פיתוח משותף של מיקרוסופט ומיצובישי מאפשר ליצור מסכי מגע, הרגישים למגע הן מצידם הקדמי, והן מצידם האחורי.
פיתוח חדשני מבית מיקרוסופט ומיצובישי נותן לנו נקודת מבט חדשה על שליטה מרובת מטלות. חוקרים משתי החברות עובדים על מערכת מסך שקופה, מבוססת מגע, שתאפשר שליטת מגע משני צידי המסך. כל לחיצה מצידו האחורי של המסך תשפיע על התמונה בצידו הקדמי, כך שהמשתמשים יוכלו לראות על מה הם לוחצים.
מסכים מרובי מגע הפכו לעממיים כתוצאה מהשימוש ההולך וגובר במחשבי כיס, במחשבים אולטרא-ניידים (UMPC), במחשבי כף-יד, ולאחרונה גם בזכות ה-iPhone של אפל. מכשירים אלו הוכיחו את יעילותם הרבה יותר בהשוואה לאמצעי קלט סטנדרטיים כגון עכבר ומקלדת.
ככל שאנשים נוגעים יותר במסך שלהם מתעוררת בעיה וזאת מכיוון שהם מסתירים לעצמם את התוכן אליו הם ניגשים, כפי שטוען פטריק באודיש, חוקר ממיקרוסופט שעובד על פרויקט מסך המגע: "למגע יש קריצה מבטיחה, אך הטכנולוגיה גם מציבה בעיות מסויימות. ככל שהמסכים הולכים ונהיים קטנים יותר ויותר, כך גדלות בהשוואה האצבעות האנושיות. מגע מרובה מכפיל את המעלות אך כך גם את הבעיות, ובסופו של דבר יוצר מצב שהיד שלנו כולה תרכון מעל המסך, ותסתיר אותו כליל."
שיטת קלט חדשה ומהפכנית
אב הטיפוס החדש, ממעבדות המחקר של מיצובישי, מציג רעיון אשר חוקריו מכנים "מגע-צלול" (LucidTouch). על פי דניאל וויגדור, אחד מחוקרי המכון באוניברסיטת טורונטו, הצוות התחיל עם מסך מגע בגודל 7 אינץ', המאפשר מגע מכיוון אחד בלבד. בהמשך, לגב המסך הדביקו החוקרים משטח מגע המסוגל לקלוט קלט מרובה. "דבר זה שאפשר לנו לקבל מסך בחזית ומשטח מגע בגבו, המקנה מספר נקודות מגע, אולם דבר זה לא נתן למשתמש לראות על מה הוא לוחץ. לכן הוסיף צוות המחקר מצלמת רשת המחוברת לזרוע של מיקרופון לגב המכשיר".
התמונות ממצלמת הרשת, יחד עם המידע הנקלט ממשטח החישה בגב המכשיר נשלחות למחשב נייח, המעבד את המידע בכך שמסנן את רקע התמונה הלא רלוונטי מהיד ומחזיר בחזרה תמונה הפוכה, שממנה מתרגם המחשב על איזו נקודה לחץ המשתמש. בנוסף, נוספו למשתמשים מכווני עזר, שנועדו לגעת באזורים במסך שקטנים יותר מאצבע אנושית ממוצעת. באוקטובר יתפרסם מאמר מדוקדק לגבי הטכנולוגיה בתערוכה העוסקת בממשק, תוכנה, וחומרה, שתתקיים ברוד איילנד.
ניתן לשלוט במחשב משני צידיו |
יש לשים לב לעובדה שכרגע הטכנולוגיה מציגה כמה מגבלות ברורות. כמובן שזה לא פרקטי לחבר זרוע מיקרופון עם מצלמת רשת למכשיר שצריך לתת את אותו המענה של מחשב כף-יד ודומיו, ובמאמרם מציעים החוקרים מספר גישות לפתרון הבעיה במכשירים שלהם. החוקרים סבורים כי ניתן להפוך את משטח החישה לרשת של חיישנים, אשר קולטת את היד כולה ולא רק את האצבעות, יחד עם מידע החישה שהוא מספק. דניאל ויגדור מסביר כי המשטח עושה שימוש במערך קבלים שיכולים לאחסן מטען חשמלי, האצבעות משחררות טווח מתח מזערי המשנה את קיבוליות המערך, באופן התלוי במרחק האצבעות ממנו. את המרחק הזה ניתן לכוון כך שיקלוט את כל האצבע ולא רק את קצה האצבע. גישה נוספת עושה שימוש בחיישני אור בתצורת פיקסל בודד היכולות למפות את מיקום האצבעות, ולחילופין, שהמכשיר יוכל לעשות שימוש במערך דיודות מפיקות אור אינפרא אדום שימפו את מבנה היד על פי אור חוזר.
מאז שיחרור קונסולת המשחקים החדשה של נינטנדו (Wii), אנו מתחילים לראות נסיונות רבים של שיפור ממשק התקשורת עם המכשירים הממוחשבים, יותר מאשר הנסיונות לגרום להם לחשוב ולעבוד מהר יותר. זה נפלא לראות שהדמיון התחיל לעבוד שעות נוספות והקיבעון המחשבתי לא חדר לכל הגופים המפתחים טכנולוגיות חדשות.