מי הם האחראים ליצירת הבסיס שבזכותו כמעט לכל אחד מאיתנו יש כיום מערכת גיימינג אלקטרונית מתקדמת בביתו? את התשובות תגלו בפנים
כששואלים אנשים מה היה משחק הוידאו הראשון בהיסטוריה, רבים יענו שזה בטח פונג – משחק הטניס הפשוט שמורכב משני קווים אנכיים וכדור מפוקסל. אך בעוד שלפונג תפקיד חשוב מאוד בהיסטוריית משחקי הוידאו – לא רק שלא היה המשחק הראשון – הוא אפילו לא הראשון שנמכר מסחרית. קדמו לו יותר משני עשורים של התפתחויות טכנולוגיות ועשרות משחקים שונים שבסופו של דבר התכנסו להישג הטכנולוגי והתרבותי שהיווה פונג.
כדי להבין כיצד הכל התחיל נצטרך לחזור בזמן לשנת 1948, שלוש שנים לאחר מלחמת העולם השנייה. אלן טיורינג, ממציא המחשב והבינה המלאכותית, יחד עם פרופסור דיוויד צ'מפרנאון כתבו סימולציה למשחק שחמט שנקראה "Turochamp". המשחק נשאר בגדר קוד בלבד, פשוט כי עדיין לא היה קיים המחשב שיכל להריץ אותו.
אבל רק שנתיים מאוחר יותר, הציבור זכה לראות משחק אמיתי רץ על מחשב. Bertie the Brain היה משחק איקס עיגול שנוצר ע"י מהנדס קנדי בשם ג'וזף קייטס עבור התערוכה הלאומית של קנדה. המשחק נוצר במטרה להציג את היכולות של רכיב אלקטרוני חדש שהמציא, ורץ על מחשב בגובה ארבעה מטרים שנבנה במיוחד לשם כך. המשחק משך אליו תורים ארוכים של מבקרים בתערוכה, אך הוא פורק לאחר שנגמרה, כי לקייטס לא היה הזמן לתחזק או להמשיך להתעסק עם היצירה שלו.
ובתערוכה אחרת באנגליה בשנת 1951, הקהל זכה במשך שלושה שבועות לשחק ב-Nimrod, מחשב שהשתמש בפאנל של נורות בתור תצוגה ואפשר לזוג שחקנים לשחק ב-Nim, משחק אסטרטגיה עתיק. לאחר התצוגה המוצלחת באנגליה, הוצג גם בתערוכת טכנולוגיה בגרמניה, אך זה לא מנע ממנו את גורלו, וגם נימרוד פורק מייד לאחר התערוכה.
המשותף ל-Nimrod ו-Bertie הוא ששניהם רצו על מחשב שנבנה במיוחד כדי להריץ אותם, ולא יכל למעשה לעשות שום דבר אחר. אבל שנת 1952 הביאה עמה את המשחק הראשון שנכתב בתור תוכנה למחשב קיים. כריסטופר סטרצ'י היה מומחה למדעי המחשב שפיתח משחק דמקה על מחשב Pilot ACE, אחד המחשבים הראשונים שנבנו באנגליה.
ובאותה שנה אלכסנדר דגלאס, בריטי גם הוא, פיתח את OXO משחק איקס עיגול למחשב הראשון בעל זכרון שאפשר קריאה וכתיבה. המשחקים הללו מעולם לא הגיעו לקהל הרחב, ורק לחוקרים של מעבדות המחקר בהן נוצרו הייתה אליהם גישה.
כעת אנחנו מדלגים על כמה שנים ומתקדמים בזמן לשנת 1958 – לשלב הבא בהתפתחות משחקי הוידאו. בשנה זו פיזיקאי אמריקאי בשם וויליאל היגנבות'האם, החליט לפתח משחק שיישמש לשעשועם של המבקרים במעבדה הלאומית ברוקהייבן.
