כרטיס המסך GeForce RTX 4090 הופך זמין לרכישה באופן רשמי ואנו מביאים בפניכם את מבחני הביצועים המקיפים של המפלצת החדשה
היום הזה מוקדש במיוחד עבור אלו שבשבילם אין דבר כזה "מספיק כח גרפי", או אלו שנהנים משיפורים טכנולוגיים ומהתקדמות בעולם השבבים והגיימינג. היום באופן רשמי הופך כרטיס המסך המהיר ביותר בהסטוריה לזמין לרכישה – ה-GeForce RTX 4090 של NVIDIA, ואנחנו מספקים לכם ביקורת אודות ביצועי כרטיס המסך בשלל כותרים ושאר נתונים חשובים לגיימר השאפתן.
ביקורת זאת מכילה מידע טכני והשוואות ביצועים והיא מחולקת לשלושה חלקים. החלק הראשון מכיל מידע טכני אודות ארכיטקטורת Ada החדשה ומידע טכני על המוצר עצמו, כרטיס המסך RTX 4090 תוצרת GIGABYTE מדגם GAMING OC 24G.
החלק השני של הביקורת מוקדש למבחני הביצועים שלנו. עבור ה-GeForce RTX 4090 רעננו את מערכת הבחינה ומבחני הביצועים והפעם אנו מגישים לקוראינו כמות גדושה ומכובדת של משחקים חדשים ברזולוציות גבוהות וגם השוואות של טכנולוגיות ספציפיות דוגמת DLSS ו-RayTracing.
החלק השלישי של הביקורת דן בתמורה, בתחרות ובעתיד הקרוב הצפוי לשוק כרטיסי המסך, והאם כדאי לכם לרכוש GeForce RTX 4090 ומה תאלצו לעשות בשביל היכולת להשתמש באחד.
השיפור הדרמתי ביותר של NVIDIA בין ארכיטקטורות – Ada Lovelace
לפני שיצרנית ליבות גרפיות ניגשת להחליט אילו מוצרים היא מציעה לשוק, ישנו תהליך של פיתוח ארכיטקטורה ראשית. הארכיטקטורה הזאת היא כזאת שממנה אפשר לקחת חלקים ולהפוך אותם למוצרים שונים. תחילה מעצבים את ארכיטקטורת המאסטר שכוללת את ההרכב המלא והגדול ביותר של רכיבים ואבני בניה, ולאחר מכן בונים את כל הליבות הגרפיות הקטנות יותר ממנה.
סדרת RTX 20 של NVIDIA הייתה הראשונה לכלול הרבה טכנולוגיות יחודיות בארכיטקטורת הליבה גרפית עבור כרטיסי מסך לגיימינג. השתיים הבולטות ביותר לצד מעבדי ה-CUDA המסורתיים הן ליבות Tensor עבור לימוד מכונה, וליבות RT עבור RayTracing או עקיבת קרניים.
ארכיטקטורת הליבה הגרפית החדשה של NVIDIA נקראת Ada על שם עדה לאבלייס, שהייתה מתמטיקאית וסופרת, ונחשבת למתכנתת הראשונה בהסטוריה.
כך נראית ליבת AD102 אשר שוכנת בכרטיס המסך GeForce RTX 4090. הדיאגרמה הזאת כוללת את הרכיבים העיקריים שאפשר למצוא בליבה הגרפית המתקדמת ביותר כיום. ישנן 11 קבוצות עיבוד אשר כל אחת מהן כוללת תתי קבוצות (מה שמכונה SM או Streaming Multiprocessor).
כפי שאתם יכולים לראות, הזרוע עוד נטויה ו-NVIDIA יכולה ליצור כרטיס מסך חזק יותר אם תחליט שהיא מממשת את כל משאבי הליבה עבור מוצר שכזה. האיזורים ה-"ריקים" הם אלו שבדרך כלל מכילים קבוצות עיבוד נוספות כאשר תחליט NVIDIA לייצר כרטיס מסך אשר מכיל 100 אחוזים מהפוטנציאל של Ada. בפועל אין איזורים ריקים ב-AD102, אלא החסרה של אלו שנחתכו או כובו במהלך תהליך היצור.
בכל יחידת עיבוד, כל SM, ישנה מערכת המורכבת מארבע יחידות חישוב, זיכרון מטמון משותף ויחידת RT כללית. ישנם מעבדי Floating Point 32 או Integer 32, ישנן יחידות מוקדשות ל-Floating Point 32 וישנה גם יחידת Tensor Core המיועדת ספציפית לחישובי לימוד מכונה, אשר הגישה אליה נעשית באמצעות קוד המכוון לכך. יחידות ה-Tensor Core אינן שותפות רגילות בכל חישוב שעושה SM. המטרה כאן היא חישוב מקבילי זריז כמו שיותר לנוסחאות מתמטיות במטריצות, אלו סוג הנוסחאות שנמצאות בשימוש הנפוץ ביותר בעולם הגרפיקה והעיבוד המקבילי. כל פוליגון, כל משולש וכל פקודת מילוי טקסטורה שאתם רואים היום בעולם הגרפיקה הממוחשבת עובר דרך המחשבונים המורכבים הללו.
את יחידת ה-RT CORE שאתם רואים NVIDIA מציינת כדור שלישי. את הדור הראשון ראינו עם RTX 20 וארכיטקטורת Turing, את הדור השני ראינו עם RTX 30 וארכיטקטורת Ampere. בדור הזה עשתה NVIDIA שיפורים ושינויים על מנת להאיץ את יכולת חישוב עקיבת הקרניים לצורך יצירת תוכן וגיימינג.
מלבד שיפורים לבקרים קיימים, הוסיפה NVIDIA גם רכיב חדש שנקרא Optical Flow Accelerator והוא יושב בסמוך למנוע המדיה של כרטיס המסך הזה. ה-Optical Flow Accelerator או OFA הוא רכיב אינטגרלי ומשמעותי מאחורי טכנולוגיית DLSS 3.0 החדשה של NVIDIA לשיפור תמונה. באמצעותו מסוגלת NVIDIA לשפר ביצועים במשחקים על ידי יצירת פריימים חדשים לגמרי בהסתמך על פריים קודם ופריים הבא של תמונה.
באמצעות שימוש באלגוריתמים מתקדמים, מסוגל ה-OFA לייצר פריימים חדשים לחלוטין בשימוש בתמונות שלפני ושאחרי. כתוצאה מכך, לא צריך ה-OFA לחזות אלמנטים שלא קיימים בתמונה, לפחות לא במידה משמעותית. כתוצאה מכך, הוא לא צריך להמציא פרטים חדשים, אלא אך ורק להשען על קיימים.
אחת מהיצרניות המוכרות והבולטות בעולם החומרה היא GIGABYTE, אשר מוכרת שנים רבות בזכות לוחות האם וכרטיסי המסך שלה. כמו בכל דור של כרטיסי מסך (טוב, אולי חוץ מזה החדש של אינטל), גם הפעם GIGABYTE קיבלה את ההזדמנות לבוא עם עיצוב משלה עבור כרטיס המסך GeForce RTX 4090. זה הוא ה-GeForce RTX 4090 GAMING OC 24G.
