חצי RTX 5090 במפרט הטכני וגם במחיר – האם GeForce RTX 5080 הוא כרטיס שבאמת יש לו מקום בשוק לאלו שלא מוכנים להשקיע מעל לעשרת אלפים שקלים רק לכרטיס מסך? לקחנו את אחד הדגמים המתקדמים של RTX 5080 לבחינת ביצועים
מבט מקרוב – RTX 5080 AORUS MASTER ICE
עולם כרטיסי המסך ממשיך באבולוציה המעניינת ומלאת ההפתעות שלו וחלק מכך הוא יצירת מצב בו ספינת דגל של סדרת כרטיסי מסך תופסת מחיר שלא מיועד כלל להמונים בעוד ספינת הדגל "בפועל" של סדרת כרטיסי מסך נחשבת לפרימיום של ממש, אבל אולי אחד כזה שהמחשבים המתקדמים בשוק כן יוכלו להרשות לעצמם.
ב-"מעניינת ומלאת ההפתעות" אנחנו בעיקר מתיחסים למגמת התיקרות כללית כתוצאה משילוב של חוסר בתחרות, מלאים מוגבלים ודרישה גדולה מתמיד ממשתמשים פוטנציאליים של כרטיסי המסך הללו. בעוד GeForce RTX 5090 תפס עמדת מחיר גבוהה ב-400 דולר מעמדת המחיר ההתחלתית של ה-RTX 4090, ה-GeForce RTX 5080 הוא כרטיס המסך הראשון בסדרת RTX 50 החדשה של NVIDIA שלמעשה תופס בדיוק את מיקום המחיר של הדור הקודם.
כרטיס המסך GeForce RTX 4080 SUPER תופס את עמדת 999 הדולר מאז שהושק כאפשרות היחידה באיזור המחיר הזה, וכיום אפשר למצוא אותו בחנויות השונות בארץ במחיר התחלתי של כ-5,250 שקלים לדגמים הזולים ועד ל-6,000 שקלים ומעבר לכך עבור הדגמים בעלי גופי הקירור המתקדמים.

הנה דוגמה לדגם שאינו זול, אלא דווקא מהמתקדמים ביותר בשוק – ה-GeForce RTX 5080 AORUS MASTER ICE של יצרנית החומרה GIGABYTE. מדובר בדגם בעל קירור מתקדם במיוחד וערכת נושא לבנה, שילוב שלבדו מוסיף פרימיום של ממש. הדגם הזול ביותר של GIGABYTE עבור RTX 5080 הוא באיזור 7,000 שקלים בארץ, בעוד על הדגם המתקדם הזה תשלמו מעל ל-8,000 שקלים.
האם גוף קירור מתקדם שווה כל כך הרבה? בפירוש נספר לכם שקשה מאוד להצדיק מעבר מקירור מתקדם אחר לאחר עבור כרטיס מסך ולהצדיק מעל לאלף שקלים. אין לנו תירוצים ולא הצדקה אחת לנושא הזה. הדגם הזה בפירוש מיועד לאלה שיכולים להרשות לעצמם את קירור האוויר הטוב ביותר כשהם נצמדים למותג הספציפי הזה.

בעוד כרטיס המסך הזה מכיל גוף קירור עצום בעל שלושה מאווררים, אפשר למצוא באריזה מאוורר 120 מילימטרים להתקנה בגב כרטיס המסך, דבר שכבר עכשיו אנחנו יכולים לספר לכם שהוא ממש לא צריך.

עם כרטיס המסך מגיע גם כלי שמאפשר לחזק אותו ברוב מארזי המחשב הסטנדרטיים.

מי שמכיר את מיתוג AORUS בכרטיסי מסך, וביחוד AORUS MASTER יודע שמדובר בספינות, כרטיסי מסך ענקיים עם קירור מתקדם במיוחד. עוד בדור RTX 40 כאשר החליטה GIGABYTE להשיק את מיתוג AORUS MASTER היא הייתה מאוד רצינית לגבי ההנדסה מאחוריו, ובעוד הוא לא היה קיים בעת ההשקה של RTX 40, הוא הגיע בהמשך וקטף לא מעט תשבוחות על כך שמצליחה GIGABYTE להתברג עם דגם משלה לראש טבלאות ביצועי הקירור עבור כרטיסי מסך מתקדמים.
המיתוג ICE של GIGABYTE מסמל את כל מה שמגיע עם ערכת נושא לבנה. ה-RTX 5080 AORUS MASTER ICE מגיע באורך של 36 סמטימטרים, גובה שך 15 סנטימטרים ותופס עובי מכובד של 4 ממשקים בלוח האם. בשלב זה חשוב לציין כי קיימת גם גרסה שחורה של כרטיס המסך הזה בדיוק, והיא מתומחרת בדומה.

