ל-AMD יש מעבד חדש בעל ליבה גרפית מובנית, והיא רוצה שתאהבו אותו על אף השימוש בארכיטקטורה גרפית שאינה חדשה כלל – אז יצאנו לבדוק האם השילוב הזה מצליח להוכיח את עצמו בעולם האמיתי
סדרת מעבדי Ryzen 5000 של AMD הושקה בשנה שעברה והתקבלה בביקורות חיוביות לחלוטין באופן גלובאלי. הסדרה הזאת, שעושה שימוש בארכיטקטורת ליבות משופרת וכמויות עצומות של זיכרון מטמון הפכה למעשה למובילת שוק בתחום העיבוד מבוסס X86. אם הייתה אולימפיידת כח מחשוב, מעבדי Ryzen 5000 היו לוקחים את הזהב ברוב המוחלט של ענפי הספורט, לעיתים גם בענפי הרצת משחקים (ישר בבטנה הרכה של אינטל).
דבר אחד היה חסר עד כה בסדרה הזאת, או לפחות כך רבים חושבים – מעבדי APU (ר"ת Accelerated Processing Unit), מעבדים בעלי ארכיטקטורת העיבוד החדשה בתוספת ליבה גרפית מובנית, דבר שאותו עד כה לא קיבלנו עם מעבדי Ryzen 5000. הסיבה לכך היא שממש כמו בצד של מעבדי אינטל, ישנו שוק רחב למדי שלא זקוק לכח עיבוד גרפי חזק במיוחד, אלא פשוט ליכולת לקבל תצוגה והאצות בסיסיות לשימושים יום-יומיים. לאחרונה הכריזה AMD כי תשיק צמד מעבדי APU חדשים עבור תושבת AM4 השולחנית שלה בעלי ליבות גרפיות מובנות.
שני המעבדים החדשים הם ה-Ryzen 7 5700G ו-Ryzen 5 5600G. מדובר במעבדים שלא רק שמכילים ליבות גרפיות מובנות, מחירם נמוך יותר ממחיר מעבדי 8 ו-6 הליבות הקיימים, ה-Ryzen 7 5800X ו-Ryzen 5 5600X.
ה-Ryzen 5 5600G מגיע בקונפיגורציית 6 ליבות כאמור, כאשר תדרי הפעולה לאותן הליבות נמוכים מאלו שהכרנו ב-Ryzen 5 5600X. בעוד Ryzen 5 5600X מאיץ עד לתדר של 4.6GHz עבור ליבה בודדת במאמץ, תדר הפעולה המירבי של Ryzen 5 5600G הינו 4.4GHz. ההבדל נשמע יחסית קטן, אך בפועל הבחנו בהבדלים של 300MHz ויותר.
עוד הבדל טכני גדול הוא שה-Ryzen 5 5600G מגיע רק עם חצי מכמות זיכרון המטמון מרמה שלישית. 32MB של 5600X הופכים ל-16MB בלבד ב-5600G. זו החלטה אמיצה, אך צריך לפנות מקום בסיליקון גם לליבה הגרפית. השבב עצמו הינו עיצוב חדש לגמרי ושונה משמעותית ממבנה של מעבד Ryzen 5 5600X כפי שתראו.
החלק החמוץ-מתוק של העסקה הוא שאנחנו מקבלים ליבה גרפית ב-Ryzen 5 5600G אליה אנחנו יכולים להתחבר באמצעות ממשקי התצוגה השונים בלוחות האם לתושבת AM4 (כמובן שחשוב לוודא שיש ברשותכם לוח אם המכיל יציאות אלו בשביל להשתמש בליבה).