כרטיס מסך זה גדול מימדים, ענקי למעשה. על גב דרישותיה של NVIDIA, תתקשו למצוא היום כרטיס מסך מדגם RTX 4090 בעל קירור אוויר סטנדרטי שאינו מפלצתי במימדים, וכזה הוא בדיוק ה-GAMING OC של GIGABYTE. אורכו של כרטיס המסך הוא 34 סנטימטרים, גובהו 15 סנטימטרים ועוביו 7.5 סנטימטרים. כרטיס מסך זה מכיל שלושה מאווררים גדולים במיוחד.
אנחנו אוהדים של מאווררים גדולים בגופי קירור של כרטיסי מסך וכאן GIGABYTE לא חסכה ומיקמה שלושה מהם. מאחורי המאווררים ישנן טבעות של לדים ב-RGB כי איך לא, בכל זאת מדובר במוצר לגיימינג.
כאמור, מדובר בכרטיס מסך שהוא גם עבר במיוחד, וידרוש שטח של ארבעה ממשקים בלוח האם. נכון לדורות האחרונים של לוחות האם, הם עוצבו כך שממשק כרטיס המסך יקבל הרבה שטח בדיוק בשביל כרטיסי מסך עבים שכאלה… או לפחות קרוב לכך. כזה עוד לא ראינו.
אם לא יצא לכם לעשות זאת בדור הקודם – הכירו את האויב הגדול ביותר של ספקי כח מסורתיים, מחבר הכח PCI-Express 12VHPWR. מחבר הכח החדש הזה אשר עשוי משילוב של 12 פינים עבור כח וארבעה עבור אות. המחבר הופך לסטנדרטי בכרטיסי מסך ולמען האמת יש לנו הרבה ביקורת כלפיו, ביחוד השאלה למה נאלצו לעשות אותו כל כך קטן כאשר הוא מותקן על כרטיסי מסך מפלצתיים בגודל. יש לכך השלכות בנוגע לאמינות מכאנית ומניעת נקודות חמות.
יחד עם כרטיס המסך מגיע המתאם הזה, אשר דורש ארבעה מחברי 8PIN PCI-E סטנדרטיים של כח עבור מחבר חדש אחד מסוג 12VHPWR. החשבון פה קצת מבולגן לנו, שכן בפועל אם מחשבים את כמות הגידים בהם משתמש המחבר החדש, שהם 6 ל-12V ו-6 ל-GND, הרי שצמד מחברי 8PIN סטנדרטיים אמורים להיות מספיק, על אחת כמה וכמה שעובי של כל גיד הינו 18AWG.
כל מחבר 8PIN מכיל שלושה גידים של 12V וחמישה של GND. אמנם, בשביל הגינות יצוב זרמים אנחנו "זורמים" עם הרעיון המטורלל, שכן כמה שיותר מקורות זרם משמעותם כמה שפחות עומס זרם על כל כבל שיוצא מספק הכח. הבעיה העיקרית והנקודה החלשה היא בעיקר בשילוב ובחיבור שלהם על מספר גידים מופחת בכניסה אל מחבר ה-12VHPWR. כל מהנדס חשמל יודע שאיחוד של מספר צמות לנקודה אחת בעלת עובי נמוך משמעותית מסך זה של הצמות הוא לא דבר חביב. גם תכונות הכיפוף של המתאם הזה לא בדיוק משרות בטחון עבור המשתמש.
באופן כללי, נמליץ להמנע משימוש במתאם הזה אם מתאפשר ולהשתמש בספקי כח בתקן ATX 3.0 חדשים בשילוב עם מחברים שכאלה. הבעיה היא שנכון לעת כתיבת שורות אלו והשקת כרטיס המסך RTX 4090, כמות ספקי הכח בשוק שעונים הדרישות הללו מאוד מצומצם. כולנו תקווה שהם יהפכו לנפוצים במהרה.
לגבי ארבעת הפינים הנוספים שמחבר, הם בעיקר מיועדים ל-Signal OK ולוודא שהמחבר אכן מחובר, דבר שבין כה וכה ראינו מוטמע בכרטיסי מסך בעבר באמצעות בקרים יחודיים.
גב כרטיס המסך מציג שיטת קירור לה אנו עדים מזה כמה שנים, שבה נעשה שימוש בשטח שנמצא אחרי איזור לוח המעגל המודפס בשביל לאפשר לאוויר החם לעבור דרך גוף הקירור באמצעות המאוורר. לוח המעגל המודפס של ה-RTX 4090 אינו גדול במיוחד, וכך אנו מקבלים את העיצוב המעניין הזה.
כמו כרטיסי מסך קודמים, גם ה-RTX 4090 מכיל ארבעה ממשקי תצוגה. שלושה הינם מסוג DisplayPort 1.4 ואחד מסוג HDMI 2.1. ניתן להגיד שאחד החסרונות הבולטים של RTX 4090 הוא בדיוק מה שאתם רואים פה. אנו לא יודעים מדוע NVIDIA החליטה להשתמש בתקן DisplayPort 1.4 המיושן במקום לדבוק בממשק החדשה בגרסה 2.0 שנותן תוספת תעבורה אדירה. יש תמיכה ב-4K 120Hz ב-8 ביט דרך הממשקים הללו, אך לא הרבה מעבר. גרסה 2.0 החדשה מאפשרת לעשות זאת ב-8K.
כל מי שמתכנן בעתיד חיבור של תצוגה בעלת רזולוציה גבוהה במיוחד או תדר רענון גבוה, או שילוב של שניהם, מחבר ה-HDMI 2.1 הבודד הוא כרגע הפתרון.
כרטיס המסך הזה כולל שני שבבי BIOS עבור פעולת הליבה הגרפית כאשר ישנו פרופיל שנקרא OC ואחד שנקרא Silent. הבחינות שלנו במצב שכזה תמיד משתמשות בפרופיל ה-OC או הגיימינג פשוט כי זה מתישר עם קהל היעד של המוצר. בכל מקרה, מידע על טמפרטורות הפעולה בהמשך.
לפני שנעבור למבחני הביצועים, קצת מידע טכני אודות ה-GIGABYTE GeForce RTX 4090 GAMING OC 24G. כפי ששמו רומז, לכרטיס מסך זה 24GB של זיכרון גרפי מסוג GDDR6X תוצרת מיקרון. זיכרון זה פועל במהירות אפקטיבית של 21Gbps והוא למעשה הזיכרון הגרפי המהיר ביותר שמצוי בכרטיסי מסך נכון לעת זאת.
זיכרון זה מתקשר עם הליבה דרך ממשק ברוחב 384BIT לקבלת תעבורת מידע של בערך 1TB לשניה. אלו הקצבים המטורפים שכרטיסי מסך מתקדם כיום זקוקים להם, ובעתיד גם הרבה יותר.
