נתח השוק הפופולרי ביותר בקרב גיימרים מקבל כרטיס מסך חדש – האם ה-RTX 5060 8GB החדש של NVIDIA מציג שיפורים נדרשים למשתמשים הפוטנציאליים? בדקנו
ברשותכם, מעט אסקפיזם מהאירועים שתופסים אותנו בימים האחרונים. בביקורת זאת אנחנו דנים בביצועים ובתמורה שמקבלים משתמשי המחשב שמחליטים לרכוש מחשב גיימינג חדש בתקציב צפוף ועל התמורה שהם צפויים לקבל עם ה-GeForce RTX 5060 כאשר בדקנו לצידו גם את שני הדורות הקודמים, ה-RTX 4060 וה-RTX 3060.
מבט מקרוב

לפני מספר שבועות נחתו על מדפי החנויות הדבר הזה. זה הוא ה-GeForce RTX 5060 8GB של NVIDIA (ספציפית תוצרת GIGABYTE בתמונה) והוא כרטיס המסך החדש הזול ביותר שלה לגיימינג עבור מחשבים שולחניים. אלו שמכירים את עולם החומרה יודעים מהי החשיבות של דגמים שמסתיימים ב-60 שכן הם לאורך תקופות ארוכות היו כרטיסי המסך הפופולריים ביותר בקרב גיימרים. אפשר ללכת אחרונה עד בראשית המיתוג מהסוג הזה בשביל לציין רק כמה מכוכבי העל של NVIDIA שהיו מצויים במליוני מחשבים ברחבי העולם.
מספיק מבט מהיר בכרטיסי המסך הפופולריים ביותר בקרב משתמשי Steam בשביל להבין כמה אחיזה יש ל-NVIDIA בשוק, וספציפית לכרטיסי המסך מהסדרות עם סיומת 60. כרטיס המסך הפופולרי ביותר הוא עדיין ה-RTX 3060 הפנטסטי, אשר הושק עם 12GB של זיכרון גרפי במחיר תחרותי לפני כרבע שנים. ה-RTX 4060 שנמכר בחנויות מזה כבר שנתיים וחצי מציג פופולריות דומה ואפשר למצוא מעט יותר למטה גם כוכבי עבר דוגמת ה-GTX 1060 וה-RTX 2060.

ה-GeForce RTX 5060 8GB מגיע אלינו בתג מחיר רשמי של החל מ-300 דולר כמו קודמו, מה שבתרגום לכסף ישראלי בשוק המקומי הופך לאיזור 1,500 שקלים. מדובר כפי שראיתם במוצר הפופולרי ביותר במחשב הגיימינג הממוצע, ונראה ש-NVIDIA מבינה את משמעות ה-"לחם האחיד" של סגמנט השוק הזה. מטרת הביקורת הזאת היא בעיקר לבדוק היכן אנחנו עובדים עם היצע הביצועים בהתחשב בכך שכרטיס המסך הזה הינו מבוסס על ארכיטקטורת Blackwell אשר צפויה להציג ביצועים טובים יותר לעומת הדור הקודם בשלל שימושים.
נציין שדגם כרטיס המסך הספציפי שאנחנו בוחנים הוא ה-GAMING OC 8G של GIGABYTE, שהוא דגם אמצע-שוק עבורה אשר מגיע עם גוף קירור מתקדם וכמו שאתם רואים שלושה מאווררים שתפקידם הוא לשמור על הרכיבים קרירים בכל מצב פעולה.

מימדי כרטיס המסך הזה סטנדרטיים למדי, אם כי אי אפשר שלא לתהות האם באמת אנחנו צריכים כרטיסי מסך גדולים במיוחד גם עבור לוחות מודפסים עם מעטפת חום כוללת של פחות מ-180W.