אפשר לחבר עד ארבעה מסכים בו-זמנית, וכרטיס המסך הזה מעניק את התצורה הסטנדרטית של שלוש יציאות DisplayPort 2.1 לצד יציאת HDMI 2.1. בעוד שכל הממשקים הללו מעולים ומתאימים גם למסכי 4K240Hz וגם למסכי 8K120Hz, יתכן והגענו למצב שבו המערך העדיף יהיה צמד יציאות HDMI לצד צמד DisplayPort, פשוט כי עולם הטלויזיה אימץ כברירת מחדל את HDMI סטנדרט עוד מזמן בזמן שהרבה ממסכי ה-OLED החדשים מאמצים את HDMI גם כן בתקן 2.1.

על גוף הקירור של כרטיס המסך הזה מותקנים שלושה מאווררים להם קוראת GIGABYTE בשם Hawk Fan. ערכת הנושא שכוללת ציפורי טרף הופכת מרגע לרגע לדבר משמעותי עבור GIGABYTE. למה לא, בסופו של דבר כל עוד הביצועים טובים אין לנו תלונות. כל מאוורר כולל גם נורת LED קטנה כדי להוסיף אפקטים חזותיים בעת סיבוב.

צד כרטיס המסך כולל את מחבר הכח מסוג 12V-2×6 אשר תואם לספקי כח מסוג ATX 3.0 או גרסאות מתקדמות מכך. עם כרטיס המסך תקבלו גם מתאם משלושה חיבורי 8PIN סטנדרטיים למחבר החדש. בהזדמנות זאת נציין כי אנחנו מודעים לדאגה הגוברת בשימוש במחבר הזה עם דגמי RTX 5090 אך נציין כי הסיכון נמוך משמעותית בדגם ה-RTX 5080 הודות לצריכת חשמל מופחתת משמעותית. עם זאת, אנחנו מאוד מקווים שלא לראות מקרי נזק כתוצאה משימוש במחבר הכח החדש הזה.
בתמונה מצד שמאל אפשר לראות גם מתג BIOS עבור שני פרופילים שקיימים בכרטיס המסך הזה למאווררים. לפני הדלקת המחשב ניתן לבחור בין מצב שקט למצב ביצועים כאשר בפועל ההבדל הוא שמצב שקט יגרום למאוררים להסתובב רק כאשר טמפרטורת הליבה עוברת את רף 50 מעלות צלזיוס בעוד פרופיל הביצועים עושה זאת 5 מעלות מתחת לכך. את כרטיס המסך אנחנו בוחנים בפרופיל הביצועים.

פרופיל כרטיס המסך נותר נקי למדי כאשר רואים את לוגו GeForce RTX שנדרש מיצרניות כרטיסי המסך על ידי NVIDIA, ומימין את לוגו AORUS יחד עם צג LCD קטן שמיועד לשימוש חופשי עם הכלים של GIGABYTE. הצג הזה יכול להציג טמפרטורות, אנימציה ושלל נתונים אחרים.