הליבה הגרפית בנויה בעיקר מ-16,384 מעבדי CUDA מאוחדים. מדובר בזינוק אדיר לעומת 10,752 שראינו ב-GeForce RTX 3090 Ti, וזה מבלי להתחשב בשיפורי ארכיטקטורה כלליים. אפרופו – תדר הפעולה עבור אותה כמות של מעבדים ב-RTX 4090 מזנק גם הוא. תדר הבסיס הנומינלי הינו 2235MHz כאשר תדר הטורבו מוגדר ב-2535MHz. בפועל, כל עוד טמפרטורת העבודה מאפשרת זאת, צפוי כרטיס המסך הזה לשהות בטווח שבין 2,640MHz לבין 2,790MHz.
סך כך הטרנזיסטורים של ליבת Ada החדשה של NVIDIA מגיע ל-76 מיליארד, לעומת 28 מיליארד בלבד ב-Ampere של הדור הקודם. זה הזינוק הגדול ביותר בהרכב הטרנזיסטורים שראינו עבור מוצר GeForce בין דור לדור. בשביל לעשות לכם סדר כמה אדירה כמות הטרנזיסטורים בליבת Ada, הנה השוואה קצרה במיליארדים בין ספינות דגל:
- GeForce GTX 780 Ti – 7.0B
- GeForce GTX 980 Ti – 8.0B
- GeForce GTX 1080 Ti – 11.8B
- GeForce RTX 2080 Ti – 18.6B
- GeForce RTX 3090 Ti – 28.3B
- GeForce RTX 4090 – 76.3B
מערכת הבחינה ומבחני הביצועים
בזהירות רבה, הצלחנו להכניס את כרטיס המסך אל תוך מערכת הבחינה שלנו, שכוללת:
- מעבד Intel Core i9 12900K
- לוח אם ASUS ROG STRIX Z690 HERO
- קירור למעבד ASUS Ryujin II 360
- אחסון Kingston Renegade Fury 2TB NVMe
- ספק כח ASUS ROG THOR 1200W Platinum
- זיכרון G.Skill Trident Z5 32GB DDR5-6000 CL36
לראשונה – אנחנו כוללים גם תוצאות בחינה שנעשו עם מערכת מבוססת Ryzen 9 7950X בשימוש לוח האם ASUS ROG Crosshair X670E HERO לצד פלטפורמת אינטל. שאר הרכיבים שצוינו נמצאים בשימוש גם עם רכיבי AMD.
מערכות הבחינה משתמשות במערכת ההפעלה חלונות 11 עם העדכון האחרון ביותר של מחצית שניה 2022, והדרייברים המעודכנים ביותר עבור כל כרטיסי המסך שנבחנו. ReBAR דרך הביוס מופעל לכל כרטיסי המסך.
בחרנו 11 כותרים, רובם בעלי תמיכה ב-DirectX12 וחלקם בעלי תמיכה ב-DirectX11 ומצאנו מתודולוגיות אמינות וכבדות ככל הניתן בשביל להעמיס את כרטיסי המסך בעומס גרפי סביר ומכובד.
את כרטיסי המסך בחנו ברזולוציות WQHD 2560X1440 ו-4K UHD 3840X2160 שהן שתיים מהרזולוציות הנפוצות ביותר בקרב גיימרים בשוק הגבוה. הגרפים בכחול מייצגים את 1440P והגרפים בירוק מייצגים את 4K.
בהיעדר GeForce RTX 3090 בין כרטיסי המסך של מערכת האתר, השתמשנו ב-GeForce RTX 3080 Ti SUPRIM תוצרת MSI, שהינו מומהר ומיצג בפועל את ביצועי כרטיס המסך שתמצאו ב-GeForce RTX 3090 ממוצע. כרטיס המסך GeForce RTX 3090 Ti גם הוא בחופשת חג, ומצייג תוספת של כ-12 אחוזי ביצועים על פני RTX 3080 Ti בממוצע.
אנו מתחילים עם מבחני משחקים סטנדרטיים ללא שימוש בטכנולוגיות יחודיות ונמשיך לאלו שעושים שימוש בעקיבת קרניים ו-DLSS.
כניסה חדשה אל מבחני הביצועים וחביב עלינו במיוחד נמצא Overwatch 2 החדש של בליזארד, שעושה שימוש בשלל טכנולוגיות ויזואליות חדשות על פני קודמו בסדרה בשביל לאפשר לנו עומס גרפי מכובד אך ריאליסטי.
תתכוננו להגדרה מחודשת של מה שנחשב לביצועים גבוהים בכרטיסי מסך, כי אתם עומדים לחזות בזינוק ביצועים הבין-דורי הגדול ביותר שראינו מזה שנים רבות. בכותר זה ב-4K מוביל ה-RTX 4090 בביצועים על פני ה-RTX 3080 Ti ב-82 אחוזים. ב-1440P ההובלה מצמצמת ל-69 אחוזים.
המשחק Cyberpunk 2077 קיבל לאחרונה טלאי טרי. בכותר זה מוסיף ה-RTX 4090 כ-60 אחוז ביצועים על פני RTX 3080 Ti ברזולוציית 4K. ב-1440P ההבדל נשאר אותו דבר. משמעות הדבר היא שאנו לא מגיעים לצוואר בקבוק עם המעבדים כאן.
ב-Forza Horizon 5 כרטיס המסך שהוביל אחרי ה-RTX 4090 היה ה-RX 6900 XT בין כרטיסי המסך שבחנו. כאן, נצפתה תוספת של 66 אחוזי ביצועים מעליו. שימו לב לכמות הפריימים לשניה באופן כללי שמסוגל RTX 4090 להפיק, מדובר ביכולת התמודדות עם מסך 4K 144Hz פר אקסלנס, ללא הנחות.
ה-GeForce RTX 4090 כל כך חזק, שהוא הופך לעיתים לבעייתי בבחינות. צוואר בקבוק מעבד ב-1440P עם הגדרות מירביות? אפשרי בהחלט. כאן הביצועים ברזולוציית 4K גבוהים ב-85 אחוז מאלו של ה-RTX 3080 Ti. ספקטקולרי.
Horizon Zero Dawn נשאר בחירה מעולה לעומס גרפי כבד, וגם פה באופן שגרתי מדגים ה-RTX 4090 את יכולותיו עם תוספת של 53 אחוזי ביצועים על פני RTX 3080 Ti ברזולוציית 4K, או 59 אחוזים במידה ויוצא לכם לעבור למעבד Ryzen 9 7950X.
המשחק Borderlands 3 ממשיך להטיל אימה על החומרה שאנחנו משתמשים בה לבחינות, כאלה לא נצפה צוואר בקבוק מעבד גם ברזולוציה נמוכה יותר. כאן, מוסיף ה-RTX 4090 כ-79 אחוזי ביצועים על פני ה-RTX 3080 Ti.
טומב ריידר הוא מקרה נוסף של צוואר בקבוק מעבד עם ה-RTX 4090 בשימוש 1440P. כאן בשביל להראות באמת עד כמה הוא מתקדם, צריך לעלות ל-4K, שם הפרש הביצועים מול RTX 3080 Ti עומד על 82 אחוזים.
