עבור לתוכן

להבריג נורה 60W לבית נורה של 40W

Featured Replies

פורסם

בקצרה, לא מסתדר עם הנורות החדשות והפלורסנטים.

פלורסנטים T5 מאבדים מצד די מהר את האור שלהם ומצד שני מחזירים לי חתיכת השתקפות ממשטחים חלקים.

נורות חסכוניות אני לא סובל. מהר מאוד איתן אפשר להגיע לעודף אור ומרגישים זוועה. בנוסף שעוד לא פגשתי נוראה שמביאה צבע צהבהב נעים.

נשארתי להשתמש בנורות הלהט הישנות והטובות. עכשיו נשארו לי במאגרים עשרות נורות של 60W. הבעיה שבית הנורה שלי מתאים רק ל-40W אז מה הנזק לטווח קצר ולטווח ארוך על הנורה/בית הנורה אם אני משתמש בנורה לא מתאימה?

יש לציין כי הנורה נדלקה ופועלת

פורסם

אין נזק.. הם פשוט יאירו ב 40W, אני גם לא מבין איך יכול להיות בית מנורה שמגביל את ההספק של הנורה ל 40.. האם יש שם רכיב חשמלי שמוריד את הזרם או משהו?

במידה והבית מנורה הוא בית מנורה פשוט (סתם חיווט) אז זה גם לא יגביל את הנורה והיא תאיר ב 60W

נערך על-ידי Weihenstephan

פורסם

מנורת ליבון של 60W תאיר ב 60W ותתחמם כמו 60W. בבית מנורה ביתי רגיל אין משהוא שמגביל את הזרם שעבר בו, הוא יעביר הכול...

יש כמה מקומות שבהם יכול לקרות נזק ולכן צריך לבדוק אותם ומזה להעריך עד כמה הגוף תאורה עמיד :

1. בית המנורה עצמו :

- יש בתי מנורה שעשויים מפלסטיק "רגיל", האיכותיים שבהם יכולים להחזיק באמת עד 40W. מעל זה (60W) יתכן שהפלסטיק יתחיל להתפורר אם הזמן. הרבה מעל זה (75W+) הפלסיק פשוט נמס

- יש בתי מנורה שעשויים מתרכובת פנולית (זה עדיין סוג של פלסטיק אבל הוא עמיד לטמפ' גבוהות) - בתי מנורה שנראים שחורים ומבריקים בדרך כלל עשויים מהחומר הזה. אלה יחזיקו ללא בעיה 60W וגם יותר

- ויש בתי מנורה קראמיים, אלה יחזיקו גם 300W....

2. ההחזקה של בית המנורה :

אם בית המנורה מוחזק על ידיי חלק מפלסטיק הוא יכול להתרכך מהחום ולהפיל את בית המנורה, ואז המנורה תשכב על המכסה של גוף התאורה ותמיס אותו או תשכב על האהיל ויכולה להצית אותו וכן הלאה

3. גוף התאורה :

- הוא סופג הרבה מאוד IR שנפלט מהמנורה וגם חום שמגיע בקונבקציה. בגופי תאורה שיש בהם חלקי פלסטיק קרוב למנורה לא רצוי לעבור את ה 40W, ולמעשה יש הרבה גופי תאורה מפלסטיק שכתוב עליהם שהם מיועדים ל 60W, כשלמעשה אחריי כמה שנים רואים שהפלסטיק נמס גם כשהם היו בשימוש אם מנורה של 40. חוצמזה פלסטיק נמס (ואני חושב שגם סתם פלסטיק שמתחמם מאוד לזמנים ממושכים, גם אם זה מתחת לנק' ההתכה שלו) פולט גזים שיכולים להיות רעילים (לא בכמות שתגרום לך להרעלה מזה שאתה באותו חדר, אבל זה בטוח לא בריא במיוחד) אז הייתי נמנע מלשים מנורות ליבון בגופי תאורה מפלסטיק בחדרי מגורים

- באהיל נייר אין בעיה מיוחדת אם הוא מספיק רחוק מהמנורה ויש לו פתח גדול מלמעלה ליציאת האוויר החם

4. חוטי חשמל מאחורי בית המנורה :

