4 ליבות כפול 2 = הרבה ביצועים
ה-S4 הוא המכשיר הראשון שנמכר בשוק אשר משתמש בטכנולוגיית ה-big.LITTLE של ARM, שילוב של שני סטים מרובעי ליבות. 4 ליבות "חלשות" מסוג Cortex A7 הפועלות בתדר 1.2 ג'יגה הרץ ועוד 4 ליבות "חזקות" מסוג Cortex A15 הפועלות בתדר של 1.6 ג'יגה הרץ. הרעיון הוא מבריק על הנייר. ליבות חזקות יותר מנצלות יותר מהסוללה ואחוז גבוה של המשימות שהמכשיר החכם מבצע אינן מצריכות שימוש שכזה. אז למה לא לתת ל-4 ליבות חלשות אשר לא מנצלות הרבה מהסוללה לטפל במשימות החלשות ובמקרה הצורך, כמו עיבודי תמונה מתקדמים ושימושים כבדים במעבד כמו משחקים עתירי גרפיקה, ארבעת הליבות החזקות ייכנסו לפעולה. הגיוני.
בפועל המצב הוא קצת בעייתי. יותר מפעם אחת הורגשה איטיות בפעולות קלות ושגרתיות, כמו מעבר בין אפליקציות פתוחות, מעבר בין מסכי הבית וכו'. דברים שלא אמורים לדגדג מכשיר חזק כמו ה-S4 ובטח שלא הזיזו אפילו למכשיר הדגל הקודם של החברה. ייתכן שמדובר ב-Throttling אגרסיבי מדיי (פעולה שבה תדר העיבוד מונמך כדי לחסוך חיי סוללה) אך גם ייתכן שהליבות החלשות, אשר עובדות רוב הזמן, פשוט חלשות מדי. איטיות הורגשה גם במקומות אחרים, כמו טעינת משחקים עתירי גרפיקה כמו Iron Man 3 או Repulze אשר נטענו במהירות גבוהה יותר על מכשיר עם חומרה מדור ישן יותר כמו הנקסוס 4.
ייתכן שהגיל הצעיר של הטכנולוגיה הזאת מתבטא כאן ולא מן הנמנע שהמצב ישתפר אם וכאשר סמסונג תוציא עדכון גרסה. הכל מקרה, המצב רחוק מלהיות נוראי, אבל אני עדיין חושב שבמכשיר דגל כל כך מתקדם ויקר, הוא לא צריך להיות קיים מלכתחילה.
ברגע שהליבות החזקות נכנסות לפעולה המכשיר מתפקד מצויין. משחקים כבדים כמו Iron Man 3, Repulze, Shadowgun: Deadzone ו-Epoch רצים נהדר, ומלבד הבעיה של זמני הטעינה שציינתי קודם, הם עובדים חלק לחלוטין. בואו ונבדוק את מבחני הביצועים הסינטטים:
3DMark Ice Storm Extreme (בדיקות גרפיות) – התוצאה: 6351
3DMark Ice Storm (בדיקות גרפיות) – התוצאה: 10627
Linpack Single thread(בדיקות מעבד) – התוצאה:319.975 MFLOPS
Linpack Multi thread (בדיקות מעבד)- התוצאה:503.483 MFLOPS
AnTuTu 3.2.2 (בדיקות מעבד) – התוצאה: 28487
Quadrant (בדיקות מעבד וגרפיות) – התוצאה: 13067
Vellamo – HTML5 (בדיקות דפדפן בשימוש HTML5) – התוצאה: 2030
Vellamo – Metal (בדיקות מעבד) – התוצאה: 1053
Kraken (בדיקות דפדפן בשימוש JavaScript) – התוצאה: 8135.0
Sunspider (בדיקות דפדפן בשימוש JavaScript) – התוצאה: 972
GLBenchmark 2.5 Egypt HD Offscreen (בדיקות גרפיות בשימוש OpenGL) – התוצאה:43 FPS
GLBenchmark 2.7 T-Rex HD Offscreen (בדיקות גרפיות בשימוש OpenGL) – התוצאה:12 FPS
Base Mark X Onscreen (בדיקות גרפיות בשימוש Unity Engine) – התוצאה: 9.272
Base Mark X Offscreen (בדיקות גרפיות בשימוש Unity Engine) – התוצאה: 9.030
נתחיל עם המובן מאליו. אין מבחן שבו ה-S4 לא השיג ציון כמעט כפול מה-S3. זוהי התקדמות נהדרת מבחינת סמסונג ומבחינת הצרכנים. מול המתחרים המצב לא רע בכלל. בביצועי מעבד נטו, ה-S4 מנצח את שאר היריבים, כאשר ה-HTC One מזדנב קרוב אחריו. בביצועים הגרפיים המצב נשאר דומה, כאשר ברוב המבחנים ה-S4 מנצח את ה-HTC One. דווקא במבחני דפדפן מתגלה חולשה, כאשר גם ה-HTC One ואפילו ה-Xperia Z מצליחים לעקוף אותו במבחן Vellamo HTML5. במבחני Sunspider ו-Kraken ה-S4 לוקח עם פער קל מול ה-One.
