גוגל השיקה רשת חברתית המשתלבת בשירות ה-Gmail שלה, באמצעותה ניתן לשתף מידע, לחלוק תמונות, סרטונים או כל תוכן אחר – במטרה לתפוס את מקומן של הרשתות החברתיות הקיימות
עם הפיכתן של הרשתות החברתיות לפופולריות ביותר, נראה כי גוגל, שכמנהגה לא חוששת מ"להתפרץ" לתוך שווקים מבוססים יחסית, עושה זאת שוב. הפעם נחליטה גוגל לנסות ולהוריד את הרשתות החברתיות המצליחות כגון Twitter ו-Facebook מגדולתן, על ידי השקת שירות חברתי חדש משל עצמה, הזוכה לשם "Google Buzz". השירות לא מציג אפשרויות חדשניות במיוחד, מלבד העובדה שהוא מאפשר שיתוף מידע נרחב וקל יותר עם אנשי הקשר שכבר קיימים בתיבת ה-Gmail שלכם.
במה מדובר?
ממבט ראשון ניתן ללא ספק להעיד כי מדובר בשירות דומה באופן חריג, ואף כמעט זהה, לרשת החברתית השנייה הפופולרית בעולם, Twitter. השירות מאפשר "לעקוב" אחרי אנשי קשר שונים ואחרי המידע שהם מפרסמים, ובעצם יוצר רשת חברתית בין חשבונות ה-Gmail – דבר המהווה מחזור של הרעיון של Twitter. במקביל, נראה כי גוגל שאבו גם הרעיון המרכזי מרשת ה-Facebook שמטרתה העיקרית היא לאפשר שיתוף תמונות ותוכן ויזואלי בצורה נוחה. ה-Google Buzz מאפשר לקשר בין תיבת ה-Gmail וחשבון ה-Buzz שלכם לחשבון ה-Twitter, וכן לאתרי שיתוף תמונות כגון Picasa ו-Flickr. עוד ניתן, בדומה ל-Facebook, לבחור האם להפוך את המידע המשותף לזמין לכולם מבלי הגבלה, או שמא להפוך אותו לזמין רק לאנשי קשר קרובים.
ה-Buzz של גוגל – עדיין לא מאיימת על Facebook |
לאחר שמשתמש Google Buzz פרסם מידע כלשהו, חבריו יוכלו לבחור האם להגיב בחיוב או בשלילה, מה שמזכיר מאוד את אפשרות ה-"Like" ב-Facebook. ניתן כאמור לטעון תמונות משירות ה-Picasa של גוגל או מאתר התמונות הפופולרי Flickr, במקביל לאפשרות לחלוק מידע אישי באמצעות כמה מילים עם אנשי הקשר. האפשרויות שבחרה גוגל להכליל בשירות החברתי החדש שלה, ובמיוחד האפשרויות שהיא בחרה שלא להכליל כרגע (כגון האפשרות לקשור את חשבון ה-Buzz עם חשבון ה-Facebook, שלא קיימת) מעידים כי מדובר בניסיון ליצור רשת שתהווה מצד אחד תחרות לרשתות החברתיות הקיימות, ומצד שני תאפשר למשתמשים לחלוק את המידע בצורה נוחה יותר מאשר שיתופו בכל רשת חברתית בנפרד.
ניידות – שם המשחק
מטרה נוספת של גוגל, מלבד הפיכת שיתוף המידע לקל ונוח יותר, היא ליצור "רשת חברתית ניידת" – גוגל תאפשר למשתמשי ה-Google Buzz אשר מתחברים לשירות באמצעות טלפונים ניידים, להציג את מיקומם באמצעות שירות ה-Google Maps. ניתן יהיה לעשות זאת בקלות באמצעות אתר האינטרנט של גוגל, וכן באמצעות אפליקצית Google Buzz ניידת שתאפשר גישה קלה יותר לשירות דרך מכשירי ה-iPhone השונים, או דרך מכשירים אחרים העושים שימוש במערכת ה-Android (כגון ה-Nexus One).
בנוסף, שימוש ב-Buzz דרך מכשיר סלולרי יאפשר לכם למצוא מידע על מסעדות באיזור, עומסי תנועה, נתיבים וכבישים וכל מידע נחוץ אחר. ניתן יהיה גם לראות תוכן שמעלים משתמשים אחרים בשירות, שנמצאים בקרבה פיזית אל המשתמש ולחלוק מידע גם איתם. אמנם לא מדובר כאן באפשרויות חדשניות במיוחד, אך ללא ספק מדובר בשירות נייד שיכול בעתיד לתפוס תאוצה בקרב משתמשים רבים.
בתקופה בה הרשתות החברתיות הופכות למקור להפצת וירוסים, ולכלי יעיל במיוחד המשמש גורמים בעלי כוונות זדוניות, שירות ה-Buzz יצטרך להוכיח את עצמו גם בזירה זו. עם זאת, הדגש שהושם על ידי גוגל על חלוקת מידע עם האנשים הקרובים אליכם ועם אלו שאתם בכל מקרה נמצאים איתם בקשר דרך תיבת ה-Gmail, הופך את השירות לבטוח יחסית. סביר להניח שלא מדובר בשירות מאובטח לחלוטין שהשקתו פותחת דף חדש באפשרויות שמציעות לנו הרשתות החברתיות, אך עדיין מדובר בצעד אמיץ מצד גוגל.
אין ספק שה-Buzz מציב תחרות לא פשוטה לרשתות החברתיות שאנו מכירים כיום אך לנו, המשתמשים, הוא בסך הכל מציע דרך נוספת לחלוק את המידע עם החברים – כמו גם האפשרות לבחור ולהצטרף למגוון גדול יותר של רשתות חברתיות וליצור קשרים נוספים עם אנשים קרובים (וגם עם אלו שפחות). ה-Buzz במתכונתו הנוכחית אינו מציע אפשרויות מהפכניות, וסביר להניח שמעטים יבחרו להשתמש בו במקום הרשתות החברתיות הקיימות, אולם מדובר בצעד הראשון של גוגל בתחום זה, וככל הנראה לא האחרון.
אין ספק שה-Buzz מציב תחרות לא פשוטה לרשתות החברתיות שאנו מכירים כיום אך לנו, המשתמשים, הוא בסך הכל מציע דרך נוספת לחלוק את המידע עם החברים – כמו גם האפשרות לבחור ולהצטרף למגוון גדול יותר של רשתות חברתיות וליצור קשרים נוספים עם אנשים קרובים (וגם עם אלו שפחות). ה-Buzz במתכונתו הנוכחית אינו מציע אפשרויות מהפכניות, וסביר להניח שמעטים יבחרו להשתמש בו במקום הרשתות החברתיות הקיימות, אולם מדובר בצעד הראשון של גוגל בתחום זה, וככל הנראה לא האחרון.