רכב ה-Model S החשמלי המתקדם של החברה הצעירה ומערכת הניהוג האוטונומית שלו נמצאים במרכזה של פרשיה מצערת אשר מזכירה לנו על המגבלות שבממשק בין בן האנוש למחשב
הוויכוחים בנושא נמצאים בעיצומם, אך קשה להתווכח עם העובדה המילולית הפשוטה – אדם מצא את מותו, לראשונה, במסגרת שימוש במצב הנהג האוטומטי בדגם ה-S של חברת טסלה (Tesla), אולי הדוגמה הטובה והמוכרת ביותר לטכנולוגיות אוטונומיות אשר מיושמות בחלקן כבר עכשיו בעולם האמיתי, אצל אנשים אמיתיים ובכבישים אמיתיים.
התאונה המדוברת התרחשה על כביש מהיר בפלורידה, בתחילת חודש מאי: רכב של אדם בשם ג'ושוע בראון שבו הופעלה מערכת העזר לנהיגה אוטונומית לא זיהה ולא בלם לפני משאית פול טריילר שביצעה פנייה לפניו, התנגש בו ואף המשיך בנסיעתו לאחר התנגשות ומעבר מתחת לכלי העצום. הנהג כאמור לא שרד את הפגיעה, והרשות האמריקאית אשר אחראית על הבטיחות בכבישים המהירים החלה בחקירה רשמית של האירוע, שלו עשויות להיות השפעות משמעותיות על ההיתרים שיינתנו בהמשך לבחינה ושימוש פומביים במערכת האוטונומית של טסלה ובמערכותיהן של חברות רבות נוספות.
הנהג המנוח היה חובב מובהק של טסלה ומוצריה, פעיל בעמוד הרדיט הרשמי של החברה ומשתמש בולט בטכנולוגיית הניהוג האוטומטי
רכביה החשמליים של טסלה ביצעו נסיעות במרחק מצטבר של מעל 160 מיליון קילומטר במצב בו המערכת האוטונומית פעילה, כאשר נראה כי את מספר התאונות הקשות במסגרת מרחק זה ניתן למנות באצבעות של כף יד אחת, וזאת בהתחשב בכך שהמערכת כולה מוגדרת על ידי החברה של אלון מאסק כנסיונית וככזו שנמצאת בבדיקות בטא – ואף דורשת מהנהגים לשמור את הידיים על ההגה בכל רגע נתון, קשובים למצב בכביש ומוכנים לקחת חזרה את השליטה לידיהם בכל רגע.
שרטוט מיקום התאונה – צבעה הבהיר של המשאית מתואר כאחת מהסיבות האפשריות לכך שהחיישנים הרבים ב-Model S נכשלו ולא הצליחו להבחין בכלי הפונה
לפי עדויות עדכניות עולה שהנהג אשר נהרג לא עשה זאת, ואף צפה בסרט במכשיר DVD נייד בעת התאונה – אך כל זה לא ממש משנה לצרכן הממוצע כנראה, ומדובר בנקודה לרעתה של הקידמה בסופו של דבר, אפילו אם בטסלה עצמה לא אחראים לתוצאה העגומה.
הנהיגה האוטומטית (בכבישים מהירים בלבד נכון לעכשיו) אמורה להפוך לפופולריות והמוניות עוד יותר במסגרת כניסתו ההדרגתית של דגם ה-Model 3 העממי יותר של טסלה אל השוק – אך כיצד התאונה הקטלנית שיוצרת גלים כעת תשפיע על כך?
לא נותר לנו אלא לקוות שתאונה זו תסייע למהנדסים ולטכנולוגים ללמוד ולהבין בצורה טובה יותר את המגבלות הטכנולוגיות של מערכות החיווי והזיהוי המודרניות, ולא תשמש כתקדים לעיכוב הקידמה והשיכלול הטכנולוגיים. האם אתם חושבים שהעולם שלנו בשל למכוניות שנוסעות באופן עצמאי, או שזה רק חלום רחוק ותחביב מסוכן? שתפו אותנו בתגובות.