ענקית השבבים אינטל מכריזה רשמית באירוע מיוחד על סדרת כרטיסי המסך שלה עבור מחשבים ניידים, ה-ARC Alchemist אשר מבוססים על תהליך יצור מתקדם ומיועדים לגיימינג ויצירת תוכן בהבחנה גבוהה. בהזדמנות זאת אנו מקבלים גם רעיון כללי למה שנפגוש במחשבים שולחניים בהמשך.
במשך זמן רב ממתין עולם החומרה לאחת מההשקות המעניינות והחשובות ביותר של תחום הגרפיקה, המתנה שהפכה לקשה משמעותית בשנתיים האחרונות בשל מצב השבבים בעולם והצורך בתחרות כמה שיותר רצינית בתחום כרטיסי המסך שתרגיע את הדואופול הקיים.
כיום עושה אינטל את הצעד הראשון של חטיבת הגרפיקה שלה בעולם כרטיסי המסך, המוקדשים שיושבים מחוץ למעבד. בעוד שטכנית לא מדובר בכרטיסי המסך הראשונים בהסטוריה של אינטל כיצרנית שבבים (בעבר הרחוק היו כאלה), אירוע השקת ה-ARC Alchemist שלה הוא חדשות נהדרות אשר מבשרות על כניסת צלע שלישית בתחרות על לב המשתמש מול AMD ו-NVIDIA.
את הסיפתח לעולם הגרפיקה המתקדמת עושה אינטל עם סדרת ה-A שהיא קיצור ל-Alchemist ומכאן סדרות נוספות ימשיכו בסדר אלפא-ביתי בין הדורות, כאשר Battlemage היא הסדרה הבאה בתור. סדרת ה-A תגיע בהיררכיית ביצועים שמזכירה לנו את זאת של מעבדיה, כאשר סדרה 3 היא לשוק הכניסה, סדרה 5 מיועדת לגיימינג בתקציב בינוני וסדרה 7 היא זאת המיועדת לגיימינג כבד ושימושי גרפיקה אינטנסיביים.
לצורך הפקת ארכיטקטורה המתאימה לגיימינג והאצות תלת-מימד רציניות, אינטל ביצעה מתיחת פנים באבני הבניה של הליבות הגרפיות שלה. Xe-HPG היא המנוע שמאחורי כרטיסי המסך החדשים כאשר הטענה היא לשיפור של עד 50 אחוזים יחס צריכת חשמל לביצועים.
אבן בניית כרטיסי המסך החדשים מכילה רכיבים שעולם הגרפיקה למד לאחרונה להכיר כחלק הכרחי וחשוב דוגמת מעבדי Ray Tracing לטובת תאורה וצללים אמיתיים הרבה יותר במשחקים וכל שימוש של סימולציה ובניית סצנות תלת-מימדיות.
קבוצות ה-XMX בארכיטקטורת Xe-HPG משמשות למה שאנחנו מכירים מעולם הגרפיקה עבור פעולות מקביליות רבות, או ווקטוריות. החלק הזה שבאבני הבניה אחראי בין היתר לכך שכרטיסי המסך יוכלו להשתמש בטכנולוגיות דוגמת XeSS ביעילות רבה, יחד עם אלגוריתמי AI נוספים בשביל לשפר את חווית המשחק על ידי השלמת פרטים באמצעות AI.
אינטל מנצלת את ההזדמנות ומציגה חלק מקטלוג המשחקים אשר עוד הקיץ יקבל תמיכה ב-XeSS של אינטל, המקבילה ל-RSR של AMD ו-DLSS של NVIDIA. אינטל מקווה שבאמצעות שיתופי פעולה רבים ומתן כלים למפתחי משחקים, XeSS תנצח באמצעות פופולריות ופיתוח משותף.
עד לא מזמן ליבות אינטל המובנות במעבדים לא היו ידועות ככאלה התומכות בתקני תצוגה מתקדמים במיוחד, או כמספקות האצות גרפיות מובילות שוק. אמנם, כאשר הושקו מעבדי Ice Lake למחשבים ניידים לפני כשנתיים ומאז למעשה, הליבות הגרפיות המובנות הללו קיבלו תמיכות מאוד מרשימות בהאצות גרפיות לוידאו.
