יצאנו לבחון את כרטיסי המסך של הדור הנוכחי בשימוש דרייברים עדכניים בכדי לראות כיצד עומד RTX 4080 במשימה מול תחרות קשוחה מצד המחנה המתחרה
בדרך כלל, הקצב המסחרר של השקות החומרה משאיר אותנו עסוקים בבחינה ובדיקה של מוצרים שונים מעולם החומרה והמחשבים. לאחרונה תפסנו הזדמנות לבחון מחדש את כל כרטיסי המסך מהדור האחרון של מחנות GeForce ו-Radeon בשביל לראות מה התיישן כמו יין ומה כמו חלב.
מבט מקרוב
זה הוא ה-GeForce RTX 4080, וספציפית דגם ה-SUPRIM X של MSI שנחשב לאחד הדגמים היותר מתקדמים של RTX 4080 שאפשר למצוא בשוק. כרטיס המסך הזה הפך רשמית לזמין לפני שנה והגיע עם תג מחיר מאוד קשוח של כ-1,199 דולר שמאז לא ראינו שינוי שלו.
גודלו הפיזי של ה-RTX 4080 SUPRIM X ולצורך דוגמה רוב כרטיסי ה-RTX 4080 בשוק, הינו גדול כמו זה של אחיו הגדול, ה-RTX 4090. כתוצאה מכך, יצרניות עושות שימוש חוזר באותו העיצוב עם אותם גופי הקירור, ממש כמו שנעשה גם בדגם הזה. עם אורך של 33.6 סנטימטרים, עובי של 7.8 סנטימטרים וגובה של 14.2 סנטימטרים, בהחלט מדובר בכרטיס מסך עם נוכחות.
דבר נוסף שמאחד את כרטיסי המסך מסוג RTX 4080 הוא מחבר הכח שרואים בתמונה, ה-12VHPWR. זה מחבר כח שהציגה NVIDIA עוד בדור כרטיסי המסך הקודם וכעת הוא ימצא בכל כרטיס מסך מדגם RTX 4070 Ti או חזק מכך. ניתן בתמונה גם לראות מתג המחליף בין שני מצבי שימוש, כאשר ההבדל בניהם הוא שבאחד המאווררים יחלו להסתובב כאשר הליבה הגרפית היא ב-55 מעלות צלזיוס, ובשני ב-60. הבדל קטן.
סדרת SUPRIM של MSI נחשבת לפרימיום של הפרימיום, כל עוד מדובר בכרטיסי מסך שאינם מקוררים במים. גב כרטיס המסך מכיל פלטת אלומיניום עבה המשמשת גם להולכת חום משבבי הזיכרון בכרטיס.
עבור חיבור מסכים מכיל כרטיס המסך הזה שלושה מחברי DisplayPort 1.4a ותיקים לצד חיבור HDMI 2.1 חדיש. אנחנו מאוד מקווים שבדור הבא שלה, תשדרג NVIDIA את מחברי ה-DisplayPort לתקן 2.0 לפחות.
בכל הנוגע למפרט הטכני שמאחורי המפלצת הזאת – ה-GeForce RTX 4080 מבוסס על ליבת AD103 של NVIDIA מסדרת Ada Lovelace. זו ליבה גרפית המיוצרת בתהליך N5 של מפעל TSMC הטאיוואני. שטח הליבה הוא 379 מילימטר רבוע, שזה נחשב על הצד הגדול, והיא בנויה מ-45.9 מיליארד טרנזיסטורים.
ל-RTX 4080 יש 9,728 ליבות CUDA לרינדור, 304 מעבדי Tensor לאימון מכונה ו-76 ליבות RayTracing לעקיבת קרניים. מדובר במבנה ליבה כביכול דומה ל-RTX 3090, אך כל הארכיטקטורה עברה שדרוג רציני ביכולת.
ל-RTX 4080 יש 16GB של זיכרון גרפי מסוג GDDR6X של מיקרון. הזיכרון הזה פועל מול רוחב פס של 256BIT בליבה הגרפית ונפח תעבורת הזיכרון בפועל הינו 716GB לשניה. לצורך השוואה, ה-RTX 3090 הציג נפח תעבורה של 936GB לשניה אך הזדקק לבקר זיכרון של 384BIT בשביל להגיע לשם עם זיכרון איטי יותר.