מבחני ביצועים מטבעם נועדו כדי לאמץ את המכשיר ולבחון את הקצה העליון שלו ואכן התוצאות תואמות את ממצאיי. כשמאמצים את ה-S4, הוא עובד נהדר. הבעייה היא שרוב הזמן הוא לא במאמץ ודווקא שם הוא נופל מדי פעם.
סוללה עם פיצול אישיות
ארכיטקטורת ה-big.LITTLE כאמור נועדה בעיקר כדי לנצל בצורה מיטבית את חיי הסוללה ואכן ה-S4 מציג חיי סוללה מרשימים, ולא קצת בזכות הסוללה גדולה שלו, בנפח של כ-2,600 mAh. בשימוש רגיל, הכולל גלישה באינטרנט, שיחות טלפון, ניווט ב-GPS ועוד פעולות שלא מכבידות יותר מדי על המכשיר הסוללה תחזיק לכם הרבה הרבה זמן. יום שלם של פעילות קלה שכזו, מ-09:00 בבוקר עד 22:00 בערב והסוללה צנחה רק ל-65%. בקלות אפשר לסחוב עם המכשיר הזה יומיים בשימוש סביר. אם תבטלו את הגלישה הסלולרית אין ספק שתוכלו להגיע ליותר מכך. מדהים.
אך שמעמיסים על המכשיר התמונה משתנה. ביום הבדיקות הראשי של המכשיר, היום שהרצתי בו את כל מבחני הביצועים ושיחקתי בכמה משחקים כבדים (כמה דקות בכל אחד), הסוללה הגיעה ל-20% תוך שעתיים. מכיוון שידעתי שיש לי עוד יום ארוך לפני הפסקתי את השימשו הכבד וחיברתי אותו לטעינה דרך המחשב (לא הייתה לי גישה למטען). הסוללה הגדולה של המכשיר בקושי הצליחה להתמלא מחיבור ה-USB של המחשב, שזה הגיוני לחלוטין, אך עדיין משהו שכדאי לשים לב אליו.
סמסונג עשו בשכל עם הארכטיקטורה שלהם. הרוב המוחלט של המשתמשים יפעיל יישומים כבדים במקרים נדירים אם בכלל והחיסכון בחיי הסוללה בדרך זו הוא עצום. החיסרון הוא שארבעת הליבות החזקות יותר די שותות את הסוללה, ככה שאם אתם משתמשים כבדים כנראה שלא ממש תרגישו את היתרונות של הארכיטקטורה יותר מדי, אלא רק את החסרונות.
חשוב לציין שסמסונג צירפה את אפליקציית החיסכון בסוללה שלה, כמו שקיימת בכל הגרסאות האחרונות של טאצ'וויז. שימוש באפליקצייה זו בהחלט יעזור לכם לחסוך עוד מהסוללה, לא משנה איזה סוג משתמשים אתם.