- המגעים של בית המנורה וגוף בית המנורה מוליכים חום ולכן האיזור של חוטי החשמל שנמצא בתוך בית המנורה או קרוב אליו חשוף לחום הזה. אם הזמן החום הורס את הבידוד של החוטים עד למצב שהפלסטיק שלהם הופך לחומר מליך (פלסטיק שנהרס על ידי טמפ' גבוהות מתפרק לחומרים שחלק מהם מוליכים חשמל), או שהוא מתפורר/נמס והחוטים פשוט נוגעים אחד בשני, וקורה קצר. אם גוף התאורה עשוי ממתכת יכול לקרות גם קצר בין אחד מהחוטים לגוף המתכתי של גוף התאורה. אם יש חומר דליק צמוד לחוטים בנקודה שבה קורה הקצר יכולה לקרות שריפה, ואם גוף תאורה מתכתי יוצר מגע אם המוליכים הוא יכול לחשמל, או גם כן לגרום לשריפה בתנאים מסוימים

- בגופי תאורה למנורות ליבון/הלוגן בהספקים גבוהים האזור החם (המנורה ובית המנורה) מרוחקים יותר מהתקרה. החוטים הרגילים של הבית מסתיימים בבסיס שמתחבר לתקרה, שם הם מתחברים אם חוטים עמידים לחום שיש להם בידוד מסיבי זכוכית והחוטים האלה ממשיכים את הדרך עד לבית המנורה. בגופי תאורה להספקים בינוניים (60-75W) משתמשים אם שרוול בידוד נוסף שעשוי מסיבי זכוכית על גבי החוטים הרגילים (שיש להם בידוד מפלסטיק) בחיבורים של בית המנורה. זה לא תמיד מונע נזק (כי אם מספיק חם הפלסטיק של החוטים עדיין נהרס מתחת לשרוול העמיד לחום - זה כבר תלוי בתכנון של גוף התאורה עד כמה האיזור הזה חם) אבל אם לא שמים מנורה חזקה מידי, בדרך כלל השרוולים לפחות מעכבים את הנזק כך שלוקח הרבה שנים עד שהבידוד נהרס למצב של קצר

5. התקרה :

אם גוף התאורה צמוד לתקרה או שהוא מאיר כלפי מעלה והתקרה "רואה" את המנורה החשופה מטווח קצר, הוא יכול לחמם משמעותית את התקרה. תקרת עץ יכולה להתייבש באיזור הזה ולהפוך לדליקה יותר. נראה לי שצריך מצב דיי קיצוני כדיי להצית תקרת עץ אם מנורה (לא הייתי מצפה לזה אם פחות ממנורת הלוגן של איזה 300W) אבל לא שולל את האפשרות. ב "תקרה קלה" יש בעיה חמורה יותר, לתקרה הזאת יש לפעמים ציפוי פלסטיק, הציפוי יכול להתקלף ופשוט ליפול על המנורה או על חלקים חמים אחרים (למשל, על הצד האחורי של גוף תאורה צמוד תקרה שעשוי ממתכת) ומשם לא יקח לו הרבה עד שהוא יתלקח

בעניין פלורסצנטים :

יש בעיה ליצור צבע חם אם פלורסצנטים. הצבע נוצר על ידיי עירבוב של חומרים פלורסצנטיים (האבקה הלבנה) שנותנים צבעים שונים, עכשו הבעיה שכמעט ואין חומרים שנותנים צבעים "שמישים" באיזור האדום של הספקטרום, לכן כל הנסיונות ליצור "אור חם" הם למעשה (וגם נראים כמו....) נסיונות לערבב צבעים "הכי קרוב שהצליחו למצוא" כמו כתום וורוד. אם זאת האור של פלורסצנטים "שלא מנסים להיות חמים" - הצבעים cool white (לבן בינוני 4000K) ו daylight (לבן שלג קר 6500K) - לדעתי יצאו דיי טוב ואני אישית אוהב את 2 הצבעים האלה. עוד משהוא בעניין T5. יש 2 סוגים של T5, אחד מהם נקרא T5HE ואחד T5HO. למנורות ה T5HO (High Output) יש בעיה שהצבע שלהן משתנה משמעותית לאורך חיי המנורה (כנראה בגלל שהחומר הפלורסצנטי נשרף מהטמפרטורה הגבוהה), ובהרבה מקרים הופך אם הזמן לצבע דיי מכוער

