יצרנית האלקטרוניקה הגדולה בעולם ,פוקסקון, מתכננת להכניס את רגלה לשוק האמריקאי, ולא רק במכירה, אלא גם בייצור
נשיא החברה, טרי גו, הודה ביום שישי האחרון בפני התקשורת באסיה כי בכוונת החברה להשקיע 40 מיליון דולר במדינת פנסילבניה, ארה"ב. 30 מיליון דולר ישמשו לגיוס 500 עובדים, ויתרת 10 מיליון הדולרים לטובת שיתוף פעולה עם אוניברסיטת Carnegie Mellon לפיתוח רובוטים וקווי ייצור. הוא הוסיף כי ההשקעה בארה"ב היא "לא לייצור ספציפי לטובת מותגים מסויימים, אלא לפתח תעשייה מתקדמת בשוק האמריקאי המקומי" תעשייה וייצור שהשוק האמריקאי, מאוד חושק בו כרגע.
מהלך לא הגיוני
במבט ראשוני, מהלך זה נראה לא הגיוני בעליל. סין בשנים האחרונות נתפסת בעיני כולנו למעצמת כוח העבודה הזול. ייצור בכל מקום אחר יהיה לא כלכלי, אך כאשר מסתכלים לעומק, זה לא בדיוק ככה:
במבט ראשוני, מהלך זה נראה לא הגיוני בעליל. סין בשנים האחרונות נתפסת בעיני כולנו למעצמת כוח העבודה הזול. ייצור בכל מקום אחר יהיה לא כלכלי, אך כאשר מסתכלים לעומק, זה לא בדיוק ככה:
- שכר, עובדים ורובוטים – בתקופה האחרונה ניתן לראות מגמה של מחסור בכוח אדם מיומן, שכר עובדים בעלייה, ויואן הסיני שבו הוא מושלם גם הוא מתחזק – הוצאות החברה במזרח אסיה החלו לעלות. זוהי מגמה רווחת בכל רחבי אסיה כרגע. כמובן שעובד אמריקאי ידרוש שכר גבוה פי כמה מאשר עובד Foxconn בכל מפעל אחר בעולם, אך בזכות שיתוף הפעולה של Foxconn עם אוניברסיטת Carnegie Mellon – ניתן לשאר כי רוב פסי הייצור יהיו רובוטיים, דבר אשר יאזן את עלויות הייצור אל מול המפעלים המקבילים בסין.
- "מגנט לעבדות" – הצהרות ממשל אובמה לאחרונה, על הפיכת ארה"ב ל"מגנט לעבודות", על ידי השקעה בשוק הייצור, גם לה יש חלק מכריע בהחלטת החברה להתחיל לייצר במדינה. ניתן רק לשאר כי ההטבות והסובסידיות מהן תהנה החברה במהלך זה, ממתיקות מאוד את המהלך.
לתוכנית הממשל ישנם מספר קווים מנחים, אשר כוללים השקעה בטכנולוגיה אמריקאית, הפסקת הטבות המס לחברות אשר שולחות עבודות מחוץ לארה"ב, שיתופי פעולה חדשים להחזרת העבודות לתוך ארה"ב, ופתיחת השווקים הגלובליים לסחורה המיוצרת בארה"ב. כאשר בוחנים את הקווים המנחים הללו, ניתן רק לשער את הלחץ והדאגה שהביאו לקוחות Foxconn (הכוללים בין היתר חברות כמו Apple, HP, Amazon וכו'), ותרמו מאוד לצעד החדש. - ייצור בארה"ב שווה פחות הוצאות – חלק גדול מאוד מהמוצרים שמיוצרים במפעלי Foxconn נמכרים בהמוניהם בשוק האמריקאי. ייצור ה-iPhone בארה"ב לדוגמא, יוריד בצורה ניכרת עלויות הקשורות במיסי יבוא, וכמובן עלויות משלוח יקרות מאוד. ניתן גם לשער כי הייצור בארה"ב יתרכז דווקא במוצרים היקרים יותר שהחברה מוציאה ממפעליה, ואילו הזולים יותר ייצורם יישאר בסין.
- Made in the USA – הוא סלוגן שהאמריקאים מאוד אוהבים. ניתן רק לתאר את כמות המכירות והיוקרה שהסלוגן ""Designed by Apple in California, Assembled in the USA יוסיף ברחבי ארה"ב, ואולי אפילו בעולם כולו.
השוק לא מוכן
יחד אל מול כל היתרונות הללו, עולות כמה תהיות לגבי המהלך. כיצד יוכלו המפעלים בארה"ב להתמודד אל מול הנאמר, עלייה בביקוש? מחסור בחלקים ו/או חומרי גלם? בסין הכול קרוב, זמין ומהיר. אזורי תעשייה ומפעלים שלמים הקרובים אחד לשני. אם עולה צורך בהול ב-50 אלף ברגים למלאי – אין עם כך שום בעיה. שולחים הזמנה למפעל הקרוב בהמשך הכביש, ותוך זמן קצר תגיע הסחורה החדשה, ותשתלב בתוך פס הייצור בצורה חלקה.
מפעל פוקסקון לחלקי מחשב |
אם עולה הצורך לגיוס עובדים נרחב, בסין גם כן ניתן לעשות זאת ללא שום בעיות. במדינה של 1.3 מיליארד תושבים, אפשר לגייס אלפי אם לא עשרות אלפי עובדים בפחות משבוע. האם אפשר יהיה לעשות אותו דבר בארה"ב? קשה לי לראות את זה מתרחש, לפחות לא בשנים הקרובות.
יחד עם זאת, יהיה מעניין לראות תגובות של ארגוני זכויות אדם בארה"ב. שמה של Foxconn מוזכר לא פעם בכל הנוגע לתנאי עבודה ירודים, ניצול עובדים, וכמובן פרשת ההתאבדויות שעלתה לכותרות לפני מספר שנים. החברה נמצאת תחת לחץ מתמיד של ארגונים, ואפילו מצד לקוחותיה לשפר את תנאי העבודה והיחס לעובדים. יהיה מעניין לראות את ההבדל בתנאי התעסוקה בין הקולגות במדינות השונות.