15 שנה של ביקורות כרטיסי מסך וכזה עוד לא ראיתי. בצעד מאוד משונה, החליטה GIGABYTE למקם את חיבור החשמל מסוג 8PIN PCIE דווקא בצד הרחוק ביותר שרק אפשר מכיוון גב המארז. זה אפילו לא במרכז כרטיס המסך, בסוף לוח המעגל המודפס אלא ממש בהתחלה. החלטה מאוד תמוהה שהתוצאה מאחוריה תהיה עוד קצת כאב ראש בכבילה בכל מארז מחשב סטנדרטי בו כרטיס המסך הזה מותקן.

לוח מעגל מודפס קצר בשילוב גוף קירור ארוך מובילים לעיצוב המעניין הזה. חצי מאורכו של כרטיס המסך מוקדש בעיקר לתנועת אוויר מהמאווררים דרך גוף הקירור בסילוק החום.

עוד דבר שאני נתקבל בו בפעם הראשונה הוא חתיכת הפלסטיק הזאת שאפשר להזיז קדימה ואחורה אל מול נורות LED קבועות. גם הנושא הזה לא כל כך מובן לי. כל מה שהחתיכה הזאת מאפשרת הוא כיסוי של הנורות עם לוגו שקוף של GIGABYTE.

ה-RTX 5060 נהנה מאותה החיבוריות שאחיו הגדולים והיקרים משמעותית נהנים. ישנו ממשק HDMI 2.1 אחד לצד שלושה מסוג DisplayPort 2.1. ישנה תמיכה מלאה במסכי 4K ו-8K בתדרים גבוהים וניתן לחבר ארבעה מהם בו-זמנית.
מפרט טכני – RTX 5060 8GB
ה-GeForce RTX 5060 8GB מבוסס על ליבת GB206 של NVIDIA, שהיא ליבה יחסית קטנה בשטח 181 מילימטר רבוע ומיוצרת בתהליך N5 של TSMC בטאיוואן.
כשמסתכלים על ארכיטקטורת Blackwell, נכון להיום הליבה הגדולה ביותר היא כזאת שמכילה כ-24 אלף יחידות עיבוד. כאן אפשר למצוא חתיכה קטנה מכך, 3,840 מהם בלבד שהם כשביעית מכך. היסטורית, מדובר בחיתוך הגדול ביותר שנעשה עבור ליבה גרפית בין העיצוב השלם והגדול ביותר שלה לבין גרסה רזה מספיק בשביל להתאם במסגרת מיתוג ה-60.
לצורך השוואה, ה-RTX 3060 הכיל יותר משליש מכמות המעבדים הפוטנציאליים שהליבה הגדולה ביותר יכלה להכיל בזמנו.
לליבה הגרפית הזאת בקר זיכרון של 128BIT אשר מחובר לזיכרון גרפי מסוג GDDR7 בנפח 8GB בלבד. נפח תעבורת הזיכרון הגרפי הוא 448GB לשניה, שהם משמעותית יותר מאשר קצב של 272GB לשניה בלבד שראינו ב-RTX 4060 עם זיכרון GDDR6. לזיכרון GDDR7 יש מהירות מאוד מרשימה ואנחנו נראה אותו עוד זמן רב בשוק. ככה הוא רק מתחיל ובהמשך צפוי רק להאיץ.
נפח הזיכרון הוא אולי הנושא הכאוב ביותר בפן הצרכני עבור כרטיס המסך הזה, ובנושא הזה נדון בעיקר בסיכום שלאחר מבחני הביצועים. ה-RTX 5060 נושא באופן אקסקלוסיבי זיכרון של 8GB בלבד. לא קיימת גרסת 16GB. גם דור RTX 4060 נשא זיכרון בנפח של 8GB, ודור RTX 3060 הושק עם נפח נדיב של 12GB. למעשה, 8GB של היום הוא שיפור רק לעומת RTX 2060 שהושק עם 6GB בלבד בשנת 2019. מבאס.
