ההודאה הרשמית בכך שמכשירי iPhone וותיקים "זוכים" לטעום ממנגנון בטיחותי אשר מגביל את הביצועים שלהם הביאה איתה מגוון כאבי ראש חדשים עבור היצרנית האמריקאית
טענות שמלוות אותנו כבר שנים אודות תחושה כללית לפיה מכשירי iPhone מדורות וותיקים מעניקים חוויית שימוש איטית יותר ויותר עם כל גירסה מעודכנת של מערכת ה-iOS שמגיעה אליהם הפכו ברגע אחד מתיאוריות קונספירטיביות למציאות, כשמשתמש רדיט הוכיח כי החלפת הסוללה במכשיר iPhone 6s שיפרה את ביצועיו באופן משמעותי – והביא את אפל להודות כי החלה ליישם מנגנון ייעודי החל מגירסת 10.2.1 של מערכת ה-iOS שמאט את תדרי העבודה של שבב העיבוד במכשירי iPhone בני כמה שנים עם סוללות שפועלות במתח וקיבולת מופחתים.
מיותר לציין כי הודאה זו, שהגיעה רק לאחר שהיצרנית מקופרטינו נתפסה "על חם" באופן שאינו ניתן להכחשה על ידי מפתחי מבחן הביצועים הפופולרי Geekbench אשר השתמשו במאגר הנתונים שלהם בכדי לבחון את העניין לעומק, גרמה לזעם רב בקרב הצרכנים – ולטענות רבות על כך שבאפל הסתירו במכוון את כל העניין מהציבור בתקווה לראות יותר שדרוגים למכשירי iPhone מודרניים, במקום החלפה מעבדתית פשוטה יחסית של הסוללות שבתוך הדגמים הקיימים.
המשתמשים זועמים – ותובעים
מספר צרכנים ברחבי העולם לא ממש התרשמו מההסבר שסיפקו באפל להאטה, ובחרו לנצל את מנוף הלחץ העיקרי שלהם מול חברה בסדר גודל שכזה – תביעה ייצוגית בשם כל קהל הגולשים הנפגעים. לפחות שמונה תביעות שכאלו צצו להן בתוך זמן קצר בארצות הברית, ואחת אף הוגשה כאן בישראל, כאשר הקיצונית ביותר שבהן טוענת כי העובדה שאפל לא חשפה את עצם ההאטה ובעיקר הסיבה הבנאלית יחסית שעומדת מאחוריה גרמה לרכישתם של אינספור מכשירים חדשים ללא צורך – ודורשת מהחברה תשלום פיצויים כללי של 999 מיליארד (!) דולר. סכום דמיוני אפילו עבור ענקית כמו אפל.
סביר להניח כי רוב נסיונות התביעה האלו לא יבשילו לכדי משהו ממשי, אך אין ספק שמדובר בעוד תוספת של אתגרים וצרות שאף חברת טכנולוגיה לא ממש מעוניינת בהם, בוודאי לא בזמן שבו באפל מנהלים גם מאבקים משפטיים מול חברות כמו סמסונג, קוואלקום ו-Imagination Technologies ומול רשויות המס באירופה.
ההנחה תנחם?
בכדי לנסות ולפייס את קהל המשתמשים שלה, באפל סיפקו הודעה פומבית ורשמית שבה הם מבטלים כל נסיון להציג את ההחלטה להאט את המכשירים הוותיקים כנסיון לגרום לצרכנים לשדרג את דגמיהם, ומסבירים על מצבים בהם זינוק פתאומי בכוח העיבוד לרמה המירבית בשילוב עם סוללה שחוקה שמצבה הכימי אינו מיטבי יכולים להביא לכיבוי פתאומי של המכשיר אשר יגרום נזק תוכנתי וחומרתי פוטנציאליים.
בחברה הכריזו כי יחלו להציע שירותי החלפת סוללות למכשירי האייפון מגירסה 6 ומעלה במחיר מקוצץ של 30 דולר בלבד, במקום 80 דולר עד כה, החל מהחודש הבא ולמשך שנת 2018 כולה – בכדי לספק לצרכנים יכולת נוחה יותר להחליף את הסוללה בלבד מבלי לשדרג את הסמארטפון כולו בכדי לקבל ביצועים מירביים, ואף הבטיחו להשיק יישום שיבחן את מצבה של הסוללה במכשירי ה-iPhone ויתריע בפני המשתמשים על תחילת השימוש בהאטות הביצועים כזמן שבו מומלץ לשקול את החלפתה של הסוללה המובנית.
לא בטוח שזה ירגיע את כל הביקורת הנשמעת כלפי התנהלותה של החברה, אך זו בהחלט התחלה חיובית.
המתחרות לא מפספסות את ההזדמנות לתקוף
מי שניצבות על הקווים וכנראה נהנות מכל רגע שחולף במסגרת המתח שנוצר בין אפל ללקוחותיה הן יצרניות הסמארטפונים המתחרות ממחנה האנדרואיד, שחלק ניצלו גם את ההזדמנות הזו בכדי לנגח את היצרנית ומוצריה – סמסונג, LG, מוטורולה (כלומר לנובו) ו-HTC הודיעו כולן רשמית כי במכשירים הוותיקים שלהן לא תמצאו את עצמם מתמודדים עם ביצועים מופחתים במכשירים וותיקים, רק בכדי למנוע היווצרות של באג ספציפי כזה או אחר.
ראוי לציין כי מכשיריהן של יצרניות (וכל יצרנית אחרת) אלו לא חסינים למצבים נדירים יותר או פחות בהם יתקבל כיבוי או אתחול פתאומי כשהסוללה כבר לא במיטבה – אך בכל מקרה לא יבוצעו פעולות להגבלת ביצועים בכדי לנסות ולמנוע אותם, כניגוד לדרך הפעולה של אפל.
לאחר התפוצצות הפרשה, נראה כי כל שנותר לנו הוא לקוות שמעתה ואילך המודעות לנושא בלאי הסוללות בשוק הסמארטפונים תלך ותגדל, תמנע מצבים עתידיים דומים בהם משתמשים לא יקבלו את כלל היכולות שמגיעות להם מבלי הכרזה רשמית על כך, ומי יודע – אולי אפילו תביא לקאמבק של הסוללות הנשלפות הישנות והטובות, אשר יאפשרו לכל צרכן להחליף את היחידות באופן עצמאי אחת לכמה זמן.