שתי מערכות חדשות מבוססות חיישנים מובילות את הדרך לרכב עמיד לריסוק
צריך קצת זמן להתרגל לרעיון שרובוט ייקח לידיו את השליטה על המכונית שלכם. אבל המירוץ לבניית מערכות בטיחות עצמאיות במידה רבה יותר לרכבים הוא בעיצומו, בעוד מחירי מצלמות וחיישנים צונחים ומהנדסים משתפרים בתכנות עבודה משותפת בין הכלים האלה.
התקדמות משמעותית תגיע בסתיו הקרוב עם רכבי ה-CL של מרצדס-בנץ. מערכת בטיחות ה-Spotlight שלה תקשר בין מצלמות ראיית לילה לבין פנסי אורות גבוהים מופעלי וידאו המתאימים את עצמם למצבים כדי לזהות אנשים במסלול הנסיעה של הרכב, ולהזהיר את הנהג כמו גם את הולך הרגל. מחשב מובנה סורק ללא הפסק תמונות שנלכדות על ידי מצלמת ראיית הלילה המורכבת על השמשה הקדמית של הרכב, ומחפשת דמויות אנושיות. אם הוא מוצא אחת, הפנסים מתמקדים על הדמות ומהבהבים. ג'וארג ברואר, מנהל מערכות הבטיחות האקטיביות במרצדס, אומר שה-Spotlight מזהה הולכי רגל 1.3 שניות לפני הנהג.
סורקי לייזר יהפכו מערכות בטיחות מבוססות חיישנים למדויקות יותר. קחו לדוגמה את ה-Left Turn Assist (סיוע בפנייה שמאלה) של BMW, שאותה חשפה החברה מוקדם יותר השנה אבל טרם קבעה לה מועד ייצור. ה-Left turn Assist משתמשת בשלושה סורקי לייזר, יחד עם מצלמת וידאו המזהה נתיבים ו-GPS, כדי להפוך פניות שמאלה – שהן על פי הסטטיסטיקה אחד המהלכים המסוכנים ביותר על הכביש – לבטוחות יותר. כשמחשב חש שהנהג עומד לבצע פנייה שמאלה, לייזרים סורקים שדה של 200 מעלות כדי לאתר סכנות. אם המערכת מזהה איום מתקרב, והרכב נע לאט יותר מעשרה קמ"ש, היא תלחץ על הבלמים באופן אוטומטי. במהירויות גבוהות יותר היא מפעילה אזעקות. "סורקי הלייזר עדיין יקרים להחריד", אומר דירק וויסלמן, מנהל מחלקת מערכות הבטיחות המתקדמות של BMW, "אבל המחיר צונח במהירות".
וויסלמן רואה את ה-Left Turn Assist כצעד ראשון בלבד. "השינוי הגדול", הוא אומר, "יבוא מתקשורת בין רכבים, באמצעותה יוכלו רכבים לזהות זה את זה ולחלוק מידע על מהירות וכיוון תנועה. יש לכך משמעויות אדירות לבטיחות, ואני חושב שאנחנו נראה אותן בעשור הבא".
עוד על חידושים בגליון אוקטובר של מדע פופולרי – למבצע היכרות מיוחד לגולשי HWzone.co.il