רכבת הרים שוברת שיאים שמעניקה למתנסים בה את הריגוש שבטיסת פעלולים
העולם התחרותי של עיצוב רכבות הרים, הופך פעמים רבות את המהנדסים לאובססיביים בתחרות לשבירת שיאים ומתיחת גבול הסבולת של בני אדם. אבל לשיאים אין ערך אם הרכבת מותירה את הנוסעים חבוטים. עבור המהנדסים בחברת Bolliger and Mabillard (ר"ת B&M) לתכנון רכבות ההרים לא מספיק רק לנסוע מהר יותר, גבוה יותר או להסתובב מהר יותר. "רכבת הרים טובה צריכה להיות חלקה ונוחה", אומר מייסד B&M וולטר בוליגר.
החודש, כשהרכבת החדשה ביותר של החברה, ה-Gatekeeper, תפתח את שעריה בסידר פוינט בסנדוסקי, אוהיו, היא תקבע שיאים רבים, כולל את אחת מהנפילות ההפוכות הגבוהות בעולם – 50 מ'. היא גם הארוכה ובעלת המספר הרב ביותר של לולאות בין חמש "רכבות הכנף" בעולם. רכבות כנף, מוצר הדגל של B&M, מושיבות נוסעים בשני צידי הפסים כדי לחקות את התחושה של ישיבה על כנף מטוס. ה-Gatekeeper מעיף נוסעים מסביב למסלול פעלולי טיסה בן יותר מקילומטר, כולל תמרון שמטה את הכנפיים בין שני מגדלי בטון ופלדה. היא נותנת את תחושת הריגוש של טיסת פעלולים – מינוס מערבולות האוויר.
מה מגן על הנוסעים?
כנפיים:
זרועות פלדה תומכות בכנפי פלדה באורך 1.8 מ'. המעצבים תכננו את הכנפיים יותר קשיחות מתחת למושבים מאשר במסילה כדי שהכנפיים ירטטו בתדר שונה מהמסילה. זה מונע אינטראקציות שיכולות לגרום לבעיות מבניות.רתמות: רוב רכבות ההרים עם הלולאות מסתמכות על רתמות כתפיים קשיחות שיכולות למנוע מרחבי ראייה ומכות לחץ באוזניים. ל-Gatekeeper יש רתמות חזה רכות וגמישות שמאבטחות את חלק הגוף העליון מבלי להזדקק לריפוד קצף קשה. מוט בלימה קשיח על המותן מרתק את הנוסעים למקומם.
רכבת ה-Gatekeeper, שלב אחר שלב
Gatekeeper מהירות מירבית 108 קמ"ש היפוכים 7 הנפילה בגדולה ביותר 50 מ' אורך מסלול 1,269 מ' זמן המסלול 2 דקות, 40 שניות |
1. נפילת הטיית כנף
כשהנוסעים חגורים, הרכבת מטפסת לגובה 50 מ' ומתהפכת לצלילה אל תוך הנפילה ההפוכה הגבוהה ביותר מכל רכבות ההרים. הנפילה כל כך גבוהה, למעשה, שהיא מייצרת את כל האנרגיה הקינטית לה זקוקה הרכבת כדי לנוע על פני 1,269 המטרים של המסילה, בעודה מבצעת שש לולאות הפוכות נוספות.
2. הימלמן (Immelmann)
בעקבות הנפילה הראשונה, הנוסעים מגיעים לתחתית בלחצים הגבוהים פי ארבע מכוח המשיכה (4G) ולמהירות 108 קמ"ש לפני שהם טסים אל תוך התמרון הבא: ההימלמן (Immelmann). התמרון, הקרוי על שם פעלול של טייסי קרב בזמן תקיפה אווירית על מטוס אחר, הוא מסלול בצורת פרסה שעולה תוך כדי חצי לולאה, מתהפך 180 מעלות, ושולח את הנוסעים בטיסה לקראת התמרון הבא. הלולאה הקצרה והאנכית שומרת את כוחות המשיכה מיושרים עם עמודי השדרה של הנוסעים, כך שהיא מנערת פחות.
3. דבשת הגמל (Camelback)
המומנטום מההימלמן נושא את הנוסעים אל רכס קשת פרבולית בגובה 32 מ', שם הם יחושו כשתי שניות של חוסר משקל. זמן אוויר מתרחש כאשר הכוח המושך כלפי מעלה של רכבת ההרים משתווה לכוח המשיכה.
4. בורג (Corkscrew)
בורג הוא למעשה רק לולאה הנמתחת בשלושה מימדים. מרכז הסיבוב שלה הוא מעט לא ממורכז, לכן הנוסעים על החלק הקיצוני ביותר של הכנף יחושו יותר תאוצה מהנוסעים הקרובים למסילה המרכזית.
5. חורי המנעול (Keyholes)
בדיוק כשנראה שהכנפיים הולכות על בטוח להתרסק אל תוך זוג מגדלי בטון ופלדה השוקלים 62 טון, הם מבצעות פנייה של 90 מעלות, ומעבירות את הנוסעים דרך פתחים צרים ביניהם. המרווח בין האיברים המתוחים של הנוסע הגבוה ביותר (מגבלת הגובה היא 1.97 מ') וצידי המגדלים הוא פחות מ-30 ס"מ. המסלול מחובר למגדלים; בלי תמיכה שכזאת, תנועות מסילה קלות בעקבות רוחות ושינויי טמפרטורה היו דורשות חור מנעול גדול ופחות מבעית.
עוד על חידושים בגליון יולי של popular science ישראל – למבצע היכרות מיוחד לגולשי HWzone.co.il