החזון של IBM: טווח נסיעה עצום למכוניות חשמליות • HWzone
טכנולוגיה

החזון של IBM: טווח נסיעה עצום למכוניות חשמליות

'ביג בלו' מפתחת סוללת ליתיום-אוויר מהפכנית שתוכל להעניק לרכבים חשמליים טווח נסיעה מרשים במיוחד בטעינה בודדת, מתישהו בעשור הבא

קבלו עדכונים לפני כולם בטלגרםקבלו מאיתנו עדכונים לפני כולם - בטלגרםהצטרפו כבר עכשיו לערוץ הטלגרם של הזון


IBM היא לא בדיוק החברה הראשונה שעולה לראש כשחושבים על פריצות דרך בתעשיית הרכב, אך זהו בדיוק החזון של אחד מאינספור הפרוייקטים השאפתניים של שיאנית הפטנטים.
בשנת 2009 הכריזו ב-IBM על פרוייקט Battery 500, במסגרתו ביקשו בחברה לפתח מסוג חדש שתאפשר למכוניות חשמליות להגיע לטווח של כ-800 קילומטר (500 מייל) בטעינה בודדת – יותר מפי 5 מהטווח הממוצע למכונית חשמלית כיום.

כיצד ניתן לבצע קפיצת מדרגה ענקית שכזו? סוללת ליתיום-אוויר קלת משקל ובעלת צפיפות אנרגיה גבוהה במיוחד, שאמורה להיות זו שתסייע להפוך את המכוניות החשמליות לתחליף ממשי למנועי הבעירה הפנימית במכוניות, היא התשובה לפי .
אנשי החברה מצהירים כי אופן הפעולה של הליתיום-אוויר דומה במידה מסויימת למנוע בעירה פנימית סטנדרטי בשל השימוש באוויר לקבלת אנרגיה גבוהה יותר – מולקולות חמצן "נשאבות" מן האוויר דרך שכבת פחמן בקתודה ומתרכבות עם יוני הליתיום שמגיעים מן האנודה ליצירת אנרגיה חשמלית בצפיפות גבוהה. הצפיפות התיאורטית אליה מסוגלות להגיע ליתיום-אוויר עומדת על כ-12 קילווואט שעה לקילוגרם, פי 15 מהצפיפות התיאורטית המירבית של "רגילות" ולא רחוק מצפיפות האנרגיה המקסימלית של דלקים פוסיליים.

עתה מכריזים ב-IBM על שיתוף פעולה עם זוג חברות יפניות במסגרת פרוייקט ה-Battery 500 – Central Glass שמתמחה בייצור אלקטרוליטים לסוללות ו-Asahi Kasei שמייצרת ממברנות מפרידות עבור . בחברה מצהירים כי המומחיות ארוכת השנים של שותפותיהן החדשות תסייע לדחוף קדימה את הפרוייקט הגרנדיוזי, בו מעורבות מעבדות המחקר המפורסמות של בציריך, מרכז המחקר של החברה באלמדן (Almaden) ומעבדת ארגון (Argonne) של מחלקת האנרגיה של ארה"ב.

מרבית מאלו שדמיינו את שנת 2020 בעבר ציפו למכוניות מעופפות בכל מקום,
אך אנחנו נסתפק גם במכוניות שיצמצמו ולו בקצת את התלות שלנו בזהב השחור ותוצריו

ב-IBM מקווים להציג הדגמה ממשית של הטכנולוגיה במעבדה כבר במהלך השנה הבאה, כשהמטרה המוצהרת היא להגיע למצב בו הליתיום-אוויר יהיו זמינות לשימוש מסחרי במהלך העשור הבא, בין שנת 2020 לשנת 2030 – תקופה לא קצרה כלל במונחי עולם הטכנולוגיה, אך בהתחשב בכך שפרוייקט זה עשוי להביא לסיום תקופה של מעל ל-100 שנים בהם שלטו מנועי הדלק בעולם התחבורה, כנראה שההמתנה בהחלט תשתלם.
מצד שני, IBM עלולה להיתקל בתחרות לא פשוטה מצד חברות כגון בטר פלייס של שי אגסי, שמבקשות לפתח תהליך החלפת עבור מכוניות חשמליות שיהיה דומה בפשטות ובמהירות לתדלוק סטנדרטי – עם או בלי מהפכות טכנולוגיות ברמת הסוללות עצמן.

לנו לא נותר אלא לאחל הרבה הצלחה ל- ולפרטנריות החדשות שלה, ולשתף אתכם בסרטון העדכני אותו פירסמה החברה:


תגיות

4 תגובות

  1. אל דאגה, IBM לא מפחדות משי אגסי…
    וגם אין פה ממש תחרות. במכוניות של בטר פלייס אתם משלמים על הנסיעה (על כל קילומטר) יותר ממה שאתם משלמים על נסיעה במכונית רגילה, וגם מחיר המכונית עצמה גבוה הרבה יותר ממה שהיא באמת שווה. היבואן מקבל הנחות משמעותיות ביותר במכ"ס על יבוא רכבים חשמליים, ואותם הנחות לא מגולמות לקונה, אלא לחברת בטר-פלייס, שמשווה את המחיר למחיר של גרסת הדלק, וחושבת שהצרכן פרייאר.
    ואם זה לא מספיק, בנוסף על המחירים הלא משתלמים בעליל, אתם גם מוגבלים ביותר במרחק הנסיעה. ואם אתם רוצים לנסוע מהמרכז לאילת? או שלא בא לכם לתדלק כל יומיים?

    בקיצור, סוללה שתספיק ל-800 ק"מ תהווה התקדמות מבורכת לכיוון הנכון.

  2. מה הקשר לאגסי?
    הוא יכול לספק את הסוללה למכוניות שלךו בלי בעיות בכלל.
    הם לא מתחרים הם בסך הכל יצרני חלקים מבחינתו!

  3. לרועי, מה נפלת על אגסי?
    מה הקשר בין החזון העתידי של IBM למצב הנוכחי (הראשוני ביותר והלא מפותח) של בטר פלייס?

    וכן, בנסיעה לאילת (שלא מבצעים יותר מפעם בשנה) אין לי שום בעייה לתדלק פעמיים ואפילו ארבע פעמים (לעומת פעם אחת במכונית רגילה), אם המכונית מסוגלת לעשות חיפה-ת"א ות"א-ב"ש בלי להחליף סוללה, רק המחיר והזמינות יעצרו אותה.

כתיבת תגובה

Back to top button
Close
Close