כרטיסי DX10 זולים כבר פה

הרבה זמן עבר מאז השיקה NVIDIA את סדרת ה-8800, הכרטיסים הראשונים בעולם שתמכו ב-DirectX 10, אך למרות תכונותיהם המתקדמות, הכרטיסים היו מעבר להשגתם של גיימרים רבים בשל תג המחיר הגבוה שהוצמד להם. על מנת לתת מענה גם לאלו שאין ידם משגת להוציא כ-3,000 ש"ח על כרטיס מסך, משיקה היום NVIDIA שלושה כרטיסי מסך חדשים, המבוססים על ליבות גרפיות חדשות, במטרה לכבוש גם את שוק הביניים ולהשלים את ההשתלטות על השוק, רגע לפני ש-AMD מכריזה על כרטיסי ה-High End החדשים שלה.
 
השקת כרטיסי המסך החדשים של NVIDIA היא מאורע לו חיכו עשרות אלפי גיימרים ברחבי העולם מאז שכרטיסי ה-GeForce 8800 יצאו לשוק. סוף סוף מגיעים לשוק כרטיסי מסך אשר יאפשרו לשחק בכותרים עתידיים כגון Crysis ו-Bioshock במלוא הדרם, תוך ניצול כל היתרונות שהממשק הגרפי החדש של מיקרוסופט, ה-DirectX 10, מספק הן למפתח המשחק והן לשחקן – וכל זאת, מבלי לשבור את קופת החסכון בבנק.
 
שתי הליבות הגרפיות החדשות עליהן מבוססים הכרטיסים נקראות 8600 ו-8500, כאשר לכל אחת מהן יהיו כמה תת-גרסאות – חלק מהן ייחשפו היום אך חלק יגיעו לשוק מאוחר יותר, לכאורה כתגובה לדרישות השוק או למוצרים שתשיק המתחרה.
 
הטבלה הבאה מסכמת את הפרמטרים העיקריים של כרטיסי המסך החדשים:

ניתן לראות כי כרטיס ה-8500GT הוא החלש ביותר מבין הכרטיסים המושקים היום ולכן הוא יהיה כרטיס ה-DX10 הזול ביותר של NVIDIA, כאשר מחירו ינוע בין $89 ל-$129 (בהתאם לכמות הזכרון). הכרטיס החזק יותר, ה-8600GT, יתומחר בין $149 ל-$159 ואילו כרטיס ה-8600GTS, החזק ביותר מבין כרטיסי ה-Mid-Range של NVIDIA, יתומחר בין $199 ל-$299. מחירים אלו הם כמובן המחירים המומלצים לצרכן של NVIDIA ותקפים בחו"ל בלבד; בארץ ניתן לצפות, כרגיל, למחירים גבוהים מעט יותר.

8500GT8600GT8600GTS
למראית עין חסרים בטבלה זו שני דגמים נוספים, ה-8400 וה-8300, דגמים שכבר נראו ברשת במגוון הזדמנויות ונועדו להיות כרטיסי ה-DirectX 10 הזולים והחלשים ביותר בשוק. אמנם כרטיסים אלו אכן קיימים, אך הם לא ישווקו לקהל הרחב אלא רק ליצרניות מחשבים גדולות כגון DELL או HP, שכן הם מיועדים לשילוב בתוך המחשבים הזולים של החברות. המפסידים העיקריים מכך הם צרכנים המוגבלים בתקציב, אשר ייאלצו לרכוש את כרטיס ה-8500GT במחיר של כ-$89 (כמעט 500 ש"ח), במידה וירצו תמיכה ב-DirectX 10. יש לציין כי גם יצרניות מחשבים קטנות יותר ייפגעו מהמהלך, שכן גם הן לא יוכלו לקבל את כרטיסי ה-8300 ו-8400, וגם המערכות הזולות ביותר שהן תוכלנה להציע יהיו מבוססות על כרטיס ה-8500.
 
8600GTS של POV
מבחינה זו, שוק הכרטיסים התקציביים עדיין פתוח לתחרות, שכן זוהי הזדמנות פז עבור AMD להפתיע את כולם ולהשיק כרטיס זול עוד יותר מאשר ה-8500GT, דבר שייתן מענה לכל אותם צרכנים שאינם רוצים לפגר מבחינת טכנולוגיה מצד אחד, אך לא מעוניינים להוציא יותר מדי כסף מצד שני.
 
כל הכרטיסים בסדרת ה-8000 תומכים בכל מגוון הטכנולוגיות שהצגנו בסקירה הטכנולוגית שערכנו לכרטיסי ה-8800. הכרטיסים כולם תומכים ב-DirectX 10 וב-Unified Shaders, מכילים את מנוע ה-Lumilux הייחודי של NVIDIA וכמובן את טכנולוגית ה-PureVideo HD, אשר עושה את דרכה גם לכרטיסים הזולים יותר. למעשה, הכרטיסים החדשים אינם נופלים במידה ניכרת מהכרטיסים הישנים והחזקים יותר, שכן מעבר למהירות ויכולת העיבוד הגבוהה יותר, אין לכרטיסי ה-8800 יתרון מהותי על פני הכרטיסים החדשים, שכן כלל הכרטיסים מכילים את הטכנולוגיות העיקריות והייחודיות של משפחת המעבדים הגרפיים החדשה של NVIDIA.
 