כך נראה גב כרטיס המסך. בדומה ל-RTX 5090, לוח המעגל המודפס של ה-RTX 5080 הוא מאוד צפוף, ממערכת הספקת החשמל דרך הזיכרון הגרפי ועד לליבה. הכל מאוד דחוס, בעל קירבה פיזית משמעותית לצמצום זמני האותו החשמליים והלוגיים. הצד הימני של כרטיס המסך מוקדש לאוויר שיוצא דרך מערכת הקירור עצמה.
מפרט טכני ומיקום בשוק – RTX 5080
ה-GeForce RTX 5080 של NVIDIA עשוי מחצי GeForce RTX 5090 וזאת דרך פנטסטית לדעתנו לתאר אותו. לא מדובר בחיתוך מדויק על האחוז, אך זה מאוד קרוב לשם. הליבה הגרפית עצמה נקראת GB203 והיא שייכת לארכיטקטורת Blackwell החדשה (יחסית) שמיוצרת בתהליך 5 ננומטרים של מפעל TSMC. נזכיר גם בביקורת זאת שלא מדובר בתהליך המתקדם ביותר של TSMC. למעשה, לא מדובר אפילו בתהליך השני או השלישי המתקדם ביותר שיש ל-TSMC להציע כעת (נקווה שזה לפחות מיצר עבורכם אופטימיות לדורות הבאים) והוא למעשה אותו התהליך בו השתמשה NVIDIA גם לסדרת RTX 40.
ארכיטקטורת Blackwell מעט יותר מלוטשת Ada, קודמתה. הליבה הגרפית הזאת כוללת 10,752 מעבדי CUDA לעיבוד גרפי כללי לצד 336 מעבדי Tensor ללימוד מכונה ו-84 מעבדי RayTracing (עקיבת קרניים). לא מדובר בעליה משמעותית כלל על פני RTX 4080 SUPER אבל השוואה הוגנת יכולה להיעשות רק באותה הארכיטקטורה. קשה לתרגם טרנזיסטורים כאשר המבנה שלהם משתנה.
כמו קודמו, גם ה-RTX 5080 מגיע עם ממשק 256BIT עבור זיכרון גרפי בנפח 16GB. הפעם דור הזיכרון קופץ מ-GDDR6X ל-GDDR7 החדש ונפח תעבורת הנתונים בפועל מהליבה הלזיכרון שלו עולה מ-736GB לשניה ל-960GB לשניה. עליה של 30 אחוזים בנפח תעבורת הזיכרון מדור לדור מכובדת, וזה דבר ש-GDDR7 מאפשר הפעם. עבור NVIDIA זה "נותן תירוץ" לא להעזר בנפח תעבורת זיכרון רחב יותר בליבה עצמה, דבר שדורש משאבי סיליקון רבים בעיצוב וביצור.
מעטפת החום הרשמית של ה-RTX 5080 היא 360W שהם 40W יותר מאשר זאת של ה-RTX 4080 SUPER.
אחת מהתכונות השנויות במחלוקת עם ה-RTX 5080 היא העובדה שמדובר בדור כרטיסי מסך נוסף שבו החליטה NVIDIA ש-16GB זה מספיק, אפילו עבור תג מחיר שבו מתחריה הציעו בעבר 24GB של זיכרון גרפי. בעוד שקשה לנו לציין כותר פופולרי אחד בו 16GB של זיכרון גרפי הוא בעייתי כיום, הקצב שבו משחקים מתקדמים בדרישות המערכת שלהם מבהיל לאחרונה ואנחנו רואים שימוש מוגבר בזיכרון גרפי הן למטמון והן לשימוש בפועל.
כשמדובר ברזולוציית 4K, קל להגיע לתצרוכת זיכרון גרפי גבוהה בכותרים רבים, ולא נתפלא לראות כבר השנה או בשנה הבאה כותרים מסוימים שב-4K עשויים לאתגר 16GB של זיכרון גרפי. העיקר הוא לא רק לספק את הצרכים של היום, אלא גם לדאוג לאלו של העתיד וכמו שזה נראה כרגע, העתיד עם 16GB שייך בעיקר לרזולוציות ולהגדרות תצוגה נמוכות יותר. יש סיבה טובה להמצאות כרטיסי מסך לגיימינג עם 16GB של זיכרון גרפי גם בחצי מהמחיר ופחות מזה של ה-RTX 5080. האתגר הצרכני שמציבה NVIDIA עם העובדה שלכרטיס המסך הזה יש 16GB של זיכרון גרפי בלבד הוא שבמידה ורוצה משתמש לשדרג לדגם עם יותר, הוא יאלץ לשלם פי 2 כדי לעלות לספינת הדגל, RTX 5090 עם נפח זיכרון מאוד נדיב של 32GB.
על אף שהיא יכולה לעשות זאת, ויתרה כעת NVIDIA על יצירת דגם ביניים שיכלול 24GB של זיכרון גרפי על בסיס רוחב פס 384BIT ומאפיינים טכניים נוספים שנופלים בדיוק בין RTX 5080 לבין RTX 5090. ישנו סיכוי שבעתיד נראה אחד, אבל זה תלוי לחלוטין במצב השוק. בכנס עיתונאים לאחר הכרזת כרטיסי המסך החדשים ציין בפנינו מנכ"ל NVIDIA ג'נסן הואנג כי לפי נתוני המכירות שלהם, משתמשים שמשקיעים מעל לאיזור המחיר של RTX 5080 הם בדרך כלל אלו שישקיעו כמה שנדרש בספינת הדגל ולא שום דבר אחר.
מבחינת מיקום שוק, בהתחשב בזה שה-RTX 5080 מגיע לשוק במחיר בפועל שגבוה מזה של ה-RTX 4080 SUPER, על אף תג המחיר הרשמי זהה, מגיע ה-RTX 5080 במחיר מצוי של אלף שקלים יותר. בשוק המקומי קיים (אמנם במלאי מוגבל) גם כרטיס Radeon RX 7900 XTX שנחשב למתחרו שלו. את הכרטיס הזה אפשר למצוא בפחות מ-5,000 שקלים לדגמים הזולים ולכן יש כאן הבדל רציני למדי. מדובר בכרטיס מסך שלא תמיד הציג ביצועים ברמת RTX 4080 SUPER אבל מהצד השני מדובר גם באחד שעולה משמעותית פחות.
מערכת הבחינה ומבחני הביצועים

