אחרי שנים בהם מסכי OLED שימשו בעיקר לטלויזיות וסמארטפונים, כעת מתחיל להגיע אלינו נחיל מסכי OLED להמונים בדמות צגי גיימינג מתקדמים ויוקרתיים. ה-AORUS FO27Q3 של GIGABYTE הוא מסך 1440P מתקדם בתדר 360Hz. מדובר בשילוב טכנולוגיות שטרם ניסינו בעבר וכעת יצאנו מנוסים ועם מסקנות
שנת 2024 בעולם החומרה מסתמנת כשנה של הרבה שינויים, שיפורים והמשכי טכנולוגיה קיימים. בין השינויים הבולטים בתחום חווית המשתמש נמצא השינוי המדובר באחד התחומים החמים ביותר – תחום המסכים וספציפית מסכים מבוססי טכנולוגיית OLED.
עבור הטכנולוג הממוצע טכנולוגיית OLED היא לא דבר חדש. כבר שנים רבות שצגי טלויזיה וסמארטפונים מציעים לנו טכנולוגיות תצוגה מבוססות OLED. לקח לזה מעט זמן, אך נראה כי כעת גל עצום של מסכי גיימינג מבוססי OLED מגיעים אלינו בכל הגדלים ומכל הסוגים. זה מתחיל בעיקר במסכי פרימיום ובעתיד צפוי לקרות גם במסכים זולים משמעותית, ממש כמו טכנולוגיות תצוגה מתקדמות קודמות.
כיום שתי יצרניות פאנלים מסוג OLED שולטות בשוק הגיימינג – LG וסמסונג. הפאנלים של LG מכונים WOLED ואלו של סמסונג מכונים QD-OLED ונמצאים ביותר דגמי מסכים בשוק הודות לשיתופי פעולה ולמודלים העסקיים של סמסונג עם רישוי ורכש. שני סוגי הפאנלים הללו מבוססים על אותה הטכנולוגיה כאשר ההבדלים באים בעיקר לידי ביטוי בעוצמת תאורה מירבית, חדות ותדרי פעולה. הכל כמובן תלוי בדגם המסך הספציפי.
מסך OLED לגיימינג תחרותי – AORUS FO27Q3
בעוד לא מדובר במסכי ה-OLED הראשונים שמגיעים לשוק, גל מסכי ה-OLED שקורה השנה בעולם המחשבים הוא זה שאמור להביא את הבשורה להמונים בעיקר בזכות זמינות של דגמים רבים מיצרניות שונות בשלל מפרטים טכניים ותגי מחיר.
בזכות היכולת ליצר מסכים באמצעות פאנל כזה או אחר תחת רשיון, אנחנו מקבלים גל של מסכי מחשב המיועדים בעיקר לגיימינג בזכות תכונות בהן מסכי OLED חזקים במיוחד, כמו זמני תגובה אפסיים ותדר תצוגה גבוה יחד עם צבעיים שמרגישים חיים במיוחד הודות לטווח הדינאמי העצום שיש לשחורים האמיתיים במסכי OLED.
בשנים האחרונות אחד המותגים המוכרים בעולם מסכי הגיימינג בארץ הוא GIGABYTE וספציפית AORUS, חטיבת הגיימינג שלה. ה-FO27Q3 הוא מסך OLED בגודל 27 אינצ' המיועד בעיקר לשחקני ספורט אלקטרוני. תחשבו על משחקים כמו Counter Strike 2 או Valorant או Apex: Legends. הסיבה לכך היא שמדובר במסך שמגיע ברזולוציית 2560X1440 ובתדר ריענון של 360Hz. משמע, במידה ויכולים להגיע לכזאת כמות של פריימים לשניה, אפשר גם להציג זאת.
