מזג אוויר שלא בא לידי ביטוי
Skyrim הוא איזור קר במיוחד ומושלג ברובו. זה מתבטא בתמונות נוף מדהימות, בעיקר של אזורים פחות מיושבים כמו הרים גבוהים, אך חבל שלקור יש השפעה רק ויזואלית. אני לא מנסה להגזים ולומר שיש לפתח "מדד קור" שישפיע על בריאות השחקן ויותאם לבגדים שהוא לובש, או משהו כזה, אבל בהחלט נחמד יהיה לראות איך ריצה בגשם במורד גבעה תהפוך להחלקה, או NPC שיעמדו מתחת לגגות מבנים עד שהמטר יפסק.
כמו שכבר אמרנו, העולם של Skyrim עצום בגודלו, וגדוש במקומות יפים שגם יש בהם מה לעשות. הערים הן רק חלק קטן מהסיפור – המבוכים שופרו לאין שיעור ולא מרגישים אותו הדבר (החברה השקיעה בהם הרבה כח אדם), המערות מלאות בשודדים, שלדים, טרולים ומפלצות מכל הסוגים ולא נדיר למצוא שלל ששווה משהו.
15 שעות לעלילה ראשית
גם ללא מצב ריבוי משתתפים או משחק קואופרטיבי מדובר במשחק ארוך במיוחד. להשלמת העלילה הראשית, שאינה משעממת למוות כמו זו של המשחקים הקודמים (ועדיין פחות טובה מקווסטים רבים אחרים), תידרשו למינימום של 15 שעות משחק. אחריה תוכלו להמשיך לשחק, וליהנות ממבחר עצום של קווסטים: הנחה סבירה תהיה שגם אחרי למעלה ממאה שעות משחק יומן הקווסטים שלכם ימשיך לתפוח.
ארבע הגילדות הראשיות של הסדרה מככבות גם ב-Skyrim – גילדת הקוסמים (בדמות הקולג' לקוסמים ב-Winterhold), הלוחמים (שנקראת הפעם גילדת ה-Companions), הגנבים וה-Dark Brotherhood (שזכתה לשם "גילדת הרוצחים" אצלנו). כפי שציפיתי, הקווסטים של הגילדות הנרדפות על ידי אנשי החוק – גילדת הגנבים וה-Dark Brotherhood (גילדת הרוצחים) הם מהטובים במשחק. גם הפעם ניתן להצטרף גם לגילדות משנה: או ללגיון האימפראלי או לכוחות המורדים, בהתאם לאידיאולוגיה שמנחה אתכם.
לא חף מבעיות
אין אני מעוניין שיתקבל הרושם ש-Skyrim חף מכל בעיה. מבלי להתייחס לפן הטכני, אציין כי לצד קווסטים מעניינים מאוד קיימים גם שעמומונים גדולים; הכתיבה לעיתים מצוינת ולעיתים תגרום לכם לפהק (יש עוד מה ללמוד מ-Bioware, במיוחד ממשחקיה הראשונים).
אחרי סיום הקווסט הראשי דמויות רבות עדיין התייחסו אלי כאל עוד אדם פשוט. באחת מן הפעמים, עצר אותי שומר מלהיכנס למקום מסוים. אחרי שהסברתי לו את המצב, הוא אישר לי את הכניסה, ומיד כשיצאתי מחלון הדיאלוג, השומר אמר כהערת אגב שאינני יכול להיכנס, ממש כאילו לא דיבר אתי מעולם.
משחק פשוט יותר
המשחק החמישי בסדרה זוכה להתייחסות רבתי, גם מצד גיימרים שלא נגעו בכותר Elder Scrolls בחייהם, וזאת לאו דווקא משום שמדובר במשחק טוב יותר או משום שהוא שווק באינטנסיביות, אלא בגלל מגמת הפישוט שלו. דוגמאות ברורות הן ה-Fast Travel שהוזכר קודם וכן ה-Marker שיסמן לכם את יעד הקווסט – שתי פונקציות שזכו לביקורת קשה מצד שחקני הארדקור שהתרגלו לסגנון המשחק המאתגר ב-Morrowind.