מתוקה היא ההכללה של ליבה גרפית, חמוצה היא ההחלטה של AMD להמשיך ולהשתמש באותה ארכיטקטורה גרפית שאנחנו מכירים מזה זמן רב, זמן שמרגיש קצת כמו נצח בעולם המעבדים. סוג הליבה הגרפית הינה Vega עם 7 קבוצות עיבוד. תדר העבודה של ליבה גרפית זאת הינו 1900MHz ב-5600G, דבר שלפחות מעט עוזר לו להפוך למהיר מקודמיו בדורות Ryzen 3000 הותיקים יותר שמפעילים אותה בתדרים של 1700MHz ופחות. את ליבת Vega כליבה גרפית במעבדים אנחנו מכירים עוד מאז השקת Ryzen 5 2400G בפברואר של 2018. שלוש וחצי שנים בינתיים.
בעוד ש-Ryzen 5 5600X חביב הגיימרים תומחר ב-299 דולר, ה-5600G מגיע במחיר מעט נמוך יותר של 259 דולר. אנחנו מאבדים כח עיבוד כללי בשביל להרוויח ליבה גרפית מובנית.
קהל היעד של מעבד זה באופן מסורתי הוא כאלה שבעיקר זקוקים להאצה גרפית פשוטה לכל מטלה נפוצה, יחד עם עוצמת עיבוד כללית מכובדת לכל פעולה אחרת. לאחרונה, עם טירוף עולם כרטיסי המסך, נראה שיש מקום בספסל גם לאלו שרוצים לבנות מחשב חדש ונאלצים להמתין עם רכישה של כרטיס מסך חדש. בביקורת זאת אנחנו ננסה לענות בעיקר על השאלה – "האם ה-Ryzen 5 5600G הוא מעבד מתאים לגיימר הממתין?".
באריזה המעבד מגיע עם גוף הקירור של AMD מדגם Wraith Stealth המתאים למעטפת החום הנמוכה שלו – 65W בלבד. ל-AMD גופי קירור מכובדים למדי, אך חשוב להדגיש שה-Wrath Stealth הינו גוף קירור מעט צנוע מכאלה שתוכלו לרכוש בחנויות לרוב. דבר זה מתבטא בטמפרטורות עבודה גבוהות יותר ורמת רעש גבוהה יותר. אנחנו תמיד ממליצים על השקעה מינימלית של בערך 100 שקלים בגוף קירור צד-שלישי למערכות מחשב. זאת, אלא אם מתקינים את המעבד במארז קומפקטי במיוחד ללא אפשרות בגופי קירור מתקדמים. Deskmini של ASRock הוא דוגמה טובה.
כפי שציינו מדובר במעבד המשתמש בארכיטקטורת ליבות Zen 3 שהיא המודרנית ביותר של AMD, וזאת שנמצאת בשימוש במוצריה המתקדמים ביותר. עם זאת, בשל כמות זיכרון המטמון הנמוכה מרמה שלישית כן יש לצפות להנמכה כללית של אותה עוצמת עיבוד, גם באותם תדרי עבודה.
כפי שניתן לראות, בשונה ממעבדי Ryzen 5000 הסטנדרטיים, ה-Ryzen 5 5600G הינו בנוי מונוליטית, משמע מפיסת שבב בודדת וללא שבבים נוספים מתחת למכסה המעבד.
בשל היותו מיוצר באותו פס היצור של Ryzen 7 5700G בעל שמונה הליבות, נעשה שימוש באותו הסיליקון בדיוק. בחלק העליון של הצילום אתם יכולים לראות את שמונה ליבות העיבוד, ומשמאל זיכרון המטמון מרמה שלישית. החלק האמצעי של השבב כולל את אותה ליבה גרפית Vega (שב-5700G מכילה 8 קבוצות עיבוד). כמובן שכל ה-"עודפים" מכובים עוד בתהליך היצור בשביל ליצור את 5600G.