עבור בחינות כרטיסי המסך החדשים של NVIDIA ריעננו את מערכת הבחינה שלנו עם התקנה מחודשת של מערכת הפעלה ושל דרייברים עבור כל כרטיסי המסך. המערכת כוללת התקנת Windows 11 Pro בגרסה המעודכנת ביותר גם כן.
המערכת כוללת:
- מעבד AMD Ryzen 7 7800X3D
- לוח אם Asus Crosshair X670E HERO
- זיכרון G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6000-CL30 32GB
- ספק כח Antec NeoEco GOLD ATX 3.0 1300W
- אחסון Kingston Renegade nvme 2TB PCI-Express 4.0
- קירור למעבד Noctua NH-D15S Chromax.Black
עבור סט הבחינות המרוענן חידשנו גם את רשימת המשחקים שאנחנו בוחנים וכעת תוצאות יוצגו בשלושת הרזולוציות הנפוצות בשוק. הפעם החלטנו לפנק את קוראינו בהיצע גדול יותר של משחקים וכאלה חדשים שנכנסו לסבב הבחינות.

ב-Overwatch 2 ביצועי RTX 5080 שבחנו היו מעט מאחורי אלו של ה-RTX 4090 וזה מוטיב שתראו חוזר כמעט בכל מבחן ביצועים שלנו וברשת באופן כללי. כשזה מגיע לביצועי גרידא נטולי "קסמי DLSS" כאלה ואחרים, ה-RTX 5080 ממוקם לרוב בין RTX 4080 SUPER לבין RTX 4090. תוספת הביצועים ב-4K כאן על פני ה-RTX 4080 SUPER הינה 24%.

באינדיאנה ג'ונס החדש ביצועי RTX 5080 היו יותר קרובים לאלו של ה-RTX 4090 מאשר לאלו של RTX 4080 SUPER.

ב-Hogwarts Legacy מצאנו גם כן ביצועים ראויים מאוד ב-4K וקרובים לאלו של ה-RTX 4090.

בהיטמן פעם נוספת אנחנו רואים את ה-RTX 5080 AORUS MASTER ICE מציג ביצועי 4K צמודים לאלו של ה-RTX 4090, וגבוהים ב-25% מאלו של ה-RTX 4080 SUPER.

ב-Horizon Forbidden West מיקום RTX 5080 דווקא קרוב יותר לזה של ה-RTX 4080 SUPER מאשר לזה של ה-RTX 4090.

בתור כרטיס מסך עם כחצי ממשאבי RTX 5090, חשוב לראות שאפילו במצבים שאינם מוגבלים על ידי צוואר בקבוק מעבד אנחנו לא נמצאים בנקודת חצי ביצועים ממנו, אלה הרבה מעבר לכך. חצי נחמה, ונקודת זכות לטובת RTX 5080 בקטגוריית היחס שבין מחיר לביצועים.

ב-F1 24 אנחנו מגיעים קרוב למגבלת יכולת המעבד שלנו ברזולוציות הנמוכות כאשר ב-4K יש לנו עדיין ביצועים לסחוט מכרטיסי מסך כמו ה-RTX 5080. בכותר זה ישנה תוספת ביצועים של 14% בלבד על פני ה-RTX 4080 SUPER ותוספת הביצועים על פני Radeon RX 7900 XTX קטנה עוד יותר.

ברזולוציה היחידה שיכולה לשנות משהו ב-Elden Ring ולא להתקל בצוואר בקבוק מעבד, הבחנו בתוספת ביצועים של 18% עבור ה-RTX 5080 על פני RTX 4080 SUPER.