כעת, אינטל הולכת על כל הקופה ומציגה סט מדהים של תמיכה בהאצות חומרה עבור וידאו כאשר גולת הכותרת היא קידוד וידאו 8K ב-60 פריימים לשניה, עומק צבע של 12BIT ואפילו ב-HDR. אנו לא מקבלים מידע בנוגע לדגימת כרומה, אך יוצאים מנקודת הנחה שמדובר ב-4:2:0 או 4:2:2.
בנוסף לכך אנחנו מקבלים האצת חומרה למקודדים דוגמת VP9, AVC, HEVC וגם AV1 הטריה שרוצה לכבוש את השוק. מדובר בסט האצות שטרם ראינו כמוהו בעולם ה-X86 מלבד פתרונות מוקדשים מאוד יקרים, וכאן אינטל מעניקה אותם בכלל כרטיסי המסך שלה מסדרת A. אלו חדשות נהדרות לעורכי תוכן שמשתמשים במצלמות חדשות רבות בשוק שמעניקות וידאו ב-10BIT או 12BIT RAW כיום.
אינטל שמה בצדק דגש על מקודד AV1 הפתוח שהופך אט-אט לפופולרי הודות לתכונות הטכניות ויעילותו. AV1 צפוי בהדרגה להפוך למקודד בו משתמשת גוגל עבור כל התוכן בהבחנה גבוהה ב-YouTube ולהחליף את VP9 הקיים. אינטל מציינת כי האצה בשימוש החומרה החדשה מהירה פי 50 מזאת ללא האצת חומרה כלל, אמנם חשוב לציין כי רוב מאיצי הגרפיקה מהשנים האחרונות מאיצים AV1 במהירות כזאת או אחרת חומרתית.
מנוע התצוגה של אינטל קיבל מתיחת פנים קלה גם כן. התמיכה בתקן HDMI נשארת בתחום 2.0 וזאת ב-DisplayPort תהיה לתקן 1.4a או 2.0 במגבלת תעבורה ספציפית. הממשקים הללו מספיקים בשביל לתמוך גם בתצוגות המתקדמות ביותר שזמינות למשתמש בטיפוסי, ולכן זו לא דאגה כלל. ניתן לחבר צמד מסכי 8K60 או ארבעה מסכי 4K120 לכרטיס המסך של אינטל.
השבבים השונים וקו המוצרים הקיים והעתידי
קו מוצרי סדרת A החדשה של אינטל למחשבים ניידים בנוי ומבוסס על שני שבבים אותם אינטל מייצרת – ה-ACM-G10 וה-ACM-G11. האחד ישרת את הניידים המתקדים ליצירת תוכן וגיימינג כאשר השני הרזה יותר ישרת את סוגי הניידים קלי המשקל ובעלי היעילות החשמלית המוגברת.
מדובר במתודה מוכרת אשר נעשית בשימוש רחב כאשר רוצים לפלח קו מוצרים גדול, שכן יצור של סיליקון קטן יותר הינו יעיל יותר כלכלית, מלבד שלל יתרונות טכנולוגיים של ולידציה והכנה להטמעה.
להלן מילון מונחים קצר בו אינטל משתמשת לתיאור מרכיבי הליבות הגרפיות שלה:
Xe Cores – קבוצות ליבות העיבוד הגרפיות בשבב. כל קבוצה כזאת מכילה 16 תת-קבוצות המשרתות מטלות גרפיקה, עיבודי AI ועקיבת קרניים (Ray Tracing).
Ray Tracing Units – בד בבד ובתוך קבוצות ה-Xe Cores, כל קבוצה מכילה יחידת עיבוד לעקיבת קרניים.
L2$ – זיכרון המטמון מרמה שניה לליבה הגרפית. זיכרון מטמון זה נמצא מחוץ לקבוצות ה-Xe Cores ומשמש את כולן ביחד. נפח זיכרון גדול יותר משמעותו ביצועים טובים יותר והתמודדות משופרת עם סצנות מורכבות.
GDDR6 – סוג הזיכרון בו עושות הליבות הגרפיות הללו שימוש. GDDR6 הינו זיכרון גרפי סטנדרטי שתמצאו ברוב בכרטיסי המסך בשוק מהשנים האחרונות. ליבת G11 מוגבלת ל-96BIT בעוד ליבת G10 מסוגלת לספק עד 256BIT ברוחב פס לזיכרון מהסוג הזה.
PCIe Gen4 – שימוש בדור הרביעי של ממשק התקשורת PCI-Express מול המעבד במערכת. ה-G11 תעבוד ב-8 ערוצים בעוד ליבת ה-G10 תומכת בכל ה-16 לצורך תקשורת תקינה.