המחיר? לא לבעלי לב חלש. ה-AORUS FO27Q3 מגיע לארץ במחיר לצרכן של כ-4,800 שקלים. היום על מסך מבוסס תקן IPS בתדר של 240Hz תשלמו פחות מ-2,000 שקלים ועל אחד בתדר של 280Hz תשלמו כ-2,500 שקלים "בלבד". אין ספק שעבור יתרונות OLED משלמים המון.
כיאה למסך AORUS, המסך הזה מגיע עם מעמד סגסוגת אלומיניום ותפס למסך שמאפשר כיוונון של גובה, הטיה וסיבוב.
למסך הזה יש גם תקן VESA עבור כל זרוע סטנדרטית.
מסכים כמו ה-AORUS FO27Q3 מגיעים בתצורה בה החלק של הפאנל עצמו דק במיוחד והחלק האחורי מכיל את כל רכיבי הנעת הצג. ב-FO27Q3 הפאנל עצמו עשוי סגסוגת אלומיניום דקה במיוחד והחלק של הנעת המסך כולל מסגרת פלסטיק בעיקר וגם צלעות קירור.
באופן מפתיע, המסך הזה גם כולל רמקולים מובנים והם חזקים למדי בהתחשב בגודל. טובים מרוב הסאונד שנתקלתי בו במחשבים ניידים למשל.
למסך הזה צמד כניסות HDMI בתקן 2.1 החדש לצמד כניסת DisplayPort בתקן 1.4 הותיק. באריזה מקבלים גם כבל HDMI וגם כבל DisplayPort.
בחלק השני, מימין לשמאל- כניסת ספק כח חיצוני (באריזה מקבלים אחד), צמד יציאות USB 5Gbps וכניסת USB 5Gbps למפצל מהמחשב. ישנן צמד יציאות עבור מיקרופון ואוזניות, להם האות יכול להגיע דרך מחבר ה-HDMI.
למסך גם כניסת USB Type-C מעט חבויה המאפשרת שימוש בפונקציית ה-KVM אותה המסך מאפשר, שימוש בצמד מכשירים בו-זמנית עם אותו המסך באמצעות ציוד היקפי שמחובר אל מפצל ה-USB.
המעבר מ-IPS ל-QD-OLED – איך זה מרגיש?
עבדכם הנאמן רגיל לעבוד עם צמד צגי 4K בגודל 31.5 אינצ' לגיימינג ולפרודקטיביות. אחד מהם, זה שמשמש לגיימינג יכול גם להציג 144 תמונות לשניה בזכות קצב ריענון של 144Hz. להתנסות במסך 27 אינצ' מהיר משמעותית ושונה טכנולוגית זה בהחלט דבר שצריך להסתגל אליו.
אחד הדברים ששמים לב אליהם לפני הכל הוא הניגודיות הדינאמית האדירה של מסך מבוסס OLED. הבהירים בהירים יותר והכהים יכולים להגיע לשחור אמיתי. אין עוד דימום תאורה כמו זה שמכירים במסכי IPS סטנדרטיים ובהחלט אפשר להרגיש איך כל הצבעים חיים.
כיסוי הצבע של ה-FO27Q3 כמסך QD-OLED גבוה מאוד ועומד על 99% מתקן DCI-P3 המחמיר, שזה דבר שרוב המסכים הסטנדרטים לא מגיעים אליו כלל. כל עבודה עם צבע וצפיה בתוכן וידאו תהיה נהדרת.
אם נגע בנושא החדות לעבודה שוטפת – כאן נמצא עקב אכילס של כל מסך OLED סטנדרטי לעבודה שולחנית והבדל גדול מאשר שימוש במסך IPS. כבר בשלב זה נגיד – זה לא המסך שתרצו לעבודה עם טקסט, שכן סידור האריכים של כל פיקסל במסך OLED שכזה יביא לתואצות לא רצויות, במיוחד במערכת ההפעלה חלונות. במצב זה אפשר לראות "גלישה" של טקסט לפיקסלים סמוכים ומריחה של אותיות. האפקט הוא איבוד דרסטי של חדות בטקסט ופרטים קטנים במיוחד.