ב-Cyberpunk 2077, שיבחן שוב עם RayTracing בהמשך אנחנו רואים ביצועים מאוד חזקים לדור RTX 50 של NVIDIA כאשר הפרש הביצועים ללא שימוש בטכנולוגיות שיחודיות לסדרה הזאת מביאה אותנו מאוד צמוד לביצועי RTX 4090, עם הפרש פרקטי זניח. מאוד מכובד.

ב-Borderlands 3 חוזרים למצב שבו ה-RTX 5080 נראה יותר כמו RTX 4080 SUPER משופץ עם תוספת ביצועים צנועה של כ-15% בלבד. ה-RX 7900 XTX הוא זה שמציג פה בעיה עבור NVIDIA בתחום השווי.

ב-Black Myth: Wukong, שהפך לסוג-של Crysis החדש, משחק מאוד קשה להרצה אפילו לא תחת ההגדרות הכבדות ביותר, ביצועי RTX 5080 נופלים בדיוק בין אלו של ה-RTX 4080 SUPER לבין אלו של ה-RTX 4090. תחת סט הגדרות Very High ה-RTX 5090 הוא כרטיס המסך היחיד שעבר את רף 60 פריימים לשניה ברזולוציית 4K מבלי להפעיל טכנולוגיות שיפור ביצועים כאלה ואחרות.

בטומב ריידר ביצועי RTX 5080 ממוקמים גם כן בדיוק בין RTX 4080 SUPER לבין RTX 4090. עם מעל ל-150 פריימים לשניה בהגדרות הגבוהות ביותר, כרטיס המסך הזה תואם גם כן למסכי 4K החדשים בעלתי תדרי הרענון הגבוהים במיוחד. הוא לא קרוב ללהיות עוצמתי כמו ה-RTX 5090 אבל המחיר בהתאם.

ב-Starfield אנחנו רואים גם כן מיקום כמעט במדויק בין RTX 4080 SUPER לבין RTX 4090 ברזולוציית 4K עם קצת מעל ל-90 פריימים לשניה בהגדרות הגבוהות ביותר וללא שימוש בטכנולוגיות שיפור ביצועים דוגמת DLSS Upscaling.

במבחן שאתם רואים כאן בחנו את כרטיסי המסך החדשים בשני מצבים עם ובלי שימוש בטכנולוגיות DLSS Upscaling לשיפור ביצועים ו-RayTracing יחד עם Frame Generation. סדרת RTX 50 הביאה לשוק גרסה חדשה של Frame Generation שמאפשר יצירה של עד 3 פריימים נוספים מכל פריים קיים.
נמשיך ונציין – לא מדובר בטכנולוגיה שכדאי להשתמש בה מתחת לרף מסויים של פריימים לשניה שכן קצב ריענון התמונה הוא גורם קריטי באיכות התמונה עצמה בשימוש DLSS Frame Generation – וזה נכון גם לדור RTX 50 וגם לדור שלפניו. כלל האצבע שלנו הוא שלא נמליץ על הפעלה מתחת ל-40 פריימים לשניה כבסיס (ועבורנו בסיס יכול גם להיות אחרי DLSS Upscaling, זה הוגן). בשימוש הטכנולוגיות הללו ועקיבת קרניים, הופך Cyberpunk 2077 לאחד הכוכבים של NVIDIA להדגמת טכנולוגיות שיפור הביצועים המלאכותיות שלה כאשר אנחנו מגיעים למעל ל-190 פריימים לשניה ב-4K בסט הגדרות Medium RT יחד עם X4 Frame Generation ו-DLSS Quality עבור איכות התמונה.
בגדול, אין לנו תלונות כלפי איכות התמונה במצב זה. המשחק נראה טוב והאנימציות חלקות וכמעט לחלוטין נטולות עקיבות ושאריות ויזואליות לא נעימות.

בשביל להטמיע גם משהו קצת מחוץ לגיימינג, מבחני תלת המימד של Blender עם כרטיסי המסך שבחנו נראים כך, כאשר ישנם הבדלים קטנים בלבד בין RTX 4080 SUPER לבין יכולות RTX 5080. יתכן מאוד וזה ישתנה בגרסאות עתידיות של Blender. נעדכן כמובן.
צריכת חשמל, טמפרטורה ואוברקלוקינג

באופן צפוי למדי, נשען ה-RTX 5080 על מעטפת החום שלו ופועל בעיקר בסביבתה. במהלך משחקים ראינו צריכת חשמל שנעה ברציפות על הקו שבין 355W לבין 360W, ממש על הקצה. כמו תמיד, נמליץ על ספק כח איכותי מחברה מוכרת ובהעדפה לכזה שתומך בתקן ATX 3.0 או מעבר לכך למערכת עם כרטיס המסך הזה, ובעדיפות של דירוג 1000W או יותר. בעת בחינות המשחקים הבחנו בצריכת חשמל לכלל מערכת המחשב מהשקע של כ-475-495W באופן קבוע.

