בדיקת דיוק צבעים אחרי כיול
דיוק צבע לאחר כיול
לאחר שבדקנו את דיוק המסכים בהגדרות המפעל, התחלנו בכיול המסכים למצבי העבודה השונים שפירטנו לעיל. מכיוון שאפשרויות הכיול במסכים שונות זו מזו, נסביר תחילה מהן, בטרם ניגש לבדיקות:
Samsung SyncMaster 244T : בהירות – שליטה על עוצמת התאורה האחורית, ניגודיות – שליטה על עוצמת בהירות הלבן בעזרת הגבישים הנוזליים.
EIZO FlexScan S2411W-U : בהירות – שליטה על עוצמת התאורה האחורית, ניגודיות – אין.
Dell 2407WFP: בהירות – שליטה על הגבישים הנוזליים, גורם להעלמת גוונים כהים עם הורדת בהירות. ניגודיות – אין, ניתן לכוון את בהירות הלבן של הקריסטלים בעזרת משחק שווה עם ערוצי הצבע של המסך וע"י כך הנמכת הבהירות ללא איבוד גוונים כהים.
BenQ FP241W : בהירות – שליטה על עוצמת מנורות בתחום הגבוה וגבישים נוזליים בתחום הנמוך, ירידה מתחת לרמת בהירות מסוימת מעלימה גוונים כהים. ניגודיות – שליטה על בהירות הלבן בעזרת הגבישים הנוזליים.
להלן הגרפים אשר התקבלו לכל מסך לאחר ביצוע הכיולים השונים:
Samsung SyncMaster 244T
כיול לעריכת וידאו/אינטרנט | כיול הכנה לדפוס | כיול לשימושים רגילים |
יחס ניגודיות 1:1016 | יחס ניגודיות 1:878 | יחס ניגודיות 1:1023 |
הציונים השונים מעידים כי המסך מדויק אך למרות זאת מן הגרפים התחתונים ניתן להסיק כי חוסר היכולת לקבוע נקודה לבנה גורמת לכך שתוכנת הכיול צריכה למשוך את עקומות הכיול בקצה הימני בכדי להשיג את הכיול הנדרש ובכך גורמת לדחיסה של הצבעים וכפועל יוצא, לאיבוד מסוים של גוונים כתוצאה משימוש בטבלאות LUT. משמעות הדחיסה היא שמספר גוונים "זזים" כתוצאה מהכיול וצבעם זהה לגוונים אחרים שאינם זזים, כך שלמעשה אנו מקבלים את אותו הגוון על פני מספר גוונים ומאבדים את כמות הגוונים השונים המקורית שהייתה לנו.
לאחר הכיול, במסך של סמסונג לא נצפה Banding ונצפו מעברים ברורים בין גווני השחור הכהים בכל אחד מהכיולים.
החיסרון של המסך של סמסונג מתבטא בעיקר בכיול להכנה לדפוס, שכן המסך מתקשה לעבור כיול לעבודה זו מכיוון שקשה לכייל את הנקודה הלבנה הנכונה אשר מיוצגת על ידי D50 (או 5000K). רק לאחר כיול אינטנסיבי הצלחנו להגיע באמת ל-D50 וזאת בעוד שלמסכים אחרים לא הייתה בעיה להגיע במדויק לערך זה, כך שמסך זה פחות מתאים לעריכת תמונות והכנה לדפוס.
EIZO FlexScan S2411W-U
כיול לעריכת וידאו/אינטרנט | כיול הכנה לדפוס | כיול לשימושים רגילים |
יחס ניגודיות 1:1233 | יחס ניגודיות 1:1028 | יחס ניגודיות 1:1172 |
המסך מציג תוצאות מדויקות ובניגוד למסכים אחרים בהשוואה ניתן לראות כי העקומות נשארות ישרות למדי וכמעט ואינן סוטות ממרכז הגרף. זוהי תוצאה מצוינת שמראה את רמת הדיוק הגבוהה של המסך, אשר מצליח בנוסף לשמור גם על כמות הגוונים הגבוהה ביותר מבין כל המסכים שנבדקו. ניכר כי המעבד הפנימי של EIZO אכן מוסיף ומשפר את יכולות המסך, אף על פי שאפשרויות הכיול שלו מוגבלות יחסית למסכים האחרים.
למען האמת, המסך של EIZO מתאים לכל עבודת עריכה מקצועית אפילו לפני שהוא מכויל, למרות שלהערכתנו כל מי שיכול להרשות לעצמו מסך שכזה, סביר להניח שיהיה לו גם ציוד כיול, בעזרתו ניתן יהיה להוציא את המירב מהמסך ולהגיע לתוצאות מעולות. כאמור, באף אחד מהכיולים לא נצפו בעיות Banding ובבדיקת גוונים אפורים כהים בין 0 ל-15 נמצאו מדרגות ברורות ואחידות.
DELL UltraSharp 2407WFP
כיול לעריכת וידאו/אינטרנט | כיול הכנה לדפוס | כיול לשימושים רגילים |
יחס ניגודיות 1:919 | יחס ניגודיות 1:393 | יחס ניגודיות 1:478 |
המסך של Dell מגיע לתוצאות טובות, אם כי לעתים ישנו קושי לכייל את הגוון המבוקש בסקאלת האפורים.
יחס הניגודיות של המסך נופל בייחוד בעת כיול הכנה לדפוס וכיול לשימושים רגיל, כאשר הסיבה לכך היא הדרך בה משתנה בהירות המסך – בהירות הלבן קטנה מבלי להקטין גם את בהירות השחור, דבר המקטין את היחס בין הצבעים, שהוא יחס הניגודיות.
בעזרת כיול ניתן להביא את מסך ה-2407WFP לרמת דיוק גבוהה וניתן היה להבחין בכל מדרגות הגוונים האפורים הכהים מ-0 עד 15. כמו כן, נצפתה כמות מועטה מאוד של Banding. למרות יחסי הניגודיות הנמוכים המסך הציג תמונה טובה וניתן היה לראות פירוט טוב בגוונים הכהים, אשר תורם לעבודת הכנה לדפוס, למשל.
BenQ FP241W
כיול לעריכת וידאו/אינטרנט | כיול הכנה לדפוס | כיול לשימושים רגילים |
יחס ניגודיות 1:907 | יחס ניגודיות 1:371 | יחס ניגודיות 1:478 |
המסך מספק תוצאות טובות באופן כללי אך מתקשה עם גווני האפור השונים יותר מאשר מסכים אחרים, כמו כן כיול ההכנה לדפוס הינו פחות מדויק על מסך זה ולכן עדיף להימנע ממנו לשימושים אלו.
שאר הכיולים מניבים תוצאות מדויקות ועקומות הכיול ישרות למדי, מלבד הגוונים הכהים, המצביעות על דחיסה פחותה של גוונים. בבדיקת הגוונים הכהים נצפו מדרגות ברורות בין 0 ל-15 וכמעט ולא נצפה Banding, למעט בקצוות הכהים ביותר של מעברי הצבע.
בדומה למסך של Dell, גם ה-FP241W של BenQ מאבד יחס ניגודיות רב עקב הורדת הבהירות לרמות נמוכות של כ-130-160 cd/m². גם הפעם, הורדת הבהירות מתבצעת על ידי הגבישים, דבר שאינו משפיע על בהירות השחור, ולכן יחס הניגודיות קטן במידה משמעותית.