מערכי ה-SLI וה-CrossFireX חוזרים לאופנה, תודות ל-Vulkan • HWzone
מחשביםכרטיסי מסךטכנולוגיהכתבות נבחרות

מערכי ה-SLI וה-CrossFireX חוזרים לאופנה, תודות ל-Vulkan

אחרי שהפכו להיות תוספת מציקה בשוק הגיימינג המודרני, המערכים מרובי כרטיסי המסך עשויים לזכות לעדנה מחודשת דרך המתחרה הגדול ביותר של מיקרוסופט וה- שלה

קבלו עדכונים לפני כולם בטלגרםקבלו מאיתנו עדכונים לפני כולם - בטלגרםהצטרפו כבר עכשיו לערוץ הטלגרם של הזון


תקן ה-Vulkan לעיבוד גראפי, היורש עבור OpenGL הוותיק וזה שאמור לגרום ל- בגירסה 12 לחשוש לשליטתו בתחום הגיימינג, ממשיך להתפתח בכיוונים חיוביים למדי ולתפוח ביכולותיו ובהיקפי התמיכה בו – ואנחנו שמחים מאוד על כך. היום בתפריט: תמיכה במערכים עם כמה שתגיע למגוון מערכות הפעלה, מבחן חדש שיעניק השוואת פוטנציאל מעניינת וגם דחיפה קדימה מכיוון חדש.

מערכים מרובי כרטיסים לכולם!

מערכי ה-SLI וה-CrossFireX, שמאפשרים לקבל תוספת ביצועים משמעותית על ידי חיבור מערך מקבילי של שניים עד ארבעה (מבוססי ליבות זהות, לפחות בתצורה הנפוצה של הטכנולוגיה) במערכת אחת, מלווים אותנו כבר יותר מעשור – אך בשנתיים האחרונות חלה דעיכה די משמעותית בנכונות מפתחות המשחקים לתמוך בהן, הן בשל הגעתם של עוצמתיים יותר תודות לתהליכי הייצור החדשים, הן בשל מודעות גבוהה יותר לחשיבות אחידות הביצועים בגיימינג (ללא תופעות בהן ישנם פריימים בודדים ש"תוקעים" את החוויה כולה) והן בשל קושי של טכנולוגיות עיבוד מעודכנות לספק תמיכה ראויה בהם.

Vulkan הוא תקן שאוהב מערכים עם כמה שונים, ללא קשר למערכת ההפעלה שבמסגרת הוא פועל

ישנן חברות ומפתחות שדואגות להמשיך ולספק תמיכה ראויה במערכים מרובי כרטיסים אלו גם כיום, וישנה אפילו אסכולה חדשנית שמעניקה הזדמנות לשלב יחד ליבות גראפיות מסוגים ומיצרניות שונות – אך במקביל יש זרם גדול שמצהיר כי עבר זמנו של הקונספט, ובכך גורם הרהורים לכל אלו שקיוו ומקווים להוסיף למערכת הקיימת שלהם בעתיד באמצעות הכפלת מספר הכרטיסים הגראפיים שבה.

קשה לדעת מה צופן עתיד הגיימינג במחשבים האישיים ל-SLI ול-CrossFireX במצב הנוכחי, אך היכולות הללו מקבלות חיזוק חיובי חשוב כעת מקבוצת Khronos האחראית על הפיתוח והשיווק של Vulkan – עם הצהרה על כך שהתקן בהחלט יתמוך במערכים אלו, לא רק בחלונות 10 (בניגוד ל- 12), אלא גם בחלונות 8 על תת גירסאותיה, בחלונות 7 וגם בהפצות הלינוקס השונות, שזה בדיוק מה שהיינו רוצים לשמוע מטכנולוגיה שפועלת לקדם את איחודו של תחום העיבוד הגראפי על כל רבדיו, במקום לפלגו ולסגור חלקים ממנו תחת תקנים בלעדיים וייעודיים. שאפו!

לא בטוח שיש פוטנציאל אמיתי לשילוב בין מסוגים שונים לשם עיבוד אפקטיבי, אבל ו-CrossFireX בכל זאת אמורים להיות בעלי תועלת גדולה מאוד עם התרחבות העניין בתחום המציאות המדומה – כך שממש לא כדאי להספיק אותם

המשחק שזכה למימון המונים של 140 מיליון דולר כבר השתכנע

הדרך האחת והיחידה שבה נוכל להנות מ-Vulkan היא באמצעות תמיכה מתאימה מצד המפתחים, וגם זה משהו אשר מתגבר בימים אלה, אנחנו מקווים – כשחברת Cloud Imperium Games וכריס רוברטס בראשה, שכנראה מוכרת לכם יותר תודות לשם המוצר האחד והיחיד אותו היא מפתחת כבר חצי עשור, Star Citizen, מכריזה על שינוי תוכניות וכוונה לשילוב Vulkan כתקן העיבוד העתידי הבלעדי, במקומו של 12.

יוצריו של סימולטור החלל הכי שאפתני שנוצר ונהגה אי פעם, אשר זכה עד היום לתרומות והשקעות של כ-145 מיליון דולר (!!) מצד שחקנים, הסבירו כי היכולות הטכניות שאותן הציג והוכיח תקן ה-Vulkan במהלך השנה החולפת הצליחו לשכנע אותם בכך שהוא יכול להתחרות כראוי בתקני ה- 12, וזאת מבלי להגביל את הצרכנים למערכות הפעלה ספציפיות כאמור – מה שהוביל אותם למסקנה כי הוא יתאים הרבה יותר עבור משחק שמיועד לתמוך בגירסאות השונות של מהעשור האחרון וגם בהפצות מסוגים שונים.

