טמפרטורות
רכיבי מחשב כגון מעבדים, כוננים קשיחים וכרטיסי מסך אמורים לעבוד בטמפרטורה מסויימת, שבה הם יפעלו בצורה תקינה.
השאיפה של כל משתמשי ה-PC, היא שהטמפרטורה של רכיבי המחשב תהיה נמוכה ככל האפשר, שכן נושא זה יכול להיות נתון קריטי ומשמעותי במיוחד, בין אם זה למשחקי מחשב, אוברקלוק או אפילו לטובת פעולה תקינה ושוטפת של המחשב "בלבד".
בנוסף לכך – טמפרטורה תקינה שומרת על אורך החיים של כלל הרכיבים האלקטרוניים במחשב.
במידה והתקלה בה נתקלתם נגרמת כתוצאה מטמפרטורות גבוהות, הסימפטומים שלה יתבטאו כלהלן, בהתאם לרכיב הסובל מהטמפרטורה החריגה:
- כרטיסי מסך – הבעיות יופיעו בעיקר ביישומי תלת מימד.
טמפרטורה גבוהה של כרטיס מסך עלולה לגרום לשינויים בלתי רציונליים בתצוגה, המתבטאים בעיקר במשחקי מחשב. שינויים אלו נקראים בלועזית Graphical Artifacts ובתמונה שלהלן תוכלו לראות המחשה, כיצד הם באים לידי ביטוי בזמן משחק:
- מעבדים – הבעיות יופיעו כבר בשעת עבודה שגרתית במחשב, לאו דווקא בעומס מלא.
טמפרטורה גבוהה של המעבד עשויה לגרום להאטה ניכרת במהלך עבודה שגרתית. כמו כן, היא תבוא לידי ביטוי ביתר שאת בעת הרצת יישומים 'כבדים' ובאופן טבעי תגביל אתכם במידה ניכרת גם באוברקלוק.
אם הנכם מרגישים שחלה ירידה בביצועי המחשב המתבטאת באיטיות כללית בהפעלת תוכנות שונות, גלישה באינטרנט וכדומה, טמפרטורת מעבד גבוהה בהחלט יכולה להיות אחד מהגורמים לכך, לכן יש לשים לב ותמיד להיות עירניים לנושא זה.
את רשימת הטמפרטורות המומלצות לסוגי המעבדים השונים, תוכלו למצוא בפורום שלנו, בקישור שלהלן. - כוננים קשיחים – גם במקרה זה הבעיות יופיעו לרוב בצורה אקראית.
טמפרטורה גבוהה מדי של כונן קשיח היא מאוד מסוכנת, משום שהיא יכולה לגרום להשחתת מידע אקראית של קבצים במקרה הטוב, ובמקרה הרע – הרס מוחלט של כל הכונן.
אם אתם נתקלים בבעיות איטיות בעת העברת/העתקת קבצים, השחתת מידע אקראית, צריבות כושלות, קבצים דחוסים שמסרבים להיחלץ באופן כמעט קבוע, "קפיאות" וכדומה, בדקו את הטמפרטורה של הכונן ותראו אם היא תקינה, או שמא היא חורגת מהמותר.
טמפרטורה תקינה של כונן קשיח היא לרוב עד כ-55 מעלות, אך מומלץ להוועץ באתר האינטרנט של החברה על מנת לקבל את המידע המדויק ביותר.
תוכנה
ישנם מצבים רבים בהם תקלה במחשב יכולה להיווצר דווקא עקב בעיה תוכנתית כלשהיא. גם אם הבעיה נראית כאילו היא קשורה לרכיב חומרה – אין לשלול את הצד התוכנתי.
אם אתם שואלים את עצמכם כיצד ניתן להבדיל בין תקלות תוכנה לתקלות חומרה, הרי שתקלות תוכנתיות יתבטאו בעיקר בצורה הבאה: קשיים בהפעלת משחקים, בעיות בעת עליית מערכת הפעלה, הודעות שגיאה שצצות לעתים תכופות, איטיות כללית במחשב וכד'.
לסוג תקלות זה יכולים להיות מספר גורמים, כאשר הגורם העיקרי הוא דרייברים בעייתיים – דרייברים שכאלו עלולים לגרום להופעת הודעות שגיאה ביישומים מסוימים, קריסת המערכת ואף למנוע את פעולתם התקינה של רכיבי חומרה שונים.
תקלות דרייברים נגרמות בעיקר עקב גרסאות לא תקינות (שלא מתאימות למערכת ההפעלה או לרכיבי החומרה עבורם הם הותקנו).
ישנן מספר דרכים באמצעותן תוכלו לזהות את הדגם הספציפי של כל רכיב חומרה המותקן במחשב שלכם, ולהתקין את הדרייבר המתאים לו:
– תוכנות צד שלישי כגון Driver Detective או Driver Scanner יעשו את העבודה עבורכם, הן יסרקו את כל רכיבי החומרה במחשב ויחפשו את הדרייברים המתאימים להם מתוך מאגר דרייברים מקוון ולבסוף – יתקינו את הדרייברים הנכונים עבור כל רכיב. התהליך פשוט ומסתכם במספר לחיצות על העכבר, כך שהוא חוסך זמן רב של חיפוש דרייברים תואמים ברשת.
– במידה וקיים במחשבכם רכיב חומרה כלשהו שהתוכנות הנ"ל לא זיהו כראוי (לרוב יהיה מדובר ברכיב צד-שלישי שאיננו חלק אינטגרלי אלא הותקן בשלב מאוחר יותר), עיינו במדריך למשתמש של אותו רכיב, והעזרו בו כדי לאתר את הדרייברים המתאימים.
שימו לב כי לכל יצרנית חומרה ישנו אתר בית דרכו ניתן להוריד את גרסאות הדרייברים העדכניות ביותר. במידת האפשר, מומלץ מאוד להוריד את הדרייברים מהאתר הרשמי של החברה, ולא להסתמך על גרסאות אקראיות שתמצאו ברשת.
גורם נפוץ נוסף לבעיות תוכנה הם הוירוסים הידועים לשמצה, ואחיהם החורגים – תוכנות הריגול למיניהם – כל אלו יכולים לגרום להאטה משמעותית בביצועי המחשב שתפריע לעבודה השוטפת (אם כי חלק מתוכנות זדוניות אלו פועלות באופן בלתי ניתן להבחנה, תוך שהן גונבות לאט לאט את כל המידע האישי שמצוי על המחשב שלכם).
כדי להתמודד עם בעיה זו, מומלץ להתקין תוכנת אנטי-וירוס ולסרוק את המחשב בצורה מסודרת ולעתים קרובות. פירוט נוסף אודות סוגי האיומים השונים והדרכים להתמודד עמם, תוכלו למצוא במדריך לתחזוקת מחשב, אשר פורסם באתר בעבר.