צורת המנורה - כאן אני בא מהקטע של אמינות ולא של צבע. המנורות "החסכוניות" בצורת ספירלה או 3U הן ניסיון נואש לדחוף פלורסצנט גדול לצורה של מנורה קטנה, והתוצאה היא בהתאמה - הן עובדות, אבל אורך החיים שלהן לא משהוא, המחיר גבוה בשביל אורך חיים כזה (אם כי עדיין זול יותר ממחיר החשמל שצורכות מנורות ליבון), וכל פעם שזורקים אותה זורקים גם מעגל אלקטרוני שנמצא בבסיס של המנורה - בזבוז (מה גם שהיצרן יודע שהמעגל הזה לא צריך להחזיק יותר מאורך חיים של מנורה אחת, לכן בונה אותו הכי גנרי שיש, ולכן המעגל גם מקצר עוד יותר את אורך החיים של המנורה עצמה אם ההדלקות הקרות שלו). מנורות T5 טובות יותר בקטע הזה, אבל יש איתן בעיה והיא משנק אלקטרוני. המשנקים האלה אהובים על "הירוקים" במשרד האנרגיה כי הם לוקחים 2-4W פחות (O_o !) ולכן הם דוחפים היום החלפה המונית של פלורסצנטים (תקינים שיכולים להחזיק עוד 20 שנה ובמקום זה נזרקים !) במבני ציבור ל T5 (כדיי לחסוך 4W ולהציל את העולם !), הבעיה היא, שהמשנקים האלקטרונים האלה פשוט נשרפים כמו ספקים גנריים ודורשים צומי של תחזוקה

הבחירה האישית שלי לתאורה כללית היא פלורסצנט ישר וארוך או PL (לפי כמות האור שצריך), אם משנק מגנטי אמין של עין השופט. החדר שלי מואר אם PL 11W מגנטי והוא מחזיק כבר את השנה ה 8 שלו אם אותה מנורה

פורסם
  • מחבר

ואו תודה רבה!

קריאה נהדרת!

יכול להיות שאני מתבלבל ועל המנורה שיש לי כרגע אין הגבלה ל-60W שכן הייא פתוחה (עשויה פלסטיק שחור וזכוכית) וסהכ"ל מהבחינה הזאת ומשאר הקריטריונים לא נראה שיש מה שישרף.

החדר שלי קטן מדי ל-PL והאור שלו באמת נחמד. בחדר עבודה של אבא יש כזה. החדר עבודה שלי ממש קטן ובחורף הוא די חשוך ומצריך אור שעות רבות וזה פשוט לא עובד עם משהו שהוא אינו ליבון.

בחדר הזה אין לי ברירה ותאכלס נמאסס מהמשחקים (החלפתי שם חמש מנורות בעשר שנים. תענוג שלא הייתי מאחל לאויבים שלי)

שתי שאלות אליך

אתה חשמאלי בתואר? יש לך ידע רב בנושא

בפעם האחרונה שקניתי נורותף מכרו לי נורות הלוגן מוזרות כאלה עם חתיכת מעגל חשמלי בתוך הנורה עם הבטחה שהן יחזיקו לי שנים רבות של החברה sylvania

הן עלו 15 שח ליחידה אם אינני טועה והחזיקו שלוש חודשים בדיוק. מה אלו הנורות הללו?

פורסם

מהתיאור שלך נראה שהוא לא גוף שיעשה בעיות אם 60W, אתה יכול לעלות תמונה (ורצוי כזאת שניתן לראות בה טוב את הבית מנורה, וגם תציץ מאחוריו/בתוכו איך נראים החוטים ומה חומר הבידוד שיש עליהם) כדיי שניתן יהיה לתת הערכה מדויקת יותר

יש היום הרבה לחץ להחליף מנורות ליבון והלוגן לדברים אחרים, בין היתר ב 2012 משרד האנרגיה אסר מכירה של ליבון מעל 60W (אתה יכול למצוא אותן חופשי בכל שוק ערבי שמכבד את עצמו, אבל בזהירות - המנורות מייבוא פיראטי וחלק הגיעו ממפעלים ללא כל תקני בטיחות והן לפעמים מתפוצצות כשהן נשרפות - אל תשים אותן בגוף תאורה שלא יכול להכיל בצורה בטוחה חתיכות זכוכית חמות, והן לפעמים גם מקפיצות את המפסק בלוח חשמל בדרך). אבל אם יש לך גוף תאורה מספיק גדול יכול להיות אפילו שתוכל לעשות לו מוד ל 2 בתי מנורה - אם 2x60 לא יהיה לך חשוך בחדר

