בדקנו מסך עדכני של GIGABYTE AORUS מדגם FI32Q בגודל 32 אינצ' – בכדי להכריע האם המחיר המבוקש מצליח להצדיק את עצמו עם התמורה
לא מזמן החלה יצרנית החומרה GIGABYTE ליצר ולשווק גם מסכים לשימוש כללי וגיימינג. כמו לכל חברת חומרה גדולה כיום, ל-GIGABYTE מותג גיימינג משלה בשם AORUS וישנם מסכים אשר מקבלים את המותג הזה. ניסינו קצת יותר לעומק להבין אילו מסכים נכנסים מתחת למותג AORUS ואלו נשארים GIGABYTE והגענו למסקנה שזה כנראה השימוש בנורות RGB.
אחד המסכים הבולטים שהשיקה GIGABYTE לאחרונה לפי דעתנו הוא ה-FI27Q (ביקורת כאן). מדובר במסך 27 אינצ' מתקדם שמאמץ את רוב הטכנולוגיות החדישות היום בעולם מסכי הגיימינג עם רזולוציה של 2560X1440, תדר רענון של 165Hz, טווח צבע מכובד וטכנולוגיות סנכרון פריימים דוגמת FreeSync. אחת הנקודות החזקות של מסך זה הוא תג מחיר יחסית נגיש של כאלפיים שקלים בלבד. לא צריך ללכת הרבה אחורה בזמן בשביל למצוא מסכים שכאלה ממותגים שונים בעלות של 3,000 שקלים ויותר ולכן יש כאן התקדמות של כל התעשיה.
בסקירה זאת אנו נותנים את דעתנו על מסך נוסף מאותה סדרת FI, הפעם בגודל 31.5 אינצ'. שם הדגם הוא ה-AORUS FI32Q
ה-FI32Q הוא מסך גיימינג בעל פאנל תצוגה מסוג IPS בגודל 31.5 אינצ' וברזולוציה של 2560X1440. בין הדברים שהופכים את המסך הזה למסך גיימינג נמנים תדר פעולה שיכול להגיע ל-170Hz, כמו גם תמיכה בטכנולוגיית FreeSync Premium Pro של AMD. בעתיד אנו צופים ששימוש בטכנולוגיה הזאת תהיה אפשרית גם עם כרטיסי המסך של אינטל לגיימרים.
מסך זה מכסה 94% משטח הצבע של סטנדרט DCI-P3 ו-120% משטח הצבע של sRGB. באופן כללי, ניכר כי לא מדובר במסך שהעדיפות הראשונה לרכוש אותו תהיה דיוק צבע לצרכי יצירת תוכן. אנחנו רוצים ששני התקנים הללו יהיו ב-100% בשביל זה לקרות. ישנה גם תמיכה בתקן HDR400 לרמת הניגודיות, אמנם לא מדובר בתקן מחמיר במיוחד. מסך זה תומך בעומק צבע טיפוסי של 8 ביט שהם 16.8 מיליון צבעים.
המעמד של מסך זה עשוי ברזל ובנוי היטב. זה למעשה המעמד הכבד ביותר שראינו למסך בתקופה האחרונה.
המסך תומך בהתקן VESA לעגינה של זרועות שונים, אך כולל גם מנגנון לעגינה של המעמד שמגיע איתו. לזרוע זאת סוגי כיוונון שונים למסך.
ניתן לשנות גובה, הטיה לצדדים, סיבוב והטיה לגובה. המעמד של ה-FI32Q מאפשר הכל.
למסך זה כמות מאוד מכובדת של ממשקים בהשוואה לאחרים. הוא מכיל ספק כח פנימי ולכן כל מה שצריך בשביל להעניק לו כח זה כבל כח כמו שיש בספקי כח (מכונה קומקום). מימין לשמאל – ישנן יציאות אודיו נכנס ויוצא, שתי יציאות USB, כניסת USB, יציאת USB Type-C, כניסת DisplayPort 1.4 ושתי כניסות HDMI 2.0.
אחת מהתכונות שהופכות את המסך הזה ליקר מהצפוי היא פונקציית מתג KVM. ניתן לחבר את ה-FI32Q לשני מחשבים שונים באותו הזמן ולהשתמש באותו סט מקלדת ועכבר בשביל לעבור בין תצוגה במחשב אחד למחשב אחר. מוצר שכזה קיים בשוק כקופסא חיצונית וכאן הוחלט להטמיע אותה בשביל לענות לצורך של אותם משתמשים לחבר מספק מכשירים אליו. למשל, יכול משתמש לחבר קונסולת משחק ומחשב ביחד. לחלופין, שני מחשבים יהיה השימוש הטוב ביותר שאנחנו יכולים לחשוב עליו.
