הטכנולוגיות
הטכנולוגיות:
בניגוד ל-ATI, החליטה nVIDIA לשלב בסדרת ה-6xxx שלה תמיכה בטכנולוגיית ה-Shader Model 3.0 שאמורה לשפר בצורה נכבדת את חווית המשחק ואת האפקטים המוצגים במשחקים חדשים שיתמכו בטכנולוגיה זו.
לפני שנמשיך בביקורת על הכרטיס עצמו, נתעכב רגע ונפרט על הטכנולוגיות העיקריות הקיימות בכרטיס זה. שימו לב כי פירוט נוסף על חלק מן המושגים (בעיקר יחידות ה-Pixel Shaders וה-Vertex Shaders) תוכלו למצוא כאן, בביקורת על כרטיס המסך X800XT-PE של ATI.
CineFX 3.0 Engine: זהו בעצם הדור השלישי של מנוע ה-CineFX של nVIDIA, עליו מבוססת הליבה. המנוע החדש למעשה מכפיל את הביצועים של הדור הקודם (NV3x), ומאפשר ליצור גרפיקה ריאליסטית ומרהיבה יותר מאי פעם. בדור השלישי קיימת תמיכה חומרתית ב-DirectX 9.0 ו-OpenGL 1.5, ומעבר לכך גם ב-Pixel Shaders 3.0 (יש לציין כי הדור האחרון של כרטיסי המסך של ATI תומך רק ב-Pixel Shaders 2.0). אם כן, עיקרי טכנולוגיה זו:
- תמיכה ב-Vertex Shader 3.0 וב-Pixel Shader 3.0 – מאפשר למתכנת גישה רחבה יותר ליצירת אפקטים חדשים ולשיפור איכות וריאליסטיות האפקטים הקיימים כיום. הטכנולוגיה מאפשרת Anti-Aliasing מובנה, ובניית שיידרים (Shaders) בעלי אורך הגדול בהרבה מאשר הקיים ב-Shader Model 2.0.
- מנוע טקסטורות חדשני מאפשר 16 טקסטורות לכל מעבר, תומך בפורמט sRGB, תומך במספרים עם נקודה צפה באורך של 16 ו-32 ביט (לעומת 24 של ATI המהווה איזון בין השניים) ותומך בפורמט הדחיסה S3TC המאפשר תעבורת נתונים טובה יותר.
על הנייר זה נשמע טוב למדי, אך בפועל התמיכה בכך במשחקים, גם כיום, היא כמעט בלתי קיימת (למעט Far Cry) ובסופו של דבר, PS 3.0 אינו מציע הרבה לעומת PS 2.0, למעט שיפור מסוים בביצועים.
UltraShadow II Technology: טכנולוגיה זו נועדה לספק ביצועים משופרים במשחקים המתקדמים ביותר, כמו Doom 3 שכולל בתוכו סצנות מורכבות ועמוסות הצללות. הטכנולוגיה מהדור השני מאפשרת שיפור של פי 4 בעיבוד הצללות לעומת הדור הקודם, והתוצאה היא תמונה חלקה ואמיתית יותר.
Intellisample Technology: זהו למעשה הדור השישי של מנוע עיבוד הפילטרים של nVIDIA, המאפשר שיפור נרחב הן בביצועים והן באיכות התמונה בעת שימוש בסינון אניזוטרופי (Anisotropic Filtering) והחלקת קצוות (Anti-Aliasing).
64Bit Texture Filtering and Blending: טכנולוגיה שנועדה לתת כלים למפתחים/מתכנתים לנצל את רגישות העין והיכולת הייחודית שלה להבחין בפרטים מזעריים ובסוגי אור משתנים, על מנת ליצור תמונה חדה ואמינה עמוסת פרטים גראפיים.
לדוגמא, עד היום, טכנולוגיית ה-HDR (ר"ת של High Dynamic Range) הוגבלה חומרתית בשל היעדר כוח מספק מצד המאיצים הגראפיים, אך בעזרת השימוש בטכנולוגיית 64-ביט טוענים ב-nVIDIA שהמגבלה הוסרה ואפשר להוסיף שלל אפקטים ופרטים כבדים.
PureVideo Technology: טכנולוגיה זו היא למעשה יחידה נפרדת ב-GPU (ר"ת של Graphics Processing Unit) אשר אחראית לטפל בכל מה שקשור לוידיאו. בעת הפעלת סרטון וידאו, רוב עבודת הפענוח מבוצעת על ידי ה-GPU במקום המעבד המרכזי (CPU), דבר שמוריד מהעומס של המערכת. גם בעת קידוד וידאו, חלק מהעבודה מתבצעת ביחידה האחראית על הוידיאו בליבה וכתוצאה מכך, זמן הקידוד מתקצר ובמקרים מסוימים ישנו אף שיפור באיכות התמונה.
שימו לב: למרות שהתמיכה ב-PureVideo היא חומרתית, ישנו צורך בתוכנה מיוחדת על מנת לנצל אותה, ותוכנה זו – נמכרת בנפרד ועולה כסף. מי שמעוניין, יכול לרכוש אותה ישירות מהחנות של nVIDIA, במחיר של כ-$50.