חילוקי דעות פיצלו בין מפתחת טכנולוגיות הנהיגה לבין יצרנית הרכב האמריקאית, אך עתידה של החברה הישראלית עדיין נראה מבטיח מאוד
בתחילת החודש שעבר דיווחנו לכם על מקרה המוות הראשון שנגרם בגלל הנהג האוטומטי במכונית האוטונומית של Tesla. המנוח, חובב טכנולוגיה בשם ג'ושוע בראון, לא הבחין במשאית שביצעה פרסה לפניו, התנגש בה ולא שרד את התאונה הקטלנית.
דיווחים מהשבוע טוענים כי האירוע יצר מתיחות בין יצרנית הרכבים החשמליים לבין מפתחת מערכות הבטיחות לרכב הישראלית Mobileye, שעבדו עד כה בשיתוף פעולה. לפיהם, ב-Tesla טענו בזמנו כי הבעיה נגרמה בגלל מערכת הנהג האוטומטי של מובילאיי שלא עבדה כשורה, בעוד שהאחרונה טענה כי הבעיה הייתה נעוצה במערכת בלימת החירום ברכב.
דיווחים עדכניים גורסים כי Tesla בוחנת כעת האם אכן הייתה בעיה עם מערכת בלמי החירום או עם המכ"ם שבו היא משתמשת. בכל אופן, החברה מתכוונת להחליף את המערכת של מובילאיי בפיתוח עצמאי משלה, ולשם כך העסיקה לאחרונה מומחה לפיתוח שבבים.
החברה הישראלית שבראשה עומד פרופסור אמנון שעשוע אמנם ניתקה את קשריה עם אחת מיצרניות הרכב המבטיחות בעולם, אך עתידה בכל זאת נשמע מצוין. בתחילת חודש יולי הכריזה על שותפות משולשת עם אינטל ויצרנית הרכב הגרמנית BMW. מבחנים ראשונים למכונית העצמאית של BMW יחלו כבר בשנה הבאה, והיא צפויה לעלות על הכביש ב-2021. המהלך הוא חלק מתוכנית התרחבות של מובילאיי, שמעוניינת להפוך מספקית מערכות לשותפה פעולה בפיתוח מכוניות אוטונומיות.
מובילאיי עומלת כעת על פיתוח הגרסה האחרונה של מערכת הבטיחות שלה, EyeQ5, אשר תשמש את הפרויקט העתידי של BMW. השבב שהיא מפתחת בשיתוף עם התאגיד האירופי ST-Microelectronics ישתמש ב-8 ליבות CPU וב-18 מעבדי תמונה, ונחשב לשדרוג משמעותי לעומת הגרסה הנוכחית.
יתרה מזאת, טכנולוגיית Road Experience Management שפיתחה ואשר מבוססת על מערכת EyeQ5 תוטמע בכלי רכב עתידיים של פולקסווגן, ג'נרל מוטורס וניסאן. למעשה, רק מוקדם יותר השנה הכריזה מובילאיי כי חתמה על מזכר הבנות בנוגע לשותפות מול רנו-ניסאן. הטכנולוגיה מספקת נתוני מיקום מדויקים ומידע על הדרך בזמן אמת, ומשתמשת בסך הכל ברוחב פס של 10Kb לקילומטר נסיעה.
החברה גם הכריזה השנה על ניסוי מוצלח שערכה בסין בשיתוף עם משרד התחבורה הסיני. היא סיפקה מערכת למניעת תאונות ל-300 אוטובוסים ומכוניות, שנסעו עמה כ-15 מיליון קילומטר, ובכך הורידה לטענתה את אחוז הסכנה הפוטנציאלי בכבישים ב-21-35%.
חשוב לציין כי מערכת הבטיחות של מובילאיי היא מוצר שימושי מאוד עבור יצרניות רכב, גם אם אינן מוטמעות במכוניות אוטונומיות. הסיבה היא תקני הבטיחות המחמירים שקבע ארגון הערכת בטיחות הרכב האירופי, Euro NCAP. על מנת לקבל דירוג בטיחות מקסימלי של חמישה כוכבים (מלבד הצלחה במבחני הריסוק), רכב חייב להיות מצויד במערכת בלימה אוטומטית. גם התקן האמריקאי עתיד להתעדכן בצורה דומה. מערכת מניעת ההתנגשויות שפיתחה החברה היא מוצר מפותח יחסית וזמין, ולכן יצרניות רבות בוחרות להשתמש בה.