השבב הזה כולל גם את בקר הזיכרון, ובקרי תקשורת אחרים. ממש כמו במעבדי אינטל, ה-5600G הוא פיסת סיליקון בודדת שמכילה עיבוד כללי וגרפיקה. אפשר להקביל אותו גם למעבדים שאנחנו מוצאים בקונסולות המשחק בשנים האחרונות, לפחות באופן הבניה הכללי. בשל השטח הקומפקטי והשימוש בליבה גרפית מובנית, אנחנו למעשה מאבדים 8 ערוצי PCI-Express לאותה הליבה הגרפית המובנית.
משמע, במידה ותשתמשו בכרטיס מסך סטנדרטי בתושבת לוח האם, הוא יקבל חיבוריות של 8 במקום 16 ערוצים. דור PCI-Express במעבד הזה הינו 4.0.
מבחני הביצועים
את ה-Ryzen 5 5600G בחנו בסביבת עבודה שכוללת לוח אם מסוג AORUS B550 PRO יחד עם קושחת הביוס החדשה ביותר שנוצרה בשביל לתמוך בו. חשוב בהזדמנות זאת לציין כי יש צורך בעדכוני ביוס לכלל לוחות האם הקיימים כעת על המדפים בשביל לבצע אתחול תקין עם מעבד ה-Ryzen 5 5600G או Ryzen 7 5700G.
הזיכרון בו נעשה שימוש הינו ה-G.Skill TridentZ NEO בערוץ כפול ובנפח כולל של 16GB. מהירות של 3600 ותזמון CL16-19-19-19-39. לא מדובר בזיכרון המהיר יותר שניתן להתקין במערכת הזאת, אך הוא מייצג נקודת ביצועים טובה למדי בעולם הזיכרון למחשב הביתי כיום.
לצורך השוואה, אנחנו מתחילים קודם כל עם הליבה הגרפית המובנית – הרי זו הנקודה העיקרית שבמעבד שכזה. אנחנו משווים אותו לכמה סיטואציות שונות כאשר מעבדי אינטל בדור ה-11 ובדור העשירי גם מהווים נקודות השווה. בנוסף, התקנו שני כרטיסי מסך בסיסיים לגיימינג, אחד הוא ה-GTX 1650 שנחשב לחדיש למדי ואחד קצת יותר מיתולוגי – ה-GTX 750 Ti שגם אחרי כל השנים שהוא בשוק, הוא פשוט מסרב לרדת מהמדפים (אולי בצדק בימים אלו).
את המשחקים התעקשנו לבחון ברזולוציית 1920X1080 פשוט כי מלבד היותה הפופולארית ביותר היום בקרב משתמשים, היא זאת שתמצאו גם במסכים הזולים ביותר בשוק. גמרנו עם רזולוציות מתחת ל-1080P לצרכן, כבר די מזמן האמת. כן בחרנו במשחקים יחסית קלים שניתן להריץ ולהינות מהם עם ליבה גרפית מובנית שכזאת.
במשחק המירוצים GRID ניתן לראות שמלבד כמה נפילות FPS מכוערות, ביצועים של ה-5600G עם ליבת Vega המובנית ראויים למדי. החוויה דומה לזאת בשימוש כרטיס מסך GTX 750 Ti מוקדש. שיפור הביצועים לעומת הליבות הגרפיות של אינטל נותר אדיר. AMD נמצאת במקבץ ביצועים אחר לגמרי מזאת בו נמצאת אינטל בכל הקשור להרצת משחקים על ליבות גרפיות מובנות, אפילו בדור 11 שלה. ה-GTX 1650 הוא זנב לאריות, אבל לעומת ליבות גרפיות מובנות גם הוא נמצא באיזור ביצועים אחר לגמרי.
המשחק Overwatch נמצא בטטוס יחסית שחיק עם הליבות הגרפיות המובנות, אמנם ההבדל בין אלו של אינטל לזאת של AMD גדול מאוד, ומאפשר שיפור של הגדרות או פשוט להינות ממשחקיות חלקה יותר. בכותר זה השימוש ב-GTX 750 Ti כן הניב שיפור ביצועים קל על שימוש במובנה.