המנורות PL הקטנות ביותר הן 5-7-9-11W שנותנות כמות אור דומה ל 25-40-60-75W ליבון בהתאמה (בערך) - אלה בדיוק המנורות שמתאימות למקומות שצריך כמות קטנה של אור ולא צורכות הרבה חשמל. מעל זה יש את הפלורסצנטים הרגילים 18/36/58W, ומעל זה את הפלורסצנט האמריקאי הארוך 110W באורך 2.4 מטר

ועוד משהוא על פלורסצנטים רגילים - קיימות דרגות של איכות צבע שנקראות CRI Ra8. הוא מוגדר להיות גבוה יותר ככל שהספקטרום מלא יותר, ומשתנה בין 0 לאור מונוכרומטי (כמו לייזר) לבין 100 לספקטרום רציף לחלוטין או קרוב לכך (כמו אור שמש או ליבון). בפלורסצנטים יש 2 רמות נפוצות של איכות צבע, ה "בסיסית" היא בסביבות 70-80 וה "משודרגת" בסביבות 80-90. פלורסצנטים PL, T5 ו "מנורות חסכוניות" בדרך כלל שייכים לקבוצה ה "משודרגת", אבל את ה T8 שכחו מאחור. אם יש לך גוף תאורה רגיל של T8 בחדר כלשהוא בבית, אתה יכול להתעניין במנורות "משודרגות" של T8. הן עולות כ 20 שקל ונמכרות במקומות כמו חנויות חשמל "מקצועיות" (לפעמים מופיעות גם בהום סנטר), מתאימות לאותם גופי תאורה ונותנות אור מלא יותר וגם קצת יותר אור כמותית. רוב בעלי המקצוע בארץ מכירים אותן תחת השם המסחרי Lumilux (כשקיימות כאלה ל T5, T8 וסוגים אחרים). לפלורסצנט יש קוד שמזהה את הצבע - הקוד הוא מספר כמו 765. הדרך לקרוא אותו סטנדרטית - בדוגמה הזאת 7 הוא איכות הצבע - 7 רגיל ו 8 משודרג, ו 65 הוא טמפ' הצבע ב K - ו 2700-3000 (warm white) "דמוי" ליבון, 4000 (cool white) לבן בינוני, ו 6500 (daylight) לבן שלג קר. 840 למשל הוא משודרג בצבע לבן בינוני

היום דוחפים את ה LED בתור מנורה חסכונית, אבל ממה שהספקתי לראות איכות הצבע של פלורצנט טובה יותר, אמינות (פלורסצנט על משנק מגנטי) טובה יותר, וצריכת החשמל בשביל אותה כמות אור בערך זהה

חוץ מפלורסצנט PL וכו' יש את המנורות הלוגן בתוך ליבון - נראות כמו מנורת ליבון, שבתוכה יש מנורת ליבון קטנה יותר. הן נותנות יותר אור ממנורות ליבון רגילה אם אותו אורך חיים, איכות צבע זהה לליבון, ובכללי ראיתי כאלה בשימוש והן נותנות אר לא רע. הן יקרות ויש דעות מעורבות על אורך החיים שלהן (חלק אומרים שהן מחזיקות טוב וחלק מתחלוננים שהן מחזיקות פחות מנורות ליבון). הן צורכות קצת פחות חשמל מליבון רגילה (לא הבדל גדול) ויקרות, אם מנורה כזאת מחזיקה את אורך החיים שכתוב עליה היא תחסוך כמות חשמל דומה להבדל במחיר בינה לליבון רגילה כך שאם נצפה ממנה לעבוד טוב היא לא פחות משתלמת

מנורות הלוגן קיימות בכמה צורות נפוצות. במתחים נמוכים כמו 12V ניתן להוציא מהן ביצועים טובים (כמו פנסי רכב - העוצמה של המנורה היא בסך הכול 60W לאור הקרוב ו 60W נוספים לאור הרחוק). ב 240V יש בעיה כי צריך ש 2 המוליכים בקצוות של המנורה יהיו רחוקים אחד מהשני, לכן מנורות הלוגל שן 240V היו בדרך כלל בצורה ישרה וארוכה - כמו ה R7s שיש בפרוג'קטורים / היו גם הרבה גופי תאורה לסלון וכדומה בעבר שהשתמשו אם כאלה - המשתמש הישראלי קורא להן "קוורץ" על שם הזכוכית שממנה המנורה עשויה. הרבה יותר מאוחר פיתחו (בסוף) את ההלוגן הקטנה ל 240V, אבל היו צריכים להתפשר הרבה בביצועים כדיי להצליח להקטין אותה ככה. אז חלק מהיצרנים חשבו על פתרון אלטרנטיבי - לדחוף לתוך גוף משותף מנורת הלוגן 12V שיש לה ביצועים טובים + ממיר מתח (אלקטרוני, לא בדיוק שנאי) שמוריד את ה240V ל 12V כדיי להפעיל אותה. בתכנון הזה הממיר הוא חד פעמי ולכן כמו במקרה של ה CFL, בנוי בצורה הכי גנרית שניתן כדיי שהוא יספיק לאורך החיים של מנורה אחת. וכמובן שהבדל קטן בייצור לכאן או לכאן, ביחד אם רכיבים גניים ומנורת הלוגן שצמודה ממש למעגל ומחוברת אליו (כלומר מעבירה אליו חום לא רק דרך קרבה אלא ממש בהולכה דרך המוליכים החשמליים) יכול לקצר את החיים שלו גם לכמה ימים או שבועות.... עד כמה שידוע לי כבר הורידו אותם מהייצור בדיוק בגלל הבעיות האלה שאורך החיים של המנורות היה לא צפוי