גם ב-Dirt 5 אנחנו רוצים קפיצה ממצב שבו כרטיסי מסך חזקים לא מסוגלים להעניק ביצועים נטולי פשרות ב-4K 144Hz לכאשר שבהחלט מאפשרים זאת עם ה-GeForce RTX 4090. נצפה שיפור של 78 אחוזי ביצועים על פני RTX 3080 Ti בשימוש 12900K, ושיפור של 84 אחוזים במעבר ל-Ryzen 9 7950X.
המשחק Spiderman Remastered אוהב להזכיר לנו כמו הוא נשען על המעבד הראשי בהפקת ביצועיו. בכל זאת, משחק מתקדם טכנית ואיכותי שכזה כדאי לכלול בין מבחני ביצועים כיום לכרטיסי מסך חדשים ולכן החלטנו לעשות זאת. כאן, מוסיף ה-RTX 4090 כ-45 אחוזי ביצועים בלבד על פני שימוש ב-RTX 3080 Ti. מה שאתם רואים פה הוא לא פחות מאשר צוואר בקבוק מעבד בכותר חדש גם תחת רזולוציית 4K. מקרה קיצון של ממש.
המשחק Final Fantasy XIV הוא דוגמה נוספת להשענות גדולה יותר על מעבד המערכת מאשר על כרטיס המסך במקרים מסויימים, וכאן אפשר לראות שהובלה קיימת בשיעור של 53 אחוזים עבור ה-RTX 4090.
המשחק Hitman 3 גם הוא רומז לנו על צווארי בקבוק אפשריים עם המעבד אותם אנו מלטפים בבחינות 1440P, אך ב-4K נשאר עוד מרווח נשימה עבור ה-RTX 4090 להציג כי ברזולוציה הזאת הוא מוסיף 83 אחוזי ביצועים על פני ה-RTX 3080 Ti.
יש DLSS חדש בדרך, אך בינתיים נסתפק בישן
יד עם כרטיס המסך GeForce RTX 4090 משיקה NVIDIA גם גרסה חדשה לחלוטין של DLSS, הטכנולוגיה לשיפור תמונה וביצועים בשימוש בינה מלאכותית.
בדוגמה הזאת, מבין מספר דוגמאות ש-NVIDIA ספקה עד כה, אפשר לראות את ההבדלים שבשימוש טכנולוגיית DLSS 3.0 החדשה לשיפור הביצועים לעומת DLSS 2.0 וחוסר שימוש מוחלט. המטרה של DLSS 3.0 היא להשתמש באותו רכיב OFA יעודי שבארכיטקטורת Ada על מנת ליצור פריימים יש מאין.
עד שטכנולוגיית DLSS 3.0 תהפוך לזמינה עבור מספר כותרים, רצינו לראות כיצד כרטיס המסך החדש מתמודד עם DLSS ועקיבת קרניים בכותרים הקיימים שעושים שימוש ב-DLSS 2.0. לצורך כך, בחנו את RTX 4090 מול RTX 3080 Ti בשלושה כותרים בשביל לראות כיצד התוצאה הסופית נראה. את הגדרות DLSS שמנו ב-Quality, מצב בו איכות התמונה מקבל עדיפות, ושיפור הביצועים יחסית קטן יותר.
הופתענו לראות שב-Spiderman שיפור הביצועים לא היה גדול במיוחד ועמד על 28 אחוזים בלבד. אמנם, יתכן והמשחק זקוק לטלאי שיגיע בהמשך ויאפשר שיפור ביצועים גדול משמעותית. ב-Hitman 3 וב-Cyberpunk 2077 ראינו את הבדלי הביצועים שאנחנו פחות או יותר רגילים לראות בין צמד כרטיסי המסך הללו כאשר ה-RTX 4090 פותח פערים קצת יותר גדולים הודות לארכיטקטורה המתקדמת.
"אוקי, איפה פי 2 ביצועים ויותר ש-NVIDIA הבטיחה לנו?", יתכן וחלקכם שואלים, בהסתמך על החומר הפרסומי של NVIDIA כה. ובכן, התנאי לשיפור הביצועים הגדול משמעותית הוא DLSS 3.0, הוא תמיד היה DLSS 3.0. זה צפוי להיות המפתח לפתיחת הפערים הגדולים בין דור GeForce RTX 40 לבין GeForce RTX 30. זה לא שההבדל כרגע לא אדיר, אבל הוא צפוי לגדול משמעותית בשימוש בטכנולוגיה הזאת, טכנולוגיה שלא תהיה זמינה בסדרות קודמות, שכן אין להן את רכיב ה-OFA להצבת פריימים נוספים.
מי יודע, אולי נראה גרסה היברידית של DLSS 3.0 שבכל זאת תוכל לפעול על כרטיסי המסך של הדור הקודם.
טמפרטורה וצריכת חשמל
רבות דובר על כך שצריכת החשמל של GeForce RTX 4090 תהיה מפלצתית. יש כאלה שסברו שהיא תהיה 800W, אחרי זה שמענו שזה יהיה למעשה "רק" 600W. בפועל, כרטיס המסך מוגדר למעטפת חום של כ-450W. זה הרבה, זה עומד בראש רשימת הזללנים של חומרת המחשב, אך זה לא שונה ממה שראינו ב-GeForce RTX 3090 Ti.
הנה כמה הבנחות בשטח בזמן בחינת כרטיס המסך GIGABYTE GeForce RTX 4090 GAMING OC:
- טמפרטורת העבודה הגבוהה ביותר שנצפתה לליבה הגרפית במהלך כל הבחינות הייתה 68 מעלות צלזיוס עם טמפרטורת סביבה של 28 מעלות צלזיוס.
- הנקודה החמה ביותר בליבה הגרפית (GPU Hot spot) לא עברה את קו 82 מעלות צלזיוס לאורך הבחינה.
- צריכת החשמל הגבוהה ביותר שנצפתה מכל כרטיס המסך לאורך הבחינות היא 452W
- צריכת החשמל מממשק ה-PCI-Express בלוח האם מוגבלת ל-15W בלבד, כאשר כל השאר מגיע ממחבר הכח.
- מתח הפעולה לליבה הגרפית במאמץ הוא 1.05V
לאורך כל הבחינות, היה כרטיס המסך שקט למדי הודות לשימוש במאווררים הגדולים. לכרטיס מסך זה שני בקרי מאווררים, אחד לצדדים ואחד לאמצעי. האמצעי מסתובב במהירות גבוהה יותר. מהירות הסיבוב הגבוהה ביותר שנמדדה במאמץ הייתה 2,050 ו-1,840 סל"ד. המהירות המירבית שהם מסוגלים אליה היא 3,000 ו-2,550 סל"ד בהתאמה, יש המון מרווח ליכולת הקירור שלהם.
לאורך כל הבחינות שלנו, תדר הפעולה של הליבה הגרפית שהה בין 2,640MHz לבין 2,790MHz במאמץ.