הקירור של GIGABYTE עבור ספינות הדגל שלה רק ממשיך להשתבח עם השנים, ואלו שיש להם נסיון עם כרטיסי AORUS MASTER בסדרה הקודמת יודעים כמה מפלצתיים, קרירים ושקטים הם. הפעם זה לא שונה, כאשר הליבה דיווחה טמפרטורות פעולה שלא עלו על 57 מעלות צלזיוס בסביבת הבחינה שלנו עם טמפרטורת סביבה של 25 מעלות. זה כל כך קר, שמרגיש מבוזבז שהמאווררים לא מסתובבים לאט עוד יותר, ובמצב הזה גם ככה כרטיס המסך חרישי לחלוטין. היינו בכיף מוותרים על עוד 3-4 מעלות צלזיוס לליבה עבור סל"ד נמוך עוד יותר שלהם.
עבור ליבה גרפית שבקביעות מושכת מעל ל-300W זאת תוצאה יוצאת דופן. נעדכן גם כי טמפרטורת הפעולה של הזיכרון הגרפי עמדה על 60 מעלות צלזיוס בלבד לאחר מאמץ ממושך. כל דבר מתחת ל-80 מעלות צלזיוס באיזור הזה נחשב לפנטסטי.

אוברקלוקינג הוא אחד החלקים החזקים שבין דגמי RTX 5080 בשוק, לפחות אם לשפוט מהתרשמויות שונות עד כה. בעוד ששיפור של כמה אחוזים במשחקים השונים הוא לא סיבה לרוץ ולקנות כרטיס מסך, התרשמנו מהצד השני של העסקה הזאת כאשר בדקנו כמה אפשר לרדת בצריכת החשמל ולשמור על ביצועים דומים לביצועי ברירת-המחדל של כרטיס המסך הזה.
הופתענו לראות יעילות אדירה ומרווח גדול מאוד שמאפשר לנו להשאר עם הביצועים שכרטיס המסך הזה מעניק לנו תוך הגבלה למעטפת חום של 260W בלבד, 100W פחות ממצב ברירת-מחדל. במצב הזה, כרטיס המסך הפך לשקט יותר, לקריר יותר ולחסכוני הרבה יותר.
למעשה, RTX 5080 שפועל ב-260W הוא אמצעי העיבוד הגרפי היעיל ביותר שראינו עד כה. אנחנו מבינים שאוברקלוקינג או הגבלת צריכת חשמל מיועדת לנישה של הנישה, אבל שווה להתנסות בזה. כלים כמו MSI Afterburner נותנים דרך מאוד בטוחה לבצע את הפעולות הללו והזזה של הגבלת הכח מ-100% לפחות מכך יחד עם העלת תדרי פעולה בהדרגה יכולה להביא לכם מוצר יעיל יותר שצפוי גם להאריך ימים.
ניתוח מבחני הביצועים וסיכום
עברו כמה ימים מאז ש-RTX 5080 הפך לזמין להזמנה או רכישה, וגם מאז שביקורות כרטיס המסך הזה הותרו לפרסום. יתכן והזמן הזה העניק לנו פרספקטיבה יותר בריאה וכזאת שיותר מתאימה למצב השוק פה בארץ ששונה משמעותית מזה באירופה או צפון אמריקה בכל הנוגע לתמורה למחיר וזמינות כרטיסי המסך.
כרגע, ה-"מחלה" הגדולה של כרטיסי המסך החדשים עבור הצרכן הממוצע היא שילוב של עלות גבוהה וזמינות מאוד בעייתית בחנויות השונות. הסיבות לכך מגוונות – מתאריך השקה בעייתי שמנגיש שנה חדשה במערכת וגם בסין לאחר מכן ועד לשוק נטול תחרות בו יכולה NVIDIA לקבוע איזה מחירים שרק תרצה כאשר אפילו AMD ויתרה על השוק הגבוה. ל-RTX 4090 לא הייתה תחרות וכעת גם ל-RTX 5090 ול-RTX 5080 לא תהיה תחרות, לפחות על פי מה שאנחנו צופים בעתיד הקרוב מ-AMD.