בדומה ל-RTX 4060, גם RTX 5060 עושה שימוש ב-8 ערוצי PCI-Express בלבד בממשק ההתחברות, דבר שאמנם לא משנה הרבה למערכות מחשב חדשות אך עלול להוות אתגר למערכות מחשב ישנות בעלות דור PCI-Express של 3.0 או 2.0. לא צריך ללכת הרבה אחורה בשביל למצוא כאלה, דור 10 של אינטל למשל הוא דור PCI-Express 3.0.
מצב השוק ותחרות

כך נראה מצב השוק היום עבור כרטיסי מסך שתמצאו בחנויות באיזור המחיר של 1500 שקלים ומעליו. עצם העובדה ש-RTX 4060 הותיק עדיין נמצא בנקודת מחיר כה גבוהה מאוד מעציבה אותנו. הייתה תקופה שהיה אפשר להשיג אותו בפחות, אבל קל מאוד להגיע למסקנה שאפילו אם RTX 5060 מהווה את השיפור הקטן ביותר, אין יותר מה להמליץ על RTX 4060.
בשוק נורמטיבי הייתם רואים כעת את RTX 4060 נמצא במחיר שקרוב לאלף שקלים בלבד, מספיק רחוק אולי בשביל לשכנע משתמשים שאין מה להוסיף בשביל לקבל מוצר חדש יותר. כמו שזה נראה עכשיו, ל-RTX 4060 אין סיבת קיום כמוצר מדף במחיר כל כך קרוב לדור החדש.
למזלנו – יש תחרות. לאחרונה השיקה AMD את ה-Radeon RX 9060 XT, כרטיס מסך שבא עם צמד תצורות זיכרון, האחת היא 16GB והשניה פחות חשובה. כרטיס המסך הזה תופס על צמד גרסאותיו צמד מחירים כאשר הגבוה מבניהם הוא 2,000 שקלים. באופן יחסי, אנחנו רואים שכרטיסי מסך של AMD בתרגום מדולרים לשקלים הופכים ליקרים יותר בהשוואי לכרטיסי NVIDIA בשוק המקומי.
יש לכך מספר סיבות אך העיקריות הן שאין את אותן כמויות גדולות של דרישות ושל יצרניות מצד AMD בשביל לספק תחרות משלל יבואנים על הצרכן. כתוצאה מכך, מספר הדגמים מצומצם והמחיר הממוצע מעט גבוה יותר ממצב אופטימלי. במצב אופטימלי RX 9060 XT 8GB היה עולה בדיוק 1,600 שקלים כמו ה-RTX 5060 8GB וה-RX 9060 XT 16GB היה עולה כ-1,850 שקלים.
מערכת הבחינה ומבחני הביצועים

המערכת כוללת:
- מעבד AMD Ryzen 7 7800X3D
- לוח אם Asus Crosshair X670E HERO
- זיכרון G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6000-CL30 32GB
- ספק כח Antec NeoEco GOLD ATX 3.0 1300W
- אחסון Kingston Renegade nvme 2TB PCI-Express 4.0
- קירור למעבד Noctua NH-D15S Chromax.Black
עבור סט הבחינות המרוענן חידשנו גם את רשימת המשחקים שאנחנו בוחנים וכעת תוצאות יוצגו בשלושת הרזולוציות הנפוצות בשוק. הפעם החלטנו לפנק את קוראינו בהיצע גדול יותר של משחקים וכאלה חדשים שנכנסו לסבב.
ההתיחסות שלנו עבור התוצאות יהיה בעיקר עבור רזולוציות 1080P (בכחול) ו-1440P (בכתום) שהן הרלוונטיות עבור ה-RTX 5060 בהתאם למיקומו בשוק. ל-4K יש חשיבות נמוכה משמעותית. חד וחלק, זה לא כרטיס מסך לגיימינג ב-4K.
