משחק המחשב הקלאסי Lunar Lander הופך לתלת-מימד
אחרי שהמהנדס הבריטי איאן שארפ, שמע על ההכנות לחגיגות 40 השנה לנחיתת הירח במרכז החלל קנדי בשנה שעברה, הוא החליט לתרום את חלקו. התרומה שלו הייתה גרסה מחודשת של משחק האטארי משנת 1979 Lunar Lander, בו מנסים השחקנים להנחית את כלי הטיס על פני הירח.
המשחק הוא שילוב מורכב של מחשבים שיצאו מכלל שימוש, חוט דיג, מנועי מדפסות הזרקת דיו וכלי טיס מיניאטוריים לחלל. כדי להגביר את המראה הארכאי, תלה שארפ את כלי הנחיתה מכן שנע באמצעות חוט הדיג. בעוד החוט משתחרר וכלי החלל יורד לנחיתה, מסובב השחקן הגה של מכונית שהותאם כדי לסובב את כלי הטיס ואז הוא לוחץ על כפתור כדי לירות את ה"רקטות" ולהניע את הכלי בכיוון אליו הוא מכוון. החוט מסתלסל כלפי מעלה, ומנועי מדפסות מניעים את הכן לאורך מסלול, המניע את כלי הטיס על פני נוף הירח.
שארפ בחן מגנטים כאמצעי למדידת נחיתות מוצלחות, אבל מצא שהם משכו את כלי הנחיתה היישר אל המטרה, והפכו את המשחק לקל מדי. במקומם הוא התקין חיישני מגע כדי לדעת מתי נגע כלי הטיס בקרקע וכתב תוכנה שמעריכה את מיקומו המדוייק בהתבסס על המרחק שהמנועים נעו במהלך המשחק.
המשחק, המותקן ברציף סאות'וולד בסופולק, אנגליה, לא דורש יכולות גבוהות מדי מהשחקנים שלו. "אתה יכול להצליח במשחק גם עם תעשה כמה טעויות פה ושם", אומר שארפ, "שזה דיי דומה לאמיתי".
כיצד זה פועל?
האם תצליחו לנחות בשלום? |
בקר משימה שנשמע כמו קול מסרטי מדע בידיוני מעביר הנחיות טיסה, כמו "האט את מהירות הנחיתה!". שארפ קריין בהתחלה בעצמו, אבל לאחר שהוא לא היה מאושר מהתוצאה הוא גייס את שדרנית הרדיו הבריטי אמה פראוד כדי לעשות את זה במקומו. בתמורה, שארפ הבטיח לבנות לה גרסה של משחק הארקייד ה"אמיתי" הראשון שלו – ערוב של המשחק הקלאסי "Pong" ואופני אימון, הנקרא Cyclepong.
מוח
זוג מחשבים שולחניים ישנים, שנרכשו בכ-30$, מתרגמים את ההנחיות של השלטים – המכילים כפתור אחד ששולט בכוח הדחיפה ואת הגה הכיוון – כדי לכוון את תנועותיו של רכב הנחיתה. שארפ כתב את התוכנה, ולמרות שזה נראה כמו פרויקט שבונים בבית הספר, המשחק מגיב יפה: המחשב העיקרי שולח למנועים 50 הוראות בשנייה.
חוקי המשחק
המחשב מודד הצלחה על פי קצב הנחיתה של המנחית ומיקומו הסופי יחסית למטרות. שלוש נחיתות מוצלחות מקנות לשחקן כפתור בגד מהודר שעליו מוטבעים אימג'ים של אפולו. אבל אם לא תירו את הרקטות בזמן כדי להאט את קצב הנחיתה של כלי החלל לקצב בטוח, תיפלו מהר מידי ותתרסקו. נחיתות עקומות, הנמדדות במרחק שמנוע הסרבו שמסובב את כלי הנחיתה זז, נחשבות גם הן לכשלונות. נורות LED אדומות מהבהבות והרמקולים של המשחק משמיעים קולות של פיצוצים המודיעים לכולם שאיכזבתם את האומה.
עוד על חידושים בגליון נובמבר של מדע פופולרי – למבצע היכרות מיוחד לגולשי HWzone.co.il