגיות תלת המימד מבית AMD כדוגמאת HD3D?
"AMD היא חלק מתעשיית הבידור ומחויבת להעניק ללקוחות שלה את כל החויות אותן הם דורשים, ולכן אנו דואגים לספק תמיכה בתלת מימד. האסטרטגיה שלנו בנושא שונה לחלוטין מזאת של NVIDIA – שם בונים מערכות סגורות התלויות בחברה מההתחלה ועד הסוף (למשל, ערכת המשקפיים האקטיביים היא מבית NVIDIA ולא כל זוג משקפים מתאים – ל.מ). אנו מאפשרים תלת מימד בדרייברים שלנו וישנה רשימה של מסכי תלת מימד ומוצרים נתמכים. לכן יש ללקוח אפשרות לבחור בין טווח מחירים ואיכויות שונות. למעשה זה מעניק אופציות רבות למשתמשים לבחור לפי רצונם, כספם ונוחות השימוש. יש לנו רשימה של יצרני משקפים הנחשבים לאיכותיים ומתאימים למסכים אותם היצרנים הללו עצמם מייצרים. לכן חויית השימוש והנוחות תהיה מקסימאלית כי היא הותאמה בהתאם למסך בו משתמשים ויוצרה על ידי מומחים בתחומם."