המתחרה הגדולה שלה Seagate הבטיחה לספק לנו כונני 16 טרה-בייט לפני סוף השנה הנוכחית – ובינתיים אנחנו מקבלים שיא חדש בדמות כוננים מכאניים בנפח 15 טרה-בייט מבית Western Digital
המעבר לשבבי NAND בטכנולוגיית ה-QLC עשוי לשבור את הסטטוס-קוו הקיים ביום מן הימים, אך בינתיים הכוננים הקשיחים המכאניים ממשיכים לשלוט בכל מה שקשור לנפחי אחסון גדולים במיוחד במחירים שפויים ונגישים (יחסית) לכל – והזחילה שלהם קדימה ממשיכה כעת עם השקת דגמי Ultrastar DC HC620 חדשים מבית Western Digital, בנפח 14 טרה-בייט שכבר ראינו בעבר וגם בנפח 15 טרה-בייט שמהווה שיא חדש לתחום.
הכוננים החדשים מבוססים על שמונה פלטות מגנטיות בתוך תא הליום אטום, כמובן, ומיועדים לחוות מרכזי מידע כפי ששמם מרמז – עם תאימות לממשקי SAS בלבד, במהירות 6 ג׳יגה-ביט בשנייה או 12 ג׳יגה-ביט בשנייה.
דגמי ה-HC620 מתבססים גם על טכנולוגיית ה-SMR שדורשת תוכנת ניהול ייעודית בכדי לספק ביצועים אפקטיביים, מה שפעם נוספת מזכיר לנו כי אין אלה כוננים למצוא גם בשוק הביתי, אבל היי – עצם ההישג מעניק לנו תקווה לכך שבהמשך נראה התפתחות נוספת שכן תהפוך נפח זה לזמין עבור רבים מאיתנו, ממש כמו שקרה עם נפחי 14 טרה-בייט ו-12 טרה-בייט קודם.
הצמיחה בטרה-בייט אחד בלבד, לעומת עליות זוגיות בנפחים של 2 טרה-בייט אליהן התרגלנו בתקופה האחרונה מאז שהגיע אלינו המוצר הראשון בנפח 8 טרה-בייט, מחזקת כנראה את ההנחה שה-HC620 יהיו אחד מהכונני המכאניים הגדולים ביותר אי פעם בהתבסס על טכנולוגיות האחסון "המסורתיות" של SMR או PMR – כאשר מכאן והלאה כל התפתחות אמיתית נוספת תדרוש את הבשלתן של טכנולוגיות העתיד ה-HAMR וה-MAMR, שעושות שימוש במקורות אנרגיה חדשניים בכדי לשנות את מצבם של החלקיקים המגנטיים על פני המדיה המסתובבת לשם אחסון המידע בהתבסס עליהם.
Seagate הצהירה כי תשיק כונן 16 טרה-בייט מסחרי ראשון מסוגו בהתבסס על טכנולוגיית ה-HAMR שלה בסוף שנת 2016, אך כעת אנו קרובים מאוד לדד-ליין המדובר ונראה שיש סיכוי לא רע בכלל ש-WD תסיים את השנה בתור אלופת הנפח של התחום תודות למוצר הנוכחי הטרי שלה, למרות הכל.
במקביל להכרזה, עונת הדיווחים הפיננסיים סיפקה לנו גם אימות לכך ש-WD מרגישה היטב את נפילות המחירים בשוק האחסון עם הכנסות של קצת יותר מ-5 מיליארד דולר ורווח נקי של 909 מיליון דולר, נתונים בריאים בהחלט על הנייר, אך פחות מאלו שנראו באותה תקופה בשנה שעברה – מה שהספיק בכדי להביא לירידה של כמה מיליארדי דולרים בשווי השוק של החברה.
מגמת הירידה בביקוש לכוננים מכאניים היא ברורה בהחלט, כאשר 42.2 מיליון כוננים ברבעון השלישי של 2017 הצטמקו לכדי מכירות של 34.1 מיליון כוננים ברבעון הנוכחי – ובמקביל ביצרנית הצהירו על תוכנית להקטנת ההשקעות בתשתיות והקטנה היקפי ייצור שבבי ההבזק בשנת 2019, בכדי לנסות ולהתמודד עם הצפי להמשך ירידה תלולה ברמות המחיר המעשיות מבלי להגיע לקריסת שולי הרווח.