הנה תחום שבו למסכי OLED אין כלל בעיה להביס את רוב מסכי ה-IPS – זמן התגובה של פיקסלים בשינוי צבע. בחלק העליון של התמונה אפשר לראות שאין שאריות כלל של פיקסלים שעדיין עסוקים בהחלפת צבע, כאשר החלק התחתון תופס בדיוק את המעבר בין פיקסלים. זמן התגובה של מסכי OLED בכלל והמסך הזה בפרט מפלצתיים. הנתון הרשמי הוא 0.03 מילי-שניות כזמן תגובה אך כמובן שחשוב להחשיב זמן תגובה מהרגע בו לוחצים על מקש במקלדת או בעכבר עד הרגע שבו רואים את הפידבק על המסך עצמו.
ברמת האחריות GIGABYTE גם בישראל מכסה את המסך מצריבת תמונה למשך שלוש שנים. למסך עצמו יש כלי שנקרא OLED Care ובמצב הזה אחת לכמה דקות או שעות תזוז התמונה כולה מספר פיקסלים לכיוון מסויים על מנת למנוע צריבת תמונה. לא רע.
תדר 360Hz – איפה זה משנה וכמה זה חשוב?
תדר של 360Hz בנוף מסכי המחשב נחשב לגבוה במיוחד ובהחלט ממקם את עצמו עמוק בתחום הספורט האלקטרוני. יש לנו תחושה שחלק מהמחיר הגבוה הוא גם היכולת להניף את דגל ה-360Hz ולבקש על כך פרימיום של ממש. האם מדובר בהבדל ניכר מול תדרים נמוכים יותר במסכים זולים משמעותית?
ובכן, זה מסובך. דבר ראשון, זה תלוי רבות במשתמש עצמו. התחושה של הצורך וההבחנה בין 120 ל-240 ל-360 פריימים לשניה וכל מה שבניהם תהיה שונה בין משתמשים שונים. לפי הנסיון ודעתי האישית, צריך לפלח את זה בעיקר לסוג המשחק, שכן לא בכל מצב אני מוצא שמדובר בשיפור דרמתי. זאת חוות דעתי הסובייקטיבית לגבי פיתוח תדרי תצוגה:
משחקי יריות בגוף ראשון – אלו זקוקים לתדרים הגבוהים ביותר שכן גם רמת הריכוז של השחקן במסך היא גבוהה במיוחד וגם כמות הפיקסלים והתנועה שנעשית בין כל פריים היא הדרמתית והחשובה ביותר. במצב כזה אשים את הגבול העליון שלי סביב 280Hz. כל דבר מעבר לזה מרגיש לי כמו שיפור מינורי.
משחקים בגוף שלישי – בעיקר מז'אנר הרפתקאות ואקשן דוגמת Assassin's Creed או Hogwarts Legacy פה מרגיש לי שאפשר גם משמעותית פחות, וגם חומרת מחשב ממוצעת לא תאפשר להגיע למספרים של משחקי ספורט אלקטרוני. כאן איזור 165-180Hz עבורי הוא קו עליון וכל מה שמעליו זה בהחלט בונוס.
אסטרטגיה ו-ARPG – משחקים דוגמת Diablo 4 או Last Epoch או Baldur's Gate 3 לדעתי נהנים בעיקר על הקו של 120-165Hz ומעל לכך נראה שההשפעה על חווית המשחק לא גדולה במיוחד. מדובר לעיתים גם במשחקים שבהם יהיה קשה להגיע למעבר לכך במצבי עומס גדולים.