כדאי להבהיר שמי שביקר את Oblivion בגלל פונקציות העזר כנראה שאין לו מה לחפש ב-Skyrim. גם Fallout 3 זכה לביקורת דומה ביציאתו (וגם הוא הובל על ידי טוד האוורד, במאי צמד המשחקים). אני חושב שזהו שינוי מבורך שממלא את תפקידו ביישור קו עם הסטנדרט שאליו התרגלנו בשנים האחרונות בו משחקים נגישים ונוחים הרבה יותר.
עם זאת, אני כן סבור שהממשק זקוק לשיפוץ דראסטי, ובדחיפות. גם Skyrim חולה במחלת הקונסוליזציה, והניסיון להפוך אותו לנגיש יותר לשחקני ה-360 וה-PS3 בא על חשבונם של שחקני המחשב האישי. נעשה מסובך מאי פעם לטייל במסך בחירת ה-Perks (לפחות הוא נראה לא רע), לבחור קסמים ולתייק חפצים וכלי נשק לפי Hotkeys. כולי תקווה שקהילת המודרים תציע ממשק חלופי, כפי שעשתה עד היום.
מרגיש כמו משהו אחר
באופן כללי, Skyrim מרגיש הרבה יותר כמו מה ש-Oblivion אמור היה להיות. בשלבים מסוימים חשדתי שאני משחק ב-Oblivion השני ולא ב-Elder Scrolls החמישי, וזו בעיה. אאזור אומץ ואספר שאילולא היו עוברות חמש שנים מאז יציאתו של Oblivion, ייתכן והייתי מתלהב הרבה פחות מ-Skyrim, אבל הוא בהחלט מלוטש וטוב יותר.
הצד הטכני
הנופים של Skyrim הם מהנופים הוירטואליים היפים שזכיתי לראות. הזוהר, ההרים הרחוקים ומבני האבן העצומים נראים נהדר. כשמתקרבים, זה כבר קצת פחות מרשים: לא כל הטקסטורות מאוד מפורטות וחדות (למשל, של עלים או של בקתות עץ).
המשחק מתהדר ב-Creation Engine, המנוע הגראפי החדש של Bethesda, אולם נראה כי הוא דומה מאוד למנוע ש-Oblivion עשה בו שימוש. אחרי חמש שנים הייתי מצפה לשיפור ניכר שמנצל את החומרה שבוודאי הספיקה להשתדרג מאז 2006. בכל מקרה, קיימים מספר הבדלים שכן נראים לעין. הבולט מביניהם הוא ההבדל במודלי הפנים, שסוף סוף מצליחות ליצור הבעות כנות (וסוף סוף ניתן להבחין באמת בין הגזעים). שינויים נוספים הם באפקטי התאורה, האש והקרח, שהפכו לטובים יותר.
אין תמיכה ב-DirecX10 ו-11
בגרסת המקור שלו, המשחק נראה דומה על שתי הקונסולות ומעט טוב יותר על המחשב, כצפוי. ובכל זאת, שחקני המחשב שוב נשארו מאחור: Skyrim אינו תומך כלל בגרסאות 10 ו-11 של DirectX. חבריי למארז, תסכימו איתי שזה מעצבן.
אל לנו לשכוח את קהילת המודינג הגדולה שהתפתחה למשחקי הסדרה, שמאפשרת קוסטומיזציה כמעט מלאה של האספקטים השונים במשחק. למען האמת, כבר היום ניתן לשפר את האיכות הגראפית לאין שיעור או לקנפג את המשחק כך שירוץ מהר יותר על מחשבי ענתיקה. עוד פרטים בסוף הביקורת.