התוצאה הייתה Tennis for Two, משחק שנחשב לראשון שנוצר למטרת בידור ולא למטרת מחקר או דמו טכנולוגי, ולמשחק האינטראקטיבי הראשון עם גרפיקה נעה. זה היה משחק שמדמה מגרש טניס שהוצג על אוסצילוסקופ ורץ על מחשב אנלוגי. חובר אליו בקר מיוחד שאפשר לשחקן לשלוט בתנועה של הכדור. המחשב ידע לחשב את המהירות והכיוון שלו וגם להתחשב בפגיעה ברשת. המשחק גרר מאות אנשים שהגיעו למעבדה ועמדו בתור כדי לשחק בו.
עד לנקודה זאת בזמן, משחקים היו מקובעים לחדר שבו נוצרו ולמחשב עליו רצו. וזה השתנה בשנת 1962, עם המשחק הראשון שהופץ למחשבים אחרים: Spacewar!
שנה לפני כן אוניברסיטת MIT שבארה"ב, רכשה מחשב חדש למעבדות המחקר שלה. ה-PDP-1, מיני מחשב שהגיע עם מסך תצוגה וקטורי. זה היה מחשב מאוד חזק לזמנו, והאוניברסיטה הרשתה לסטודנטים ולעובדים שלה לכתוב לו תוכנות בכל זמן שלא היה בשימוש. וכך בשנת 1962, שלושה עובדים של האוניברסיטה: מרטין גרץ, סטיב ראסל וווין וויטאנן יצרו את Spacewar!, משחק לשני שחקנים בהשראת ספרי מדע בדיוני. השחקנים שלטו כל אחד על ספינת חלל והיו צריכים להלחם אחד בשני. הסיבה אגב שזה היה מולטיפלייר היא טכנית. המשחק שהיווה את שיא הטכנולוגיה לתקופה ניצל במלואו את כל המשאבים הקיימים של המחשב, כך שפשוט לא נותר לו כוח עיבוד כדי לשלוט על החללית היריבה.
Spacewar הועתק למכוני מחקר אחרים שהיה להם מחשב PDP-1 וכך הפך למשחק הראשון שמופץ למחשבים אחרים. אך כיוון שעלותו של מחשב כזה – אם להתחשב בערך הדולר של היום – עמדה על כמליון דולרים, הפיכתו למסחרי או להפצה ביתית לא עמדה כמובן על הפרק.
ובמשך שנים לאחר מכן, משחקים שונים המשיכו לצוץ פה ושם, במעבדות מחקר ואפילו כתוכנות לשוק הקטן של מחשבים ביתיים, אך משחקי וידאו לא הפכו בשלב זה למסחריים. השלב הזה בהיסטורייה הגיע עם תחילת שנות השבעים.
באותו זמן שני צמדים של מפתחים עלו על רעיון דומה – ליצור משחק בהשראת Spacewar על מכונה שמופעלת על ידי מטבע וכך להרוויח עליה כסף. ביל פיטס ו-יו טאק מאוניברסיטת סטאנפורד קראו לגרסת המשחק שלהם Galaxy Game, ויצרו שתי מכונות משחק בלבד בשל העלות העדיין גבוהה יחסית של המחשב שהרכיב את המכונה, אך עד מהרה הובסו במירוץ ע"י צמד שני מהנדסי חשמל: נולן בושנל וטד דבני, שמצאו מחשב זול יותר להרצת המשחק שלהם שנקרא Computer Space. המשחק הפך למשחק הארקייד הראשון שהופץ מסחרית. ואמנם הוא לא הפך להצלחה מסחררת, אבל היה רווחי, ונתן לבושנל ודבני את המוטיבציה לנסות ליצור משהו חדש. משהו שישנה את פני ההיסטוריה – פונג.
אבל זה, סיפור לפעם אחרת.
סבטה ס. היא מפתחת אתרים וגיימרית בנשמה, אתם מוזמנים לעקוב אחריה בערוץ היוטיוב שלה GameGems