כל הדבר הזה צריך לספר לכם בעיקר על כמה תדר פעולה כל כך גבוה מכוון למשחקים מאוד ספציפיים כיום. בנוסף לכל זה, חשוב גם להדגיש כמה חזקה צריכה להיות חומרה בשביל בכלל להגיע לביצועים שכאלה. בעוד במשחקים דוגמת Overwatch 2 או Counter Strike 2 לא צריך חומרה מפלצתית בשביל "לסחוט" 400 פריימים לשניה ואף יותר, ישנם משחקים בהם הדרישה גבוהה עד בלתי אפשרית, במיוחד ברזולוציית 2560X1440.
אפילו עם מעבד Ryzen 7 7800X3D של מערכת הבחינות שלנו ובשימוש כרטיס מסך GeForce RTX 4090 מפלצתי, יש מקרים בהם נדרשות הגדרות בינוניות בשביל לפרוץ את קו 300 פריימים לשניה דוגמת Dirt 5 או Horizon Zero Dawn או Hitman 3.
שימוש בכרטיס מסך יוקרתי, אך הרבה פחות דוגמת GeForce RTX 4070 Ti SUPER גם הוא לא יעשה אתכם חסד במידה ותרצו לשחק במשחקים חדשים תחת הגדרות בינוניות ומעלה ולהנות ממעל ל-300 פריימים לשניה. זו דרישה מאוד גבוהה וגם תלוית מעבד שחלק מהמשחקים פשוט לא יאפשרו.
מעריצי פורמט ה-24 אינצ' FullHD 1920X1080 (תאמינו או לא, עדיין יש כאלה) יוכלו להינות ממצב מיוחד בלחיצת כפתור שקיים במסך הזה אשר מקטין בפועל את שטח התמונה ל-24 אינצ' ואת הרזולוציה ל-1920X1080 בהתאם. במצב זה לא מקבלים יותר פריימים לשניה או זמני תגובה מהירים יותר בפועל, אך זה בהחלט מצמצם את שטח האקשן ונותן מעט יותר שליטה על שדה הראיה. כמובן שחשוב לציין שאלו שהמצב הזה כל כך חשוב להם כנראה ימשיכו לבדוק במסכי 24 אינצ' מהירים אפילו בטכנולוגיית IPS. היום המחירים מאוד נגישים בקטגוריה הזאת עבור צגי 180Hz ומעלה.
מסקנות אחרי שבוע ניסיון – AORUS FO27Q3 QD-OLED
שימוש במסכי IPS מתקדמים של 4K הוא לא דבר שקל ממנו לעבור למסך 27 אינצ' ברזולוציה נמוכה משמעותית מסוג OLED. מרגיש כי בהחלט יש דברים שמאבדים, בעיקר חדות. כמובן שצפיפות פיקסלים של 140 לאינצ' תניב חדות גבוהה מזאת של 108 בלבד, אבל יש עוד כמה כוכביות, בהן סדר אריכי התאורה שבונים את הפיקסלים עצמם.
טכנולוגיית QD-OLED מכילה מבנה תת-פיקסלים שסידור שלו בדקויות גבוהות עבור דברים כמו טקסט גורם להחלשות החדות בהשוואה לצגי IPS. מדובר באתגר שהפתרון לו נמצא בעיקר בצגים בעלי צפיפות פיקסלים גבוהה יותר, כמו זאת שמוצאים במסכי 4K החדשים מבוססי QD-OLED שם עוברים בחזרה ל-140 פיקסלים לאינצ'.
בהחלט שמתי לב לירידה הדרמתית בחדות בשימוש הסטנדרטי של סביבת מערכת הפעלה. דברים טריויאליים כמו גלישה באינטרנט, כתיבת טקסט וניווט בין תיקיות חטף שנמוך אפילו לעומת חוויותי עם מסכי 27 אינצ' בעלי פאנל IPS סטנדרטי. ברור לי שלשימושים הללו המסך הזה לא מיועד בראש ובראשונה.
