עבור לתוכן

פרוייקט סבסוד המקררים של של הממשלה: האם זו צורה של שמירה על איכות הסביבה???

Featured Replies

פורסם

במספר פרסומות של הרשתות השונות על המבצע הזה של משרד האנרגיה והמים, אשר הופיעו בעיתון "ישראל היום", התברר לי בפירוש, כי כל מטרתו של הקמפיין הוא לא לשמור על הסביבה, אלא לעודד תרבות צריכה (מקררים ישנים [אמקור ותדיראן ישראל] חייו חיי נצח, המקררים החדשים, אשר מסומנים ע"י משרד האנרגייה והמים כחסכוניים, בדירוג B או A [במיוחד LG וסמסונג] מגיעים כמעט תמיד פגומים מהייצור, או שהם מתקלקלים אחרי 3 שנים מקסימום, ומושלכים מיידית לאשפה או לגריטה), ולחשוף את הסביבה לזיהום של פסולת, חומרים מסוכנים וכן גז הפריאון (מקרר עם גז פריאון, מסוכן לשכבת האוזון רק כאשר משליכים אותו [כי אז נוצרים סדקים בצנרת שלו]. אחרת הוא לא יותר מסוכן ממקרר עם גז ידידותי לסביבה [מעגל הגז סגור הרמטית, ולגז אין לאן לברוח]), שכן המבצע הזה תקף רק למקררים במצב תקין ועובד (שאין צורך להחליף אותם), ולא למקררים מקולקלים במצב טוטאל לוס (שכן יש צורך להחליף אותם).

פרסמתי את אחד מהפרסומות של משרד האנרגיה והמים, בפורום התאורה הבינלאומי שבו אני פעיל, על מנת שגם גולשים מחו"ל יהיו מודעים למעשיו המזוויעים של משרד האנרגיה והמים, בכל הקשור לשמירה על איכות הסביבה.

האם נראה לכם שמדובר פה באמת בפעילות לשמירה על איכות הסביבה, או שמא מדובר בפעילות לעידוד הגברת זיהום האוויר, וצריכת משאבים ואנרגייה מייצור עודף של מקררים חדשים, וכן הגברת הפסולת הביתית וכן הנזק לשכבת האוזון, מהשלכת מקררים שעובדים לאשפה?

פורסם

כל התלונה שלך בנויה על זה שהמקררים הישנים עמידים והחדשים לא. (אני חושב שזה נכון כמו כל המוצרים החדשים) אבל אתה לא יכול לבוא בתלונה למשרד האנרגיה ולהגיד שהמקררים האלה ימותו תוך 3 שנים סתם כי בא לך, על הנייר הם צודקים.

זה בדיוק הרעיון שעומד מאחורי גריטת מכוניות, אתה גם נגד זה?

פורסם

ברור שצעד זה מונע קודם כל בזכות $$$ (כמו כל דבר בעולם הזה..)

עובדות אומרות שבשביל שההשקעה שלך תחזור אליך משימוש במקררים האלה צריך שיעברו 10+ שנים..

הם אמנם יבואו ויגידו שהמקררים הישנים (מאוד), שעובדים על גז שונה ופחות "בריא", פוגעים באיכות הסביבה ואולי גם צורכים כמה וואט יותר ולכן יש להחליפם.

אבל זה לא תקף למקררים שיוצרו בשנת 2000 נגיד.. (12 שנה אחורה ואני משער שאף יותר אחורה), ואין להם בעיה "לתפוס גל" ולקבל גם מקררים תקינים לחלוטין שלא בהכרח צורכים יותר חשמל או משתמשים בגז שונה מזה שהם מוכרים כרגע ולהרוויח מזה אחלה כסף.

זה כמו הסיפור עם הנורות הלוגן הישנות שעבדו עשרות שנים לעומת החדשות שמתות דקה אחרי שאתה מדליק אותן. (החברות ייצרו נורות במיוחד שהן לא יחזיקו מעמד ושהצרכן ימשיך לרכוש אותן שוב ושוב..)

פורסם

זה כמו הסיפור עם הנורות הלוגן הישנות שעבדו עשרות שנים לעומת החדשות שמתות דקה אחרי שאתה מדליק אותן. (החברות ייצרו נורות במיוחד שהן לא יחזיקו מעמד ושהצרכן ימשיך לרכוש אותן שוב ושוב..)

