נוסטלגיה אלימה במיוחד: הסיפור של Mortal Kombat • HWzone
גיימינגכתבות נבחרות

נוסטלגיה אלימה במיוחד: הסיפור של Mortal Kombat

הסיפור מאחורי אחת מסדרות המשחקים שגרמו להכי הרבה כאבי ראש להורים של שנות התשעים, ובזבזה לילדים את כל המטבעות בארקייד הקרוב לביתם

קבלו עדכונים לפני כולם בטלגרםקבלו מאיתנו עדכונים לפני כולם - בטלגרםהצטרפו כבר עכשיו לערוץ הטלגרם של הזון


הפעם נדבר על הסיפור מאחורי אחד ממותגי משחקי המכות האלימים שקיימים בשוק, שהמחלוקות שסבבו אותו בשנות התשעים, תרמו ליצירת דירוג לסיווג גילאים למשחקי וידאו המוכר לנו בשם ESRB. בעקבות הפופולאריות שלו נוצרו גם סדרות טלוויזיה שאחת מהן שודרה בארץ בשנות התשעים, וסדרה מצויירת. ועם היסטוריה מפוארת של משחקים מלאי דם ומתקפות סיום אכזריות במיוחד, הוא ממשיך לעורר חלחלה בשחקנים היותר עדינים ביננו. Mortal Kombat

הסיפור של מורטל קומבט מתחיל בתחילת שנות התשעים, השנים בהם משחקי מכות בארקייד הפכו לפופולאריים במיוחד תודות למשחקים כמו סטריט פייטר 2 ו-Fatal Fury. באותה תקופה חברת משחקים בשם Midway, שתחום הפעילות העיקרי שלה היה התאמה והפצה של משחקי ארקייד יפניים לשוק האמריקאי, החליטה שהיא רוצה לפתח משחקים מקוריים משל עצמה.

Midway קבלה פנייה מהמפיקים של סרט האקשן "Universal Soldier" בכיכובו של ז'אן קלוד ואן דאם, שרצו שהחברה תיצור עבורם משחק שמבוסס על הסרט. אבל למידווי היה רעיון אחר, הם רצו לקנות את הזכויות לדמותו של ואן דאם עצמו וליצור דווקא משחק שמבוסס על טורניר אומניות הלחימה בסרט "ספורט הדמים".

mmkk4

את המשימה ליצירת המשחק הם הטילו על ארבעה עובדים של החברה: Ed Boon – מתכנת, John Tobias – אמן לשעבר, John Vogel – מעצב גרפי ו-Dan Forden – מוזיקאי. התכנון שלהם היה ליצור דמויות דיגיטליות של שחקנים אמיתיים על מנת לשוות למשחק אווירה בוגרת ורצינית יותר מסטריט פייטר שהדמויות בה מצויירות. בסופו של דבר הם לא הצליחו להשיג את הזכויות הנחוצות מצד ואן דם, אבל אד בון וג'ון טוביאס החליטו להמשיך עם הרעיון של המשחק, אבל ליצור לו דמויות וסיפור מקוריים.

היצע הדמויות בכותר המקורי בהחלט לא היה רחב במיוחד
היצע הדמויות בכותר המקורי בהחלט לא היה רחב במיוחד

את ההשראה לסיפור ולעיצוב הדמויות הצוות לקח מהמיתולוגיה הסינית ומסרטי קונג פו כמו Zu Warriors ו-The Swordsman. אבל אחת הדמויות, Johnny Cage, נוצרה כבדיחה על כל הסיטואציה עם ואן דאם, ולכן הוא נראה כמוהו ובנוסף לפי הסיפור, ג'וני הוא שחקן אומניות לחימה הוליוודי.

שחקנים אמיתיים נשכרו על מנת לגלם את הדמויות במשחק, והתמונות הדיגיטליות שלהם שומשו על מנת ליצור את הלוחמים. סאב זירו וסקורפיון אגב מורכבים מאותן התמונות בדיוק. סאב זירו הוא הצילום המקורי, וסקורפיון הוא פשוט צביעה מחדש של הדמות לצהוב. שחקנים ממש טובים של המשחק זכו לפגוש גם בדמות סודית בשם רפטייל, שגם היא למעשה צביעה מחדש של סאב זירו, רק לירוק.

