הדיווח הפיננסי של היצרנית היפנית חושף רף חדש ועגול אליו הגיעה הקונסולה העדכנית שלה, כאשר במקביל גם לנינטנדו יש סיבות טובות לחייך
אנחנו מודעים לכך שדברים אלו הם דינאמיים ועשויים להשתנות ככל שיחלוף הזמן, אך עד כה, כ-4 שנים אחרי שהחל רשמית – ניתן להצהיר בבטחון כי סוני שולטת ללא עוררין בשוק הקונסולות הביתי במסגרת הדור השמיני.
קרן האור של סוני
הדיווח של החברה היפנית עבור סוף שנת 2016 הכספית שלה (שהסתיימה קלנדרית בחודש מרץ 2017) סיפק לנו הצהרה רשמית על כך שהחברה הצליחה לחצות רף של 60 מיליון קונסולות PlayStation 4, מכל הסוגים, אשר הגיעו אל החנויות – ולמרות שלא מדובר טכנית בנתון זהה למכירות של 60 מיליון יחידות לצרכנים עצמם (חלק ממספר זה נמצא במלאים של החנויות השונות), זה הנתון לפיו פועלים ביצרנית, משום שעבורם המכירה לחנויות היא זו שמהווה את החלק הארי בהכנסות של התחום, והוא ככל הנראה אינו רחוק יתר על המידה ממספר המכירות המעשי.
הישג זה של סוני מרשים מכמה וכמה היבטים, הן משום שבמיקרוסופט טרם הכריזו על מכירות ברף של 30 מיליון יחידות עבור ה-Xbox One שלהם (הנתון הזה עמד על כ-26 מיליון קונסולות בדיווחים מחודש ינואר האחרון, כך שזה ככל הנראה יקרה בחודשים הקרובים) ועל כן נראה שיש לנו כאן הגדלה של הפערים היחסיים במירוץ בין צמד מכונות המשחק – והן משום שזה מגיע כשלוש וחצי שנים לאחר ההשקה הראשונית של המותג, מה שמהווה קצב התקדמות ופופולריות מרשים בהחלט עבור ה-PlayStation 4, אם לוקחים בחשבון שה-PlayStation 3 הגיעה למכירות של 50 מיליון יחידות בתוך כארבע וחצי שנים מרגע השקתה.
השנה החולפת הייתה הטובה ביותר של ה-PS4 עד כה ואחת מהטובות ביותר עבור קונסולה ביתית מאז ומעולם עם 20 מיליון יחידות שהובאו אל הרשתות הקמעוניות, ובסוני מצפים שגם השנה הקרובה תאופיין בביקוש חזק עם כוונה להביא מעל ל-18 מיליון יחידות נוספות אל שותפות השיווק השונות שלה – כשמגמה שכזו תאפשר ל-PlayStation 4 לעבור את היקף המכירות הכולל של ה-PlayStation 3 (בערך 86 מיליון קונסולות) עד סוף השנה הבאה, ולהמשיך אל חציית רף מכירות של 100 מיליון יחידות בסוף 2019 לערך, כשש שנים לאחר ההשקה הרשמית הראשונית. מרשים מאוד.
אין ספק כי ההשקה של גירסת ה-PlayStation 4 Pro המחוזקת תרמה ועוד תתרום רבות להמשך הפופולריות של מותג ה-PlayStation 4 בעתיד, זאת בזמן שקונסולות העבר הציגו ברוב המקרים מערך חומרה מסוג אחד ספציפי שנדרש לשמור על רלוונטיות למשך פרקי זמן של קרוב לעשור – אבל זו בדיוק הייתה התקווה המרכזית מבחינתנו בזמן שגילינו כי קונסולות הדור החדש מסוני ומיקרוסופט אימצו לעצמן ארכיטקטורה שדומה מאוד (או אפילו זהה, אם תרצו) לזו של מחשבי PC, וכעת אנחנו רואים את היתרון הפוטנציאלי שבהחלטה בא לידי ביטוי מעשי. בשורה התחתונה, נראה כי בסוני יכולים לבחור ולהאריך את חיי מותג ה-PlayStation 4 באופן חסר תקדים עם עוד גירסאות משופרות ומעודכנות בעתיד, ובכך להפוך אותה די בקלות ל"קונסולה" הנמכרת ביותר בכל הזמנים, אפילו אם מתחת לפני השטח יהיה מדובר ביחידות עם יכולות שונות שרק חולקות תוכנה ושם דגם ביניהן.
תנאי שדה הקרב השתנו?
ההובלה של סוני על פני מיקרוסופט וה-Xbox One שלה היא ענקית, ואף נמצאת במגמת עלייה לכאורה, אך ממש לא כדאי להספיד את השחקנית מרדמונד, שכבר הספיקה להבהיר לנו במספר הזדמנויות שהקונסולה שלה היא רק חלק אחד מתוך עולם שירותי תוכנה וחומרה אותו היא בונה. מכירות הקונסולה הן חשובות, כמובן, אך במיקרוסופט שמים כעת דגש על המרת משחקים בלעדיים רבים גם לשוק ה-PC ובפיתוח יכולות למשחק מקוון חוצה פלטפורמות, שאולי פוגעות במכירות החומרתיות אך במקביל עוזרות לחזק את הרלוונטיות והמשיכה של חלונות 10 בתור פלטפורמת גיימינג (עם מעל לחצי מיליארד צרכנים פוטנציאליים).
בהשוואה כמו זו הנוכחית ודומות שיגיעו בעתיד, מוטב לזכור שסוני היא אולי זו שמנצחת את המירוץ, אך במשחק בו המטרות של כל משתתפת הן שונות, וההצלחה עשויה לבוא לידי ביטוי בדרכים ומונחים שונים.
יש אלטרנטיבה
במקביל לנתוני הענק של סוני, אנחנו מקבלים גם הכרזה של נינטנדו על כך שקונסולת ה-Switch החדשה שלה ממשיכה להפתיע את כולם – עם מכירות כלל עולמיות של 2.74 מיליון יחידות, בחודש הראשון בלבד מאז ההשקה.
מדובר בצמיחה של כמעט 40 אחוזים ביחס להערכות והתקוות של החברה רגע לפני היציאה לדרך, ובנתון שעוקף למעשה את הביקוש ל-PlayStation 4 וה-Xbox One בתחילת תקופת השקתן, כל שיש כאן לא מעט סיבות לאופטימיות – ותודה ל-Legend of Zelda: Breath of the Wild, שלמעשה הצליח איכשהו למכור יוצר עותקים מהקונסולה עצמה (2.76 מיליון עותקים עבור מכשירי ה-Switch), מה שככל הנראה מעיד על משתמשים שרוכשים את המשחק גם בזמן בו אין עבורם זמינות של הקונסולה עצמה.
בנינטנדו מקווים למכור 10 מיליון יחידות נוספות של ה-Switch בשנה הראשונה שלה, ובכך להגיע למרחק נגיעה מהמכירות הכוללות אותן השיגה ה-Wii U הכושלת במסגרת יותר מארבע שנות קיומה. האם זה אומר שלמיקרוסופט ולסוני יש סיבה להתחיל ולחשוש למקומן בצמרת? עוד לא, אבל שה בהחלט זמן טוב להיזכר בו שעולם הקונסולות אינו מורכב משתי נציגות בלבד, לשמחתנו.