תקנה הלוגן של osram ושום דבר לא יתקלקל לך אחרי כמה שעות.

תקנה הלוגן במחיר מינימלי והוא ישרף לך תוך יום יומיים.

פורסם

זה שהחדשים מתקלקלים מהר זה לפחות במקרה שלי עובדה מוכחת.

קניתי במבצע מקרר יקר של LG והטכנאים ביקרו אצלי 3 פעמים כולל החלפת חלקים.

חלקים שהיו צריכים להיות עמידים לפחות ל-10 שנים לא החזיקו חודשיים.

פורסם

תקנה הלוגן של osram ושום דבר לא יתקלקל לך אחרי כמה שעות.

תקנה הלוגן במחיר מינימלי והוא ישרף לך תוך יום יומיים.

G9/G4 , כאלה שקונים בACE במחיר מופקע 15-30ש"ח ?.. לא מרגישות שונה מהסט 10 נורות שקניתי בebay ב3.5$ (שאגב הראשונה שחיברתי לפני כמעט חצי שנה עדיין דולקת).

פורסם

מבצע שטותי בהחלט

בדקתי את צריכת החשמל של המקרר שלי (תדיראן בן כ 20 שנה) על ידיי מכשירי מדידה בפעם הקודמת שהיה את המבצע וההורים רצו להחליף. צריכת החשמל שלו אחריי כל החישובים היא כ 250 שח בשנה, מקרר רגיל וקצת יותר מידי מלא (הורים שאוהבים להחזיק סטוק). אני לא מצפה ממקרר חדש לצרוך כמות שונה משמעותית של חשמל, ואני לא מבין איך מקרר חדש יכול לחסוך 600 שקל בשנה (זה מה שהם טענו בפעם הקודמת לפחות) אם הישן לוקח רק 250

גם אם יהיה חיסכון כלשהוא, אני חושב שהוא לא הולך לעבור את הכמה עשרות שח במקרה הטוב

רוצים לחסוך בחשמל אם המקרר : 1. תבדקו שהגומיה של הדלת טובה ואם לא אז תסדרו או תחליפו אותה (אם היא קצת קרועה אפשר בהרבה מקרים להדביק למקום אם סיליקון - רק שיהיה באותו גובה כמו יתר הגומיה ולא לשים יותר מידי שלא יהיה קשיח), ו 2. תפנו דברים מהנישה שבה המקרר עומד ותרחיקו אותו קצת מהקיר כדיי לאפשר זרימת אוויר חופשית יותר באיזור של המעבה (הרשת שיש בצד האחורי)

מבחינת אמינות :

לפניי 10 שנים ומעלה לרוב המקררים היה פיקוד מכאני פשוט, ומה שפשוט = אמין. הדברים שנדפקים שם זה מאוורר פנימי, קבלים ו PTC - כל אלה זולים וניתן לקנות אותם בקלות, והם גם גנריים - לא צריך משהוא מיוחד לדגם מיוחד של מקרר, יש כמה סוגים כלליים שניתן להשיג תמיד

במקררים חדשים יש כרטיס אלקטרוני, כלומר בנוסף לתקלות של מאורר פנימי, קבלים ו PTC (כל אותם רכיבים קיימים גם במקררים החדשים), יש את הכרטיס האלקטרוני אם כל הפוטנציל לצרות שלו, והפגיעות שלו לברקים וכדומה - והוא מיוחד לכל דגם או קבוצת דגמים, ויקר

והניסיון שלי + של מה שאני מכיר מאנשים אחרים, אומר שמקרר ישראלי בן 20 (אם מדחסים יפניים בדרך כלל) אמין יותר מכל מה שיש היום, אפילו אם הוא עבד 20 שנה - הדברים המשמעותיים (מדחס וכו) לא נשחקים בקלות

כל הטענות בקשר לסוג הגז שיש במקרר : כל עוד המקרר בשימוש הגז נמצא בפנים ולא יוצא החוצה. אין כל סיבה להחליף את הגז עכשו. כשהמקרר יצא משימוש - כשהוא אכן יסיים את החיים שלו בצורה טבעית ולא לפניי, ולא תקלה קטנה כמו להחליף PTC, אז כל מה שצריך זה לפנות ממנו את הגז למיחזור