ב-Overwatch 2 אפשר לראות עליה מכובדת דווקא בביצועי 1440P לעומת צמד הדורות הקודמים, אין לנו הסבר לכך. ב-1080P השיפורים הם קלים מאוד. בכותר הזה ה-RX 9060 XT מביא לביצועים גבוהים יותר ב-1080P ובעוד אין לנו את גרסת ה-8GB שלו, אפשר להתיחס לכל תוצאה ב-1080P של גרסת ה-16GB כזאת גם של גרסת ה-8GB. נפח הזיכרון הגרפי לא ממש מגביל שם. לפחות לא נכון להיום.
ביצועי RTX 5060 ב-Borderlands 3 זהים לאלו שראינו עם RTX 4060 Ti, וכ-30 אחוזים מעל RTX 4060. זה לא רע, אבל גם לא מדהים. גם בכותר הזה ל-RX 9060 XT של AMD יתרון משמעותי.
ב-God of War אפשר לראות קפיצת ביצועים מכובדת לעומת הדור הקודם של 28 אחוזים. שוב, נחמד מאוד, לא מהפכני. ביצועי RX 9060 XT בכותר זה גבוהים מאלו של RTX 5060 רק במעט.
רוצים לראות את ההשפעות של זיכרון גרפי מוגבל? קבלו. בכותר Horizon Forbidden West שמשמש בשיטת מטמון מיוחדת עבור כל המידע הגרפי שלו, כרטיסי המסך עם זיכרון גרפי של 8GB בלבד נשארים מאחור אפילו ברזולוציית 1080P עם ביצועים שבקושי מספיקים ל-60 פריימים לשניה ומינימום פריימים לשניה נמוך במיוחד.
בכותר הזה, מצליח ה-RX 9060 XT 16GB להביא ביצועים גבוהים ב-83% מאלו של ה-RTX 5060 8GB ברזולוציית 1080P.
ב-F1 24 אפשר לראות שיפור הדרגתי לעומת 4060 ו-3060. לא דרמתי, ולא מהיר כמו ביצועי RX 9060 XT. לא קרוב אפילו.
ב-Hogwarts Legacy ללא שימוש בעקיבת קרניים אפשר לראות שביצועי 1080P ו-1440P מאוד מכובדים ומהווים קפיצת ביצועים מתונה לעומת RTX 4060. בכותר זה ה-RX 9060 XT חזק בכ-7 אחוזים בלבד.
המשחק Indiana Jones and the Great Circle הוא דוגמה נוספת לחשיבות נפח הזיכרון הגרפי כרטיסי מסך מודרניים אל מול משחקים תובעניים במיוחד באלמנטים ויזואליים. בכותר הזה לא רק שביצועי 4K כשלו לגמרי, אפילו ביצועי 1080P היו מאוד נמוכים. ביצועי RTX 5060 בכותר הזה אפילו נמוכים מאלו של ה-RTX 4060.
ביצועים ב-Shadow of the Tomb Raider לא רעים, ואפשר לראות את יתרונות הארכיטקטורה החדשה של NVIDIA במופע נדיר של ניצחון על פני RX 9060 XT כאן. מדובר במשחק שלא עושה שימוש גבוה במיוחד בזיכרון גרפי.
ביצועי RTX 5060 ב-Wukong טובים ככל שכרטיס המסך ומאפייניו הטכניים מאפשרים. בכותר הזה רואים גם כן ביצועים טובים מאלו של ה-RX 9060 XT של AMD.
ניתוח מבחני הביצועים וסיכום – האם המחשוב האישי הזול מוותר לקונסולות?
זה הוא הדור הרביעי של כרטיסי המסך שנושאים את מיתוג ה-RTX של NVIDIA עבור אותו שוק "סביב 300 דולר" הכה קריטי הזה, ובכנות, על פי מבחני הביצועים קשה להתרשם מהשיפורים שמקבלים לעומת הדורות הקודמים.
האם RTX 5060 הוא כרטיס מסך ראוי לגיימינג ב-FullHD 1920X1080? כן, בקרוב המקרים. האם RTX 5060 מביא בשורה של ממש לאלו שרוצים להשתדרג מהדורות הקודמים? קשה להגיד שכן בצורה דרמתית. במבחני הביצועים שלנו שמנו את RTX 3060 בן הארבע והבדל הביצועים בין שני כרטיסי המסך הללו לא מרגיש כמו הבדל של ארבע שנות פיתוח.