המשחק GTA V אינו חדש כלל, אך גם אחרי שש שנים נמנה בין משחקי המחשב הפופולאריים והנמכרים ביותר באופן קבוע. בכותר זה השימוש ב-GTX 750 Ti הניב שיפור ביצועים גדול, ולמעשה משכנע שטרם הגענו לרמת ביצועים שכזאת עם ליבות גרפיות מובנות במעבדים. שיפור הביצועים של ה-5600G על פני מעבדי אינטל נשאר גדול מאוד.
ל-3DMark ישנו מבחן המיועד ספציפית לליבות גרפיות מובנות או חלשות והוא נקרא Night Raid. במבחן ביצועים זה ה-GTX 750 Ti והמובנית של 5600G הביאו ציונים דומים. דורות 11 ו-10 של אינטל נמצאים הרחק מאחור בכח עיבוד גרפית בהשוואה.
התמודדות עם VP9 של YouTube
ליוטיוב ישנו מקודד וידאו בו היא משתמשת ברזולוציות הגבוהות שלה – VP9. מדובר במקודד וידאו שאינו נחשב ליעיל במיוחד וגוגל יודעת זאת. היא אפילו מתכננת יום אחד להחליף אותו, אך נכון לעכשיו הוא עדיין שולט בתוכן בהבחנה גבוהה שאפשר לצפות ביוטיוב. לקחנו סרטון דוגמה שפועל ב-4K 3840X2160 ב-60FPS ורצינו לראות כיצד הליבות הגרפיות השונות מתמודדות איתו.
בדרך כלל אנחנו לא מרחיבים על דברים כמו האצות וידאו אך הנה אחת מתופעות הלוואי של שימוש בארכיטקטורת ליבות גרפיות מ-2017 במוצר חדש לקראת סוף 2021.
בצפיה דרך דפדפן גוגל כרום, ראינו שאיבדנו כרבע מכמות הפריימים בצפיה בתוכן שכזה עם ה-Ryzen 5 5600G וזה בהחלט מאכזב. זה דבר שלא קרה באף אחד מהמצבים האחרים שבחנו איתם. זה לוודאי לא קרה עם הליבות הגרפיות של אינטל להן מקודדי חומרה ומנוע וידאו איכותי ויעיל. זה לא קרה עם GTX 750 Ti שמכיל מספיק בשר בדמות כח עיבוד בשביל לבלום איבוד של פריימים במצב זה.
נכון, הזרמה של תוכן בקצב של 80Mbps וידאו הוא דבר נדיר היום, אך אפשר ונגיש בקלות למשתמשים ביוטיוב. חשוב לציין שזה לא קורה בתוכן 4K סטנדרטי ב-30 או 24 פריימים לשניה, עם 25-40Mbps. שם מצליח מנוע הוידאו של 5600G להתמודד עם הזרמה ותצוגה תקינה, אמנם לא בנוחות ובעודף גדול של משאבים. אנחנו לא רחוקים מהיום שתוכן 8K שכן מגיע עם קצבי מידע גבוהים יהפוך לחלק משגרת הבידור, וזה סימן האזהרה. זה לא לוקח יותר מאשר ליבה גרפית עם מנועי קידוד מודרניים.
אני מצפה מ-AMD לעבור לארכיטקטורת ליבות גרפיות מבוססת RDNA או RDNA 2 בדור מעבדי ה-APU הבא שלה לשוק השולחני, כדי לקבל האצות וידאו ראויות. הגיע הזמן לתת ל-Vega לנוח. אנחנו יודעים שאפילו קונסולת הגיימינג SteamDesk של Valve צפויה לקבל APU שמכיל ליבה גרפית חדישה מבוססת RDNA 2, אמנם באופן אירוני עם ליבות עיבוד כלליות שהולכות דור אחורה אל Zen 2.