מנורות : יש הרבה יותר פאקים "ירוקים" בתחום הזה ממה שאתה יכול לדמיין. למשל, הפלורסצנטים הישרים "הדקים" שיש היום (T5). הם לא מופעלים על ידיי שנאי וסטרטר. הם מופעלים על ידיי משנק אלקטרוני - שיש לו את כל הצרות הרגילות שיש למעגל אלקטרוני שעובד ישירות על 240V. אם הפלורסצנט לא נדלק או שאתה מדליק אותו ושומע בום, תצתרך להוציא לפחות עשרות שקלים על משנק חדש, לא 2 שקל על סטרטר שיחזיק ל 10 השנים הבאות. החיסכון שהשיגו אם המשנקים האלקטרניים האלה ? קטן מאוד בהשוואה לכמות הדלק שיתבזבז כדיי לייצר עוד משנק, להביא אותו מסין, והנסיעות של המשתמש או של החשמלאי לקנות ולהתקין אותו

פורסם
  • מחבר

כל התלונה שלך בנויה על זה שהמקררים הישנים עמידים והחדשים לא. (אני חושב שזה נכון כמו כל המוצרים החדשים) אבל אתה לא יכול לבוא בתלונה למשרד האנרגיה ולהגיד שהמקררים האלה ימותו תוך 3 שנים סתם כי בא לך, על הנייר הם צודקים.

לא רק לגבי העניין של אמינות המקררים הישנים לעומת החדשים, אלא גם זה שהמבצע תקף רק למקררים ישנים במצב מצויין שניתן להשתמש בהם עדיין. מקררים מקולקלים ברמות שבאמת צריך להחליף אותם, לא נהנים מהמבצע, ובכך מתבטא העידוד לתרבות הצריכה, להגדלת זיהום האויר (כאשר משליכים מקרר, הפריאון שלו משתחרר לאטמוספריה כתוצאה מסדקים בצנרת שנוצרים בהשלכה), לייצור מקררים בכמות מוגזמת, ולהגדלת תפוקת האשפה היומית (מקרר זה דבר גדול, ועל כן הוא מהווה זבל רב יחסית).

זה בדיוק הרעיון שעומד מאחורי גריטת מכוניות, אתה גם נגד זה?

ברוב המקרים השלכת רכבים במצב תקין לגריטה, זה לא טוב, אבל ברכב זה קצת שונה. מקרר איננו מזהם בעצמו, וגם במקררים ישנים, אפשר בקלות לחסוך בחשמל ע"י כיוון עוצמת הקירור לרמה מספיקה שחוסכת בחשמל, ניקיון ותחזוקה סדירה של המקרר והמבטיחים שהוא יעבוד כמו חדש.

רכב לעומת זאת מהווה מקור זיהום בפני עצמו. יש כמה סיבות ליגרוט רכב, ובין השאר אם הוא מסוכן לרכבים אחרים, כך שהוא איננו כשיר לשימוש בכביש, או שהוא מטבעו מזהם באופן קיצוני, או מרעיש בצורה חריגה (דברים שלפי דעתי קשה לשלוט עליהם עם רכב קיים).

בכלל ברוב המקרים, אין כל סיבה להשליך מקרר (או כל מכשיר חשמלי) ישן, אם הוא עובד. יוצא דופן מכלל זה, הוא הדוד החשמלי ודוד הגז, אשר עקב אי האפשרות לשדרג אותם לדודי שמש (שזה באמת יחסוך יותר באנרגיה, מאחר ולא יהיה צורך להדליק את הדוד החשמלי כשיש שמש), הדרך היחידה היא להחליף אותם לדודי שמש.

תקנה הלוגן של osram ושום דבר לא יתקלקל לך אחרי כמה שעות.

תקנה הלוגן במחיר מינימלי והוא ישרף לך תוך יום יומיים.

לא נראה לי כיום שהנורות של אוסרם, יותר מחזיקות מעמד מנורות גנריות. במקרים של נורות חסכניות, אוסרם הגיעה לרמת איכות כזו, שאפילו יורולוקס מחזיק יותר זמן ממנה (בגוף פתוח כמובן).

בעניין ההלוגן, הבעייה עם אורך החיים הקצר, הוא בעיקר עם נורות ההלוגן 230V בעיצוב של נורות הלוגן 12V (מה שיש בתוך רוב נורות ההלוגן החסכניות לבתי נורה רגילים). זה מה שקורה כאשר מנסים לעצב נורה מטכנולוגית X כמו נורה מטכנולוגית Y.