יש כמה נושאים שמדאיגים אותנו במיוחד בשוק הזה של איזור 300 דולר ויכול להיות שמכאן תצא הרעה לעולם הגיימינג במחשב האישי אם דברים לא יתחילו להשתנות.
הדבר הראשון הוא שאחרי צמד דורות של כרטיסי מסך ויותר מ-4 שנים של פיתוח – אנחנו לא מקבלים שיפור ביצועים מספיק משמעותי בשביל לשנות מקצה לקצה את חווית המשתמש. רוב השיפורים שראינו בין RTX 5060 ל-RTX 3060 נעים על קו 20-30 אחוזים. בהשוואה להיסטוריה של עולם הגרפיקה והמשמעות של 2 דורות קדימה – זה לא נראה טוב.
בנוסף לכך, עם כל המאמץ הפרסומי של NVIDIA לקדם את סט תכונות DLSS 4 שלה, שהוא סט תכונות שנוי במחלוקת ביעילותו (על אף שיש בו דברים טובים), חשוב לדעת ששיפור הביצועים בשימוש רזולוציה דינאמית נשאר דומה לאותם השיפורים שראינו בדורות הקודמים. זאת אומרת שימוש ב-DLSS Quality או DLSS Performance עם דור חדש לא יביא באורח פלא לשיפור ביצועים אדיר שלא רואים גם בדורות הקודמים בשימוש הטכנולוגיה הזאת בדיוק.
מלבד לכך, לא מדובר בפתרון קסם ושם לשימוש בטכנולוגיות DLSS השונות יש חסרונות. למשל, שימוש ב-Frame Generation שיוצר פריימים חדשים נוספים על בסיס קיימים לא מפחית כלל Input Lag, או זמן תגובת מערכת לקלט של מקלדת או עכבר או שלט. זאת אומרת, הרבה מהיתרון התחרותי שכמות גדולה שפריימים לשניה משיגים אורגנית נעלם.
מנגד, אנחנו רואים שעבור דגמים בסיסיים בוחרת NVIDIA להשאר עם 8GB בלבד של זיכרון גרפי, בזמן שאנחנו כבר כמה וכמה שנים בתוך דור קונסולות משחק שלו יש 16GB של זיכרון דינמי זמין לגרפיקה (כמובן שבפועל חלק הולך למעבד וחלק לגרפיקה נטו). משמעות הדבר היא שמפתחי משחקים שבונים את המשחק ואת המנוע שלהם לארכיטקטורת קונסולות צריכים לבצע חיתוך תכונות או פשוט להתמודד עם זה שכרטיסי מסך רבים לא יוכלו להינות מגרפיקה מתקדמת במחשב. זה מדאיג פשוט כי דור הקונסולות ממשיך לשעוט קדימה. הוא לא מחכה שכרטיסי מסך בסיסיים למחשב יהיו חזקים יותר, כי הוא כבר מקבל חומרה מאוחדת עוצמתית של AMD עם יותר משאבים ויותר זיכרון לכותרי העתיד שלו. חלק מתופעות הלוואי היא זינוק משמעותי בדרישות המערכת לרבים מהמשחקים החדשים.
השורות הללו נכתבות בזמן שגם סוני וגם מיקרוסופט אישרו בפומבי כי הן בדרכן לדור קונסולות חדש, כזה שהולך להכיל יותר משאבי חומרה כדי להתמודד עם משחקי הדור הבא המשוכללים שאנחנו רואים לאחרונה בקדימונים השונים. אף אחד לא מחכה לשוק המחשב האישי, בטח שלא בקצה התחתון של כרטיסי המסך החדשים. זה משאיר למשתמשים ברירה מאוד פשוטה – או שתשלמו הרבה יותר על כרטיסי מסך מתקדמים יותר, או שתקנו קונסולת משחק ותהינו מארכיטקטורה חזקה שתבטיח שמרבית הכותרים יעבדו עליה אחרי אופטימיזציה ראויה (אנחנו משתמשים בזהירות במילה "מרבית" שכן לא חסרות דוגמות של כותרי קונסולה בעלי אופטימיזציה דלה).

