שוק כרטיסי המסך בישראל – סקירה מקיפה
כיום, כשרוב האנשים קונים מחשב חדש מטרתו העיקרית היא בדרך-כלל משחקים, אבל לא כולם שמים לב לאחד החלקים הכי חשובים (אם לא הכי חשוב) שקשור במשחקים, כרטיס המסך.
כרטיס המסך הוא זה שגורם למשחקי תלת-מימד לפעול בצורה חלקה (ולפעמים לא :)), ככל שכרטיס המסך "חזק יותר" הוא יוכל להפיק קצב תמונות לשנייה (FPS – Frames per second) גבוה יותר ואיכות תמונה טובה יותר.
ככל שרמת הגראפיקה והפירוט של המשחק גבוהים יותר כך רמת הריאליזם גבוה יותר וכך המשחק מהנה הרבה יותר.
דבר ראשון קצת קרדיט – בלי עזרתו של חברי לפורום דן מרחסין (MiniMizer) לא הייתי מספיק להכין את הכתבה הזו בזמן. תודה לך.
בכתבה זו נסקור את שוק כרטיסי המסך בישראל – מה יש להציע, איזה שבב גרפי הכי כדאי לקנות ואילו טכנולוגיות כל שבב מכיל.
מבנה הכתבה הוא סקירה על משפחה של שבבים, לאחר מכן דיבור קצת על כל שבב בנפרד ומה הוא שווה לעומת האחרים…
בואו ונתחיל…
nVidia's GeForce 2 MX
ציטוט ממודעה בעיתון: "Pentium 4 2000Mhz, 256Mb, G-Force2 64Mb".
נעזוב שנייה את העובדה סביר להניח שזיכרון במחשב הזה הוא מסוג SDR (ה- Pentium 4 חייב זיכרון מהיר [לפחות DDR] כדי לפעול בצורה נורמלית מול התחרות מצד AMD) ונתרכז בכרטיס המסך… ברובם המכריעה של המקרים מדובר פה בכרטיס מסך תוצרת חברה זולה אשר מבוסס על שבב ה- GeForce 2 MX200 החלש.
בחלק זה של הכתבה נסקור את שוק כרטיסי המסך הנמוך בארץ אשר כולל מגוון כרטיסי מסך בתקציב של עד 500 מזומנים וטקילין…. נבדוק מה הוא הכרטיס המתאים ביותר בשבילכם ואיזה כרטיסי מסך לא כדאי לקהות בכלל.
nVidia כנגד ATi – השוק הנמוך:
נתחיל עם סקירה של של השבבים הגראפים אשר ניתן להשיג בארץ ועונים לנו על הדרישה התקציבית…
בזמן האחרון ארצינו הקטנטונת מתחילה לקבל כמות די גדולה של מוצרים אשר מספקים לנו מגוון גדול למדי של כרטיסי מסך ואפשרויות בחירה אך כמובן שכל צד טוב יש גם צד רע והרבה חנויות מחשבים מנצלות את אי היידע של הישראלי הממוצע כדי לדחוף לו למחשב את כרטיס המסך הכי זול שיש בלי להתחשב בתוצאות… כדי למגר את התופעה הזו וכדי להעלות את רמת הידע של הקונה הישראלי אני כותב את הכתבה הזו. אז יאללה בואו ונתחיל…
סקירה מהירה על הטכנולוגיות של סדרת שבבי ה- GeForce 2 MX:
שבב ה- MX הוא בעצם גרסה מוחלשת של שבב ה- GTS (פרטים עליו בהמשך) אך בניגוד להבדלים בין שבבי ה- MX השונים אשר מתבטאים במהירויות שונות הפעם ההבדל הוא הרבה יותר גדול מהנראה נראה לעין ויש לו גם השלכות לגבי העתיד…
נתחיל עם השינוי המאסיבי הראשוני שעבר השבב – הורדת מספר צינורות העיבוד מ- 4 צינורות בשבב ה- GTS ל- 2 צינורות. פעולה זו בעצם אומרת כי קצב המילוי של הכרטיס יקטן בחצי לעומת אחיו הגדול וכך במשחקים חדשים (וגם במשחקים עתידיים) יהיה ניתן לראות הבדל גדול מאוד (שרק גדל עם כל משחק חדש שיוצא) בין ביצועי כרטיסי מסך אשר כוללים 4 צינורות עיבוד לבין כרטיסי מסך אשר כוללים רק שני צינורות (כל משפחת ה- GF2 MX וה- GF4 MX)… (עוד על נושא זה בעמוד הסוקר את ה- GeForce 4 MX).
שינוי נוסף שעבר שבב ה- MX הוא ירידה במהירותו ל- 175Mhz (במקום 200Mhz בשבב ה- GTS). כיום זו היא מהירותו של שבב ה- MX200 בעוד ה- MX400 תוגבר ומהירותו היא 200Mhz.
למרות כל השינויים שבב ה- MX עדיין מבוסס על שבב ה- GeForce 2 GTS ולכן הוא כולל את כל הטכנולוגיות שיש בשבב זה כמו ה- NSR ועוד… ( עוד על כך בעמוד הסוקר את שבב ה- GTS).
שבב ה- MX קטן בכ- 88% מאחיו הגדול והוא ולכן הוא גם כולל יחידת Transform & Lighting קטנה יותר אשר יכולה לחשב "רק" כ- 20 מליון משולשים בשניה (לעומת 25 מליון בשניה ב- GTS)… עצם העובדה שיחידת ה- T&L לא הוקטנה יותר מידי גורמת לכרטיסי מסך אשר מבוססים על שבב זה לעבוד בצורה מכובדת גם על מערכות שכוללות מעבד חלש יחסית.