ברמת ביצועים נטו, נראה שיצרניות כרטיסי המסך מרגילות אותנו לראות שיפורים מינימליים בשלל כותרים ומצבים בין דור לדור. בהדרגה אנחנו מצליחים לשכוח את הימים שבהם דגם שמחליף דגם מביא באופן קבוע 30 אחוזי שיפור וגם מעבר לזה, וה-RTX 5080 הוא דוגמה לכרטיס מסך שלא מצליח להגיע לנקודת השיפור הזאת אל מול RTX 4080 SUPER אותו הוא מחליף. על פי מבחני הביצועים שערכנו, לרוב שיפור הביצועים עומד על האיזור שבין 14 ל-25 אחוזים בתלות במשחק ובהגדרות השונות.
זה לא שהביצועים האבסולוטיים של RTX 5080 נוראיים. עבור רוב המשחקים החדשים בשוק הוא יתאים גם לגיימינג ברזולוציית 4K בהגדרות גבוהות אם לא מירביות. לכל זה מצטרפות טכנולוגיות סולידיות כמו DLSS Upscaling ו-DLSS Frame Generation שיכולות לתת דחיפה ראויה בעיקר עבור אלו שמשתמשים במסכי 4K בתדר גבוה.
המיקום הזה בין RTX 4080 SUPER לבין RTX 4090 הוא המיקום בו ציפינו ש-RTX 5080 יהיה, אם מתחשבים בכל הגורמים בשוק שמנווטים את היצור והמיתוג של כרטיסי המסך השונים דור אחרי דור.

על ה-GeForce RTX 5080 AORUS MASTER ICE תאלצו להפרד מסכום דומע עיניים של כ-8,600 שקלים נכון לעת כתיבת שורות אלו. ההנדסה של כרטיס המסך הזה היא מהטובות שתפגשו וטמפרטורות הפעולה מדהימות אבל קשה לנו מאוד להסתכל לקוראינו בעיניים ולהגיד להם בפירוש שאלפיים שקלים של הבדל בין הדגם הזה לדגמי RTX 5080 הבסיסיים שמוצעים למכירה כיום שווים את זה. זה לא שהדגמים הפשוטים מגיעים עם גופי קירור בעיתיים או לא תקינים, לפחות למיטב ידיעתנו. אין לנו מספיק סוכר בשביל לכסות הצדקה להפרש של 2,000 שקלים בין שני דגמים של אותו כרטיס המסך.
במידה וכן תרצו לרכוש דגם זול של GIGABYTE, אחד כזה קיים בשם WINDFORCE SFF והוא מכיל גם כן גוף קירור גדול בעל שלושה מאווררים, אך יש לצפות לטמפרטורות פעולה גבוהות יותר וגם רמת רעש נחותה.
לגבי התמורה אל מול RTX 5090 – מדובר פה עדיין כל כמעט חצי מהמחיר ולא מקבלים חצי מהביצועים. לרוב, תקבלו 65% או יותר מביצועי RTX 5090 ולכן יחס העלות לתועלת עדיין גבוה יותר ב-RTX 5080. זה נתון מעניין בהתחשב בכך שבהשקת הדור הקודם, נחשב דווקא ה-RTX 4090 לעדיף משמעותית ביחס הזה שכן RTX 4080 היה זול רק ב-400 דולר שהם הפרש קטן יחסית.
ברמת התחרות, ה-Radeon RX 7900 XTX שמוצע כיום לרכישה בפחות מ-5,000 שקלים טכנית מציג יחס עלות לביצועים דומה למדי ל-RTX 5080 בהתחשב בזה שדגמי RTX 5080 הזולים זמינים לרכישה בקצת מעל ל-6,000 שקלים. ניכר כי הדור של AMD בדרך לסיום דרכו גם כן, ו-RX 9070 XT שצפוי להחליף אותו משאיר לנו דאגה בנושא התחרות שכן אין ל-AMD רצון להתחרות על השוק הזה וצפויה להשיק מוצר איטי יותר אך גם זול משמעותית במטרה לגרד בחזרה את נתח השוק שאיבדה בשנים האחרונות.
לאלו שרוצים ביצועים בלתי מתפשרים – ה-GeForce RTX 5090 קיים וימשיך להיות היהלום הנוצץ של NVIDIA. אלו שרוצים להשאיר כ-6,000 שקלים נוספים בחשבון הבנק שלהם ומוכנים "להתפשר" על מוצר שעדיין יכול להתמודד בכבוד עם משחקים ב-4K, נהנה מטכנולוגיות NVIDIA החדשות כמו DLSS Frame Generation X3-4 יחד עם ממשקי תצוגה מעודכנים למסכים ומקודדי וידאו ידידותיים לעורכי הוידאו השונים – נמליץ בזהירות על ה-RTX 5080 בהתחשב בנוף הקודר שגם ככה קיים בעולם מחירי החומרה בארץ. תאמינו או לא, יש כאלה שמזלם גרוע משלנו בעולם בתחום מחירי החומרה עבור RTX 50.
אין לכם הרבה ברירה. זה לא שכרטיסי GeForce RTX 4080 SUPER יהפכו פתאום לזולים ומומלצים בחום. הסחורה הישנה תתנדף אט-אט מהמדפים גם במחירים גבוהים אותה תחליף אחת חדשה, יקרה יותר (לפחות בהתחלה) ובמקרה גם מהירה יותר. מלבד המחיר שמקשה על הצרכן, העצם היחידה שמצאנו בנתח הזה היא ש-16GB של זיכרון גרפי הוא נתון טכני שעלול בעתיד לנשוך את ה-RTX 5080 בכותרים בעלי דרישות משאבים גבוהות במיוחד.

