כבישים מהירים המתבשלים בשמש הם בזבוז אנרגיה. הפתרון של סקוט ברוסאו? לבנות אותם מפאנלים סולאריים
הכביש הנפרש לפנינו סלול עם פאנלים פוטו-וולטאים. כך לפחות רואה את הדברים סקוט ברוסאו. החברה שלו, Solar Roadways, מטמיעה תאים פוטו-וולטאים ואורות LED אל תוך פאנלים המתוכננים לעמוד בעומסי תנועה. האורות יאפשרו כבישים וחניונים "חכמים" עם שילוט מתחלף, בעוד התאים ייצרו מספיק אנרגיה כדי לספק חשמל לעסקים, לערים, ובסופו של דבר, לכל המדינה.
כל פאנל כביש שגודלו 3.65 על 3.65 מ' ייצר כ-7,600 שעות-וואט ביום, בהתבסס על ממוצע של ארבע שעות קרינת שמש. בקצב הזה, יוכל כביש באורך 1.6 ק"מ בעל ארבע נתיבים לספק חשמל ל-500 בתים. "אם נוכל אי פעם להחליף את כל הכבישים בארצות הברית, היינו מייצרים יותר חשמל ממה שאנחנו צורכים", אומר ברוסאו, מהנדס חשמל שסיים בפברואר לבנות את אב-טיפוס הפאנל הראשון שלו במימון ממשרד התחבורה של ארצות הברית.
המטרה של ברוסאו היא להוריד את מחיר כל פאנל אל מתחת ל-10,000$ שהם בערך פי שלוש מהמחיר של האספלט. אבל הוא רוצה ליצור פאנלים שמחזיקים מעמד פי שלושה יותר זמן מכבישי אספלט, אותם צריך לסלול מחדש בהרבה מקומות כל עשר שנים כך ש"המחיר יהיה בערך זהה", הוא אומר. "וכך, ללא עלות נוספת אנחנו גם מייצרים חשמל".
המפתח לכדאיות מסחרית תהיה הזכוכית של הפאנל. היא חייבת להיות בעלת מרקם שיאפשר חיכוך, שיוטמעו בה גורמי חימום להמסת קרח ושלג, ושתהיה מסוגלת לשרוד שנים של עומסי תחבורה. "החלק הקשה ביותר הוא ליצור בכבישים המהירים את הנתיבים עליהם נוסעות משאיות התובלה", אומר ברוסאו, "אולי אפילו עם שרשראות למניעת החלקה על שלג; הזכוכית תהיה חייבת לעמוד בכל אלה". באותו הזמן, הוא חייב להיות בעל מאפייני ניקוי עצמי כדי שקרני השמש יוכלו להגיע אל התאים הסולאריים; ברוסאו מצביע על זכוכית הידרופילית שמשתמשת באור שמש כדי לפרק לכלוך אורגני, ובמי גשמים כדי לשטוף אותו בצורה יעילה.
בשלב הבא יצטרכו הכבישים הסולאריים לעמוד בסעיף 2 בדרישות לקבלת חבילת מימון של 750,000$ למשך שנתיים כדי לפתח תוכנית מסחרית לפיתוח הפאנלים. בסוף אותן שנתיים, ברוסאו היה רוצה להיות מוכן לעריכת ניסויים בחניונים, אותם הוא רואה כקרקע מושלמת להוכחת יעילות מערכת האורות וייצור החשמל. ניתן יהיה לשנות את חיצי כיווני הנסיעה וקווי החניה כדי להתמודד עם שעות עומס, והחשמל שיופק יוכל לשמש עסקים סמוכים. "שוחחתי עם הבחור האחראי על האנרגיה ברשת Wal-Mart", אומר ברוסאו. "חנויות ענק של הרשת מתפרסות על פני כ-18,500 מ"ר, ושטח החניונים שלהם בערך פי ארבע מזה. ערכתי חישובי עלות לחניון בגודל 74,000 מ"ר כדי לבחון כמה כוח הוא יוכל לייצר אפילו אם החניון יהיה מלא ברכבים. התוצאה הראתה תפוקה של פי עשרה מהכוח בו הם משתמשים".
