כך המציאה מאזדה מחדש את מנוע הדיזל במכונית המאזדה 6
מעצבי מנועי הדיזל נאבקים מזה זמן רב בדילמה: הפחתת פליטות פירושה הפחתת יעילות או הוספת ציוד יקר. עם ה-Skyactiv-D, הפחיתו מהנדסי מאזדה את הזיהום, הגבירו את הקילומטראז' לליטר דלק וביטלו את עלויות טיפולי הפליטה על ידי בניית מנוע דחיסת הדיזל הנמוכה ביותר. לאחר מכן הם הוסיפו שני מגדשי טורבו ומערכת מחזור אנרגיית בלימה מבוססת קבלים. במהלך השנה, כשהיא תגיע לחדרי התצוגה בארצות הברית, אמורה המאזדה 6 מצוידת ה-Skyactiv-D לספק כ-24 ק"מ לליטר דלק על כביש מהיר תוך כדי עמידה בסטנדרטים קשוחים של פליטות, ותוכיח שלמנועי דיזל יש עוד עתיד ארוך.
1. מגדש טורבו חכם
מערכת מגדש טורבו דו-שלבית מכילה טורבינה קטנה שמגבירה את מומנט הפיתול בסיבובי מנוע נמוכים, ומגדש טורבו גדול יותר שמגביר כוח סוס בסיבובי מנוע גבוהים. בקר אלקטרוני מפעיל את מגדשי הטורבו ומכוונן את הביצועים על פי התנאים.
2. רכיבים קלים
לשיפוץ מנוע ה-Skyactiv-D יש יתרון נוסף: המהנדסים הצליחו לבנות את המנוע באמצעות שימוש ברכיבים קלים ובעלי חיכוך נמוך יותר, כולל בוכנות קלות ב-25 אחוז ובלוק צילינדר מאלומיניום שמפחית 25 ק"ג מהמשקל.
2014 Mazda 6 מנועים מנוע דלק בנזין 2.5 ליטר Skyactiv-G (זמין כעת) או מנוע דיזל 2.2 ליטר Skyactiv-D (זמין בסוף 2013) מחיר בסיס 20,800$ |
3. יחס דחיסה נמוך
מנועי דיזל מציתים דלק על ידי שילובו עם אוויר ודחיסתו בלחץ גבוה מאוד. אך בהשוואה לאלה של דלק בנזין, הלחץ והטמפרטורה הגבוהים של בעירת דיזל מייצרים יותר תחמוצות חנקן ויוצרות ערפיח וחלקיקים מפויחים. כדי לעמוד בסטנדרטים של הפחתת זיהום, מנועי דיזל נקיים מודרניים מעכבים את הבעירה עד שהבוכנה מתחילה את ירידתה – אבל זה מפחית כוח ויעילות. הפתרון של מאזדה: מזרקי דלק חדשים ושסתומי פליטות שאפשרו למהנדסים להפחית את יחס הדחיסה מ-16.3:1 ל-14.0:1.
4. ללא טיפולים בפליטות
לפני שגזי הפליטה נכנסים לצינור הפליטה, יחס הדחיסה הנמוך של המנוע מפחית את פליטות תחמוצות החנקן והמזהמים האחרים במידה העומדת בסטנדרטים עכשוויים (ועתידיים) של אירופה וארצות הברית. כתוצאה מכך, המאזדה 6 אינה זקוקה למכלי האוריאה היקרים (אותם צריכים נהגים למלא בכל 10,000 ק"מ בערך) שרכבי דיזל רבים משתמשים בהם כדי לנטרל פליטות.
5. הגברת אולטרה-קבל
ה-i-ELOOP, אחת ממערכות מחזור אנרגיית הבלימה הראשונות של התעשייה שאוגרות אנרגיה בקבל במקום בסוללה, משפרת את יעילות הדלק של המנוע. כאשר הנהג מאט, אלטרנטור מייצר עד 25 וולט וטוען את הקבל בתוך שניות. האנרגיה האגורה יכולה לספק את כל צרכי החשמל של הרכב – פנסים קדמיים, בקרת טמפרטורה, מערכת סטריאו – למשך דקה. קבלים משמשים להגביר כוח במכוניות F1; בסופו של דבר, ניתן יהיה להשתמש בהם כדי לבצע את אותה עבודה במכוניות נוסעים חשמליות.
עוד על חידושים בגליון אפריל של popular science ישראל – למבצע היכרות מיוחד לגולשי HWzone.co.il