כלי רכב קלים יותר, בחסות ג'נרל מוטורס

12 תגובות
ג'נרל מוטורס משקיעה בננו-פלדה, חומר מתקדם יותר, שיבטיח מכוניות קלות יותר
 
נכון להיום, כשדלק נעשה מצרך כל יקר (לפחות פה במדינת היהודים), וכשישנה מודעות גבוהה יותר לנושא זיהום האוויר וההתחממות הגלובלית, יצרני הרכב מנסים לחסוך בו כמה שאפשר. מלבד המכוניות החשמליות לחלוטין של רנו, המכוניות ההיברידיות המוצלחות מבית טויוטה והונדה, ישנו גם פיתרון פשוט יותר: לעשות את כלי הרכב קל יותר.
 
לא במקרה תעשיית הרכב נודדת לכיוון ירוק יותר, ומחפשת דרכים לקצץ בצריכת הדלק שלה. נשיא ארצות הברית, בשיתוף עם ארגוני איכות הסביבה ואנשי מפתח בתעשיית הרכב האמריקאית, הציב באמצע שנת 2011 תקן חדש, לפיו עד שנת 2025, תהיה צריכת הדלק של מכוניות ומשאיות קלות 54.5 מייל לגלון דלק (זה 23.1 קילומטר לליטר, למתקשים), ו-35.5 מיילים לגלון כבר עד 2016 (15 קילומטר לליטר).
 
קוראים לזה ננו-פלדה, בשפה של בני אדם, או בשפת מפתחי החומר: AHSS (או Advanced High Strength Steel, פלדה חזקה ומתקדמת). "במהלך השנים הקרובות, נתמקד רבות בהקטנת משקלם של כלי הרכב, בכדי להגדיל את יעילות צריכת הרכב של כלי הרכב שלנו" אמר ג'ון לאוקנר, מהנדס ראשי בג'נרל מוטורס.
 
לפלדה קלה יותר ישנו פוטנציאל להקטין את משקל הרכב, מה שמקל עליו להגיע למהירות השיוט שלו אחרי עצירה (רמזור, למשל), וחוסך בדלק אותו הוא צריך לשרוף בכדי להגיע לשם. זה ידוע שבמהירות שיוט, בסיבובי מנוע לדקה קבועים יחסית, המנוע חוסך דלק, לעומת נסיעה עירונית, מלאה בהאטות מול פסי האטה, רמזורים, הולכי רגל ופניות.
 
קלה מספיק? מקור: engadget.com בהחלט לא תזיק לו דיאטה
היופי בפלדה כזאת, הוא צמצום משקל הרכב, וזאת מבלי לאבד מהחוזק שלו ומעמידותו, בנוסף לעובדה שכעת יהיה קל יותר ליצר את הרכב, שכן ניתן לחתוך ולעצב אותה מבלי לחמם אותה תחילה. איזה סכום בדיוק תרמו בג'נרל מוטורס לטובת הננו-פלדה, לא ברור עדיין, אך לדברי מנכ"ל NanoSteel, דייב פאראטור, זה יאפשר לו "להאיץ את השלבים האחרונים של הפיתוח" לפלדה מרוכבת.
 
האם פשוט כלי קל יותר הוא הפיתרון לבעיות צריכת הדלק של מכוניות? אנחנו סבורים שלא, אבל זה בהחלט צעד בכיוון. ברגע שנפסיק להיות תלויים בדלקים מבוססי נפט, שאין לנו הרבה ממנו במדינה, ונהיה תלויים לחלוטין בשמש, משאב אותו אנו יודעים היטב שלא חסר לנו במדינה, רק אז באמת תיפתר הבעיה. לעומת זאת, עד שהתאים הסולריים יהיו יעילים מספיק, נאלץ להסתפק בפיתרונות הקיימים היום.