שתי מערכות חדשות מבוססות חיישנים מובילות את הדרך לרכב עמיד לריסוק
צריך קצת זמן להתרגל לרעיון שרובוט ייקח לידיו את השליטה על המכונית שלכם. אבל המירוץ לבניית מערכות בטיחות עצמאיות במידה רבה יותר לרכבים הוא בעיצומו, בעוד מחירי מצלמות וחיישנים צונחים ומהנדסים משתפרים בתכנות עבודה משותפת בין הכלים האלה.
התקדמות משמעותית תגיע בסתיו הקרוב עם רכבי ה-CL של מרצדס-בנץ. מערכת בטיחות ה-Spotlight שלה תקשר בין מצלמות ראיית לילה לבין פנסי אורות גבוהים מופעלי וידאו המתאימים את עצמם למצבים כדי לזהות אנשים במסלול הנסיעה של הרכב, ולהזהיר את הנהג כמו גם את הולך הרגל. מחשב מובנה סורק ללא הפסק תמונות שנלכדות על ידי מצלמת ראיית הלילה המורכבת על השמשה הקדמית של הרכב, ומחפשת דמויות אנושיות. אם הוא מוצא אחת, הפנסים מתמקדים על הדמות ומהבהבים. ג'וארג ברואר, מנהל מערכות הבטיחות האקטיביות במרצדס, אומר שה-Spotlight מזהה הולכי רגל 1.3 שניות לפני הנהג.
סורקי לייזר יהפכו מערכות בטיחות מבוססות חיישנים למדויקות יותר. קחו לדוגמה את ה-Left Turn Assist (סיוע בפנייה שמאלה) של BMW, שאותה חשפה החברה מוקדם יותר השנה אבל טרם קבעה לה מועד ייצור. ה-Left turn Assist משתמשת בשלושה סורקי לייזר, יחד עם מצלמת וידאו המזהה נתיבים ו-GPS, כדי להפוך פניות שמאלה – שהן על פי הסטטיסטיקה אחד המהלכים המסוכנים ביותר על הכביש – לבטוחות יותר. כשמחשב חש שהנהג עומד לבצע פנייה שמאלה, לייזרים סורקים שדה של 200 מעלות כדי לאתר סכנות. אם המערכת מזהה איום מתקרב, והרכב נע לאט יותר מעשרה קמ"ש, היא תלחץ על הבלמים באופן אוטומטי. במהירויות גבוהות יותר היא מפעילה אזעקות. "סורקי הלייזר עדיין יקרים להחריד", אומר דירק וויסלמן, מנהל מחלקת מערכות הבטיחות המתקדמות של BMW, "אבל המחיר צונח במהירות".
וויסלמן רואה את ה-Left Turn Assist כצעד ראשון בלבד. "השינוי הגדול", הוא אומר, "יבוא מתקשורת בין רכבים, באמצעותה יוכלו רכבים לזהות זה את זה ולחלוק מידע על מהירות וכיוון תנועה. יש לכך משמעויות אדירות לבטיחות, ואני חושב שאנחנו נראה אותן בעשור הבא".
עוד על חידושים בגליון אוקטובר של מדע פופולרי – למבצע היכרות מיוחד לגולשי HWzone.co.il
אני מאוד מקווה
שהמערכות האלה _לא_ יידרשו לפי החוק בכל הרכבים בשלב כלשהוא.
כי בשם הבטיחות בתנועה עלק, אני מקבל מכונה שתעשה לנכון מה שהיא רוצה ולא מה שאני, הנהג, רוצה
כדי שתאונה תקרה, צריכים לקרות כמה פאקים גדולים בו זמנית מכל הצדדים המעורבים. פאק בודד אף פעם לא מוביל לתאונה. אם אני לא שיכור, לא עייף, והרכב תקין – אין שמץ של סיבה שבעולם שהפאקים הנדרשים לתאונה יתרחשו
ל-1, כבר יש לך מערכות דומות רבות ברכב
מערכות כגון זו, כבר קיימות בכל רכב תקני חדש, ומקבלות החלטות רבות במקומך.
ABS, EBD, TCS
שולטות על מידת ההאצה והבלימה של כל גלגל כשאתה מפנה את ההגה, לוחץ על הגז או בולם, ואינן מניחות שאתה תגיב בשבריר שנייה לכל כתם חלק על הכביש.
ל- 2
בולשיט.
ABS לא בולם בשבילך. ומה קשור EBD? למה לנהג יש אפשרות להחליט באיזו מהירות יסתובב כל גלגל?…
ל-1
אתה בעצמך אמרת "אם אני לא שיכור, לא עייף", ומה אם אתה, או הנהג שממולך, כן שיכור או בסיכוי גבוהה יותר עייף?
חוץ מזה, אתה אולי חושב שאתה נהג מעולה או לפחות טוב (ואולי אתה באמת כזה), אבל לא חסרים נהגים אחרים שהם לא כאלה למרבה הצער, ואני בהחלט הייתי מעדיף שלפי החוק הם (וגם אני) יחויבו במערכת שמגבירה את הבטיחות…
למגיב מספר 1
אני מאוד מקווה שהמערכות האלה כן ידרשו לפי החוק,על מנת למנוע תאונות בכבישים. אני בטוח כשאשר תרצה שהמכונית תעשה מה שאתה רוצה ,תיקח אותה למגרש או מסלול מרוצים ותעשה בה כברצונך ולא תעשה את זה במקום שזה יכול לפגוע באנשים אחרים גם