חגיגת ההשקה של המשחק Battlefront 2 הפכה במהירות לזירת התנגחות חסרת תקדים בין הגיימרים למפיצות המשחקים אודות הלגיטימציה לרכישות דמויות הגרלה בכסף אמיתי המובנות בתוך הכותרים – ונראה כי ידם של השחקנים היא על העליונה, לפחות באופן זמן
רק לפני חודש וחצי לערך סיפרנו לכם על ההתחלה האופטימית והחיובית מאוד לעונת השקות המשחקים הגדולה של סוף שנת 2017, והנה נראה שעכשיו אנחנו מקבלים אקורד סיום צורם ומדאיג למדי באמצעות Star Wars Battlefront 2 של המפיצה EA Games, אשר "המציא מחדש" את הבעייתיות המובהקת שבשימוש ברכישות חפצים דיגיטליים רנדומליים בכסף אמיתי (Loot Box ו-Loot Crate) אשר מתפשטת במהירות בכותרי ה-AAA הבולטים והגדולים ביותר.
משחק הפעולה המדובר שמהווה המשך ללהיט משנת 2015 ביצע שינוי כיוון משמעותי בכל הנוגע למנגנון ההתקדמות בו, כשהפעם חלק גדול מגיבורי העילית שאותם ניתן לגלם (כמו צ'ובאקה או דארת' ויידר), נשקים ויכולות לא זמינים מתחילת הדרך לאלו שרכשו את הכותר במיטב כספם – אלא נעולים מאחורי קלפים שעליהם נדרש לשלם במטבע הדיגיטלי של המשחק, או על ידי השלמת משימות (רבות) וצבירתם באופן חופשי ומואט משהו, או באמצעות תשלום נוסף אשר מתנפח במהירות לעשרות דולרים, עבור כל מי שרוצים לקבל גישה לרוב התוכן הזמין מבלי להשקיע עשרות או מאות שעות משחק.
מעריצים רבים הזדעקו בשל החלטות אלו, שהדיפו ריח רע מאוד של המצב הידוע לשמצה ממשחקי רשת חינמיים בו אלו שיבחרו לשלם יותר כסף אמיתי יקבלו יתרון בלתי הוגן על פני אלו שלא, רק משום שקיבלו גישה ליותר חפצים ואלמנטים מתקדמים – בייחוד לאחר חישובים שנעשו והצהירו כי יידרשו עשרות שעות משחק בכדי לפתוח כל אחת ממגוון דמויות העילית הנעולות (ללא תשלום כסף אמיתי), זאת בנוסף לכמות גדולה של חפצים ותוספות שנעולה אף היא מאחורי קלפים אקראיים מסוגים שונים.
נציגיה של חברת EA ניסוי לתרץ ולהסביר את ההחלטות שלהם (בכך שהתלונות אינן מדויקות והמנגנון אמור לספק 'תחושת הישג' גדולה יותר), אך גם שינויים שנעשו לכאורה לשיטות וכמויות צבירת הנקודות לא סייעו – וכל מה שהמפיצה קיבלה הוא "שיא" בדמות ההודעה אשר קיבלה הכי הרבה ניקוד שלילי בפלטפורמת הרדיט (Reddit) מאז ומעולם, בהפרש ניכר.
עצם היקף הדיבורים והדיונים האדיר סביב Battlefront 2 מצביע על כך שהמשחק עדיין פופולרי ואמור להימכר בהיקפים נאים, אך כשרוב התגובות הן שליליות ומתריסות וחלקן אף דורשות לפתוח בחקירות נגד בעלת הבית בשל שימוש במנגנונים דמויי הימורים בכסף ממשי במוצר אשר מכוון לקהל יעד צעיר – מעיד כי כנראה יש גבול כלשהו גם לאמרה המפורסמת שכל פרסום הוא פרסום חיובי.
ב-EA Games "התקפלו" והכריזו כי יבטלו את האפשרות לשלם עבור אמצעים במשחק בכסף אמיתי שעות ספורות לפני מועד ההשקה הרשמי ורחב ההיקף של המשחק (כשבוע אחרי שהפך לזמין עבור אלו המנויים לשירותי ה-EA Access ו-Origin Access) – אם כי רק באופן זמני לכאורה, שיעניק למשתמשים שלא מתכננים לשלם כסף אמיתי בכדי להתקדם במשחק, מעבר ל-60 או 80 הדולרים הנדרשים עבור תוכן הבסיס, הזדמנות לצבור משאבים ולהתקדם באופן הוגן יותר.
מדובר בנצחון קטן של הגיימרים, אך כזה שהוא ללא ספק זמני בלבד, ונועד לצמצם במעט את השיח השלילי שעלול לפגוע במכירות הראשוניות – במפיצה ללא ספק בונים על החזרת אפשרויות הרכישה בכסף בהקדם, ובכך להפוך את התשלום המלא עבור הכותר להתחלה בלבד במסגרת קבלת עוד ועוד תשלומים משחקנים שיש להם את האפשרות והרצון לכך.
ממצב בו קיווינו לראות את עולם משחקי המובייל, בו נולד קונספט ה-Freemium הידוע לשמצה (הבסיס חינם, יחד עם מגוון מנגנונים מעיקים שנועדו לגרום לכם להתחיל לשלם), מתפתח לכיוון וסגנון איכותי יותר של משחקים שמזכיר את עולם ה-PC והקונסולות – אנחנו מקבלים מצב הפוך בו עולם כותרי ה-AAA בשוק הביתי והסלוני "מורעל" בידי אותן שיטות פסולות וזולות להגדלת ההכנסות והרווחים שצצו מהעולם הנייד, וחבל שכך. מה יהיה בהמשך בדרך? בשלב הזה כבר מפחיד לנסות ולתאר זאת.