אבל ברוסאו רוצה להתחיל בקטן יותר – כמו מסעדה של רשת מזון מהיר למשל. מסעדת מקדונלדס עם חניון סולארי תוכל לנתק את עצמה באופן כמעט מוחלט מרשת החשמל או להפוך לאתר הטענה של רכבים חשמליים (בזמן שבעלי הרכבים היו עוצרים כדי לאכול כמובן). "אפילו למכוניות החשמליות הטובות ביותר יש טווח של כשלוש שעות", הוא אומר. "אבל אם כל מה שאני צריך לעשות הוא למצוא מקדונלדס, הייתי יכול לנהוג ממדינת איידהו עד לקצה הדרומי של פלורידה". בלתי סביר? כן. אבל "מיליארדי וואט על המגש" היתה בהחלט יכולה להיות סיסמה חדשה ומגניבה.
עוד על חידושים בגליון אוגוסט של מדע פופולרי – למבצע היכרות מיוחד לגולשי HWzone.co.il
לדעתי…
נראה לי שישראל לא צריך יותר מכביש הסרגל וישראל מסודרת מבחינת חשמל….
מגניב, חבל שזה לא יתממש לעולם
שום בעל אינטרס בחברת החשמל/פולוטיקה לא באמת יאשר דבר כזה, בטח שלא בישראל אבל לדעתי גם לא בשום מקום אחר בעולם…
הצעתי את הדברים האלו כבר שנים לאנשים וכולם אומרים שזה שטויות
O RLY??
בכל מקרה אני מניח שבעתיד מישהו חכם יבוא ויחליף את כל התשתיות בכל העולם של הכבישים וככה נוכל להוריד את זיהום האוויר בכמויות שלא יתארו בנוסף לזה האנרגיה שתיהיה לנו תספיק אם לא לא לשנים ואל לעשרות שנים אלה למאות אם לא אלפי שניםכשנאגור מספיק
כמות אנרגיה כזאת מספיקה להניע חלליות וככה נוכל לבקר במקומות רחוקים בלי להזדקק לדלק רב
בקצה אני רואה רק טוב מהדבר הזה כל השטח הזה הענק שיש לנו יכול לאגור כמויות אדירות של אנרגיה שיכולים להפעיל את השמש חבל שאף אחד לא עושה את כל זה רק
רעיון מצוין.
רק הבעיה שייקח עשרות שנים עד שזה יתחיל להיבנות.
אבסורד
גם ככה תעשיית כריה של סיליקון בשביל תאים סולאריים לא עומד בדרישות, כמות הסיליקון והמחיר שתא בגודל כזה יעלה שפוט אסטרונומיים. ומה יקרה בשעות העומס שרוב התא יהיה מכוסה במכוניות?
5, אבסורד זה שאתה לא קורה את הכתבה !
הרי כתוב שם ש"המטרה של ברוסאו היא להוריד את מחיר כל פאנל אל מתחת ל-10,000$ שהם בערך פי שלוש מהמחיר של האספלט. אבל הוא רוצה ליצור פאנלים שמחזיקים מעמד פי שלושה יותר זמן מכבישי אספלט, אותם צריך לסלול מחדש בהרבה מקומות כל עשר שנים כך ש"המחיר יהיה בערך זהה""
אז מאיפו אתה הבתה את המחיר "האסטרונומי" ?
"ומה יקרה בשעות העומס שרוב התא יהיה מכוסה במכוניות?"
גם כאן לא קרתה את הכתבה ?