מלבד כל הדברים הללו? הרצה של כרטיס מסך כה אלגנטי, קריר ושקט יחד עם ביצועים גבוהים וכיוונון ידני שגורם לו לצרוך רק 260W קורץ לנו לעיתים אף יותר מביצועים מפלצתיים של RTX 5090 בצריכת חשמל כפולה מכך. יש פה עירנות גם לתמורה משודרגת וגם ליעילות חשמלית מפתיעה. לא ניפול מהכיסא מדגם שמביא כ-20% שיפור בלבד מקודמו בביצועי רינדור טהורים אבל אין יצרן אחר שמסוגל לערער את המונופול של NVIDIA בתחום ביצועי הקצה הגבוה של עולם הגרפיקה.
בקרוב יושק ל-RTX 5080 אח קטן בשם RTX 5070 Ti אשר קרוץ בעיקר מאותם מאפיינים טכניים עם שנמוכים קטנים ותג מחיר נמוך משמעותית. אנחנו נהיה שם בשביל לתת את ההערכה למוצר שיש לו סיכוי גבוה משמעותית להפוך לחביב אוהבי החומרה בדור כרטיסי המסך החדש של NVIDIA.
לא מבין למה לשלם כל שנתיים על מפלצת כסף ?
7000 ש"ח ?
1. מסכים 1080P מספיקים מאוד ולא 4K
2. תקנו קונסולה סוני או מיקרוסופט
ותחסכו הון על שידרוגים
7000 ש"ח כל שנתיים על כרטיס מסך +
שדרוג מחשב חדש 7000 ש"ח
אני רואה ילדים שמשקיעים הון עתק
ועובדים בתור שליחי פיצה
3. לאנשים אין גרוש לאוכל וקונים כרטיסי מסך כאילו אין מחר
אם לאנשים יש את הכסף וזה מה שהם רוצים להשקיע בו שיבושם להם.
אני חושב שרוב האנשים לא משקיעים סכומים כאלה כל שנה-שנתיים אלא משדרגים כל 5~ שנים בסכום גדול שכן אין צורך לשדרג כל פעם שיוצא דור חדש של חומרה (למשל אני עדיין עם 2070Super).
מי שמשדרג כל שנתיים זה באמת מיותר לדעתי (כמו לקנות טלפון חדש כל שנתיים) אבל כמו שכבר רשמתי, למי שיש כסף וזו ההנאה שלו בחיים אז למה לא?
זאת הבעיה אין להם כסף !
הם מכורים למשחקים ורוצים את החומרה הכי טובה
חושבים שזה מה שישפר את המשחק שלהם .
"שגיאת המשתמש" האמיתית היא עם Nvidia
https://www.youtube.com/watch?v=oB75fEt7tH0
סרטון במראה שהבעיה היא היצרן NVIDIA שהביאה חיבור גרוע
RTX 5090s are melting, and it can't be fixed
https://www.youtube.com/watch?v=ySyMOY4-kxU
איכות תמונת מסגרת מזויפת: DLSS 4, NVIDIA Transformer השוואת דגמי
https://www.youtube.com/watch?v=3nfEkuqNX4k&t=629s
Fake Frame Image Quality: DLSS 4, MFG 4X, & NVIDIA Transformer Model Comparison
לא צריך להוציא יותר מ-2000 ש"ח על כרטיס מסך. משחק שלא ירוץ על כזה כרטיס, יאבד קהל, ויתן פתרון.