העיצוב של 230V הכי מתאים לנורות הלוגן לינאריות (כמו בפרוג'קטורים). העיצוב של 12V הכי מתאים לנורות הלוגן עם פינים (כמו בספוטים).

נורות ההלוגן החסכוניות (הברגה) וכן נורות ה-230V המודרניות (מה שיש בתוך נורות ההלוגן החסכניות, רק השפופרת בלבד ללא המעטפת), מנסות לשלב בין שני העולמות, דבר שדורש הורדה של איכות הייצור, על מנת להוריד את המחיר שלהן ובכך הן מחזיקות פחות זמן.

עריכה: 11010010110, הקדמת את דבריי :lol: .

פורסם

כשעלינו ארצה ב-91 רכשנו מקרר של תדיראן. המקרר היה סוס עבודה עבד 20 שנה בלי אף תקלה. יום בהיר אחד שבק חיים. החלטנו לא לתקן ורכשנו במקומו מקרר ארמנה. המקרר הזה היה זבל מהיום הראשון. כעבור שנתיים התחיל להרעיש כמו טרקטור. התקלקל אחרי 5 שנים. כל הפלסטיק נשבר. מדפים הוחלפו מספר פעמים. רכשנו מקרר LG בסבסוד משרד האנרגיה במקום הארמנה. בינתיים עובד טוב, אבל אני מהמר שלא יחזיק מעמד יותר משלוש שנים.

בתחום מוצרי חשמל ביתיים אין התקדמות טכנולוגית יותר מ-40 שנה. מקרר בבונקר של אדולף היטלר עשה את אותה עבודה כמו מקרר LG מודרני. כדי לגרום לאנשים לשדרג קודם כל מקצרים את אורך החיים של המוצר ושנית מדביקים למקרר כל מיני שטויות - לדים, מדבקות BIO -שמיאו כדי ליצור אשלייה של התקדמות טכנולוגית. כנ"ל לגבי תנורים, שואבי אבק, מכונות כביסה ועוד. יוצרים אשלייה של התקדמות טכנולוגית (מכונת כביסה דיגיטלית, למשל) ומנגד מקצרים את אורך החיים של המוצר.

פורסם
  • מחבר

בתחום מוצרי חשמל ביתיים אין התקדמות טכנולוגית יותר מ-40 שנה. מקרר בבונקר של אדולף היטלר עשה את אותה עבודה כמו מקרר LG מודרני. כדי לגרום לאנשים לשדרג קודם כל מקצרים את אורך החיים של המוצר ושנית מדביקים למקרר כל מיני שטויות - לדים, מדבקות BIO -שמיאו כדי ליצור אשלייה של התקדמות טכנולוגית. כנ"ל לגבי תנורים, שואבי אבק, מכונות כביסה ועוד. יוצרים אשלייה של התקדמות טכנולוגית (מכונת כביסה דיגיטלית, למשל) ומנגד מקצרים את אורך החיים של המוצר.

מודע לתופעה המדאיגה הזאת. ברבים מסוגי מכשירי החשמל (מקררים, מאווררים, מפזרי חום, מיבשי כביסה ועוד [חוץ ממכונות כביסה והמזגנים ששם לאלקטרוניקה דווקא כן יש תפקידים שאין אפשרות ליישמם במכניקה (במזגן, הפשרה ליחידות של המזגן, שליטה אוטומטית על עוצמת המאוורר הפנימי, הפעלה וכיבוי של המאוורר החיצוני בחימום, כדי לשנות הפרשי לחצים בצנרת, הפעלה וכיבוי המאוורר ביחידה הפנימית בחימום בצורה שתמנע הכנסת אויר קר לחדר כאשר המזגן מתחיל לעבוד. במכונת כביסה, על מנת לאפשר תכונות כמו התאמת גובה מפלס המים משך הכביסה, השטיפות והסחיטה לכמות הכביסה, לאפשר לשנות את מהירות הסחיטה, שליטה על גובה מפלס המים, לאפשר הכנסת מערכת לאיזון הכביסה]) ה"אלקטרוניקה" נועדה רק כדי לעשות רושם, והיא למעשה מיועדת לנטרל את פעולת המכשיר לאחר פרק זמן מוגדר מראש (למעשה גם בחלק ניכר מהמקרים, מכשירי חשמל אלקטרוניים מסובכים הרבה יותר לתפעול ממכשירי חשמל מכניים).

