GeForce 8800 – הטכנולוגיה שמאחורי הגרפיקה שנת 2006 הייתה שנה גדושה בחידושים בשוק החומרה, בין אם מדובר במעבדי ה-Core 2 של אינטל ששינו את פני השוק ובין אם במעבדים גרפיים מתקדמים הן של חברת NVIDIA והן של ATI, אשר נרכשה על ידי AMD. לעומת זאת, שוק התוכנה עבר הפוגה מסוימת שכן "השיא" הגדול שלו היה מערכת ההפעלה החדשה של מיקרוסופט, Windows Vista, אומנם זו הגיעה לשוק רק בשנה הנוכחית (אם כי השמועות וגרסאות ה-Beta הראשונות היו נגישות לציבור הרחב כבר בשנה הקודמת). אולם כידוע שינוי שכזה לא בא בקלות, שכן קיימת בעיה קטנה (או אפילו גדולה) והיא שהממשק החדש דורש תמיכה חומרתית, כלומר כרטיס מסך שמסוגל לתמוך בו באופן מלא, מה ששום כרטיס מסך שהיה קיים בשוק לא עשה, נכון לעת ההכרזה על ה-DirectX 10. עם השקת הסדרה החדשה היו זמינים לרכישה שני כרטיסים מהשוק הגבוה, כמיטב המסורת של יצרניות כרטיסי המסך. הכרטיסים הראשונים בסדרה זו זכו לכינוים 8800GTS ו-8800GTX, כאשר החזק מביניהם, ה-8800GTX, נמכר במחיר של כ-3000 ש"ח ומעלה ואילו הכרטיס החלש יותר, ה-8800GTS, נמכר בכ-500-1000 ש"ח פחות. הטבלה הבאה מסכמת את ההבדלים בין הכרטיסים הזמינים היום, מסדרת ה-8 של NVIDIA: עד עכשיו ציינו כי הכרטיסים החדשים תומכים ב-DX10 אך זהו אינו השינוי המבני היחיד במעבדים הגרפיים החדשים של NVIDIA. כמה מהשינויים המהותיים ביותר הם סמויים מהעין אך חשובים לא פחות, למשל טכנולוגיה לה ציפו כבר שנים בתחום הגרפיקה – מעבדי Shader מאוחדים (Unified Shader או בקיצור US), במקום החלוקה המסורתית ל-Vertex Shader (בקיצור VS) ו-Pixel Shader (בקיצור PS); במקום לייצר יחידות מיוחדות לעיבוד פיקסלים (שדרושות למשל לטקסטורות מורכבות) ויחידות מיוחדות לעיבוד Vertex (שדרושות לעיבוד גאומטרי), על הכרטיס קיימת יחידת עיבוד מאוחדת המסוגלת לעבד הן קודקודים (Vertex), הן פיקסלים והן עיבוד גאומטרי. יתרה מזו, היחידה גם מסוגלת לבצע עיבוד פיזיקלי כך שלמעשה אנו מקבלים בכרטיסים החדשים מעבדים רב תכליתיים החוסכים לנו את הקנייה של כרטיס עיבוד פיזיקלי נפרד. ומה התשובה של ATI, אופס סליחה AMD, בנושא? בינתיים, החברה מבטיחה להשיב ל-NVIDIA מלחמה שערה שכן הכרטיס הבא שלה, שידוע עד כה רק לפי שם הקוד R600, יציג לטענתה ביצועים טובים יותר מאשר ה-8800GTX, ומן הסתם גם תמיכה ב-DirectX 10. לרשת הודלפו כבר כמה וכמה מאמרים קצרים אודות ביצועי הכרטיס, אך בינתיים נתמקד במה שקיים הלכה למעשה בשוק. בביקורת זו כללנו את שני הכרטיסים המובילים של NVIDIA, ה-8800GTX וה-8800GTS בעל 640MB זכרון, המגיעים אלינו מבית חברת XFX. כמו כן, אנו נשלב כל אחד מהם במערך SLI בכדי להקנות לכם הערכת ביצועים של הכרטיסים ולאן יש עוד לשאוף.
יחד עם מערכת ההפעלה החדשה, אשר על פי טענת מיקרוסופט אמורה לשנות את חיינו מקצה לקצה, הגיעה גם הגרסה החדשה של ממשק תוכנות תלת המימד שלה הידוע בשם DirectX. גרסה זו, העשירית במספר (ולכן נקראת DirectX 10), מוסיפה מספר תכונות על הגרסה הקיימת היום ובדיוק כמו מערכת ההפעלה בתוכה היא מובנית, גם היא מבטיחה לשנות את חיינו ללא היכר.
חברת NVIDIA, המובילה העולמית במעבדים הגרפיים וערכות שבבים ללוחות אם של אינטל ו-AMD, פתרה לנו את הבעיה עוד בחודש נובמבר אשתקד, כאשר השיקה כרטיסים חדשים המוכרים בעולם כסדרה 8. כרטיסים אלו מבוססים על הליבה החדשה, ה-G80, אשר תוכננה במיוחד על מנת להעניק תמיכה מלאה ב-DirectX החדש, וכמובן תוספת ביצועים ניכרת לעומת הדור הקודם.
קהל הצרכנים העולמי התנפל על הכרטיסים החדשים כאילו היו שווים את משקלם בזהב (אם כי למען האמת משקלו של כרטיס מסך הוא לא רב) ומכירות הכרטיסים, אף על פי שהיו יקרים למדי, היו טובות מאוד. גם הפעם השכילה NVIDIA להכות בברזל כל עוד הוא חם והוציאה גרסה נוספת של כרטיס ה-8800GTS עבור אלו מאיתנו שלא יכלו לגרד את 500 הש"ח הנוספים על מנת לקנות את ה-8800GTS רגיל. הכרטיס "החדש" צויד "רק" ב-320MB זכרון (לעומת 640MB בגרסה הרגילה) מה שהוריד את מחירו לסביבות ה-2000 ש"ח (עדיין לא מחיר שווה לכל נפש).
עם זאת, ידוע לנו כיום כי כרטיסי DX10 זולים יותר מדגמי 8600 ו-8300 עתידים להגיע לשוק בקרוב ולא רחוק היום בו תוכלו לפנק את עצמכם בכרטיס שכזה תמורת 1000ש"ח ואף פחות.
הטכנולוגיה שמאחורי הגרפיקה
Subscribe
Login
0 תגובות
הצג לפי תאריך