Xe Media Engine – מנוע האצות הוידאו אותו הזכרנו. שתי הליבות הגרפיות תומכות בצמד מעבדי וידאו חדישים.
Xe Display Engine – אלו הם צינורות התצוגה מהליבה הגרפית בדרך לממשקי התצוגה השונים דוגמת HDMI ו-DisplayPort. שתי סוגי הליבות הגרפיות תומכות בכמות שווה של ממשקי תצוגה אפשריים.
כך נראה קו מוצרי סדרת A של אינטל כבור מחשבים ניידים, כאשר אנו צופים שקו כרטיסי המסך עבור מחשבים שולחניים ישמור על היררכיה שכזאת. המספרים 3, 5 ו-7 חוזרים הרבה לא רק בספר ספציפי מוכר, אלה גם במיתוג של מוצרי אינטל בשביל להבין את פיתוח השוק והביצועים.
כיום אנחנו מקבלים השקה רשמית של Intel ARC A300 למיניהם, כאשר סדרת A500 ו-A700 צפוים להגיע אלינו בחודשים הקרובים. ה-A350M וה-A370M הינם כרטיסי המסך הראשונים של אינטל בסדרה, והם למעשה חלוצי ההבטחה הגדולה.
הליבות הגרפיות הללו מבוססות על שבב ה-G11 הקטן מהשניים, כאשר סדרות A500 ו-A700 יבוססו על G10 הגדול משמעותית. ניתן בטבלא למעלה לראות את פילוח כמות יחידות העיבוד, נפח הזיכרון וגם מעטפות החום השונות.
ביצועים צפויים מהגל הראשון של ליבות Intel ARC
אינטל מציינת כי כרטיסי המסך החדשים תומכים ב-DirectX 12 Ultimate של מיקרוסופט, המאפשרת בין היתר הטמעה קלה של עקיבת קרניים, שינויי איכות בזמן אמת לצורך שיפור ביצועים ובעתיד אולי נראה את כרטיסי המסך של אינטל משתמשים גם ב-Direct Storage, טכנולוגיה המאפשרת משיכת נתונים מאמצעי האחסון מבלי לעבור במעבד הראשי.
לביצועי כרטיס המסך A370M קוראת אינטל "קפיצה מעל כרטיסי מסך מובנים". ובכן, זו לפחות הציפיה מכרטיס מסך שכזה. על פי מבחני הביצועים של אינטל בשלל משחקים, מתקבלת תוספת של כמה עשרות אחוזי ביצועים בממוצע, כאשר במקרים קיצוניים אנחנו קרובים להכפלת ביצועים מול ה-Iris Xe שנחשבה עד כה לליבה הגרפית המתקדמת ביותר שיש לאינטל.
המטרה והתחרות של ה-A370M הופכת לברורה כתוצאה מהשוואות מהסוג הזה. אינטל רוצה להציג מוצר שיהווה תחליף לכרטיסי המסך המוקדשים הזולים בשוק שמוצעים במחשבים ניידים דוגמת MX450 של NVIDIA או Radeon 680M של AMD. זאת, בעוד בנוסף לביצועי תלת-מימד משופרים הליבה הגרפית גם מגיעה עם כל האצות הוידאו המתקדמות אותן היא מציינת.
בתוכנות עריכה והכנת תוכן וידאו מראה אינטל את שרירי מנוע הוידאו החדש שלה. שיפור הביצועים נע בין "מכובד" ב-Handbrake למדהים ב-Davinci Resolve ו-Adobe Premiere. אין ספק שאינטל מבינה את חשיבות האצת הוידאו בליבה גרפית ומבינה שיש תחרות מאוד קשוחה בעולם המחשבים הניידים המיוצגת על ידי פרי עסיסי וחסר מנוח.
היות ואינטל אחראית גם לליבה הגרפית המובנית במעבד הראשי וגם לכרטיס המסך המוקדש במערכת, היא יכולה להטמיע טכנולוגיות של חסכון בחשמל וגם האצת ביצועים משולבת. כזאת היא ה-Dynamic Power Share.
בשימוש של צמד ליבות גרפיות כזה במערכת, עומסים גבוהים יופנו לכרטיס המסך המוקדש בעוד עומסים קלים יעברו לליבה הגרפית המובנית, וכך פליטת החום וצריכת החשמל יעברו אופטימיזציה לשמירה על חיי סוללת המחשב הנייד. הרעיון הוא פשוט למדי ולאינטל היכולת כעת לישם אותו בצורה ישירה.