הדוגמא הזאת: http://www.traklin.co.il/product.asp?pc=130339 , היא אחד מהדוגמאות הקיצוניות ביותר של שימוש לא הוגן בלדים. מדובר בתנור עם תאורת תא אפייה ובישול מסוג LED. מאחר ו-LED + תא אפייה ובישול, לא הולכים ביחד, תצפה מתנור שכזה, שהתאורה שבו תבזבז יותר חשמל ותחזיק פחות (והרבה פחות) זמן (וגם תאיר פחות חזק) מנורת ליבון רגילה לתנור (לנורות ליבון למכשירי חשמל, יש תכופות את אורך החיים של נורות LED בעצמן).

למעשה, חוץ ממזגנים ומכונות כביסה, אלקטרוניקה איננה רצוייה במכשירי חשמל, ורק מקצרת את החיים שלהם באמצעות השבתה מתוכננת.

גם הדירוג האנרגטי של מכשירי חשמל (ובמיוחד תנורים אשר לכולם אותה צריכת החשמל ואותה היעילות), נועד רק כדי לקדם מכירות ולא לשום דבר אחר.

פורסם
ברוב המקרים השלכת רכבים במצב תקין לגריטה, זה לא טוב, אבל ברכב זה קצת שונה. מקרר איננו מזהם בעצמו, וגם במקררים ישנים, אפשר בקלות לחסוך בחשמל ע"י כיוון עוצמת הקירור לרמה מספיקה שחוסכת בחשמל, ניקיון ותחזוקה סדירה של המקרר והמבטיחים שהוא יעבוד כמו חדש.

רכב לעומת זאת מהווה מקור זיהום בפני עצמו. יש כמה סיבות ליגרוט רכב, ובין השאר אם הוא מסוכן לרכבים אחרים, כך שהוא איננו כשיר לשימוש בכביש, או שהוא מטבעו מזהם באופן קיצוני, או מרעיש בצורה חריגה (דברים שלפי דעתי קשה לשלוט עליהם עם רכב קיים).

גריטת רכב היא מזהמת ביותר, וגם כאן המחיר האקולוגי של גריטת רכב וייצור רכב חדש דומה לזה של נסיעה בו בסדר גודל של חודשים או שנים (תלוי סוג הרכב)

יש סיבות שונות לגריטת רכבים. חלק לא ניתנות למניעה - רכב טוטאל לוס אחריי תאונה. חלק אחר הם פשוט "אני רוצה רכב חדש ואין לי איך למכור את הגרוטאה הזאת", אלה תרבות צריכה - יש מספיק סטודנטים שהיו רוצים רכב ישן ב 1000 שקל, רק שייסע. (ידידה שלי קנתה פג'ו 205 במחיר כזה, לקח לי כמה ימים לסדר את החשמל שהיה עושה בעיות כמעט בכל נסיעה, עכשו האוטו תקין לגמרי)

יש טענות שונות כמו "בטיחות", אבל כאן צריך לבדוק כי בהרבה מקרים דוחפים חרטא במסווה של בטיחות. רכב שעובר בפועל את הבדיקות של הטסט (בלמים עובדים, צמיגים תקינים, הגה יציב וכו) הוא בטיחותי מספיק כדיי להשתמש איתו וזה לא משנה מאיזה שנה הוא. זה שאין בו כריות אוויר וכדמה - אם לבעל הרכב זה לא מפריע אז זה עניין שלו בלבד ואף אחד לא אמור להתערב לו בזה. חגורות בטיחות - ניתן להתקין גם ברכבים שלא היה במקור

תיקון רכבים - לכל תקלה יש סיבה שניתנת לתיקון. בארצות אחרות, שבהן בעל הרכב יכול לעשות לרכב מודינג כמה שבא לו והממשלה לא דוחפת את האף, ניתן להחליף לחלוטין את כל המערכות הפנימיות של הרכב חוץ מהמארז ולקבל רכב מודרני שקט, חסכוני בדלק ואם מזגן באותו מארז וינטאג' משנות ה 50. במקרה הרגיל רעשים מהמנוע מסתכמים בהרבה פחות מזה - לפעמים בסך הכול החלפה של כמה חלקים פשוטים. בארץ, יש את כל הקטע של הרישוי - אי אפשר אפילו לשים קסנונים, אין בכלל מה לדבר על להחליף מתלים לאיכותיים יותר (לא מקוריים) שלא ירעיש כמו טרקטור

לא נראה לי כיום שהנורות של אוסרם, יותר מחזיקות מעמד מנורות גנריות. במקרים של נורות חסכניות, אוסרם הגיעה לרמת איכות כזו, שאפילו יורולוקס מחזיק יותר זמן ממנה (בגוף פתוח כמובן).

