NVIDIA הציגה "קדימון" לכרטיס מסך חדש שיושק בקרוב. ברחבי האינטרנט משוכנעים כי מדובר בלא אחר מה-GTX 690 כפול הליבה
ב-AMD לא נחים והודיעו רק לאחרונה על הורדת מחירים משמעותית לכמה כרטיסי מסך מדור ה-Southern Islands החדש, ונראה שגם ב-NVIDIA לא בדיוק מבלים את הימים שאחרי השקת ה-GeForce GTX 680 המרשים על חוף הים – בעמוד הפייסבוק הרשמי של מפתחת השבבים הופיעה תמונה עמומה בה ניתן לראות לוגו מוטבע של החברה (ולא הרבה יותר מכך), יחד עם הכיתוב "It’s Coming".
באופן טבעי, הרשת נתמלאה במהירות הבזק דיווחים ותמיהות בנוגע להודעה המסתורית של NVIDIA, כאשר מרבית יודעי הדבר מעריכים כי המוצר שיחשף יהיה כרטיס ה-GeForce GTX 690, שיכיל זוג ליבות GK104 כמו זו שעליה מבוסס ה-GTX 680 חד הליבה ויהיה ספינת הדגל של החברה לדור ה-Kepler, לפחות עד בואה של ליבת ה-GK110.
לפי אתר sweclockers השבדי, כרטיס המסך יושק במהלך השבוע שיחל ב-29 באפריל, בסמוך להשקתו הרשמית של דור מעבדי ה-Ivy Bridge החדש של אינטל (שתתקיים כביכול ב-29 באפריל או ב-23 באפריל, תלוי את מי שואלים) כאשר נראה כי המטרה המרכזית היא להקדים את היריבה AMD שלפי הדיווחים צפויה להשיק גם היא כרטיס כפול ליבה, ה-Radeon HD 7990, במהלך חודש מאי.
זה מטוס? זו ציפור? |
בהתבסס על מה שראינו בעבר, ה-GTX 690 יהיה מצוייד כמובן בזוג ליבות GK104 מלאות (כל יחידות העיבוד פעילות ומופעלות) אשר יעבדו בתדר ליבה ותדר זכרון הנמוך בכ-15-20 אחוז מאלו שראינו ב-GTX 680 החד ליבתי. עם זאת, אם ניקח בחשבון את העובדה שליבת ה-GK104 החדשה מציעה חסכנות ויעילות שכמותן עוד לא ראינו אצל NVIDIA מעולם, לא יהיה מוגזם להעריך כי כרטיס המסך כפול הליבה יפעל הפעם בתדרים שקרובים הרבה יותר לאלו של מקבילו בעל הליבה הבודדת – בדומה ל-Radeon HD 6990 המרשים שהציגה AMD בשנה שעברה.
כך או כך, ליבת ה-GK104 הוכיחה עליונות שקשה לערער עליה בכל הנוגע לביצועי גיימינג, על כן ניתן להניח כבר עתה שה-GTX 690 יהיה כרטיס מפלצתי במלוא מובן המילה, עם 3,072 מצללים מאוחדים, 4GB של זכרון GDDR5 וכמות טרנזיסטורים אדירה שנכנסת לתחום של שבבי ה-FPGA.
בהנחה שאלו הן אכן תוכניותיה של NVIDIA לעתיד הקרוב, שאלה מרכזית נוספת היא מה יהיה מחירו של ה-GTX 690. בדור הקודם הושקו כרטיסי המסך כפולי הליבה מבית NVIDIA ו-AMD עם תג מחיר של 700 דולר, אך זה קרה כמה וכמה חודשים לאחר שהושקו כרטיסי המסך המתקדמים ביותר שמבוססים על ליבה בודדת, בעוד שהפעם עולה כי הדגם כפול הליבה של NVIDIA יושק כחודש בלבד אחרי השקתו של ה-GTX 680.
האם שתי השחקניות יצליחו לשמור על רמת המחיר שראינו בשנה שעברה גם בדור הדגמים כפולי הליבה בדור הנוכחי? בקרוב נגלה.
השאלה המרכזית היא..
קצת פספסתם לדעתי עם "השאלה המרכזית". לפי דעתי היא לא נושא המחיר של הכרטיס, אלא יותר בכיוון של מה לעזאזל עושים עם כרטיס כזה?! שכן כבר ידוע שחברות פיתוח המשחקים בקושי מוציאות משחקים ל PC, לפחות לא בכמות/איכות שמצדיקים רכישה של כרטיס בשווי של פחות מחצי מהמחיר של הכרטיס הנ"ל.
לפי דעתי
לפי דעתי הכרטיסים יצטרכו לעבור שיפור בצורה דראסטית בקרוב כדי לעמוד בקצב של הרזולוציות. לפי השמועות הרזולוציות עומדות לבצע קפיצה אסטרונומית בעוד כשנה וחצי- שנתיים.
אפשר לראות עדות לכך באייפד החדש עם רזולוציה פשוט בלתי נתפס במכשיר כל כך קטן.
כדי שכרטיס מסך יוכל להריץ משחק עמוס גראפיקה על מסך על רזולוציה של 4K צריך הרבהההההה כול עיבוד.
אז לפי דעתי מי שלא חייב חייב חייב כרטיס מסך בשנתיים הקרובות צריך לחכות.
אולי זה משהו אחר
הכרזה על TEGRA עם כרטיס מסך KELPER מובנה
ל-1
הרי ברור שהכרטיסים האלו הם אוברקיל, במיוחד עם המשחקים שקיימים היום בשוק.
AMD וNVIDIA עושות שרירים אחת לשנייה בזמן שצרכנים בודדים רצים לקנות אותם. ברוב המקרים מדובר בצרכנים ששמים דגש על "FPS" ולא על המשחקיות עצמה.
וכן גם אני חושב שה660 660TI וה670 הולכים להיות הפנינים של הסדרה.
הכרטיס יהיה עם 2GB ולא 4GB
מי כמוכם יודעים… בקר 256bit יכול להתמודד עם 2GB. בגלל שבמערך כרטיסים משתמשים רק בזיכרון שקיים בכרטיס אחד הזיכרון הכולל שמנוצל הוא חצי מה-4GB שהם 2GB.
ל-2
לפי איך שהמנכ"ל של nVidia הציג את מפת הדרכים שלהם, אני אשאר עם ה-580 שלי ואוותר על דור ה-6xx הנוכחי, הליבה הבאה (מקסוול) הולכת להיות מפלצית ברמה מפחידה. יש סירטון ביוטיוב של ההצגה..
ל-5: תעשה שיעורי בית..
נעשה שימוש בVRAM של שני הכרטיסים ולא של אחד מהם, זה ששני כרטיסי המסך מורכבים על PCB אחד לא משנה פה.. ומאחר ושני הכרטיסים עוברים במקביל רוחב הפס שלהם יהיה 512 ביט ולא 256 (כרטיס אחד) כמו שכתבת..
ל-7
אכן כל ה-4GB בשימוש, אולם הנפח האפקטיבי ישאר 2GB (בשל mirroring).
רוחב הפס יוכפל בקריאה מהזכרונות (מה שכנראה יותר רלוונטי בזמן משחק) אך בכתיבה הוא ישאר 256bit מאחר ושני הכרטיסים צריכים לכתוב את אותו המידע בדיוק לזכרון שלהם.