פיצריה על גלגלים השוקלת 14 טון
ג'ון דארסקי בילה שנים במסעדות סן פרנסיסקו באפיית פיצות בסגנון-נפוליטנה – בצק דק מכוסה בעגבניות טריות מומלחות ומוצרלה fior di latte חלבית – בתנורי עץ מיוחדים בסגנון הישן. ב-2010 הוא התחיל לחפש מקום משל עצמו אבל לא הצליח למצוא את חלקת הנדל"ן המתאימה. אחרי ביקור באוסטין, טקסס, שהיא חממה לרוכלי רחוב ניידים, הוא ויתר על הרעיון של פיצריה מבטון ולבנים והחליט למקם את התנור שלו על גלגלים.
שנתיים לאחר מכן, העסק החדש שלו מוכן סוף סוף להתחיל לעבוד. לא מדובר במשאית אוכל ממוצעת דחוסה בתוך רכב מסחרי ישן, ולא רק בגלל שעשן גולש מהגג שלו (בכוונה). היצירה של דארסקי היא פיצריה מלאה על גלגלים. לקוחות מזמינים את האוכל שלהם ממלצר ואז הם יכולים לראות דרך קיר זכוכית כיצד דארסקי והטבח הכנה מכינים פיצות בתנור לבנים לוהט שמשקלו 2,270 ק"ג הממוקם על המשאית.
דארסקי, צייד כשרונות לשעבר עבור הקנזס סיטי רויאלס והקליבלנד אינדיאנס, למד את אמנות הכנת הפיצה במסעדות, כולל ה-Flour + Water המהוללת של סן פרנסיסקו |
לדארסקי היה הרבה יותר ניסיון בהכנת פיצות מאשר היה לו בבניית הציוד הנדרש כדי לאפות אותן, לכן בניית המטבח הפתוח על המשאית לא הייתה קלה. הוא התחיל עם תנור איטלקי חדש לחלוטין שנבנה ביד ושירטט עיצוב ראשוני למשאית עם
תוכנת CAD. בשלב הבא הוא עבד עם צוות של אנשי מקצוע כדי לשפר את העיצוב. הוא מיקם את התנור בתוך קונטיינר באורך שישה מ' והרכיב אותו על מסגרת משאית Freightliner M2 106 bobtail.
הוא היה צריך גם למצוא דרך שבה הרעידות וטלטולי המשאית בזמן תנועה לא יגרמו לסדקים במבנה לבני הסיליקט של התנור. בהתחלה הוא חשב לייצב את התנור ואת בסיס הפלדה שלו השוקל 680 ק"ג על כרית אוויר, אבל זה היה מגביה אותו מדיי ולא היה ניתן להכניס אותו לתוך הקונטיינר. לבסוף הוא הציב את כל הקונטיינר על גבי מערכת מתלים המאזנת את עצמה שנראית כמו ערימה של צמיגי עגלות-גולף מתנפחות.
קונטיינר ההובלות כולו יושב על מערכת מתלים שמאזנת את עצמה שנראית כמו ערימה של צמיגי עגלות גולף |
בשונה מרוב משאיות המזון, אשר מבשלים בהן על פרופן, התנור של דארסקי שורף בולי עץ שקד ואלון, בטמפרטורה של 425 מעלות. פיצה אופים בחום גבוה שנוצר כתוצאה מלהבה חזקה" אומר דארסקי. "זה היה נחמד לעבור ממקום למקום עם אש משתוללת. אבל זה יהיה גם מטומטם וגם מסוכן". במקום זה הוא מדליק את התנור כשהוא מגיע ליעד שלו. למרבה המזל, קירות התנור שעוביים 11 ס"מ של לבנים חסינות אש שומרות על חום למשך ימים, כך שדארסקי יכול לחמם מראש את התנור לפני שהוא יוצא לדרך. אז הוא מכבה את הלהבה, סוגר את התנור בצורה בטוחה, ויוצא אל הכביש.
כיצד זה פועל?
מתלים: כדי להגן על ה-Stafano Ferrara, תנור הפיצות שלו מהסדקויות שעלולות להיגרם כתוצאה מרטט הכביש או בורות, התקין דארסקי מערכת מתלים שמאזנת את עצמה. (היא דומה ל"מתלי אוויר" במשאיות של חברות הובלה המעבירות חפצים שבירים). הוא פותח שסתום המשחרר אוויר מהכריות דמויות הצמיגים כדי להנמיך את המשאית קרוב יותר לגובה הכביש.
מטבח: "הרעיון הוא לעשות כמה שאפשר בתוך המשאית – להיות בלתי תלוי בצורה מוחלטת", אומר דארסקי. "אני לא רוצה לנסוע ושיהיה לי רכב תמיכה בעקבותיי". הקונטיינר מכיל מטבח עם מערבל מזלג גדול, מקרר שיכול להכיל עד 200 כדורי בצק, משאבת מים, מחמם מים ושלושה כיורים (כפי הנדרש על ידי מחלקת הבריאות העירונית). קירות התנור מבודדים את השף מחום האש, אבל דארסקי עשה חור בגג עבור המזגן כדי לשמור על טמפרטורה קרירה במיוחד.
חלונות: בהשראת אדריכלות הזכוכית והפלדה של לודוויג ואן דר רוהה, עיצב דארסקי את המשאית בצורה מינימליסטית ושקופה ככל שניתן. הקירות השקופים מבטיחים שהוא לא צריך לעבוד בתוך מערת מטבח קלסטרופובית, ושלושת הדלתות השוקלות 225 ק"ג – כל אחת מותאמת עם זכוכית מחוסמת בעובי 1.25 ס"מ הנתונה במסגרות אלומיניום – נפתחות כדי ליצור חלל לאכילה בעמידה. המסגרות ממוקמות במפתחים שמותירים מקום לחלונות לזוז במקרה שהמשאית נתקלת בזעזועים רציניים. אפילו במקרה של רעידת אדמה, אומר דארסקי, חלונות הזכוכית לא יפלו החוצה.
בניית פיצריה ניידת
עלות 180,000$
זמן בנייה: 22 חודשים
עוד על חידושים בגליון אוגוסט של popular science ישראל – למבצע היכרות מיוחד לגולשי HWzone.co.il