בעניין ההלוגן, הבעייה עם אורך החיים הקצר, הוא בעיקר עם נורות ההלוגן 230V בעיצוב של נורות הלוגן 12V (מה שיש בתוך רוב נורות ההלוגן החסכניות לבתי נורה רגילים). זה מה שקורה כאשר מנסים לעצב נורה מטכנולוגית X כמו נורה מטכנולוגית Y.

העיצוב של 230V הכי מתאים לנורות הלוגן לינאריות (כמו בפרוג'קטורים). העיצוב של 12V הכי מתאים לנורות הלוגן עם פינים (כמו בספוטים).

נורות ההלוגן החסכוניות (הברגה) וכן נורות ה-230V המודרניות (מה שיש בתוך נורות ההלוגן החסכניות, רק השפופרת בלבד ללא המעטפת), מנסות לשלב בין שני העולמות, דבר שדורש הורדה של איכות הייצור, על מנת להוריד את המחיר שלהן ובכך הן מחזיקות פחות זמן.

ההתנהגות של אוסרם דיי קבועה - ייצור הנורה הספציפית עוברת מהמפעל בגרמניה (רוב הפלורסצנטים ומנורות הפריקה - לשעבר) או באיטליה (PL-ים - לשעבר) לסין, והמנורה מתחילה להחזיק 1/5 מהזמן שהחזיקה בעבר. כרגע נשארו לאוסרם רק המפעלים של חלק מהפלורסצנטים הדקים + מנורות פריקה מסוימות בגרמניה, ומנורות ליבון בצרפת

לפניי 10 שנים בלבד היו פלורסצנטים של אוסרם, airam, narva, sylvania, thorn, leuci, general electric-tungsram, philips, pila כולם מתוצרת אירופה. היום לא נשאר כמעט כלום

נורות ההלוגן הן בעיה של איכות ייצור בלבד - בעבר נורות הלוגן 230V קטנות יוצרו בהצלחה ובאיכות גבוהה, והחזיקו מעמד זמן ארוך כראוי

הבעיה בצורות של מנורות מתחילה כשמנסים לדחוף מנורה אחת כתחליף לאחרת. למשל ה CFL - לקחו פלורסצנט ארוך ויעיל, קיפלו אותו לספירלה, קיבלו את אותו פלורסצנט אם הרבה פחות אור (כי חלק מהאור הולך לאיבוד בין החלקים של הספירלה) ושהרבה יותר מתחמם (כי הוא דחוס לנפח קטן יותר), ולמקום החם הזה דחפו גם רכיבים אלקטרוניים. או LED, שכשלעצמו טכנולוגיה מעולה, אבל פשוט לא מתאים לשימושים שבהם רוצים לקבל הספק גבוה בנקודה אחת - לדים צריכים מרחב כדיי לא להתחמם, או לפחות צלעות קירור ענקיות

כשעלינו ארצה ב-91 רכשנו מקרר של תדיראן. המקרר היה סוס עבודה עבד 20 שנה בלי אף תקלה. יום בהיר אחד שבק חיים. החלטנו לא לתקן ורכשנו במקומו מקרר ארמנה. המקרר הזה היה זבל מהיום הראשון. כעבור שנתיים התחיל להרעיש כמו טרקטור. התקלקל אחרי 5 שנים. כל הפלסטיק נשבר. מדפים הוחלפו מספר פעמים. רכשנו מקרר LG בסבסוד משרד האנרגיה במקום הארמנה. בינתיים עובד טוב, אבל אני מהמר שלא יחזיק מעמד יותר משלוש שנים.

בתחום מוצרי חשמל ביתיים אין התקדמות טכנולוגית יותר מ-40 שנה. מקרר בבונקר של אדולף היטלר עשה את אותה עבודה כמו מקרר LG מודרני. כדי לגרום לאנשים לשדרג קודם כל מקצרים את אורך החיים של המוצר ושנית מדביקים למקרר כל מיני שטויות - לדים, מדבקות BIO -שמיאו כדי ליצור אשלייה של התקדמות טכנולוגית. כנ"ל לגבי תנורים, שואבי אבק, מכונות כביסה ועוד. יוצרים אשלייה של התקדמות טכנולוגית (מכונת כביסה דיגיטלית, למשל) ומנגד מקצרים את אורך החיים של המוצר.