סאונד משובח
הסאונד במשחק משובח לעילא ולעילא. הפסקול הולחן על ידי ג'רמי סול, שעיבד בעבר את הנעימה הראשית המוצלחת של הסדרה. הוא מצוין, מכניס לאווירה, ואינו חוזר על עצמו יותר מדי כמו במשחקים קודמים.
האפקטים הקוליים אותנטיים כתמיד כמעט בכל דבר שתעשו – משליפת נשק ועד לזעקות קרב. דיבוב הדמויות הוא לא סבל כמו ב-Oblivion, ולא כל הדמויות נשמעות אותו הדבר (שורה של גיקים מפורסמים התייצבו למלאכה), אך גם כאן לא מדובר בהנאה צרופה. במקרה זה איני מאשים את Bethesda, כי גודל העולם וריבוי הדמויות פשוט לא מאפשר את הגיוון אליו אני שואף.
אי אפשר בלי באגים
הבעיות הטכניות הן הצד האפל של Skyrim, כמיטב המסורת של Bethesda. שמירות שנתקעות, משחקים שקורסים, ממותות מרחפות באוויר, מעבר דרך קירות ודמויות אחרות שחוסמות את דרככם – כל אלו הם דברים שבשגרה.
בגרסת המחשב האישי אלו אינם באגים או גליצ'ים שוברי משחק, במיוחד כשאפשר להשתמש במקש הטילדה במקלדת (~) ולפתור את רובם במקום באמצעות פקודות קונסולה. בגרסאות הקונסולות, לעומת זאת, מדובר בסיפור שונה לגמרי. מסכנים שלי, הייתי ממליץ לכם לשמור כמה שרק אפשר. חוץ משחקני ה-PS3, כמובן, שצריכים להיזהר מגודל השמירה שלהם: מסתבר שאם היא עוברת גבול מסוים הם אינם מסוגלים לטעון אותה כלל. בקיצור, על הפנים. מומלץ לחכות לעידכון מהמפתחים, או לעידכון קהילתי שיפתור את רוב הבעיות (כמו העידכון הגדול ל-Oblivion בזמנו).
בכל מקרה, רוב רובן של הבעיות האלה הן מינוריות, ומתגמדות לעומת החוויה הכללית. בהתחשב בגודל העולם, אין זה מן הנמנע.
מהנה מאוד אבל לא מתאים לכולם
Skyrim איננו מתאים לכולם, ואתם יכולים לקרוא את ההסתייגות בגוף הביקורת. אפשר לדבר עד מחר על הבעיות הטכניות שלו, על הפישוט ועל הקונסוליזציה, אבל באותה המידה אפשר להעביר שעות בהחלפת חוויות, בהכנת שיקויים, בקריאת ספרים ובלעשות פחות או יותר כל מה שחלמתם.
למי שמעולם לא שיחק בסדרה לא מצפה נחיתה רכה. אנא מכם, אל תאמרו נואש. כשתמשיכו לשחק תגלו שמדובר במשחק יוצא דופן, הן בסדר הגודל שלו והן בעומק שהוא מביא עמו. רק אחרי עשרות שעות משחק אפשר להבין את התחושה. יכולתי להמשיך לפרט לכם על קווסטים מרתקים ועל התפתחויות עלילתיות עד מחר, אבל מומלץ לגלות הכל לבד.
|
לפחות עבורי, מדובר במשחק התפקידים הטוב ביותר של השנה, וכנראה באחד המשחקים הטובים ביותר של השנים האחרונות.
הטוב
- עולם משחק עצום בגודלו
- שיפור ניכר במערכת הקסם
- Dual-Wield שעושה את ההבדל
- חופש פעולה מוחלט
- אורך חיים בשמיים
- רוב הקווסטים נהדרים
הרע
- ממשק נורא עבור שחקני המחשב
- בעיות טכניות רבות
- תמיכה מוגבלת בטכנולוגיות גראפיות חדשות
- לא משפר מאוד על קודמו
מוד מומלץ: "FXAA Post Process Injector" שמשדרג את הגראפיקה במשחק (מתאים למחשבים חזקים). נוצר על ידי some_dude, וניתן להורדה מכאן (כולל הוראות התקנה ל-Steam).