השתמשנו בכלי הניטור והאוברקלוקינג Afterburner בשביל לראות כיצד מתנהג ה-GeForce RTX 4090 כאשר מפחיתים לו את תקרת צריכת החשמל. ראינו שב-365W איבדנו 2.4% ביצועים וב-300W איבדנו 10% ביצועים. החשבון מעניין כשמסתכלים על כמה משאבי כח פיסת סיליקון שכזאת צריכה בשביל להגיע ליעד הביצועים שקבעו לה – תוספת של 50 אחוזים בהספק בשביל תוספת של 10 אחוזי ביצועים בקילומטר האחרון שהציבה NVIDIA.
במצב 365W הופחת תדר הפעולה במאמץ לאיזור 2,600MHz ובמצב 300W תדר הליבה המירבי כבר ירד לאיזור 2,250MHz.
כמה מילים על אוברקלוקינג – מצאנו כי תדר הליבה הגבוה ביותר אליו הגענו יחד עם תוספת למעטפת החום היה 3025MHz וזה למעשה המקרה הראשון בו ישנה ליבה גרפית שחוצה את קו 3GHz בשימוש קירור סטנדרטי, לא רע.
תוספת הביצועים בפועל שנמדדה הייתה 5.5 אחוזים, אך צריכת החשמל המירבית בפועל עלתה לכ-470W במאמץ מירבי.
סיכום מבחני הביצועים, עלות מול תועלת
היום באופן רשמי יוצא אל אוויר העולם כרטיס מסך בעל תג מחיר של 1,600 דולר ויותר (בתלות ביצרניות השונות) שלראשונה מאוד מסקרן אותנו. ה-GeForce RTX 4090 הוא שינוי גישה של NVIDIA כלפי השוק, בכך שהיא אומרת "כן, זה כרטיס מסך שרלוונטי לגיימרים, זה לא עוד מוצר נוצץ שיבוא אחר זול וכדאי משמעותית", ובכן, לפחות לא בזמן הקרוב.
עד כה, הינו רגילים לראות שספינות דגל ומוצרי יוקרה מבית NVIDIA הם בדרך כלל כאלה שנושאים שם מיוחד כמו TITAN או נפחי זיכרון גדולים במיוחר, ואז מגיע כרטיס מסך שמכיל 90 אחוזים או יותר מיכולותם וזמין לכולם במחיר נמוך משמעותית.
כעת, צמד כרטיסי המסך העונים לשם GeForce RTX 4080 צפויים להגיע בהמשך כשהם נושאים חומרה רזה משמעותית בדמות ליבות הגרפיות שנושאות שני שליש או חצי מהרכב החומרה של RTX 4090 בלבד. משמעות הדבר היא שהביצועים האדירים שראיתם איתו ישארו רק שלו, ואין לדעת מתי יגיע מעין RTX 4080 Ti שיצליח לעמוד במשימה, וגם קשה להמר שזה בכלל יקרה. הסיבה לכך היא שהחליטה NVIDIA שהיא ממקמת את ה-GeForce RTX 4080 16GB במחיר של 1,200 דולר ואת GeForce RTX 4080 12GB (שכבר זוכה לכינוי "כאילו-RTX 4070) במחיר של 900 דולר.
אין הרבה מרווח בין 1,200 דולר לבין 1,600 דולר כשמסתכלים על זה מנקודת מבט של נתח שוק. בעתיד כמובן המסקנות יהיו קצת יותר ברורות הנושא, אך כרגע עננה מאוד כבדה נשארת מעל לראשו של ה-RTX 4080 16GB בנושא הכדאיות של תמורה ומחיר.
בביצועים אבסולוטיים, גם כולל מקרי קיצון שבהן יש צוואר בקבוק על המעבד, נחשב ה-GeForce RTX 4090 לדרגת ביצועים לגמרי משלו. אין שום דבר שמתקרב אליו, ולא צפוי להיות כזה לפחות עד שיושקו דורות חדשים של כרטיסי המסך. סיכום הביצועים הממוצע שאתם רואים כאן ממחיש איזו מפלצתית ארכיטקטורת Ada היא, כשביצועי RTX 4090 ברזולוציית 4K גבוהים מביצועי RTX 3080 Ti ב-1440P, רזולוציה שמכילה פחות מחצי הפיקסלים.
כדאי לציין בהזדמנות זאת שביצועי Ryzen 9 7950X עם ה-RTX 4090 היו גבוהים במעט מאלו בשימוש Core i9 12900K, אך בעיקר ב-1440P. ב-4K אפשר לקרוא לזה תיקו במעבדים, שם כמעט ולא הובחן צוואר בקבוק מעבד. כמעט. דור 13 של אינטל אשר יושק ממש בקרוב צפוי להטות את זה שוב למחנה הכחול.
יש עוד הרבה שצריך לציין כי כרטיס מסך היא כזה רכיב מרכזי וחשוב במערכות מחשב. ארכיטקטורת Ada מגיעה עם מנוע מדיה חדש לחלוטין שיודע לקודד AV1 ווידאו H.265 באופן כללי כך שאלו חדשות גדולות לכל מי שעורך וידאו מתקדם כיום בתוכנות דוגמת Premiere Pro ו-Davinci Resolve. כרטיסי המסך בסדרת GeForce RTX 40 שהוכרזו עד כה למעשה מכילים שני מקודדי וידאו שידעו לעבוד במקביל.
מזגנו את ממוצע הביצועים שקיבלנו ברזולוציות השניות ויצרנו ממוצע ביצועים לדולר לפי מחיר כרטיסי המסך מעבר לים. עבור RTX 4090 השתמשנו במחיר ההשקה הרשמי של 1,600 דולר. בדרך כלל יחס הביצועים לדולר בכרטיסי מסך כה יקרים נמצא בתחתית ופה זה עדיין המצב. אמנם, עצם העובדה שמדובר בכרטיס מסך שעולה 1,600 דולר והוא עדיין יחסית קרוב ביחס פריים לדולר ליד כרטיסי מסך של 500-700 דולר צריך לספר לכם כמה הוא חזק, כי הוא קרוב לשילוש ביצועי RTX 3070 עבור מחיר שגבוה ב-200%.
זה הרגע שבו מה שעד כה נחשב למפלצות עובר למושב האחורי בזמן שסדרת כרטיסי מסך חדשה ומתקדמת באמת תתחיל לתפוס את המקומות הללו ואולי זאת תהיה הזדמנות טובה עבור חלקכם לרכוש כרטיס מסך קודם במחיר נמוך יותר. ה-Radeon RX 6800 XT נחשב למשתלם במיוחד, כל עוד אין שימוש טכנולוגיות שתמצאו רק אצל NVIDIA כמו DLSS. כך בדרך כלל נראה דור Radeon שמתקרב לסופו.
NVIDIA מאוד רצינית עם DLSS, במיוחד DLSS 3.0 והיא רוצה אותה בכל מקום. מה שאתם רואים כאן היא רשימת הכותרים ש-NVIDIA אישרה שיקבלו את טכנולוגיית DLSS 3.0 וזה כולל גם כלים למנוע Unreal Engine בגרסאותיו החדשות. לרצות כרטיס מסדרת GeForce RTX 40 בגלל DLSS 3.0 נראית כמו סיבה לגיטימית לחלוטין כתוצאה מכך.