הדמות של גורו, אחד הבוסים במשחק, היא היחידה שלא גולמה על ידי שחקן אמיתי, ונוצרה על ידי צילום Stop-Motion של פסלי חימר שנוצרו על ידי הפסל Curt Chiarelli.

mmkk1

מערכת הקרב במשחק הייתה שונה בלא מעט דרכים ממשחקי המכות באותו זמן, כשלמשל הקומבואים שלה לא דרשו שימוש בסיבובי ג'וייסטיק, והיא אפשרה לשחקן להקפיץ את האוייב באוויר ואז לבצע עליו רצף מהלכים, אפשרות שלא הייתה קיימת במשחקים אחרים. בנוסף, המשחק הציג את הפטליטיס – מהלכי סיום אלימים במיוחד, שהומצאו כדי לתפוס את תשומת הלב של הגיימרים – כיוון שהוחלט להפוך את האלימות של המשחק לקטע השיווקי שלו.

כעת הצוות היה רק צריך למצוא שם למשחק. המשחק פותח סה"כ במשך עשרה חודשים, אבל לקח לצוות חצי שנה לתת לו שם. הצוות העלה רעיונות שונים כמו "Kumite", "Dragon Attack", "Death Blow," ו-Fatality אבל כולם נפלו. בסופו של דבר מי שנתן למורטל קומבט את שמו היה בכלל בחור בשם סטיב ריצ'י, חבר של אד בון, והמדובב של Shao Kahn, אחד הבוסים במשחק. יום אחד כשביקר את בון במשרדו, תפס בעין את המילה Kombat שהייתה כתובה באיות שגוי על אחד הלוחות במשרד, ושאל אותו "למה שלא תקראו למשחק "Mortal Kombat"? וזה תפס.

כשהמשחק יצא לשוק ב-1992, הוא זכה להצלחה אדירה. אבל כצפוי, האלימות שלו לא הייתה לטעם התקשורת שמיהרה להאשים אותו בהשפעה שלילית על הנוער. אך כמובן שכל תשומת הלב הזאת רק גרמה למשחק להתפרסם אפילו יותר, וארקיידים שצנזרו את המשחק ספגו פגיעות בהכנסות.

להיט מיידי
להיט מיידי

אבל כשהמשחק הגיע לקונסולות הביתיות, המשחקים בכל זאת עברו צנזור. גרסאות הסופר והסגה ג'נסיס הגיעו ללא הדם ועם צנזור חלק מהאלימות, למרות שבגרסת  הג'נסיס אפשר היה להחזיר את כל אלו עם קוד. זאת הייתה הסיבה לכך שנינטנדו מכרה פחות עותקים מסגה, למרות שהגרסא שלה נראתה טוב יותר גרפית.

בעקבות הפופולאריות של המשחק שהפתיעה אפילו את היוצרים שלה, הם כמובן נאלצו להתחיל לעבוד כמה שיותר מהר על משחק המשך. המשחק השני בסדרה כבר הציג קאסט של שתיים עשרה דמויות, שני מהלכי פאטאליטיס לכל דמות, תוכן נסתר, מערכת קרב מאוזנת וסיפור מורכב יותר.

הפעם כשהמשחק יצא לשוק, וסגה למדו את הלקח שלהם וכבר לא צנזרו את אותו בכלל. אך גל ההצלחה של המשחק, גרר עשרות משחקים שניסו להעתיק את הסגנון האלים שלו, ובתוספת משחקים אחרים מהתקופה כמו דום, הוקם לבסוף ESRB – ארגון לדירוג תוכן בידורי. הראשון שזכה לקבל דירוג של M – היה כמובן מורטל קומבט.

מורטל קומבט המשיכה להוציא משחק אחר משחק עם עליות ומורדות בפופולאריות שלה במהלך השנים, עם משחק חדש שיצא השנה, כך שללא ספק נשמע ממנה עוד בהמשך.

סדרת Mortal Kombat חיה ובועטת (חזק), גם היום
סדרת Mortal Kombat חיה ובועטת (חזק), גם היום

סבטה ס. היא מפתחת אתרים וגיימרית בנשמה, אתם מוזמנים לעקוב אחריה בערוץ היוטיוב שלה GameGems


תגיות
Back to top button
Close
Close