ביצועי חישוב במשחקים עם RTX 3080 וסיכום
כמובן שאנחנו לא שוכחים את ביצועי העיבוד הכלליים של ה-Ryzen 5 5600G. לצורך כך, שמנו אותו בעמדת הבחינה מבוססת לוח אם X570 AORUS MASTER שלנו עם אותו זיכרון המערכת, אך בשימוש GeForce RTX 3080 למניעה של צווארי בקבוק כאלה ואחרים. אנחנו נתן לכם מספרים לעומת Ryzen 5 5600X מבלי להרחיב בגרפים ושאר ירקות.
- בהפקת פריימים לשניה עם כרטיס מסך חזק ראינו שיש הבדל גדול באופן מפתיע בין שני המעבדים הללו. ב-Overwatch ממוצע של 261 לעומת 356 לשניה תחת FullHD הפתיע אותנו. ה-Ryzen 5 5600G מציג ביצועים שמזכירים את מעבדי Ryzen 3000 יותר מאשר את דורו שלו.
- במשחק GTA V ראינו שהבדל הפריימים לשניה זינק מ-126 ל-156 במעבר בין Ryzen 5 5600G ל-Ryzen 5 5600X. בהחלט רואים כאן את ההשפעה של שילוב תדרי עבודה וכמות זיכרון מטמון גדולה משמעותית.
- ב-Borderlands 3 ההבדל היה יחסית קטן בהנעת פריימים לשניה, כאשר הוא טיפס מ-131.4 ל-134 בלבד בניהם. אמנם, כן מדובר פה בצוואר בקבוק מעבד, שכן מעבר לרזולוציית 1440P בכותר זה הגדיל משמעותית את הפער ל-93.2 לעומת 102.4 פריימים לשניה בין 5600G ל-5600X.
- המשחק Horizon Zero Dawn שידוע כרעב למעבדים הראה הבדל של בין 148.9 ל-169.7 פריימים לשניה ב-FullHD. ברזולוציית 1440P ההבדל היה בין 121.7 ל-132.6 פריימים לשניה בממוצע.
אין מה לעשות, Ryzen 5 5600X הוא מעבד עדיף משמעותית לגיימינג, ורואים זאת בצורה ברורה. בקטגוריית הגיימינג ה-Ryzen 5 5600G הזכיר לנו כח עיבוד דומה לזה שראינו ב-Ryzen 5 3600X. אם להחמיא, ממש מעט יותר משל כזה. בשל כך, אנחנו חושבים שקצת קשה לקרוא ל-Ryzen 5 5600G בתור ממלא מקום ל-Ryzen 5 5600 (נטול X), אם היה כזה. אנחנו משוכנעים שלשוק עדיין יש מקום לגרסה זולה יותר וקצת איטית יותר של ה-5600X. הבעיה היא ש-AMD כנראה לא חושבת כך, ולכן אנחנו לא רואים אחד שכזה.
מדובר במעבדים חמים בשוק, והדרישה גבוהה מספיק בשביל לתת להם לעיתים לטפס יפה מעל למחיריהם הרשמיים. זו פריוילגיה ש-AMD זוכה להינות ממנה בפעם הראשונה בהסטוריית החברה. אפילו כשבעבר היו לה מוצרי עיבוד מוצלחים, בדרך כלל המחירים היו תחרותיים. נראה שאחרי כמה שנים של Ryzen במחיר לכל נפש, אנחנו מגבלים Ryzen ששומר על דיסטאנס, תג מחיר קשוח וזמינות מוגבלת.