הג'ויסטיק של GIGABYTE הוא עוד נקודת ציון לטובה. משתמשים רגילים באופן מסורתי לקבל שורה של כפתורים בתחתית המסך או מאחוריו, אך כל השליטה במסך נעשית אך ורק עם הג'ויסטיק הזה. הוא מרגיש קשיח, קליקי ועמיד. ישנן חמש פונקציות ניווט עם ארבעה כיוונים ולחיצה על כפתור הג'ויסטיק עצמו שמשמשת גם לכיבוי והדלקת המסך.
המסך עצמו, לפחות מקדימה מעוצב בצורה אלגנטית. שוליים צרים במיוחד ואין צורות וצבעים צעקניים.
אה… הנה איזור ה-"גיימר" של מסך זה. החלק האחורי כולל נורות RGB נשלטות, וגם המעמד כולל לוגו AORUS אותו ניתן להדליק בחיבור של המסך למחשב עם USB. רוב הסיכויים הם שלעולם לא תראו אורות אלו, אבל אם המסך צמוד לקיר יתכן ויהיה ניתן לקבוע צבע מסויים שוודקא יסיע לאוויר ולנראות האיזור.
אחידות התאורה האחורית ולמעשה כמה שחור זה שחור הוא החסרון הבולט ביותר של פאנל IPS כיום במסכים. זה פחות מפריע לגיימרים או חלק גדול של יוצרי תוכן, אך מה שאתם רואים כאן הוא הסיבה העיקרית להתלהבות מצגי OLED כיום בעולם, שם שחור זה שחור. צג IPS שכזה נעזר באיזורי תאורה אחורית בשביל להגביר את בהירות המסך הכללית. ספציפית במסך שלנו הפינות העליונות מעט בהירות יותר, אך אחידות התאורה סבירה למדי. מה שחשוב כאן הוא שאין איזור קטן עם בהירות גבוהה משמעותית. האתגר הגדול של צגי IPS הוא לגרום למרכז המסך להיות בהיר כמו פינותיו.
היתרון החזק של IPS הוא דיוק הצבע וזוויות הצפיה האפשריות. גם כאשר מסתכלים בזווית חדה הצבעים והפרטים שם. לא, מסך זה אינו קעור, מדובר באשליה אופטית בשימוש עדשה רחבה. FI32Q הוא שטוח.
ממשק ההגדרות של מסך זה זהה לכל אלו שתפגשו במסכי AORUS בפרט ו-GIGABYTE בכלל לאחרונה, לפחות בתחום הגיימינג. ניתן לשלוט בצבעים, ליצור פרופילים מותאמים לאישית להגדרות וגם להדגיר את ה-KVM. הממשק הזה יעיל, נח לשימוש כשמכירים אותו והשליטה בגו'יסטיק כאמור אינטואטיבית.
תצלום התקריב הזה ממחיש את המרווח בין סוף התצוגה לסוף הפאנל. אמנם לא מדובר במסך שמגיע עד לפלסטיק בתצוגה, אבל בסטנדרטים של היום נחשב לצר למדי בצדדים.
יש דבר אחד שאולי שמים לב אליו בתקריב הזה, אבל אנחנו שמים לב אליו גם בשימוש סטנדרטי – השילוב של רזולוציה 2560X1440 עם גודל תצוגה של 31.5 אינצ', לפחות מקרוב גורם מעט להרגיש שהלכנו צעד אחורה בצפיפות הפיקסלים. אנחנו יודעים אובייקטיבית שההבדל קיים ב-31.5 אינצ' לעומת 27, אך הוא קל להבחנה.
ב-FI27Q לא כל כך הרגשנו את זה כי עם 108 פיקסל לאינצ' מדובר בצפיפות טובה למדי לאלו שיושבים כחצי מטר מהמסך. עם ה-FI32Q, צפיפות פיקסלים של 93 כבר מתחילה להראות את חולשתה, על אחת כמה וכמה שהמשתמש רגיל להביט במסכים צפופים במסך היום (כמו סמארטפון, לפטופ).
ניתן להתרגל לרזולוציה הזאת על מסך 31.5 אינצ' אך מאבדים משמעותית מאפקט ה-"וואו" שבחדות הצג. למזלינו, אפקט זה מורגש משמעותית פחות בגיימינג, שם תשומת הלב עוברת בעיקר למשחק.
