לכבוד ההשקה של חבילת Office 365, חבילת מוצרי הענן של מיקרוסופט, אירחנו באתר, בשיתוף עם חברת מיקרוסופט ישראל, את ניר חינסקי, יועץ טכנולוגי בכיר בחברה, ואת סער רוזנברג, מנהל המוצר Office 365. האורחים שלנו ענו במשך כשעה לשאלות הגולשים בפורום, ובכתבה זו נסכם את האירוח ביחד עם השאלות.
מהי בעצם Office 365?
חבילת Office 365 היא חבילה הכוללת שלל מוצרי ענן (Cloud) המספקת שטח איחסון וגישה לכלים ארגוניים, תוך אפשרות לשיתוף פעולה בין משתמשים. באמצעות חבילת ה-Office 365 מתכוונת מיקרוסופט להתחרות בשלל מוצרי הענן של גוגל וחברות אחרות להן מוצרי ענן.
תחום הענן הוא תחום חם מאוד בשוק המחשבים בשנים האחרונות, וגם עבור מיקרוסופט לא מדובר בתחום חדש. למעשה חבילת ה-Office 365 תשלב בתוכה לא מעט שירותים קיימים של מיקרוסופט. מיקרוסופט מכוונת את Office 365 בעיקר לשוק העסקי, אך לא רק לשוק חברות הענק אלא בעיקר לעסקים בינוניים וקטנים (כולל עסקים "הפועלים מהבית"). בנוסף, בשל העלות ההתחלתית הנמוכה (כ-6 דולרים) גם קהל בייתי יכול למעשה להנות מיתרונות החבילה.
ראוי לציין כי גם גוגל (לה מספר שרותי ענן כמו Google Docs למשל), אשר מציעה חלק מהשרותים שלה בחינם, גובה כסף עבור השירותים הרציניים יותר של החברה ולמעשה לרווחים אלו לוטשת מיקרוסופט עיניים.
חבילת ה-Office 365 מאפשרת שירותי דואר, לוח שנה ורשימת אנשי קשר בממשק Outlook ו-Exchange (עם כתובת המייל המסחרית שלכם ונפח איחסון של 25 גיגה-בייט) גם ללא שרת Exchange יקר (בנוסף לשירותי אנטי-וירוס ואנטי ספאם כמובן), שרותי סינכרון ותקשורת כמו SharePoint ו-Lync, שרותי פרסום והצגת מסמכים של כל תוכנות ה-Office דרך האינטרנט בכל התקן נייד וכמובן עריכה משותפת, ניהול מסמכים בענן ועוד.
היתרון הגדול של חבילת ה-Office 365 הוא החיבור המלא עם כל תוכנות חבילת ה-Office השולחנית, כאשר בכל שלב בעריכה ניתן לעבור לכלי המלא לביצוע פעולות נוספות. בנוסף מאפשרת מיקרוסופט לייצר עמודי אינטרנט פומביים ואתרי אינטרנט ישירות מתוך התוכנה, כאשר החברה מבטיחה זמינות של 99.9% עבור כל שירותי הענן וכלי אבטחת מידע ושמירת סודיות – במיוחד לאלו שמתקשים לחשוב על כך שכל המסמכים שלהם יהיו שמורים רחוק רחוק.
לפרטים נוספים על המוצרים בחבילה, כדי שתוכלו להכיר, תוכלו להיכנס לאתר (בעברית) Office 365 שפתחה מיקרוסופט ישראל.
ביום רביעי, 13/07 בשעה 17:00 התארחו סער רוזנברג, וניר חינסקי לאירוח חי בנושא החבילה החדשה. ליקטנו את השאלות והתשובות שעלו במהלך האירוח, סידרנו אותן טיפה והנה לפניכם סיכום האירוח:
על מה אנחנו בעצם משלמים פה? האם אני משלם 6$ ואז אני מקבל גישה לשירות, כמו בגוגל, כאשר מיקרוסופט יכולה לשדרג אותו מידי פעם והשדרוגים יהיו מבחינתי שקופים (וכמובן שבחינם, במסגרת התשלום שלי על המנוי), או שאולי אני בעצם רוכש פה מנוי לשימוש בתוכנה ספציפית בלבד, ואם בשנה הבאה מיקרוסופט תצא עם חבילה חדשה, אני לא אזכה לראות את כל השיפורים של הגירסה הזאת, ואצטרך לשלם סכום נוסף עבור "שדרוג התוכנה"?