הרי רשום ש""חנויות ענק של הרשת מתפרסות על פני כ-18,500 מ"ר, ושטח החניונים שלהם בערך פי ארבע מזה. ערכתי חישובי עלות לחניון בגודל 74,000 מ"ר כדי לבחון כמה כוח הוא יוכל לייצר אפילו אם החניון יהיה מלא ברכבים. התוצאה הראתה תפוקה של פי עשרה מהכוח בו הם משתמשים".
היה כבר מוצר דומה שנכשל, חברות האנרגיה טרפדו את זה.
בשנות ה80 פותח כביש שמיוצר "אספלט" שמיוצר מחומרים ממוחזרים(בעיקר צמיגים(למרות שגם היום כבר משתמשים בזה, רק לא בישראל) שהיה נשפך לתוך רשת תמיכה שבנויה מחומר עם מאפיינים פזיו ופירו חשמליים, כלומר כאשר החומר מתקרר או מתחמם, או כאשר מופעל עליו לחץ פיזי הוא מייצר חשמל(קווארץ לדוגמא) בעלות שהייתה רבע מעלות של כביש טרמק בזמנו, ונמוכה בהרבה מאספלט רגיל.
זה טוב לסביבה? לא יקרה בישראל
ראש הממשלה מעדיף שנחנק מפיח וזיהום ונשלם לו יותר מיסים. אם זה לא יעלה יותר מאספלט רגיל הוא לא יוכל לקחת מאיתנו יותר.
"רעיון" אדיוטי
1. מדוע במקום זה, לא ללכת למדבר, (או כל שטח ריק לצורך העניין) ולבנות שם "כביש" עם 1000 נתיבים, (במקום 4 בכביש רגיל) בזמן שאותו "כביש" מדברי, לא יוסתר ע"י מכוניות בכלל, ולכן ייצור החשמל יהיה גבוה הרבה יותר.
2. האם יש למישהו בכלל ספק שלבנות פנאלים עמידים כנגד כל העומס העובר על הכביש, יהיה מאות מונים יקר יותר מפאנלים רגילים ?
3. האם יש למישהו ספק שאפילו אם יבנו פאנלים חזקים (שיעלו גם הרבה יותר יקר), הם יתקלקלו הרבה יותר מהר מאשר פאנלים שלא דורכים עליהם כלל ? (מכוניות, משאיות)
יש לי גם רעיון מבריק. לאסוף את הזיעה מבני אדם, כדי לפתור את משבר המים.
עדיף שישימו את הקולטים בצדי הכביש ולא עליו
הם מנסים לפתור בעיה ע"י יצור אלף בעיות יותר מסובכות כמו איך לשמור על הפנלים נקיים ואיך לחזק אותם מספיק שהם לא ישברו כשעוברת עליהם משאית ושגם כל זה יהיה זול.
ל-9: כל הגדולה של הרעיון
הוא בשימוש דווקא בכבישים. הרי החיסרון העיקרי בפאנלים סולריים הוא שהם גוזלים הרבה מאוד שטח. החוכמה היא לנצל שטח שגם ככה תפוס, במקום להרוס שטחים בתוליים (יש מערכות אקולוגיות עדינות במדבר שבו אתה רוצה לתקוע כביש מהיר)
נשמע רעיון טוב, חיסכון ענק בחשמל וכסף
ל 11: אין בזה שום גדולה
מהסיבות שהזכרתי, אלא טיפשות.
אם כבר לא לתפוס שטח, אז עדיף עשרות מונים לכסות גגות של בנינים מאשר רעיון זה.
רעיון מדהים
אין ספק שהגדולה כאן היא בהפיכת כבישים, שגם ככה הם כורך המציאות לפאנלים סולריים.
ולכל השוללים, וואלה שתהיו לי בריאים, איזה שליליות קיימת בישראל, כן יש כמה בעיות שצריך למנוע/לפתור אבל ישר לטרפד ולקטול? תנו לבנאדם צ'אנס, אולי הוא יספק ת'סחורה? (לצערי סביר להניח שהרבה חברות ינסו לטרפד …)