נסכם בכמה מילים אודות כרטיס המסך הספציפי של GIGABYTE. היצרניות שעובדות כיום עם NVIDIA כפופות להוראות מהן כיצד ליצר את כרטיס המסך, והעיצובים הללו עוברים את אישור NVIDIA כשזה קורה. אחת הדרישות הפעם הייתה שכרטיסי מסך מבוססי ליבת AD102 שהיא הליבה הזאת, יהיו גדולים מאוד ומכילים קירורים אקזוטיים. הקירור הזה משתמש בתא אידוי ובכמות אדירה של צינורות נחושת בשביל להעביר את החום האדיר מהליבה אל רחבי גוף הקירור.
באופן כללי GIGABYTE צלחה במשימה. ה-GAMING OC שלה עבור RTX 4090 קריר, שקט, ורץ ללא בעיות כלל. אנחנו סבורים כי לא באחריותה של GIGABYTE להחליט איזה מחבר כח ישב בכרטיס המסך הזה, וכי שימוש במחבר ה-12VHPWR נעשה בלית-ברירה. היינו שמחים לראות לפחות את הגל הראשון של כרטיסי RTX 4090 עדיין עושה שימוש במחברים הישנים, לפחות עד שהשוק יתמלא כראוי בספקי כח שמכילים את המחבר החדש.
חשוב מאוד לשים לב שהמארז שלכם תומך בכרטיס מסך גדול שכזה, גם לאורך וגם לרוחב, ושהוא לא מסתיר ממשקים חשובים בלוח האם שמיועדים לכרטיסי הרחבה אחרים.
הפתרון של מחבר 12VHPWR לכרטיס המסך הוא יחסית נקי, אבל רק כשיש לכם ספק כח שמגיע איתו. אחרת, תקבלו עוד אתגר של תאימות, כזה שמשלב בין ספק כח מספיק חזק לכל המחברים הללו שצריך לאחד ובין העובדה שזה לוקח עוד מקום בצד המארז, בתוספת לרוחב חסר התקדים ש-RTX 4090 מציג.
ה-GeForce RTX 4090 הוא כרטיס מסך מאוד יקר, כזה שעולה פי שניים ממה שאנחנו בדרך כלל מגדירים כיקר. אין כאן יחס שקל לביצועים שנמוך משמעותית מאפשרויות אחרות בשוק, והקפיצה הטכנולוגית מאוד מרשימה לעומת כרטיסי מסך דוגמת GeForce RTX 3080 Ti, אפילו מבלי להתחשב ב-DLSS 3.0. צריך להתרגל לעובדה שביצועי RTX 4090 כל כך גבוהים, שרזולוציה כמו 2560X1440 מייצרת צווארי בקבוק למעבד באופן תדיר בהפקת פריימים.
כל הסיפור הזה מציב את המלצת רכישת GeForce RTX 4090 במצב קצת משונה. מצד אחד יש כאן מוצר מרהיב, כרטיס מסך שמזכיר את קפיצות הביצועים הדרמתיות שראינו בין דורות עשור אחד אחורה. מצד שני מדובר במוצר שמגיע בתג מחיר סופר-נישתי, כזה שנהגנו ללעוג לו עם מוצרים קודמים. אנחנו לא אוהבים להמליץ לקוראינו להמתין בכל פעם שיוצא מוצר חדש לשוק, אבל הפעם זה כנראה מה שיהיה נכון לעשות. עד סוף השנה צפויים לצאת כרטיסי מסך נוספים לשוק, ויהיו הרבה יותר עמדות בחירה בין אפשרויות בקצה העליון של השוק.
המחירים הראשונים בארץ עבור דגמי GeForce RTX 4090 צפויים להיות באיזור 8,500 שקלים וזה הופך אותו למוצר לאחוזון המשתמשים העליון. אפשר להגיד שכרגע מדובר במוצר ששמור למטורפים לדבר, או כאלה שממש צריכים ליבה גרפית עוצמתית ביותר עם 24GB של זיכרון עבור אי אלו מטלות כמו למידת מכונה עם אימון של מודלים כבדים, או עבודה עם תלת מימד.
בהזדמנות זאת נזכיר שוב כי הליבה הגרפית של GeForce RTX 4090 לא כוללת את כל המעבדים האפשריים שהארכיטקטורה מציעה. כתוצאה מכך, אנחנו צפויים בהמשך לשמוע על GeForce RTX 4090 Ti, כרטיס מסך שיכול להעלות את כמות מעבדי ה-CUDA הזמינים מ-16,384 ל-18,432 וגם את מעבדי ה-RT Core וה-Tensor בהתאמה, אז יש לאן לשאוף.
ל-GeForce RTX 3090 היה את GeForce RTX 3080 שאיפשר כ-85 אחוזים מביצועיו בעבור מחיר נמוך משמעותית אך אנו סבורים כי מהלך שכזה לא עומד לקרות עם סדרת GeForce RTX 40, לפחות לא בקרוב. ה-GeForce RTX 4090 הוא כרטיס המסך החזק ביותר של NVIDIA ובכלל, וכל דגם שמתחתיו לפחות בעתיד הקרוב בסדרת GeForce RTX 40 צפוי להיות נחות משמעותית ביכולות. עם שימוש של שני שליש מחומרת הליבה של ה-RTX 4090, ה-RTX 4080 16GB כנראה יהיה עסוק בלשכנע משתמשים שאולי כדאי להם לטפס רק עוד קצת מ-1,200 ל-1,600 דולר ולהינות מהפרימיום האמיתי. זו לפחות ההשערה שלנו.
אנחנו כמובן נעקוב בדריכות ונציג בפניכם מבחני ביצועים נוספים בהמשך כאשר טכנולוגיית DLSS 3.0 תהפוך ליותר נפוצה, שם צפוי ה-GeForce RTX 4090 ולמעשה כל סדרת RTX 40 החדשה לפתוח בפער ביצועים משמעותית לעומת כל חומרה שקודמת לה, בכל צד של המחנה.
נשמח לשמוע על התרשמויות מכם הקוראים. האם אתם מתכננים לרכוש את ה-GeForce RTX 4090? האם אתם ממתינים להכרזות חדשות? שתפו בתגובות!
מזווית מקצועית של מושן גרפיקס, 3D CG, UE5… המחיר לא כזה משמעותי.
יכולות שמתעלות על כרטיסי Q המקצועיים שתג המחיר שלהם מתחיל מ-5000$.
4090 הוא ממש game changer ליוצרי תוכן.
מסכים לגמרי !
מתחיל לחסוך …..
אני רואה שגם במידול וכו' הוא מציג ביצועים יוצאי דופן
קרוב להכפלת ביצועים של RTX 3090 ב-Octane, יושב בקנה אחד עם מה שראינו גיימינג.
זה רק אני או שהביצועים די מאכזבים ביחס למפרט?
יש פי 3~ יותר טרנזיסטורים שפועלים בתדר יותר גבוה, מדוע זה לא מוביל לביצועים של פי 3-4 ללא קשר לDLSS3?