קונפיגרציה מומלצת למחשבים ישנים נמצאת בדיון הזה בפורום המשחק. תודה למשתמש IlanF.
רוצים גם לחוות דעה? בואו לפורום Elder Scrolls החדש שלנו!
נהנתי לקרוא,ביקורת מצויינת!
וואו, שיחקתם אותה
נדיר לראות ביקורת מעל לעמוד אחד. כל הכבוד!
לגבי הממשק
אם משחקים עם gamepad הוא ממש בסדר.
ביקורת מעולה
מאוד ענייני וארוך! כמו שאני אוהב
ביקורת מגניבה
משחק מצויין אבל
המפתחים חייבים להוסיף לשחקן אופציה לסחוב יותר , לא יכול להיות שכל משימה אני יצא משם בהליכה בגלל הציוד שאני לוקח, ואז אני לא יכול לחזור לעיר גדולה בFAST TRAVEL בגלל זה , הסוס לא עוקב אחריי למקומות ולא תמיד יהיה ביציאה מהכלוב ואחרי זה אני צריך ללכת הרבה זמן .
יותר סדר בערים , יש רק 2 ערים שאפשר למכור ציוד בצורה מסודרת ובשאר אין , ואתה סתם נתקע עם ציוד עלייך.
וזה שהמשחק נתקע כל כמה זמן גם יכול להטריף 🙂
ל-6
כשאתה מעלה ב- STAMINA כשאתה עולה רמות, הכמות שאתה מסוגל לסחוב גדלה. דווקא על הבעיה הזו הם כן חשבו.
בקשר לרוב הבאגים שהוזכרו בכתבה, אחרי העדכון של המפתחים שיצא לא הרבה זמן לאחר יציאת המשחק רוב הבאגים תוקנו. (עדיין יש מידי פעם כל מיני דברים מציקים, אבל המשחק לא קורס לי ורץ חלק למדי).
עדיין יש באגים כמו NPC שבאים לשאול אותך שאלות, שוכחים את התשובה, חוזרים עוד פעם, עומדים במעבר צר וחוסמים את המעבר (לקח לי חמש דקות לקפוץ מסביב לטמבל עד שהצלחתי לפלס את דרכי החוצה). באפקטים בגוף שלישי כשהורגים דרכון לפעמים עומדים על האוויר ומרביצים באופן מרהיב לאוויר עד שהדרכון מת.
ביקורת
משחק אדיר, בתור אחד שלא שיחק ב-oblivion ובמשחקים האחרים בסדרה, אני פשוט נהנה, מאוד מזכיר את משחקי Gothic ו-Risen רק פשוט יותר מושקע, למרות שיש כמה דברים לדעתי שהם היום צריכים להוסיף, כמו Inventory inferface שיכול היה להיות הרבה יותר טוב, כמו כן להוסיף keybinds כי אפשר לצוות רק את המקשים מ-1 עד 8..אני כרגע בlevel 52 על Master, ממליץ לשחק רק ברמה הזאת אחרת המשחק יותר מדי קל, לאנשים שאוהבים קצת יותר מslash and hack.
משחק יפה אבל אני לא יודע משהו והוא -תסתקלו בתוכן התגובה
אני משחק שבועות ולא יודע איפה הדרקון שאני צריך לחסל , מי יכול לעזור לי ,
נמירובסקי
לוחם ותיק
אי אפשר לסיים !!!!אני פשוט דוהר על סוסי מחפש עוד ועוד הרפתקאות. ומתחבר לדמויות מתוך סקרנות גרדה. אולי אשיג עוד משימה.