ה-Ryzen 5 5600G הוא מעט יוצא דופן כי הוא ממלא נישת שוק שאין כרגע מעבדים מתחרים שממלאים. אין לו את ליבות העיבוד המהירות ביותר שתמצאו (כמו ב-5600X) אבל כן יש לו את הליבה הגרפית המהירה ביותר שתמצאו בתוך מעבד לתושבת שולחנית. אמנם ביצועי הגיימינג שלו עם כרטיס מסך מוקדש אינם טובים כמו אלו של ה-5600X אך יתכן כי ה-5600G ימצא את עצמו במחשבים של אלו שמתכננים על גיימינג בעתיד, כשמחירי כרטיסי המסך יהיו שפויים יותר. חד וחלק – משתמש שיחליט לבנות מחשב גיימינג עם כרטיס מסך מוקדש בנפרד, עדיף לו שירכוש Ryzen 5 5600X סטנדרטי במחיר דומה.
ביצועי גיימינג יחסית דומים למצב של שימוש ב-GTX 750 Ti אומרים שיש כאן כרטיס מסך בשווי 500 שקלים כבר בפנים. ה-GTX 1650 מהווה קפיצת ביצועים מכובדת בכל קנה מידה, אך מחירו היום מבהיל ועומד על כ-1,200 שקלים ויותר, מחיר שצפוי להיות דומה לזה של ה-Ryzen 5 5600G כשתמצאו אותו על המדפים.
יתכן מאוד וה-Ryzen 5 5600G יהפוך למוצר מוצלח, אילו רק בגלל מצב כרטיסי המסך כיום בשוק. מצב שבו GTX 1650 נמכר במחיר קרוב למה שראינו RTX 2060 מגיע אליו במחירי שפל. מצב שבו צריך לשלם 500 שקלים ויותר בשביל לקבל עוצמה גרפית דומה לזאת שאתם מקבלים בין כה וכה בתוך השבב (GTX 750 Ti).
כרגע כמוצר ללא תחרות וללא תחליפים, ה-Ryzen 5 5600G עומד כמעבד מעניין שמשלב בין עוצמת חישוב כללית ראויה ביותר הנופלת בין דור Ryzen 3000 לבין Ryzen 5000 הנוכחיים, יחד עם הליבה הגרפית המובנית החזקה ביותר שראינו במעבד שולחני. כל מה שצריך זה לוח אם עם יציאת תצוגה למסך.
אפשר לחלוטין להנות עם הליבה הגרפית המובנית של 5600G בשלל כותרי ספורט אלקטרוני כמו Fortnite, CS:GO או Overwatch. שם, אין בעיית ביצועים ומגיעים למעל ל-60 פריימים לשניה גם ב-1920X1080. היכולת להשתמש במעבד שכזה במחשבים קומפקטיים כמו ה-Deskmini של ASRock היא יתרון ויחודיות שלא מוצאים כיום בצד של אינטל, לפחות לא עם כח גרפי מובנה ברמה שכזאת.
אנחנו עדיין לא חיים בתקופה שבה אפשר להשתמש בליבות גרפיות מובנות בשביל להינות מרמת פרטים רצינית באמת במשחקים מודרניים ו-AMD מדגישה שלא לכך שבב כזה מיועד, ויתכן שנאלץ להמתין עוד דור או שניים בשביל להגיע לשם, אבל צעדים חשובים בכיוון בהחלט נעשים. ישר כח.
יש טעות קטנה בכתבה
"האם ה-RYZEN 5 5600X הוא מעבד מתאים לגיימר הממתין?"
צריך להיות כתוב 5600G
קידוד VP9 לא נתמך בהאצת חומרה של הרבה מאוד שבבים. באינטל הוא נתמך מדור 7 ומעלה, זה פשוט קידוד מעט זניח שלא בשימוש רב מחוץ ליוטיוב.
https://en.wikipedia.org/wiki/VP9#Hardware_implementations
זו פשוט דוגמה לא טובה לכך שהשבב חלש ולכן מפיל רבע מהפריימים, אלא שהוא קצת מיושן ולא תומך בקודק. אני די בטוח שהוא מתמודד יפה עם וידאו ב H.264 או HVEC
*HEVC