ארכיטקטורת המצללים היא שונה ולכן השוואה יבשה של מספר הטרנזיסטורים לא מראה את כל התמונה (מעבר להישג הטכנולוגי הכביר ברמת טכנולוגיות הסיליקון של לדחוס פי 3 יותר טרנזיסטורים על שטח דומה).
כשמשווים את מספר יחידות ההצללה שאחראיות על החלק הארי של הביצועים הגראפיים בין ה-RTX 4090 ל-RTX 3090 Ti ומסתכלים על תוספת הביצועים באחוזים שמתקבלת בדור החדש – זה נראה מרשים למדי.
אותי מעניין איזה קייס מסוגל להכיל כאלה כרטיסים?
יש לי antec p101 silent ,קייס לא קטן בכלל, מאפשר קירור מעבד בגובה של 180 ממ..קייסים רציניים אחרים מאפשרים עד 185 ממ..
הרבה כרטיסים תופסים גובה של 150-165 ממ…זה משאיר משהו כמו 15-30 ממ לחיבור חשמלי ולכבל…איך זה אפשרי בלי לעקם לו את החיים?במיוחד אם המתאם 16 פינים ל8 פינים?
כרטיס שופוני מיותר למדי, במיוחד עם המימדים שהוא תופס. מדובר בגודל ומשקל שלא מבייש לבנה בריאה.
DLSS3 כפיצ'ר נראה כמו פלופ מיותר בתצורה הנוכחית, די כמו RTX שגם הוא פיצ'ר די מיותר סה"כ למשחקים.
יאהה ….
נחכה ל 4070 ו 4060. אולי סופסוף יהיה אפשר לקנות כרטיס מסך נורמלי במחיר סביר.
צריך להבין שיש שני צדדים למטבע…
יוצרי תוכן בתחום המושן 3D ועריכת וידאו, הכרטיס עבורם זה חלום רטוב!
במקום להשקיע אלפי דולרים בכרטיסי Q מקצועיים ויקרים, פה יש לנו כרטיס שנותן יותר תמורה לכסף במחיר של 1600$, מחיר מגוכח במושגים מקצועיים.
לגבי גיימרים… מי שיכול להרשות לעצמו סבבה אבל ממש! אין צורך לקפוץ מעל הפופיק כשיש לנו את סדרה 3000 עדיין על המדפים.
RTX מיותר? תלוי למי יש כאלו שישלמו את המחיר תמורת RT במשחקים, גם DX12 היה מיותר בהתחלה… אתה מסוגל היום לשחק משחקי AAA ב-DX11… לא נראה לי.
DLSS אופציה מבורכת סה"כ תורמת לביצועים במיוחד למי שיש כרטיס חלש, אז למה לפסול טכנולוגיית UPSCALE טובה.
מה בדיוק שופוני פה?
הכרטיס נותן הכי הרבה ביצועים לשקל בסדרה 4000. במידה והפרוטה מצויה בכיסך – למה לא?
בדיוק אספתי את שלי (השורה הזו, לדוגמה, שופוני)
הטבלה שנתת לא מעניינת כי היא מתייחסת בעיקר למחירי השוק בארה"ב אחרי קריסת הקריפטו, היא מייצגת מחירים של כרטיסים דור קודם שחסרים בהם פיצ'רים ושלא מתמודדים טוב עם RT.
זה בערך כמו להשוות יעילות כלכלית של אייפון 11 (גם אם חדש באריזה) בימנו. כן, המכשיר חדש, כן הכשיר יוציא שיחות מצוין, אבל מדובר במכשיר בן כמה שנים, פחות מלוטש עם פחות פיצ'רים שפוטנציאלית חשובים למשתמש.
האם כל אחד צריך 4090? ממש לא (ד"א, אני שילמתי על שלי $1440, רחוק מאוד מה 10K שציינת), אבל לקרוא למוצר שנותן כל כך הרבה ביצועים לשקל "שופוני" זה מטופש לדעתי.
אם תבדוק את ההדלפות על ה 4080 או ה 4070 תגלה שה 4090 נותן הכי הרבה "FPS לשקל".
לקנות 3090 לגיימינג – זה מטופש. האקט של לשלם קצת יותר מפי 2 על 15% יותר ביצועים – פשוט לא יעיל. זה לא המצב פה.
אם 3090TI לא מספיק לך מבחינת ביצועים, למרות שהוא נותן יותר FPSשקל, אז באמת "אין לך ממש ברירה" אלה לקנות 4090.
אם אתה "חייב" DLSS 3 אז גם, "אין לך ברירה" ו-4090 הוא האופציה היחידה (למספר ימים הקרובים בינתיים לפחות..).
אבל אני מעיז להסתכן ולומר שאין פה באמת "צורך קריטי" וחלק לא מבוטל של הרציונל לרכישת 4090 הוא ההרגשהshowoff של להיות בעל מוצר סקסי שכזה ובמיוחד כשהוא רק הושק. זה לא דבר שלילי בעיניי וזה מעולה להתפנק אם אפשר כלכלית אבל אני אישית מנסה לא לערב שיקולים כאלו ברכישת מוצר. זה גורר אותי לקנות משהוא שאני לא באמת צריך וזה בא על חשבון דברים אחרים שאני כן צריך.
ושוב, תתחדש ותהנה המון! אין לי ספק שזה עונג צרוף לרוץ עם 100FPS בכל כותר 4k שיש שם בחוץ
נוידיה, בשכל, הבינה שגיימינגחומרה זה כבר לא תחביב של ילדים, אלא תחביב של מבוגרים שלפני 20 שנה היו ילדים – ויש להם כנראה יותר כסף לשרוף. כשאתה חושב על אדם מבוגר, לאו דווקא עשיר, אבל עם עבודה מכניסה שמוכן להוציא כסף על התחביבים, פתאום המחיר לא נראה כל כך מוזר.
גם אם אני לא חייב את הפיצ'רים – יחסית לתחביבים אחרים (בערך כל תחביב) התמורה לשקל שאתה מקבל פה היא עצומה.
זה לא שאני מנסה להגן על ההחלטה שלי – אני יודע שהיא נכונה, אבל הייתי שמח לפתוח את החשיבה של אנשים אחרים.
אני גר בארה"ב אז ארשום את המספרים שאני שילמתי, אבל בהתחשב בזה שאני גר בקליפורניה שבה יש 9% מע"מ ובהתחשב בזה שכמעט להכל יש בימנו משלוח חינם לישראל מאמאזון, ובהתחשב בזה שכל כך הרבה חנויות חומרה פתחו סניפים באילת, אני לא חושב שהמספרים אמורים להיות רחוקים מדי.