תוסיף לזה שיווק מחדש של טכנולוגיות ישנות ומוכרות. "מכונת כביסה אינוורטר", נשמע חדש וחסכוני כמו מזגן אינוורטר (שלא כזה חסכוני בהשוואה למזגן רגיל אחריי הכול), ואני לא יודע מה חדש בזה, הקונסטרוקטה שיש אצלי אם VFD ועובדת כבר 20 שנה

חוצמזה בשביל השעה בשבוע שמכונת כביסה עובדת, יעילות אנרגטית היא לא פקטור. יותר מעניין אותי שאני אדליק אותה והיא תעבוד ולא תאמר "בום" כי היו ברקים בלילה לפניי, במיוחד אם היום כביסה הוא שבת ואם צריך להחליף חלק כל החנויות סגורות

מודע לתופעה המדאיגה הזאת. ברבים מסוגי מכשירי החשמל (מקררים, מאווררים, מפזרי חום, מיבשי כביסה ועוד [חוץ ממכונות כביסה והמזגנים ששם לאלקטרוניקה דווקא כן יש תפקידים שאין אפשרות ליישמם במכניקה (במזגן, הפשרה ליחידות של המזגן, שליטה אוטומטית על עוצמת המאוורר הפנימי, הפעלה וכיבוי של המאוורר החיצוני בחימום, כדי לשנות הפרשי לחצים בצנרת, הפעלה וכיבוי המאוורר ביחידה הפנימית בחימום בצורה שתמנע הכנסת אויר קר לחדר כאשר המזגן מתחיל לעבוד. במכונת כביסה, על מנת לאפשר תכונות כמו התאמת גובה מפלס המים משך הכביסה, השטיפות והסחיטה לכמות הכביסה, לאפשר לשנות את מהירות הסחיטה, שליטה על גובה מפלס המים, לאפשר הכנסת מערכת לאיזון הכביסה]) ה"אלקטרוניקה" נועדה רק כדי לעשות רושם, והיא למעשה מיועדת לנטרל את פעולת המכשיר לאחר פרק זמן מוגדר מראש (למעשה גם בחלק ניכר מהמקרים, מכשירי חשמל אלקטרוניים מסובכים הרבה יותר לתפעול ממכשירי חשמל מכניים).

הדוגמא הזאת: http://www.traklin.co.il/product.asp?pc=130339 , היא אחד מהדוגמאות הקיצוניות ביותר של שימוש לא הוגן בלדים. מדובר בתנור עם תאורת תא אפייה ובישול מסוג LED. מאחר ו-LED + תא אפייה ובישול, לא הולכים ביחד, תצפה מתנור שכזה, שהתאורה שבו תבזבז יותר חשמל ותחזיק פחות (והרבה פחות) זמן (וגם תאיר פחות חזק) מנורת ליבון רגילה לתנור (לנורות ליבון למכשירי חשמל, יש תכופות את אורך החיים של נורות LED בעצמן).

למעשה, חוץ ממזגנים ומכונות כביסה, אלקטרוניקה איננה רצוייה במכשירי חשמל, ורק מקצרת את החיים שלהם באמצעות השבתה מתוכננת.

גם הדירוג האנרגטי של מכשירי חשמל (ובמיוחד תנורים אשר לכולם אותה צריכת החשמל ואותה היעילות), נועד רק כדי לקדם מכירות ולא לשום דבר אחר.

חלק גדול מהפעולות שאמרת ניתן לעשות אם מערכת מכאנית לחלוטין - במזגן למשל, ניתן לעשות את כל הפעולות על ידיי חיישני טמפרטורה ולחץ מכאניים/פניאומטיים לחלוטין ביחידה החיצונית

הסיבה ששמים אלקטרוניקה ולא מכאניקה היא אחרת: אלקטרוניקה היום כל כך מפותחת שיותר פשוט וזול לשים ציפ מתוכנת וכמה טרנזיסטורים ולא "מפסק תוכנית" מכאני כמו שיש במכונת כביסה למשל - הייצור של המפסק המכאני הרבה יותר יקר, ועל מעגל אלקטרוני שיותר זול לייצר ניתן לקחת דווקא יותר כסף כי הוא "טכנולוגי ומתקדם"