יתרה מזאת, ניתן אף לומר כי הכרטיסים החדשים עולים במעט על הכרטיסים הישנים והחזקים יותר, שכן כרטיסי ה-8600, ה-8500 ואף ה-8400 עושים שימוש במעבד וידאו חדשני המאפשר להעביר את מירב הנטל הכרוך בפענוח ועיבוד וידאו מהמעבד הראשי אל כרטיס המסך, ובכך לאפשר לא רק ניגון וידאו איכותי וחלק יותר אלא גם ביצוע פעולות נוספות ברקע, תוך כדי פענוח וידאו ברמה של High Definition. לטענת NVIDIA, עיבוד אות הוידאו על גבי כרטיס המסך לא רק מפנה את המעבד הראשי לביצוע משימות אחרות אלא הוא אף יעיל יותר, שכן המבנה הייחודי של מעבד הוידאו בכרטיס המסך מאפשר עיבוד וידאו חלק ואיכותי יותר ממה שניתן היה להשיג באמצעות המעבד הראשי, ועם העליה בפופולריות של פורמטים איכותיים כגון Blu-Ray ו-HD-DVD, אין ספק שרכיב יעבוד לא מעט שעות נוספות.
הכרטיס של ג'יגבייט
גם מבחינת איכות התמונה לא קיים כל הבדל נראה לעין בין הכרטיסים בסדרת ה-8800, שכן עיבוד הוידאו מתבצע באופן נפרד מעיבוד התלת מימד בכרטיס המסך, וביחידות עיבוד שונות לחלוטין. אמנם סביר להניח כי בעזרת ציוד בדיקה מקצועי ניתן יהיה למדוד הבדלים מסוימים באיכות התמונה בין הכרטיסים השונים עקב תדרים גבוהים יותר בכרטיסי ה-High-End, אך NVIDIA טוענת, ואנו נוטים להסכים, כי הבדלים אלו כלל לא יהיו מורגשים עבור המשתמש הממוצע.
 
עם ההשקה של הכרטיסים החדשים וערכת השבבים nForce 650i Ultra עוברת NVIDIA לשווק את הפתרונות שלה (בדומה לאינטל) בצורה של פלטפורמות, כאשר כל פלטפורמה מיועדת לפלח שוק שונה של משתמשים.
NVIDIA רואה לפניה שלוש סוגי משתמשים: גיימרים כבדים, גיימרים ממוצעים וגיימרים מזדמנים, כאשר עבור כל אחד מאלו מתאימה NVIDIA פתרון כולל של כרטיס מסך ולוח אם.
עבור הגיימרים הכבדים מציעה NVIDIA זוג כרטיסי GeForce 8800 במערך SLI, בצירוף לוח אם המבוסס על ערכת השבבים nForce 680i SLI, כאשר שוויה של מערכת כזו אמור לעמוד על כ-4000$ (שני כרטיסי מסך ומעבד בהתאם).
 
מערך SLI של 8600
עבור הגיימרים הממוצעים מציעה NVIDIA לשלב את אחד מכרטיסי ה-8600 עם לוח אם המבוסס על ערכת השבבים 650i SLI, כאשר מחיר מערכת כזו אמור לנוע סביב ה-1000$ ואילו עבור הגיימרים המזדמנים, מציעה NVIDIA את כרטיס ה-8500 עם ערכת השבבים 650i Ultra, כאשר מחירה של מערכת זו צפוי לנוע סביב ה-$700.
 
לטענת NVIDIA, היתרון שבשילוב לוח אם וכרטיס מסך של החברה נעוץ בעובדה שאותם מהנדסים העובדים על הלוחות עובדים גם על כרטיסי המסך, כך שהתיאום הן מבחינת ביצועים והן מבחינת יציבות הוא הטוב ביותר. יתרה מזאת, NVIDIA טוענת כי הלוחות החדשים מסוגלים לבצע בעצמם אוברקלוק לכרטיס המסך כדי לקבל ביצועים טובים יותר, וזאת מבלי לערב כלל את המשתמש ומבלי לסבך אותו.
 
אמנם מאז יציאת מערכת ההפעלה החדשה של מיקרוסופט, חלונות ויסטה, סבלו הדרייברים של NVIDIA מבעיות תאימות רבות (למעשה, עד היום לא קיימת גרסת דרייברים יציבה המאפשרת הפעלה של מערך SLI על ויסטה), אך החברה מבטיחה כי כבר בחודש הבא תשוחרר גרסה חדשה, אשר תתמוך כראוי ב-SLI תחת מערכת ההפעלה החדשה. עם זאת, מדובר בתמיכה עבור הכרטיסים הקיימים, ולא עבור כרטיס ה-8500 ו-8600 למיניהם. מתי תוכלו לרכוש שני כרטיסים זולים ולשלבם ביחד במערכת שלכם, מבלי לגרום לקריסתה? ל-NVIDIA הפתרונים.