מספר מדענים מדרום קוריאה הצליחו לפתח סוללות ליתיום-יון ייחודית, אשר נטענת במהירות גבוהה פי 100 בהשוואה לסוללות בהן אנו משתמשים כיום
נמאס לכם להטעין את המחשב הנייד או הסמארטפון במשך שעות ארוכות? אתם ממש לא לבד – שכן בתקופה האחרונה שקדו מיטב המדענים בעולם על מנת למצוא פתרון לסוגייה. השנה, נתקלנו במגוון פיתוחים מעניינים אשר מתיימרים להפחית את הצורך בשימוש בסוללות ליתיום ואף להסיר אותו לגמרי, אך למרבה הצער יעבור זמן רב עד שאלו יהפכו לממשיים. כמו כן, בסוף השנה שעברה פורסמו ידיעות לפיהן מדענים עומלים במרץ על פיתוח סוללות ליתיום-יון טובות פי כמה וכמה, כשכעת נראה כי חלה התפתחות חיובית בהקשר זה.
כידוע, הבעיה העיקרית שמאפיינת את סוללות הליתיום-יון כיום היא שככל שגודלן הפיזי גדול יותר, כך נדרש יותר זמן על מנת להטעין אותן. הדבר נובע מהעובדה שהסוללות נטענות מחלקן החיצוני כלפי פנים, כשתאים רבים מפוזרים בתוכן.
מתוך התבססות על העקרון הזה, לקחו המדענים הקוריאנים את החומר הקתודי הסטנדרטי המצוי בסוללות הליתיום-יון (LMO), כשהם מספיגים אותו בגרפיט. לאחר מכן, בוצע תהליך של פחמון לחומר הקתודי הספוג בגרפיט, כאשר המדענים הפכו אותו לרשת צפופה של מוליכים קטנים שמתפזרים במרחב.
את הקתודה החדשה שנוצרת, משלבים המדענים עם אלקטרוליט מיוחד ואנודת גרפיט – כאשר צפיפות האנרגיה ואורך החיים שלה אינם נפגעים, אלא משתפרים. את רשתות הגרפיט המפוחמות הופכים המדענים למעין "כלי דם", שהם אלו שמאפשרים לסוללת הליתיום-יון להיטען לכל אורכה בזמן קצר במיוחד. לפי הדיווחים, מדובר בשיפור מקסימלי של פי 120 במהירות הטעינה, מה שעשוי בהחלט להפוך את החיים של כולנו לקלים ונוחים הרבה יותר.
הקוריאנים טוענים כי מדובר אחרי הכל בסוללת ליתיום-יון סטנדרטית, אותה ניתן להטמיע בסמארטפונים חדשים ובמחשבים הניידים העוצמתיים ביותר. אך עם זאת, הטכנולוגיה החדשה גורמת לסוללה להיות מעט גדולה יותר – כך שנכון לרגע זה מייעדים אותה המדענים לכלי רכב חשמליים, שאותם ניתן יהיה להטעין באותה מהירות בה מתדלקים את הרכב בתחנת דלק.
סוללת הליתיום – בקרוב גדולה יותר, יקרה יותר ונטענת מהר יותר |
עוד יש להתחשב בכך שסוללת ליתיום-יון סטנדרטית כשלעצמה היא איננה זולה, כך שהסוללה החדשנית של המדענים מקוריאה תהיה גם היא יקרה למדי. בשורה התחתונה, נכון לרגע זה נאלץ לסבול עם סוללות שנטענות במשך שעות על גבי שעות, אך אין ספק שרבים יסכימו לשלם קצת יותר עבור סוללה מעט גדולה ויקרה יותר כדי לחסוך זמן יקר – כך שסביר להניח שבשנים הקרובות צפויה לנו מהפכה בשוק הסלולר, ובשוק המחשבים הניידים גם כן.
לסיכום, להלן סרטון שיעזור לכולנו להבין קצת יותר טוב את העקרון עליהן מתבססות סוללות הליתיום, עליהן אנו נאלצים להסתמך רבות בחיי היום יום שלנו:
לא הגזמתם?
את הגלקסי 3 שלי שנכשב לבעל סוללה גדולה במיוחד אני מטעין בשעיים מ0 למאה.
משתמש במטען נוקיה 1200a שעולה 30 שקל באיביי…
גם בפאנל סולארית?
תחשבו יותר בכיוון של רכבים חשמליים.
אחד החסרונות הגדולים של רכבים חשמליים הוא טווח הנסיעה ואיטיות ההטענה. במידה ופותרים את איטיות ההטענה, פחות קריטי טווח הנסיעה כי אפשר להכנס לתחנת תדלוק ולצאת תוך חמש דקות עם סוללות מלאות בלי טובות של אגסי…
לא מאמין
כל כמה חודשים יוצאת ידיעה שמדענים מאיזושהי אוניברסיטה פיתחו סוללה שנטענת מהר יותר ובעלת צפיפות אנרגטית גבוהה יותר. אבל בפועל לא רואים שום חידוש בחנויות וגם בעוד שנתיים לא נוכל להיכנס לחנות ולקנות סוללה כזו.
ל-1
שלום ניב,
הם מטעינים לסוללה מלאה ב- 60 שניות, כלומר בדקה. אתה מטעין לסוללה מלאה בשעתיים, כלומר ב-120 דקות. =>
הסוללה החדשה נטענת פי 120 יותר מהר מהסוללה שלך.
הבעיה היא לא זמן הטעינה…
הבעיה היא לא זמן הטעינה, הבעיה היא שהסוללה מתרקונת מהר!
מצידי שיגדילו את הזמן טעינה ל6 שעות (להטעין כל הלילה) אבל שהסוללה תחזיק הרבה יותר!
4 צודק…!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
מסכים עם 4!
טעינה מהירה כזו באה יד ביד עם ירידת מחזורי הטעינה
קצבי טעינה כאלה הם קצת יותר טובים ממה שאפשרי כבר, אבל לא הרבה יותר טובים. הסיבה שבטכנולוגיה הקיימת לא משחררים סוללות ומטענים שמיועדים לטעינה של דקות, היא שזה מגיע בד בבד עם ירידת מחזורי הטעינה, כלומר תוך מספר שבועות של שימוש הסוללה כבר איבדה את מרבית ה-capacity שלה.
אני לא אתפלא שזה ככה גם כאן, ככה שמדובר בכותרת חביבה בלי קשר לשום דבר אפליקטיבי להיום או גם לעוד שנתיים ומעלה.
ל8
בתחום הרכב לא ממש משנה הקיבולת משום שאפשר לחבר מספר רב של סוללות וזה מה שעושים היום וזה מאפשר טווח נסיעה של מאות ק"מ.
הבעיה היא משך זמן הטעינה הארוך ואת זה הם טוענים שהם עומדים לפתור.
גודל הספק הוא…
מה שלא אמרו שגודל הספק יהיה כמו כזה של מחשב שולחני (הספק של המחשב לא המחשב עצמו) ויספק 96 אמפר – כלומר כ 430W למשך הטעינה .
זהירות
האם מטענים וקוי החשמל מסוגלים לספק לה את כמות המתח שהיא צריכה?
שהסוללה לא תבלע את המטען בטעות