אני לא יודע איזה מנורות בדיוק היו לך. באלה שאני ראיתי תמונות שלהן מהסוג הזה, רואים סתם "מנורת ליבון בתוך מנורת ליבון" אם מיכל כסוף שעומד בבסיס של המנורה ומכיל בתוכו את המעגל האלקטרוני. המעגל לא עומד חשוף (מן הסתם כי אז ה IR מהמנורת הלוגן יצלה אותו). יכול להיות שהיתה לך איזה שהיא גרסה ממש מוקדמת שלהן אבל נראה לי יותר סביר שהיתה לך מנורה מסוג אחר. בעבר הרבה בעלי מקצוע בארץ קראו בשם "הלוגן" בצורה מוטעית למנורות פלורסצנט שונות, בכלל זה PL ו EL (השם הנפוץ בעבר ל "מנורות חסכוניות") - יכול להיות שמכרו לך איזה שהוא סוג של "פלורסצנט חסכוני" תחת השם מנורת הלוגן

אם תצייר או תמצא תמונה אני אוכל לנסות להבין על מה מדובר, זה נראה דיי מעניין

כל מה שהבאתי כאן הוא מידע אישי שצברתי אם הזמן (אני מתעסק אם חשמל מתמיד בצורה אישית). אני לא חשמלאי ואין לי הסמכה אבל לומד לתואר (מהנדס חשמל)

פורסם
  • מחבר

סתם סיפור עכשיו לצלם, אני עצלן מטבעי אבל הלכתי על פי ההודעה הקודמת שלך וגם בדקתי לאחר כמה שעות של פעילות. החום לא מצטבר, לפחות לא בצורה רבה יותר מאשר נורות ה-40W.

הנורה שהייתה לי היא הלוגן והנה תמונה מאוד דומה לה:

http://www.connox.com/categories/lamps/illuminants/osram-drop-halogen-lamp-eco-e14.html

עלו הון תועפות בהשוואה לנורת ליבון, החזיקו בממוצע את אותו הזמן ( למרות שהבטיחו כפול). האור אומנם באמת מאוד נעים (קצת יותר בהיר מליבון רגיל).

אם זה תלוי בי? יותר לא מחליף מנורות לעולם

פורסם

דיברתי על 2 סוגים של "מנורת הלוגן בתוך מעטפת חיצונית של ליבון"

הלוגן למתח גבוה שמקבלת ישר 240V :

http://lamptech.co.uk/Spec%20Sheets/TH%20DJ%20Q60A60CL-B22d-240%20Osram.htm

הלוגן למתח נמוך 12V שעובדת על ממיר מתח (בתוך החלק הכסוף יש מעגל אלקטרוני) :

http://lamptech.co.uk/Spec%20Sheets/TH%20DJ%20QIR30A55CL-E27-230%20Philips.htm

ההלוגן שעובדות ישר על 240V נותנות אור טוב בדיוק כמו שאתה מתאר ונמכרות היום בחנויות. קצת יקרות אבל בגדול החיסכון שלהן בחשמל מכסה בערך את המחיר של המנורה, תנסה יכול להיות שהן יתאימו לך טוב

ההלוגן של ה 12V הן כנראה מה שהיה לך אז אבל נראה לי שאם המעגל האלקטרוני היה חשוף בתוך המנורה אז זה היה פגם ייצור כי הוא אמור להיות בתוך מכסה כזה כמו כאן

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.

דיונים חדשים