בוא נשים קצת מספרים, סתם בשביל הדיון – בוא נגיד שקניתי 3090 בהשקה (אני לא, קניתי 3080, אבל לצורך הדיון) ואותו מכרתי ב $800 שזה בערך מחיר שוק היד השנייה של 3090 איפה שאני גר. שילמתי עליו בהשקה $1350 (כי תמיד יש איזה קופון 10% או קומבינה כזו או אחרת) ועל זה 9% מע"מ ואז עוד 5% הנחה על כל הסכום – סה"כ שילמתי $1397.925, נעגל ל $1400. כלומר הכרטיס עלה לי לשנתיים שימוש $600 – שנתיים שבהם לא הייתי צריך להטריד את עצמי בנושאי חומרה או FPS כי היה ברור לי שאין שום דבר יותר טוב בחוץ – ולא יהיה (ה 3090TI לא היה מתוכנן אלא ניסיון של נוידיה לנצל את המצב של השוק, ואכן הוא הפגין מספר חד ספרתי באחוזים של שיפור לעומת ה 3090).
נגיד שאני משחק רק שעה ביום בממוצע (קצת פחות באמצע שבוע קצת יותר בסופש) שזה ככל הנראה שמרני – זה יוצא פחות מדולר לשעת הנאהתחביבקרא-לזה-איך-שבא-לך – זה פשוט אובייקטיבית לא הרבה לעומת בערך כל תחביב אחר.
סתם לדוגמה, וזה באמת אחד התחביבים הכי זולים שאפשר להעלות על הדעת – כל סופש אני וזוגתי יוצאים להייק באיזור עם חברים, בד"כ נסיעה של לפחות 30 דק' לכיוון (בערך 50 מיילס 80 קמ הלוך חזור בממוצע) – הדלק פה כרגע סביבות ה 6 דולר לגאלון וזה בערך 2 גאלונס להלוך חזור, כלומר 12 דולר. ההייק של אתמול היה סביבות השעתיים שזה סביבות ה 6 דולר ל "שעת תחביב". שלא נדבר על אנשים עם תחביב של רכבאופנייםסאונדנגרות וכו'.
בקיצור, הנקודה שלי, גיימינגחומרה זה תחביב ממש אבל ממש זול. כן העלות הראשונית לא כזו זולה, אבל צריך לזכור שזה מחזיק להרבה מאוד שעות שימוש.
מגניב לגמרי ואני ממש בעד.
אם יש לך את הכסף זמין וזה לא בא על חשבון משהו חשוב, אני לא רואה שום בעיה למה לא.
מה שיפה בתחביב הזה הוא שאפשר בתקציב של כרטיס מסך בודד לקנות מערכת שלמה כולל מסך + עודף, שתאפשר לממש את התחביב לא פחות טוב גם עבור מי שאין לו סביב 15 אש"ח למערכת הי-אנד קומפלט עם 4090.
גם אני משקיע כמה אלפים טובים כל כמה שנים בחופשת סקי כתחביב והחוויות משם שוות כל שקל.
לא פחות טוב זה עניין סובייקטיבי. אם העין שלך לא מצליחה להבדיל בין 30FPS ל 60FPS או בין 1080p ל 4k אז באמת שאין טעם.
אני אישית מבדיל. מה זה מבדיל?
היה לי מסך 4k שה 3080 לא באמת הצליח להתמודד איתו בלי נפילות FPS מעצבנות – אז שנמכתי ל 2K כי אמרתי "נו, זה רק 27 אינצ', אני לא באמת ארגיש בהבדל" – oh boy was I wrong.
ההבדל בשימושים שהם לא גיימינג פשוט תהומי וגם בגיימינג הוא נראה לעין – מאז אני רוצה לחזור ל 4k אבל לא היה GPU מספיק חזק בשוק בשביל להניע את הרזולוציה הזו בצורה מספקת.
אם נקביל את זה לחופשת הסקי שלך – אתה יכול לעשות סקי בחרמון בכנראה הרבה פחות כסף (לא באמת מבין בסקי, אני מניח שסקי בחרמון זו חוויה גרועה).
האמת שאם תופסים את החרמון ביום הנכון הוא מושלם והיו לי כמה ימים מעולים שם
אני לא לגמרי מסכים עם האנלוגיה הזו אז נפתח את הנושא: משחק המחשב שקול לאתר הסקי בו גולשים והציודביגוד גלישה מקביל לרכיבי המערכת. אפשר להינות בטירוף בכל אתר סקי עם הציוד המתאים מצד שני לסבול מאוד באותו אתר באותו יום עם ציוד גרוע שגורם לך להירטב ולקפוא מקור.
לא כך, לטעמי, במשחקי מחשב: אם המשחק טוב הוא יהיה טוב גם אם מתאימים קצת הגדרות כדי להביא אותו לרמת 60 FPS.
וחזרה לדיון, אם כבר טעמת מ-4k, כמו מוויסקי משובח בן 30, כמובן שיהיה "קשה לחזור" אחורה.
למי שעדין מתבוסס עם FHD (הרוב המכריע) לא צריך הרבה (מניח ש 4050/4060 פשוט יספיק בדור הנוכחי) כדי ליישר קו עם מקסימום eye candy בכותרים חדשים.
מרכיב רמת הגרפיקה בחווית המשחק הכללית עבורי היא פחות משמעותית וגם אין לי בעיה להנמיך הגדרות פה ושם כדי לקבל FPS מספיק (60). המשחקיות, עלילהעניין ושאר אספקטים במשחק משמעותיים עבורי הרבה יותר מאשר הגרפיקה אבל זה כבר ממש עניין של טעם.
כמובן שאני אבדיל בין 30 ל-60 HZ, כנראה גם בין 60 ל-144HZ או 240 ובטח שבין FHD ל 4k. אבל החלטתי שאני לא משתתף במירוץ אחרי הרזולוציה, ההגדרות וקצב הרענון כבר מזמן וממש סבבה לי עם זה. עבורי משחקים הם תחביב, אבל לא כזה שאני מוכן להשקיע בהם אלפי שקלים כל כמה שנים. לאחרונה אני גם בכלל לא קונה משחקים, מאז ש-EPIC מספקים לי אותם לגמרי בחינם.
מה שכן, אני בשלבי שדרוג פלטפורמה משמעותי ועובר מה-i5-2400 האלמותי שיש לי כבר כמעט 12 שנה למערכת AMDINTEL עדכנית ממש בקרוב עבור עבודה בעיבוד וידאו ותמונה. לכך, בינתיים, ה- 970GTX יספיק.
all in all, אפשר להינות ממשחקים בטווח גדול מאוד של רמות תקציב ואם ידך משגת אז by all means לך על הטופ שבטופ.
אההה
אני רק …..
הנה סרטון בשביל הלא גיימרים בנושא הדיון.
אני ממש לא מצרף שום פרשנות משלי ( קטונתי ).
https://www.youtube.com/watch?v=MRxEPUKEesg
השקה על הנייר לדעתי, יותר טוב מ3090 אבל עדיין לא משהו
כל החנויות ריקות בחול
אתה רציני ?
על מה אני מדבר ועל מה אתה …..
מה קשור הסרטון הזה שהבאת לטענתך
שהכרטיס לא משהו ?
דניאל, הלוואי שבאופן כללי המחירים בארץ היו קרובים לארה"ב.
כל מוצר כאן עולה פי 2. באמת שלא ברור לי למה.
לא הכרטיס ההשקה