טכנולוגיית שיתוף פעולה נוספת בין הליבה הגרפית המובנית במעבד לכרטיס המסך המוקדש היא ה-Hyper Encode. שתי הליבות הללו יכולות להשתתף בתהליך יצירת וידאו לטובת עבודה מהירה יותר עם תוכנות כמו Davinci Resolve או Adobe Premiere.
אלו הן טענות שיפור הביצועים של אינטל בשימוש הטכנולוגיות ההיברידיות שמשלבות בין הליבה הגרפית המובנית במעבד לבין כרטיס מסך מוקדש. כתוצאה מכך אמור להיות ברור למדי כי לאינטל חשוב שכרטיסי המסך החדשים שלה יבלו בעיקר במחשבים בעלי מעבד ראשי של אינטל גם כן, ועדיף עם ליבה גרפית מובנית משלו בנוסף.
מותג ה-Evo של אינטל ימשיך להתקיים במחשבים ניידים חדשים אשר ירצו בכך. על פי אינטל מדובר בשילוב חשוב ומנצח ליוצרי תוכן במשקל קל. ישנה הבטחה לחיי סוללה של יום עבודה, לטעינה מהירה ותמיכה בתקנים מתקדמים.
החל מעתה נפתחות הזמנות מוקדמות למגוון רחב של מחשבים ניידים אשר יעשה שימוש בכרטיסי המסך החדשים של אינטל מסדרת Arc 3 שהם A330M ו-A370M. המחיר ההתחלתי המומלץ הינו 899 דולר.
תוכנת השליטה של אינטל – ARC Control
אחרי הכל, מהו כרטיס מסך בלי תוכנת שליטה? לצורך שליטה ובקרה של כרטיסי המסך הכינה אינטל דרייבר חדש אחרי מתיחת פנים והוא ה-ARC Control.
ה-ARC Control הוא אבולוציה תוכנתית של מה שהכרנו עד כה בדרייברים הרשמיים של ליבות ה-Xe. תוכנה זאת מכילה את כל מה שאנחנו רגילים לקבל בדרייברים מתקדמים של יצרניות כרטיסי מסך.
ישנם כלים המאפשרים עדכון אוטומטי של הדרייברים בכל פעם שיוצא חדש, יש סייר בספריית המשחקים המקומית יחד עם קביעת הגדרות ספציפיות לכל משחק. ישנם אפילו כלים לאוברקלוקינג וניטור של חומרה, על אף שהחלק הזה שמור בעיקר לכרטיסי המסך השולחניים שיצאו בהמשך השנה.
ה-ARC Control מאפשרת גם הקלטה ושידור של משחקים וזה חלק שצפוי לעשות שימוש במנוע המדיה העוצמתי שמוטמע בשבב. ניתן לגשת לתוכנה גם באמצעות צירוף מקשים בעת משחק, כך שאין צורך למזער אותו בשביל לשנות הגדרות בזמן אמת. זו למעשה תוכנה המקבילה ל-GeForce Experience של NVIDIA כאשר אינטל מציינת בפירוש שאין צורך להרשם לתוכנה שלה, בניגוד לזאת של NVIDIA הדורשת רישום. מכובד בהחלט.
כל שנותר הוא להמתין ולראות את ביצועי כרטיסי המסך החדשים של אינטל בפועל. אנו מאחלים לה בהצלחה ושתביא למשתמשים יותר אפשרויות ובמחירים נגישים.
עוד דבר אחד…
אנחנו מקבלים הצצה לעיצוב כרטיס המסך היעודי של אינטל בגרסה מוגבלת עבור מחשבים שולחניים, לגמרי בהפתעה.
עיצוב מעניין, ואנחנו בעיקר סקרנים כמו כולם לגבי הביצועים. נמשיך להמתין בסבלנות, אך לא לעוד זמן רב.
שהחיינו וקיימנו …..
רק לא ראיתי מילה לגבי התמחור,
או איך כל הטראראם בזב יהזה ישפיע על המחיר של הנייד.
"החל מעתה נפתחות הזמנות מוקדמות למגוון רחב של מחשבים ניידים אשר יעשה שימוש בכרטיסי המסך החדשים של אינטל מסדרת ARC 3 שהם A330M ו-A370M. המחיר ההתחלתי המומלץ הינו 899 דולר."
ואם לא ראיתי, אז אין ?
מסתבר שלא תמיד !
תודה.