אי אפשר שלא להרגיש שנוצרת תחושה שעולם הגיימינג למחשב האישי מתחיל לסבול בצורה ממשית מחוסר בהתקדמות משמעותית ביכולת גרפיקה שזמינה לקהל הרחב. ב-"קהל רחב" אנחנו לא מתכוונים לכרטיסי מסך ב-4,000 שקלים, אלה לכאלה שהציבור היה רגיל לרכוש באיזור 1,500, הציבור אליו כרטיסי מסך כמו ה-RTX 5060 פונים. מדובר בכרטיסי מסך שהיסטורית יכלו לתת תחלופה הוגנת לקונסולת משחק ברמת החוויה הויזואלית כמו שרבים עשו בעבר.
מנועים כמו Unreal Engine 5 שמאז שיצא הופך לפסאודו-מונופול בעולם מנועי המשחקים מגיע עם סט כלים שמאפשר למפתחים להשתמש במשאבי מערכת רבים בשביל להגיע לרמות פוטוריאליזם וחלק גדול מהסיפור הוא שימוש נרחב במשאבי מערכת כמו זיכרון גרפי.
נכון לעכשיו את דגל הניצחון להשוק הזה בהתחשב בתוצאות אנחנו לא צריכים לתת ל-RTX 5060 ב-1,600 שקלים, אלא ל-RX 9060 XT 16GB של AMD בכ-2,000 שקלים. לדעתנו אלו 400 שקלים שיכולים מאוד להשתלם בעתיד כשמשחקים ימשיכו לדרוש עוד ועוד משאבים ונתחיל לראות יותר ויותר כותרים בהם הגרפים שלנו מראים חלוקה מאוד ברורה בין חומרה שאין לה את המשאבים להתמודד עם הדרישות לכזאת שבנויה בשביל לעשות בדיוק הזה. לא נוכל שלא לסיים את הביקורת עם מילת ביקורת גם על AMD, שהחליטה שזה יהיה רעיון נהדר ליצור RX 9060 XT עם מחצית מכמות הזיכרון האופטימלית ולמכור אותו במחיר של RTX 5060.
אין פה מקום לקרב תרנגולות. צריך להתחיל לגרום לחומרת שוק הכניסה להראות כמו חומרה שמשתפרת משמעותית בין דור לדור במקום המצב המדאיג שאנחנו רואים בין RTX 3060 לבין RTX 4060 ו-RTX 5060. אחרת? אחרת לא נתפלא לראות משתמשים נוטשים את הרעיון של מחשב גיימינג זול עבור קונסולת משחק בעלות הוגנת שתעניק להם חווית משחק ויזואלית טובה יותר, גם אם זה לוקח מהם הרבה מהחופש שהם רגילים לו במחשב האישי. מפתחי משתמשים ממשיכים להשתמש בכלים יותר ויותר תובעניים ושעון הרלוונטיות של כרטיסי 8GB בשוק לגיימינג הולך ואוזל. הפתרון הוא לכאורה פשוט מאוד – 16GB כסטנדרט לכרטיסי מסך לגיימינג בשוק הנמוך, ואם אפשר על הדרך, להשתמש בחומרה מעט יותר נדיבה במקום לגרד אחוזי שיפור מינימליים בין כל דור.
יש לי כרטיס מסך 4060Ti 8 ג'יגה של ג'יגהבייט והכרטיס הזה נותן ביצועים מדהימים, בניגוד למה שכתוב בכתבה ה 4060Ti וכל סדרת 4000 תשאר הרבה זמן בשוק