ואם כבר לחסוך עד כאן, למה לא לחסוך עוד קצת ? לחבר שלי עפה מכונת כביסה (הכרטיס פשוט התפוצץ), הסיבה ? מישהוא מהמתכננים החליט שמוספט SOT קטן יכול להעביר מספיק זרם בשביל לשלוט על שסתום המילוי של המים. לפי ה datasheet המוספט יכול להחזיק את הזרם אז למה לא ? מה שהוא לא הביא בחשבון זה שאנחנו חיים בעולם האמיתי, שסתום מילוי הוא השראותי ונותן פולס מתח כשמנתקים אותו, ואם זה לא מספיק אז כרטיס שעומד בתוך מכונת כביסה צפוי לקבל קצת ציפוי מלוכלך אם הזמן - ואז 240V על 2 מוליכים במרחק 1mm אחד מהשני זה היכונו לצרות. היה עולה לו קצת יותר לשים מוספט TO220 גדול, וזה לא היה קורה

פורסם
  • מחבר

תוסיף לזה שיווק מחדש של טכנולוגיות ישנות ומוכרות. "מכונת כביסה אינוורטר", נשמע חדש וחסכוני כמו מזגן אינוורטר (שלא כזה חסכוני בהשוואה למזגן רגיל אחריי הכול), ואני לא יודע מה חדש בזה, הקונסטרוקטה שיש אצלי אם VFD ועובדת כבר 20 שנה

VFD = Variable Frequency Drive אני חושב.

הסיבה לכך שכיום משתמשים באינוורטר במנועים של מכונות כביסה, זה לא למטרות חיסכון באנרגיה כמו במזגני אינוורטר, אלא על מנת לגרום להן להיות שקטות. ברוב מכונות הכביסה שמתפרסמות כבתור Inverter, התוף בהם עובד בשיטת Inverter Direct Drive (כמו אלו של LG): התוף מחובר ישירות למנוע אינוורטר וללא שום רצועות (פחות חלקים נעים). לפי מה שהבנתי, המנועים שבמכונות המדוברות, מתפרסמים כ"ללא פחמים".

"אינוורטר" פשוט הפך לשם גנרי למכשיר חשמלי שקט וחסכני בחשמל, בדיוק כפי שהמילה "LED" הפכה לשם גנרי למסך LCD.

פורסם

מילת המפתח בדיון הזה, היא "לוביסטים". >:(

פורסם

לא רק. לירוקים במשרד האנרגיה גודל דשא בראש, כמו לזה מהפרסומת, בגלל זה הם מוציאים חוקים ומבצעים "ירוקים", כמובן שרק צריכת חשמל זה פקטור בשבילהם

וזה בכל העולם ככה

פורסם
  • מחבר

וכל זה, אם אני לא טועה, החל מחברת פיליפס והתפשט לפוליטיקה. בגלל זה אני לא קונה יותר לצמיתות מוצרי תאורה ולמעשה כלום מפיליפס, חוץ ממכונות גילוח, שאין לי אופציה אחרת לגבן.

אבל לפי דעתי, עניין הירוק בארץ מבחינת פעולת ממשלת ישראל, קשה יותר משאר המדינות בעולם נראה לי. אין לי הוכחות למבצעים דומים במדינות אחרות או בקמפינים בינלאומיים (והכוונה היא למבצעי טרייד אין כאלו כמו של משרד האנרגייה והמים, של להחליף מוצר ישן תקין, במוצר חדש "חסכוני", רק בגלל שיש לו דירוג A או B, ואשר ב-90% מהמקרים יגיע פגום מהייצור).

בכלל מכל המבצעים האלו שלו, המבצע היחיד שהוגן פה, זה המבצע של דודי השמש, בשל העובדה שזה כמעט בלתי אפשרי לשדרג דוד חשמל או גז קיים לדוד שמש, מאחר והוא לא נבנה בשביל זה, וביצוע שינויים בו, על מנת להפוך אותו לדוד שמש (זה כבר ממש מודינג), יעלה יותר כסף מדוד שמש במחיר לא מסובסד), ובנוסף שדודי שמש אכן הוכחו כחוסכים באנרגיה לעומת דוד חשמלי, אם לא מפעילים את גוף החימום/להבת הגז שלהם, שלא לצורך (למשל כאשר יש שמש).

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.

דיונים חדשים