כאשר אומרים לכם עיצוב פנים, איזו אסוציאציה עולה לראשכם? רבים לא יודעים זאת, אבל עולם העיצוב עובר בשנים האחרונות מהפכה של ממש
כאשר אומרים לכם עיצוב פנים, איזו אסוציאציה עולה לראשכם? סביר להניח שאתם רואים בדמיונכם מעצב היושב מול שולחן שרטוט עם עפרון וסרגל בדרך לתכנן את הבית או החדר הבא. ואכן, התפיסה כלפי מקצוע הזה היא של מקצוע מסורתי יחסית, שעדיין משתמש באמצעים הבסיסיים ביותר ובעיקר נסמך על דימיון וכשרון. החלק השני של המשפט הזה הוא נכון בהחלט – ללא כשרון ומעוף, אין הצלחה במקצועות העיצוב. אך החלק הראשון של המשפט הוא כבר היסטוריה. שכן רבים לא יודעים זאת, אבל עולם העיצוב עובר בשנים האחרונות מהפכה של ממש בכל הקשור לטכניקות עבודה ולנושאים בהם המקצוע עוסק.
מי שקצת מתעניין או מבין בתחום יידע להגיד שכבר היום כל נושא התכנון והשרטוט עבר כבר ממזמן מן העפרון והדף אל המחשב, וליתר דיוק לתוכנות תכנון והדמייה דוגמת אוטוקאד. מבט מעמיק אף יותר אל התחום דרך לימודיו במוסדות הלימוד השונים, מגלה עולם שלם של עשייה, ויצירתיות העושה שימוש בכלים חדשניים ביותר בדרך ליצור את סביבת המגורים, המסחר והבילוי הבאות.
להלן סקירה של כמה מן הפרוייקטים המעניינים והכלים הללו, רובם אגב נעשו במסגרת לימודי עיצוב הפנים ולא במסגרת עיסוק מקצועי בו. בהחלט נקודה למחשבה למי ששוקלים את לימודי התחום.
אקולוגיה וסביבה דרך עיצוב פנים
אחד מן הנושאים החמים ביותר כיום בעולם עיצוב הפנים, הוא כמובן נושא האקולוגיה ואיכות הסביבה. מטבע הדברים, עיצוב פנים עוסק באקו ספירה בה אנו חיים וכיצד זו משפיעה על איכות חיינו בסביבה האורבנית ובסביבה הביתית האישית. אם בעבר היבטיים כמו כיוון הרוח או קביעת האקלים על פי כיווני השמש בכל שעה של היום, היה אספקט שבעיקר אדריכלים חשבו עליו, הרי שכיום הנושא נכנס גם לעולם עיצוב הפנים. אחרי הכל השמש היא גוף התאורה הגדול ביותר והמורכב ביותר שיש לקחת בחשבון המשפיע לא רק על מראה החדר, אלא גם בכמה חשמל יצרוך מי שישתמש בו. אספקטים נוספים בנושא אקולוגיה וקיימות בהם עוסק עולם עיצוב הפנים קשורים לחומרים מהם בנויים הבתים וכן לריהוט שגם בו ניתן להשתמש בחומרים ברי קיימא.
כך למשל, לפני שנתיים השתתפה קבוצה ישראלית בת 20 משתתפים שכללה סטודנטים ממוסדות לימוד שונים בארץ בתחום העיצוב, בתחרות סולאר זה דקתלון. תחרות זו, למעשה מציבה יעד בפני סטודנטים צעירים לפתח בית מגורים בר קיימא, מובילי, גמיש לשינויים וכזה המייצר אנרגיה באופן עצמאי ללא צורך באמצעי אנרגיה חיצוניים לשם כך. התכנון כלל גם את מרחב המגורים הכללי ויחסיו עם מבנים נוספים סביבו וגם את עיצוב פנים הבית בפני עצמו כולל בחירת מוצרי החשמל והריהוט שיאכלסו אותו. הפרוייקט אשר עליו עבדו במשך שנתיים אדריכלים וסטודנטים זכה לתשבוחות רבות בתחרות ואף זכה במקום מכובד. מעבר להישגים בתחרות עצמה, אחת מן הסטודנטיות של המסלול האקדמי המכללה למינהל, שאף התמחתה בתחום לימודי העיצוב האקולוגי עוד בטרם התחרות, סיפרה כי התחרות פתחה לה דלתות והיא אף עוסקת במקצוע גם היום.
