שתי יצרניות הרכב האמריקניות הודיעו כי יתאחדו על מנת ליצור תיבות אוטומטיות בעלות 10 הילוכים, לרכבים שייוצרו בשנת 2016
בתקופה האחרונה צצו ברחבי הרשת דיווחים לגבי מכונית שתכלול מערכת לזיהוי הנחיות קוליות, כשבנוסף יצרנית רכבי היוקרה רולס רויס הציגה גם היא את מכונית ה-'Wraith' שמסוגלת להעביר הילוכים באמצעות ניווט לוויני. כעת, נראה כי בשנים הקרובות צפוי עולם הרכבים לאמץ אל חיקו גם תיבת הילוכים אוטומטית חדשה – שתביא עימה דור חדש ואיכותי יותר של רכבים, שיהיו חסכוניים בדלק בעשרות אחוזים בהשוואה לדור המכוניות הנוכחי.
בימים אלו שבהם מחירי הדלק לא מפסיקים לטפס, יצרניות הרכב העולמיות לא מפסיקות לתור אחר דרכים ליצירת מנועים ותיבות הילוכים חסכוניים יותר. אחת הדרכים לפיתוח רכבים חסכוניים בדלק, היא יצירה של כאלו שכוללים תיבות הילוכים בעלי מספר הילוכים גבוה יותר, מה ששומר על סל"ד מנוע (RPM) נמוך ותורם לנסיעה חסכונית. בעוד התיבות האוטומטיות שקיימות כיום ברכבים מפסיקות להעביר הילוכים בנסיעה בכבישים מהירים במהירויות גבוהות ולמעשה "מושכות" את ההילוך הגבוה ביותר (מה שמוביל לצריכת דלק מוגברת), התיבות החדשות ימשיכו להעביר הילוכים גם במהירויות בין-עירוניות.
תיבות הילוכים אוטומטיות בעלות 9 הילוכים קיימות כבר משנת 2011, אם כי אלו של פורד וג'נרל מוטורס יהיו זולות ו"עממיות" הרבה יותר. בתמונה: תיבת ה-9 הילוכים הראשונה של חברת ZF הגרמנית |
בעבר, רכבים בעלי תיבות אוטומטיות התבססו על כאלו שמציעות רק ארבעה או חמישה הילוכים. תיבות השישה הילוכים החדשות יותר, הפכו לפופולריות יותר במשך השנים – וכעת, יצרניות הרכב מסתכלות הלאה אל תיבות בעלות שמונה הילוכים ואף למעלה מכך.
היצרניות האמריקניות פורד וג'נרל מוטורס הודיעו ממש לאחרונה כי יאחדו את הכוח ההנדסי שלהם, על מנת לפתח תיבות הילוכים אוטומטיות בעלות לא פחות מ-10 הילוכים. נציגי החברה כבר מציינים כי התכנון הפנימי והעבודה הטכנית נמצאים כבר בתהליכי פיתוח מתקדמים, כאשר תיבות ההילוכים החדשות יותאמו הן לרכבים בעלי הנעה אחורית והן לרכבים בעלי הנעה קדמית.
ג'יפ ה-Cherokee החדש יהיה בין הרכבים הראשונים שיכללו תיבה אוטומטית מרובת הילוכים. התיבה החדשה של פורד ו-GM תוטמע במכוניות זולות יותר רק בתחילת 2016 |
למרות שהחברות נחשבות למתחרות, לא מדובר בשיתוף הפעולה הראשון בינהן. לפני כעשור, שיתוף פעולה הנדסי בין שתי היצרניות הוביל ליצירת תיבות בעלות שישה הילוכים איכותיות ביותר, בסדרי גודל של למעלה מ-8 מליון יחידות שנמכרו ברכבים ברחבי העולם. תיבות ההילוכים החדשות, שיציעו כאמור 10 הילוכים, יוטמעו כמעט בכל סוג רכב אפשרי – החל מטנדרים, ג'יפים, מכוניות ספורט ורכבים רגילים.
נראה כי גם אם מחירי הדלק לא יירדו בקרוב, הרי שיצרניות הרכבים הצליחו בסופו של דבר למצוא פתרון שעשוי בהחלט להועיל בשנים הבאות. בפורד ו-GM מבטיחים כי הרכבים שיתבססו על תיבות ההילוכים החדשות יביאו עימם ביצועים ברמה גבוהה הרבה יותר אל שוק המכוניות העממי, זאת כאמור במקביל לצריכת הדלק שתקטן בעשרות אחוזים.