כיווננו את המצלמה לבחינת מהירות התצוגה וצילמנו תדרים שונים במהירות צמצם של אלפית השניה. בתדר תצוגה של 170Hz אנחנו רואים זמני תגובה מעולים ממסך בגודל כזה לפיקסלים. כשהחייזר עובר על רקע כהה עקבותיו קרובים וחדים ואין הרבה "גוסטינג" (מריחה והופעה של הצורה בגרורה). גם בשורות האחרות אפשר לראות זמני שינוי צבע מאוד מהירים לפיקסלים והביצועים דומים למדי למה שראינו ב-FI27Q. אין שובלים בולטים בכיוון התנועה (משמאל לימין). מה שכן מראה שובלים קלים זה החלק העליון שכן מעבר מגוון כהה לבהיר הוא זה שיקח את כמות הזמן הגבוהה ביותר.
גם ב-60Hz התוצאה טובה, וכמעט ואין גוסטינג. הצורה הנוספת בשורה הכהה נלכדה כאשר ישנו מצב של שינוי צבע בין הפריימים השונים. חשוב לזכור שיש זמן שבו גם חיישן המצלמה סורק בין החלק העליון לתחתון. ניכר שהביצועים טובים ב-170Hz על פני 60Hz.
חווית השימוש וסיכום
אחרי שימוש במספר מסכי גיימינג שונים מבית GIGABYTE, ה-FI32Q הוא מעט שונה. לא מדובר רק בעובדה שזה מסך גדול למדי, אלא בעיקר בזה שההנדסה והתימחור שלו קצת תמוהים בענינו.
נכון לעת כתיבת שורות אלו, ה-FI32Q נמכר בישראל במחיר של 3,450 שקלים. זה לא מעט, זה הרבה מעבר למסכי גיימינג עם מפרטים טכניים דומים בגודל זהה. ל-GIGABYTE עצמה יש מסך בשם M32Q שכולל בדיוק את אותו הפאנל וגם את אותם ביצועי התצוגה ובהירות.
המחיר של M32Q? אלף שקלים פחות, כ-2,450 שקלים. כמה נורות RGB ויציאת DisplayPort ששודרגה מתקן 1.2 ל-1.4 הן לא סיבה טובה לשלם אלף שקלים. ה-FI32Q נמצא בטריטוריית מחיר של מסכי 4K לגיימינג או של ה-Odyssey G7 של סמסונג למשל שאנחנו יודעים שהוא בחירה חזקה למדי עם פאנל עדיף.
בגזרת הנדסת אנוש אין לנו תלונות מלבד קהל היעד המעט משונה שבשבילו מסך זה נועד ובעיקר המחיר הגבוה, דבר שלא ציפינו מ-GIGABYTE לקבל אחרי סדרה של מוצרים עם מחירים שלא רק נחשבים לטובים, אלא למעולים ומובילי שוק במחירם.
משחק עם צג גדול כזה ב-170Hz זו חוויה נהדרת, אפילו בשימוש אותו המרחק שאנחנו רגילים ל-27 אינצ'. זמני התגובה של ה-FI32Q הרגישו דומים לאלו של ה-FI27Q גם אחד לצד השני, לפחות סובייקטיבית מהתנסות. ראוי לציין שיש רמקולים מובנים לשמע במסך, אך הם חלשים ובאיכות ירודה למדי. לכן, במידה ומסך זה ישמש כטלויזיה או לקונסולות בלי אוזניות, חשוב יהיה להצמיד רמקולים איכותיים או אולי סאונד-בר. אמנם כל זה אפשרי גם עם ה-M32Q עם אותו הפאנל בדיוק. לכן, לצערינו אנחנו נאלצים להזהיר משתמשים ממחירו של מסך זה שעל אף ביצועים הנהדרים מהווה דיל גרוע למדי בהשוואה ל-M32Q או בהשוואה למסכי גיימינג אחרים שמוצעים במחירו.
אנחנו לא יודעים למה GIGABYTE בחרה להשיק מוצר שכזה כאשר הוא כבר קיים ופשוט להלביש עליו את מותג AORUS ומקווים שהיא לא תעשה זאת בעתיד. חבל, דברים כאלה פוגעים במוניטין של החברה וכאשר במודע גופי מדיה כמונו מקבלים אותו לביקורת, אין לנו ברירה אלא לציין את את הברור מאליו בכל הנוגע לתמורה ביחס למחיר.
לעתיד, כן היינו שמחים אם GIGABYTE הייתה משתמשת במותג יוצרי התוכן שלה, VISION, גם בשביל להציע מסכים בעלי דיוק צבע גבוה, אולי אפילו תמיכה טבעית ב-10 ביט לצבע. אנחנו חושבים שזאת תהיה תוספת חשובה לקו מוצריה. בנוסף, יש חדשות טובות מתחום המסכים של GIGABYTE בדמות צגי גיימינג חדשים ברזולוציית 4K במחירים תחרותיים. נקווה לראות עוד מוצרים כמו ה-FI27Q ומעט פחות כמו ה-FI32Q, לפחות במחיר.