כשזה מגיע לגיימינג, ה-AORUS FO27Q3 הוא פשוט תענוג. עם צבעים חיים וציפוי זכוכית יחד עם תדר רענון גבוה מיוחד כל משחק מקבל שדרוג של ממש, כל עוד מערכת המחשב והמשחק עצמו יכולים להתמודד עם הדרישה. קשה להמחיש את זה בטקסט ויהיה קשה גם בכל מדיה אחרת. גיימינג ב-OLED זה פשוט דבר שצריך לראות ולחוות בשביל להכיר.
בעוד תדר מירבי של 360Hz הוא דבר מרהיב, מדובר בתחום תדר רענון ששמור בעיקר לשחקני ספורט אלקטרוני בגוף ראשון, זה משתלב עם היכולת הטכנית של המשחקים הללו להגיע למהירויות הללו. אם הייתה לי משאלת לב לגבי מוצר עתידי, מאוד הייתי שמח לראות את ה-FO27Q3 מקבל גרסת 240Hz, אפילו אם זה יגרום לו לאבד את מיתוג ה-AORUS ולהסתפק ב-GIGABYTE בלבד, ובתמורה לכך להשיל משמעותית מתג המחיר. אם דבר כזה יכול לגרום למחיר לרדת מאיזור 4,800 שקלים לאיזור 3,000 שקלים, מדובר במסך שיפנה לקהל גדול יותר אם כי עדיין ישאר בתחום הפרימיום.
ברור לנו שכמו כל טכנולוגיית תצוגה – בעיקר אימוץ ההמונים ועלויות יצור נמוכות הוא מה שיוריד באמת את מחיר התצוגה ואנחנו לחלוטין מצפים שמוצר שכזה עם סט תכונות זהה יהיה זמין בשוק במחיר נמוך משמעותית כבר בשנתיים הקרובות.
נציין בהזדמנות זאת את הממשק הידידותי והיחסית מלוטש של GIGABYTE אליו ניתן לגשת בשימוש ג'ויסטיק שבתחתית המסך. מדובר באותו הממשק בו GIGABYTE משתמשת בשנים האחרונות והוא קל לניווט ומגיב היטב. בחיבור במחשב עם כבל USB למחשב מקבלים גם שליטה דרך תוכנת OSD Sidekick של
דברים שאהבנו
- איכות בניה פנטסטית, פריים מתכתי דק ואלגנטי למסך. כולל מעמד שמאפשר את כל תנועות הכיוונון
- פאנל QD-OLED בעל טווח צבע מרהיב, דיוק צבע DCI P3 בשיעור 99 אחוזים
- ניגודיות דינאמית ואחידות תאורה שלא תפגשו במסך IPS, פרטים "קופצים החוצה", אחידות תאורה גבוהה ללא דימום תאורה
- תדר רענון מירבי של 360Hz יחד עם טכנולוגיות סינכרון פריימים מעניק תמונה חלקה במיוחד
- זמן תגובה אפסי הודות לטכנולוגיית OLED משאיר צווארי בקבוק מחוץ למסך
- שלוש שנות אחריות שמכסות גם צריבת תמונה מכל סוג
- מתג KVM כסטנדרט במסכי GIGABYTE
- ממשק פיזי ואלקטרוני נהדר וקל לגישה בשימוש ג'ויסטיק בקדמת המסך
דברים שפחות
- לתקן DisplayPort 1.4 מיושן אין מקום במסך פרימיום בשנת 2024, מומלץ לשימוש עם HDMI בתקן חדיש שקיים גם בכרטיסי מסך חדישים
- תג מחיר מבהיל, מאמצים ראשונים של הטכנולוגיה צפויים לשלם קרוב ל-5,000 שקלים
- לא מומלץ לקריאה וכתיבה ממושכת של טקסט, צפיפות פיקסלים של 108 פיקסל לאינצ' נחשבת ליחסית נמוכה עבור צגי OLED ומובילה טקסט מטושטש בחלקו
- סטטיסטיקה דלה על יתכנות צריבת תמונה בתום אחריות בשימוש טכנולוגיית תצוגה חדשה, פחות אמין מ-IPS