מוגזם
ברכב בעל שבעה הילוכים, הסל"ד נמצא באזור ה 3000 ב 150 קמ"ש.
עשרה הילוכים יביאו את המנוע ל 1100 סל"ד במהירות הזאת, מיותר לגמרי.
ל-1
אין קשר המטרה שהגיר יהיה יעיל יותר וכל הזמן יעבוד בסלד נמוך יותר
ל-1
אתה לא סוטר את עצמך?
אם הסל"ד יותר נמוך = פחות צריכה בדלק.
איך זה נחשב למיותר בענייך?
זה צריך גם להתאים למנוע!
יש מנועים שתחום הגמישות שלהם הוא בין 2000-3000RPM ז"א שזה תחום הסל"ד שבו המנוע הכי יעיל ואם הוא יעבוד בתחום סל"ד נמוך מזה באופן קבוע הוא יתאמץ יותר יתחמם יותר וישתה יותר דלק בקיצור מה שאני בא להגיד שהם צריכים לתכנן מנועים שיעבדו בסל"ד נמוך אם זה מה שהם רוצים או שסתם התיבה תעביר מלא הילוכים שלמנוע יהיה יותר קל ויצרוך פחות דלק
ל 3
זה מיותר כי בודדים האנשים שמגיעים ל 150 קמ"ש כדרך קבע. לכן על שיוט ב 100-120 קמ"ש הרכב יהיה בהילוך שמיני ולא ינצל את שאר ההילוכים. מה גם שעקיפות יקחו לו זמן רב יותר היות ותיבת ההילוכים תאלץ להוריד הילוך ע"מ שהמנוע יצליח להגיב ללחיצה על הדלק.
גיר רציף!
כבר עדיף גיר רציף.
חוסר היגיון של ירוקים
חוסכים 100 שקל דלק בחודש בהשוואה לתיבה עם 6 הילוכים וכעבור 3-4 שנים מוציאים 15,000 שקל על תיקון הגיר. בעצם אף אחד לא ידע לתקן אותו אז תצטרכו לקנות חדש ב-25,000 שקל.
האובססיה הירוקה הזאת תתפוצץ לכולנו בפנים. כל מנועים והתיבות הילוכים עמוסות טכנולוגיה בחיים לא יגיעו לגיל 15+ כמו המנועים של פעם. מי שקונה רכב כזה צריך לדעת שאחרי 6-7 שנים העלויות של התיקונים יעלו על שווי הרכב.
ל-9
למשאיות ולאוטובוסים זה קיים בעיקר במטרה שהם יוכלו לסחוב לא שהם יהיו חסכוניים
הרכבים הכי בזבזנים מחפשים לחסוך חחח
צריכים להשקיע רק בתחלופה זולה לדלק, אין פיתרון יותר טוב מזה.
(חשמל לוקח שעות טעינה, גז לא בטיחותי לחניה בתת קרקעי והוא בתוספת משקל..)
איפה החידוש פה?
כבר קיים במשאיות ואוטובוסים
למגיב 11
המנועים לא ישרדו את העומס לאורך השנים והשחיקה שלהם תהיה מואצת, מה שיצריך תיקונים וחלפים חדשים שיכניסו ליצרנים תוספת נאה של כסף.
הרי זו המטרה בעצם – לקחת את ההכנסות מחברות הדלק ןלהעביר אותן ליצרנים דרך חלפים.
למגיב מספר שתים עשרה
אתה צודק אני לא חושב שקניית רכב בעקבות הכיר הזה תהיה מוצדקת, מי שמחפש חסכון בדלק צריך להסתכל אל רכבים אחרים לגמריי וזה ממש לא מתאים
קודם שילמדו לבנות רכבים מהגרמנים
נתחיל במשקל הרכב ראו את אאודי שהפחיתו המון משקל מהרכבים בשנים האחרונות.
יעילות מנועים שילמדו גם כן מהגרמנים והיפנים איך היום עברו לטורבו והקטינו מנועים ושיפרו צריכת דלק !
התנהגות כביש – מחלה אמריקנית כי רכב צריך גם לסוע ולא רק בכביש ישר !
שילמדו מוולוו על בטיחות ועוד !