תמונת הדמייה של הבית החכם- אזור המטבח (מקור: המסלול האקדמי המכללה למינהל)
עיצוב בהיבט קהילתי-חברתי
עוד אספקט בו עולם העיצוב התחיל לעסוק בשנים האחרונות הוא הנושא הקהילתי. אם פעם השימוש במעצבי פנים, נועד לבעלי הממון ונחשב לסמל סטטוס של אנשים פרטיים, הרי שכיום מעצבים רבים מוצאים את הצורך ואף שמחים לסייע לקהילה. אספקט נוסף, של שילוב המקצוע בקהילה נוגע לסביבה האורבנית. בערים רבות בישראל קיימים מרכזים ורחובות רבים שהוזנחו והתיישנו אף שבעבר היוו את לב ליבן המסחרי של אותן ערים. כך, כדי להחזיר עטרה ליושנה, מעצבי פנים רבים ואדריכלים בוחרים להתמקד במוקדים הללו, ולחדש אותם. כך למשל ניתן למנות את פרוייקט מתחם שרונה שבוצע ע"י סטודנטים לאדריכלות ועיצוב פנים בתואר שני שתיכננו את המתחם ואף את תהליך חידוש שכונת הטמפלרים המפורסמת של תל אביב, בחיפה- רחובות הנמל הפכו למתחם שוקק לצעירים שצמוד אליו גם מוסד לימודים חדשני, ובחולון המתנ"ס העירוני של ג'סי כהן בחולון עבר שיפוץ וחידוש בדרך להפוך למעבדה הקהילתית הראשונה ליייצור עצמי פאב לאב בחסות בית הספר לעיצוב של המסלול האקדמי המכללה למינהל.
פרוייקטי חידוש אלו, המתבצעים לרוב בסיוען של הפקולטות ללימודי עיצוב מהווים סמן דרך חשוב בתיק העבודות של הסטודנט ובהחלט יכולים לפתוח עבורו דלתות בבואו להסביר על יכולותיו וניסיונו בתום הלימודים.
מדפסות תלת מימד, תוכנות הדמייה בגודל אמיתי ועוד..
עוד התפתחות מעניינת של עולם עיצוב הפנים נוגעת לשימוש באמצעים טכנולוגיים מתקדמים שבעבר שימשו בעיקר בתעשייה: כך למשל, מי שלומדים את תחום העיצוב בכללותו או עיצוב פנים, זוכים להכיר תוכנות הדמייה חדשות המציעות הרבה יותר ממה שאוטוקאד הישנה והמוכרת מציעה. מדובר בתוכנות המסוגלות לדמות חללים שלמים בפרופרוציות אמיתיות על כל מה שמוכל בהן – ממבקרים ועד רהיטים וציוד חשמלי. תוכנות מעין אלו מסייעות בתכנון נכון יותר מבעוד מועד המתכתב עם המציאות הממשית של התכנון. אלמנט טכנולוגי נוסף המתפתח במהירות ותופס תאוצה בלימודי עיצוב הפנים הן מכונות ה-CNC וההדפסה התלת מימדית המסייעות ליצור כמעט הכל בחלל נתון- מכסאות ורהיטים ועד פינות עבודה מובילייות. כך למשל, בפרוייקט שבוצע במתנ"ס ג'סי כהן בחולון, ע"י סטודנטים לעיצוב פנים של המסלול האקדמי המכללה למינהל, רוב רובו של הריהוט- כסאות, מדפים, כונניות ושולחנות הודפסו כולם באמצעות מדפסות תלת מימדיות. אלו גם יכולות לסייע ביצירת דקורציות שונות לקירות ולרצפה ולמעשה מהוות את יד ימינו של המעצב ביצירת פריטים אותם תיכנן ויזם.
בסיכומו של דבר, אם ננסה לתמצת את מה שנאמר בכתבה זו לטובת המתעניינים בתחום – היום עיצוב, ובייחוד עיצוב פנים כבר אינו דורש רק כישורי ציור ושרטוט. כיום מדובר בעולם המכיל מכלול שלם של היבטים מעניינים ואספקטים סביבתיים וקהילתיים ומחובר עד מאוד לטכנולוגיות ולחדשנות. אם אתם אנשים שאוהבים לתכנן וליצור ולשלב את המסורתי עם החדשני, הרי שלימודי עיצוב הפנים בפניהם החדשות בהחלט יתאימו לכם וכדאי לשקול זאת לחיוב.