ההימור הגדול על משחקים כשירות אינו מצליח להוכיח את עצמו עד כה, ומחייב את המפתחת והמפיצה הגדולה להצטמצם משמעותית בתוכניותיה לעתיד
היחסים בין השחקנים למפיצות המשחקים הגדולות ביותר הם מורכבים למדי בימים אלו, כאשר מצד אחד נשמעות אינספור תלונות חריפות ברשת לכיוון מרביתן בשל הנסיונות החוזרים והנשנים לפתח אפיקי הכנסות נוספים עם יצירה חדשה באמצעות הרחבות DLC, חנויות של אביזרים קוסמטיים ומצבי משחק מקוונים עם תוכן עונתי שמתעדכן בתכיפות ומצריך השקעה של עשרות ומאות שעות משחק בכדי לשמור על רלוונטיות (או לחילופין רכישה של מוצרים וירטואליים בכסף אמיתי אשר תסייע לקצר את הזמנים האלו באופן ניכר) – ומצד שני קיים צמאון גדול לכותרי AAA גדולים ומתקדמים ביותר שפיתוחם מצריך השקעת משאבים אדירים בשווי מאות מיליוני דולרים.
באקלים שכזה, פעמים רבות אנו שומעים טענות והסברים מצד נציגי חברות הגיימינג הגדולות ביותר על כך שהפיכתם של כותרים למנועי 'משחק בתור שירות' עם הזדמנויות הכנסה רבות ככל הניתן מעבר למחיר הבסיס ההתחלתי – היא הדרך היחידה לשמור על רלוונטיות הלכה למעשה. עם זאת, נראה שלעיתים הקהל מצביע ברגליים ומאותת כי לא ישקיע את כספו בכל יצירה נוצצת חדשה באופן אוטומטי, ללא תלות באיכותה – וזה משהו שחברת יוביסופט (Ubisoft) חווה על בשרה כעת, במסגרת דוח פיננסי מאכזב במיוחד.
במסגרת הודעה פומבית מקדימה שמזהירה מפני פספוס של מעל ל-12 אחוזים בהכנסות הצפויות מהרבעון החולף, בשל מה שמכונה תנאי מקרו-כלכלה מתדרדרים, נציגי החברה הצרפתית הודיעו על ביטולם של שלושה כותרים שטרם נחשפו לציבור – בנוסף לדחייה שישית (!) במספר עבור כותר הפיראטים והימאות בעולם פתוח, איך לא, Skull & Bones, שמתחיל להרגיש בשלב זה כמו עוד משחק אשר ימשיך להיות קיים אך ורק על הנייר, בדומה ל-Beyond Good & Evil 2 שמלווה אותנו ואת יוביספוט עוד מ-2008.
חלון ההשקה הקודם עבור Skull & Bones, אשר ינסה לרכב על ההצלחה של Sea of Thieves מבית מיקרוסופט ו-Rare (כמו גם על האהדה הגדולה בקרב המעריצים עבור Assassin's Creed: Black Flag שהציע אווירה ומשחקיות ברוח דומה, ונחשב בעיני רבים למוצלח ביותר בסדרה כולה), היה בחודש מרץ 2023 – אך עם הדחייה הנוכחית חלון החדש עבורו יהיה בעוד כחצי שנה לכל הפחות, במהלך המחצית השנייה של השנה הנוכחית אשר מוגדרת בידי החברה בתור ההתחלה של שנת הכספים 2023-2024.
שלושת הביטולים האלמוניים העדכניים של יוביסופט מצטרפים אל הכרזה על ארבעה ביטולי משחקים אחרים מחודש יולי 2022 – אז היו אלו Ghost Recon Frontline, גרסת VR כלשהי עבור Splinter Cell ועוד צמד כותרים בלתי ידועים שנחתכו ממפת הדרכים. המטרה המוצהרת היא להתכנס ולהתמקד במותגים המפורסמים והמצליחים ביותר בארסנל של החברה – מה שכנראה מצביע על כך שסדרת Assassin's Creed, היהלום שבכתר לכל הדעות, אינה בסכנה בשלב זה.
נזכיר כי יוביסופט חשפה תוכנית גרנדיוזית עבור סדרת ההתנקשות וההתגנבות ההיסטורית שלה לפני כמה חודשים, עם Mirage שאמור להחזיר את הנוסחה אל שורשיה בשנה הנוכחית, גרסה בשם Project Jade שתהיה כותר מובייל שעלילתו מתקיימת בסין העתיקה, שיתוף פעולה עם נטפליקס בפיתוח סדרה חדשה בהשראת המותג וצמד משחקים חדשים נוספים תחת השמות Project Red ו-Project Hexe שיקחו את השחקנים אל יפן הפיאודלית ואל ימי הביניים באירופה במסגרת היקום של Assassin's Creed Infinity (שמיועד להפוך את הסדרה לעוד משחק בתור שירות – תעשו פרצוף מופתע).
האם ליוביסופט יש סיכוי לצאת מהמצב המאתגר אליו נקלעה, או שהיא נמצאת בדרך הבטוחה לכשלונות נוספים מבחינתכם? מוזמנים לשתף את כולם בתחזיות.
עדכון: יוביסופט מפתיע ומאשרת כי למרות כל הביטולים – דווקא Beyond Good & Evil 2 שרד וממשיך להיות בפיתוח באופן רשמי. זו התפתחות מעודדת יחסית מבחינתנו, אם כי אחרי ששמענו את ההבטחות על פיתוח שמתקדם כמצופה עבור המשחק הזה כמה וכמה פעמים בעבר אנחנו ממשיכים להיות סקפטיים במיוחד כלפי הסיכויים לראות אותו מבשיל, ועל אחת כמה וכמה מבשיל לעמוד בציפיות שנבנו עבורו במשך מעל לעשור של המתנה.