מצאנו את "חלקיק הרפאים" - מדע וטכנולוגיה - HWzone פורומים
עבור לתוכן
  • צור חשבון

מצאנו את "חלקיק הרפאים"


יואב גולדהורן

Recommended Posts

http://news.bbc.co.uk/2/hi/science_and_environment/10364160.stm

למי שלא מסתדר עם האנגלית, הנה תקציר:

פרופסור עופר להב (הלינק לכתבה שלו ב-YNET על חומר אפל) אמד את חלקיק הרפאים והגיע לשיעור המדוייק ביותר עד כה. חלקיק הרפאים הוא חומר שמתקשר עם חומרים אחרים בעוצמה נמוכה מאוד, הנמוכה ביותר הידועה לנו. חלקיק שכזה יכול לעבור ב-600 טריליון מייל (שנת-אור אחת) של עופרת, מבלי לגעת אפילו באטום אחד (ועופרת היא חומר מאוד דחוס, אפילו קרינה רדיואקטיבית לא חודרת דרכה).

ההשפעה של החומר הזה, היא ריכוך חומרים שהוא איתם במגע. החומר נע במהירויות מאוד מאוד גבוהות. האפקט שלו הוא כמו גל שמרכך את החול. החלקיק הוא אחד המרכיבים של "חומר קר", והחומר האפל הוא חומר שתרכובתו אינו ידועה לנו, אם כי הוא מרכיב מעל ל-25% מהיקום.

אולי יום אחד בעתיד הלא-רחוק (או הכן רחוק, לכו תדעו) נוכל להשתמש בחלקיק הזה למטרות מדעיות כלשהן, כרגע אין לי מושג מה יכולים לעשות איתו, מה שכן זה עוזר לנו לקבל תמונה חדשה על היקום ולהגיע להבנה עמוקה יותר שלו (תחשבו על זה כמשבצת בסודוקו עצום-מימדים).

פרטים נוספים ייחשפו במכון על שם וייצמן באנגליה, שבוע הבא.

גוואה ישראלית!

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

זה קשור לתיאורית המיתרים?

הפיסיקה רחוקה עשרות שנים מאיזשהו ניסוי שיהיה קשור במישרין או בעקיפין לתורת המיתרים. התורה הזאת מדברת על קנה מידה בכמה עשרות סדרי גודל יותר קטן מהיכולת שלנו למדוד כיום (היום הפיסיקה יודעת למדוד דברים בסדר גודל של גרעיני אטומים 10-15 מטר, כאשר תורת המיתרים מדברת על עצמים ומימדים (לא נכנס לזה) בסדר גודל של 10-34 מטר).

ובקשר לידיעה, בהחלט מעניין :)

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

בשבוע שעבר בדיוק הייתי בהרצאה של יהודה סברדמיש מהאגודה הישראלית לאסטרונומיה.

לדעתו כל הקונספט של החומר האפל זה משהו שהומצא כי היה נוח להכניס אותו לכל מיני משוואות שלא הסתדרו לגבי כל מדידה של גלקסיות ספירליות ולכן כלל לא בטוח שהוא קיים. אם תעקבו אחר דך האגודה בפייסבוק, תוכלו להגיע להרצאות ההמשך בשבועות הבאים

www.astronomy.org.il

*ההרצאות הפתוחות לקהל הינן במצפה כוכבים בגבעתיים תמורת 25 ש"ח או חינם לחברי האגודה הישראלית לאסטרונומיה

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

במקרה חזרתי עכשיו מהכנס שבו זה הוצג (Weizmann UK שהוזכר בכתבה).

זו באמת תוצאה מעניינת, המהווה שיפור כמותי מרשים.

העניין הוא שכבר יותר מעשור יודעים שיש לניטרינו מסה, אבל אין עדיין דרך ישירה למדוד אותה. במקום זה, ישנן שיטות רבות ושונות לתת חסם עליון על מסת הניטרינו (במקרה של מה שמתואר בכתבה, מדובר על סכום מסת שלושת סוגי הניטרינים).

השיטה של פרופ' להב מבוססת על ההשפעה של הניטרינו על הקוסמולגיה, ובפרט על מבנה היקום בסקלות גדולות, כלומר התפלגות של קבוצות של גלקסיות. מסתבר שהשיטה הזו מאפשרת לתת את החסם הטוב ביותר כיום.

כמובן שלנושא אין קשר לתורת המיתרים. הניטרינו הוא מרכיב בסיסי במודל הסטנדרטי (http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%94%D7%9E%D7%95%D7%93%D7%9C_%D7%94%D7%A1%D7%98%D7%A0%D7%93%D7%A8%D7%98%D7%99) של פיסיקית החלקיקים. אלא שעל פי המודל הסטנדרטי לניטרינו אין מסה, ולכן הגילוי כי הוא אכן בעל מסה לפני כעשור היווה את אחת העדויות הניסיוניות הראשונות שהמודל אינו שלם (עדות קודמת היא קיומו של כוח הכבידה, אשר המודל הסטנדרטי אינו מתאר באופן קוונטי).

דרך אגב, למי שקרא את הכתבה של ה- BBC עד הסוף, הדבר המהפכני ביותר שמוזכר שם הוא התוצאה של ניסוי minos. זו תוצאה ראשונית שאפילו לא פורסמה עדיין באופן רשמי, אלא רק הוצגה בכנס כלשהו. הניסוי מראה על שבירה של סימטריה הנקראת CPT (אחת ההשלכות שלה למשל היא שלחלקיק ואנטי-חלקיק חייבת להיות אותה מסה). מדובר בסימטריה כה בסיסית, שכל תיאוריה "סבירה" של פיסיקת החלקיקים חייבת לכלול אותה, ולתיאוריות בהן היא נשברת יש השלכות "בעייתיות".

על פי הניסיון ההיסטורי, רוב הסיכויים שיתגלה בהמשך כי מדובר בפירוש לא נכון של המידע מהניסוי, אבל אם אכן יוכח שהסימטריה הזו נשברת, מדובר במהפכה אדירה בתחום, ואין ספק שהחבר'ה שערכו את הניסוי יזכו בפרס נובל. לשם ההשוואה, בשנת 1964 הוכח בניסוי שסימטריה "צנועה" יותר, הנקראת CP, נשברת על ידי הטבע, ועורכי הניסוי זכו בפרס נובל בשנת 1980:

http://nobelprize.org/nobel_prizes/physics/laureates/1980/press.html

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.

×
  • צור חדש...