סער רוזנברג: "Office 365 הינה חבילה של שירותי ענן שמסופקת באמצעות מיקרוסופט על תשתיות (data Centers) שבנינו ברחבי העולם. השירותים כוללים את היכולות הבאות:
1. תיבת דואר בגודל 25 גיגה-בייט כולל Anti Virus And Anti Spam, כולל סנכרון מלא לכל טלפון סלולרי ולכל התקן. ניתן להוסיף גם שירותי Archiving
2. Share Point On line – השירות מאפשר לנהל מידע וידע בארגון, לנהל מסמכים, גרסאות ולבנות תהליכי עבודה וטפסים
3. Lync On line – פתרון ה Unified Communications של מיקרוסופט שמאפשר ללתקשר בצט, קול וידיאו ופגישות וירטואליות מתוך סביבת העבודה של המשתמש
4. Office הן במודל של דמי מנוי חודשיים והן Office Web Apps
למיקרוסופט יש שירותים בחינם (Windows Live) בדומה ל-Gmail. ישנם מספר הבדלים בין שירותים בחינם לשירותים בתשלום (Office 365):
1. SLA של 99.9% לזמינות השירותים מגובה פיננסית
2. תמיכה טכנית 24/7
3. יכולות אבטחת מידע משופרות (אנטי וירוס ואנטי ספאם מנוהל, עמידה בתקנות רגולציה בין לאומיות)
4. אין פרסומות ב-Office 365. מיקרוסופט אינה סורקת את המידע בתיבת הדואר (או כל מידע אחר) בניגוד לפתרונות חינם
5. יכולות ניהול מתקדמות
6. אינטגרציה עם תשתית ארגונית (במידה ויש) – פתרון היברידי"
יש מקום שאני יכול לנסות את השירות בחינם, כדי לראות בכלל איך כל התוכנות האלה נראות ומתנהגות? או שחייבים לעשות מנוי בתשלום?
סער רוזנברג: "ניתן להתנסות בחינם בשירותים למשך 30 יום ללא צורך בהתחייבות או הכנסת אמצעי תשלום. יש 2 חבילות שניתן להתנסות:
1. חבילה לארגוני SMB
2. חבילה עם יכולות מגוונות יותר לארגונים גדולים יותר. זה הלינק לרישום."
אתם יכולים להרחיב בבקשה על שיטת התמחור? מה זה אומר "החל מ-6$" כמו שכתוב בבאנרים פה באתר? במה זה תלוי?
סער רוזנברג: "יש לנו 2 סוגים של חבילות:
2. חבילות לארגונים גדולים יותר עם מגוון יכולות רב יותר (גם את החבילות הנ"ל ניתן לרכוש בארגונים החל ממשתמש אחד). מידע נוסף ניתן למצוא בלינק הזה."
האם יהיו שרתי אופיס 365 בישראל, או רק בארה"ב? איך אתם מתמודדים עם נושא ה-Latency?
סער רוזנברג: "למיקרוסופט יש 6 Data Centers גדולים בכל העולם. הלקוחות בארץ יושבים על DC שממוקם באירלנד והגיבוי שלו DC שממוקם באמסטרדם. בארץ יש למעלה מ-500 לקוחות שמשתמשים בשירותי ענן בדור הקודם (BPOS) ולא קיבלנו תלונות על איטיות."
מאוד מעניין אותי איפה ישמר המידע. מה זה אומר 99.9% זמינות – יהיו גיבויים למידע? הם יהיו באיזורים גיאוגרפיים שונים? בכל יבשת?
מה יקרה אם יהיה אסון (כמו הצונמי) על אתר שמירת המידע האישי שלי?
ניר חינסקי: "למיקרוסופט יש כיום 6 דטה סנטרים ברחבי העולם (ארה"ב, אירופה, המזרח הרחוק), כאשר מעבירים את המידע לענן הוא נשמר כברירת מחדל בשני דטה סנטרים לפחות כך שרמת השרידות היא מאוד גבוהה וכך גם הזמינות (99.9)."
מה קורה אם באמצע כתיבת מסמך נופל לי החיבור לאינטרנט (כמו שקורה בארץ לא מעט בחיבור סלולארי – במיוחד אם אתה נוסע במקביל ברכבת). התוכנה נסגרת לי? זה בתוך הדפדפן? אם במקרה לחצתי ריפרש לדפדפן – כל החומר שכתבתי נעלם?
סער רוזנברג: "כאשר עובדים עם Office על המחשב המידע נשמר. כאשר עובדים עם Office Web Apps יש לוודא כי אתם שומרים את המסמך מידי פעם."