מצטרף אל המהפכה

ב-CIG מצהירים כי יפעלו להעביר את יצירת המופת שלהם להתבסס על Vulkan בשנים הקרובות, לצד ביטול הכוונות ליצירת תמיכה ב- 12 ואף כוונה לבטל את התמיכה הנוכחית בתקן ה- 11, כשהגירסה החדשה תהיה בשלה מספיק, ותהפוך את המעבר הזה לשקוף עבור כלל הצרכנים, למעשה.

Doom היווה הוכחה מרשימה במיוחד לכך ש-Vulkan מסוגל לספק נהדרים ומעוררי קנאה במגוון רחב של מערכי חומרה – ומגוון מערכות הפעלה כמובן

אחרי הצבעות האמון מחברות כמו Bethesda ו-id Software ומנוע ה-id Tech 6 החדש שהן מפתחות, וואלב ומנוע ה-Source 2 שלה, Epic Games ומנוע ה-Unreal Engine 4 ו-Croteam ומנוע ה-Serious Engine – אנחנו רוצים להאמין ש- יוכל להיות התוספת החשובה שתביא לתגובת שרשרת חיובית ו"מפולת" תמיכה חדשה.

כל מה שאי פעם קיווינו לו עבור תקן ה-OpenGL בעבר עשוי להתממש סוף סוף עם ה-Vulkan

Vulkan נגד 12, ראש בראש

אם אתם זקוקים לעוד הוכחה ויזואלית ואמינה לכך ש-Vulkan הוא הדבר הקרוב ביותר לתחרות אמיתית עבור מיקרוסופט וה- שפגשנו בעשור וחצי האחרונים – תוכלו לקבל אותה כעת תודות לאנשים שמאחורי מבחן הביצועים המפורסם .

המפתחים הכריזו על גירסה מעודכנת שבה הוסיפו את תקן ה-Vulkan למבחן ה-API Overhead שלהם – מבחן טכני שמסייע להבהיר את יחסי הכוחות שבין יחידת העיבוד הראשית, ה-CPU, ליחידת העיבוד הגראפית במערכת. היחידה הראשית מבצעת 'בקשות' לציור אלמנטים גיאומטריים מהיחידה הגראפית, כאשר עצם קיום התקשורת הזו בין היחידות מביאה ליצירת זמני שהות, אשר מתרבים ככל שישנן יותר ויותר קריאות כאלו בכל זמן נתון – ותקנים העידן החדש כמו 12 ו- ביצעו שינויים משמעותיים לאופי התקשורת בין היחידה הגראפית למעבד בדיוק לשם כך, על מנת לאפשר כמות מירבית של 'קריאות ציור' מבלי להגיע לרוויה בתור הפעולות עבור יחידת העיבוד הכללית.

שיפור מתחת לפני השטח שאמור להוכיח את עצמו כחשוב במיוחד ככל שיעבור הזמן והמשחקים שלנו יהפכו למשוכללים יותר

זו לא ממש הוכחה ישירה לביצועים שתקבלו בסופו של דבר, אבל היכולת לעבד כמות גדולה יותר של קריאות ציור שכאלו מצביעה על הפוטנציאל של התקן להתמודד עם מנועי משחק מתקדמים וסצינות מורכבות בהצלחה ובקצב תצוגה ראוי – וכעת הגירסאות המתקדמות של מבחן ה-3DMark, שעולות כסף, יוכלו לאפשר לכם להשוות בין היכולות של 11 הוותיק, 12 אשר שמור אך ורק למערכת החלונות 10, כידוע, ו-, שמחליף את תקן ה-Mantle שאוחד לתוכו לפני כשנה.

ברשת כבר ניתן למצוא מספר סרטונים שמנצלים את הגירסה המעודכנת של ה-API Overhead Test על מנת להשוות בין Vulkan ל- 12 במערכות חומרתיות שונות – ולעת עתה נראה שהתקן הפתוח והחופשי של Khronos אכן מנצח, בהפרש לא גדול, ברובם המוחלט של המקרים, כאשר גם הוא וגם ה- 12 מציעים שיפור של פי כמה בהשוואה ל- 11, ומזכירים לנו מדוע אנחנו צריכים לקוות שתקן זה יצא כבר לגמלאות, עם הרבה הערכה על כל השנים שבהן שירת אותנו בצורה נאמנה, ויפנה מקום לדור חדש ויעיל יותר.

אנחנו מקווים מאוד לראות את Vulkan מפתיע והופך לתחליף אפקטיבי עבור 12 בהקדם – מה שיוכל לקדם מהפכה של ממש בביצועים וביכולות לא רק למחשבים האישיים, אלא עבור כמעט כל פלטפורמה שמריצה משחקים אי שם בשוק.

תוצאות מתוך בדיקות שנערכו באתר Anandtech בהתבסס על מבחן הביצועים החדש מציגות יתרון, לעיתים גדול, לטובת Vulkan בכרטיסי מסך מבית – ויתרון נגדי ל- 12 במוצריה של AMD


תגיות
Back to top button
Close
Close