ל-RTX 4080 יש מעטפת חום של 320W ושם אנחנו רואים את כרטיס המסך מבלה רוב הזמן בעת מאמץ. בזכות המהרה מאוד קלה מהמפעל, אפשר למצוא אותו משהק לכיוון 325-330W במאמץ מתמשך, אך לא מעבר לכך. ספק הכח המומלץ עבורו הינו 850W ממותג איכותי, אך עם מחירי ספקי הכח המתונים בשוק, אין סיבה שלא להשקיע בספק 1000W איכותי.
מערכת הבדיקה ומבחני הביצועים
חידשנו הכל עבור מערכת בחינת כרטיסי המסך החדשה שלנו. החלפנו את פלטפורמת המעבד באחת אחרת והרצנו את כרטיסי המסך יחד עם הדרייברים העדכניים ביותר במערכת ההפעלה חלונות 11. המטרה היא בעיקר לבדוק היכן עומדת התחרות של ה-RTX 4080.
נכון לעתה התחרות הגדולה של ה-GeForce RTX 4080 של NVIDIA הוא ספינת הדגל של המחנה האדום, ה-Radeon RX 7900 XTX של AMD. מדובר בכרטיס מסך שווה מימדים וצריכת חשמל שמגיע בתג מחיר נמוך יותר של כאלף דולר, משמע 200 דולר פחות בממוצע.
מערכת הבחינה כוללת:
- מעבד AMD Ryzen 7 7800X3D לתושבת AM5
- לוח אם ASUS ROG Crosshair X670E Hero
- זיכרון G.Skill Trident Z5 Nero DDR5 16GBx2 6000 CL30
- קירור למעבד Noctua NH-D15
- ספק כח ASUS ROG Thor 1200W Platinum
- אחסון Kingston Renegade M.2 NVMe 2TB
מבחני הביצועים שמוצגים פה נערכו עם הגרסה המעודכנת ביותר של חלונות 11, יחד עם הגרסה העדכנית ביותר של דרייברים שזמינים עבור כרטיסי המסך. במבחני המשחקים מלבד RayTracing – הגרפים בכחול מציינים ביצועים ב-WQHD 2560X1440 בעוד הגרפים בירוק מציינים ביצועים ב-4K 3840X2160.
ב-Overwatch 2 יש קרב מעניין בין RTX 4080 לבין RX 7900 XTX כאשר כל אחד הציג עליונות ברזולוציה שונה. ההובלה של AMD הייתה ב-4K בעוד זאת של ה-RTX 4080 של NVIDIA היא ב-1440P. ה-RTX 4090 נהנה מהובלה אדירה משאר השוק, באיזור ביצועים לגמרי משלו.
ב-Horizon Zero Dawn אפשר לראות תיקו בין RTX 4080 לבין RX 7900 XTX, עם הבדלים שטנים של ממשק. את היתרון הטכני ניתן ל-RX 7900 XTX שמגיע בגרסת הבסיס של AMD ועם הקירור הפשוט ביותר שזמין עבורו כתוצאה מכך.
הכותר A Plague Tale: Requiem הינו כותר של NVIDIA שנהנה מטכנולוגיות DLSS ו-Frame Generation החדשות. אם נוציא אותן מהמשוואה, גם ה-RX 7900 XT וגם דגם ה-XTX המתקדם הציגו ביצועים טובים מאלו של ה-RTX 4080.
את הגרף אנחנו מסדרים לפי ביצועים ברזולוציית 4K וטומב ריידר טכנית ה-RX 7900 XTX מוביל. עם זאת, שימוש ברזולוציית 1440P מניב יתרון יחסי ל-RTX 4080.
ביצועי הגרפיה במשחק Starfield טובים בשימוש RX 7900 XTX על פני RTX 4080 בדרך שלא משתמעת לשתי דרכים. גם ב-4K וגם ב-1440P יש הובלה של כ-15 אחוזים בביצועים בכותר זה.
במשחק Far Cry 6 הבדל הביצועים הוא על טווח סטיית תקן ברזולוציית 1440P בין ה-RTX 4080 לבין ה-RX 7900 XTX. כאשר עוברים ל-4K ה-RX 7900 XTX פותח יתרון קל בביצועים.
במשחק המירוצים Dirt 5 ה-RTX 4080 גם כן לא מצליח לעקוף או אפילו להשוות ביצועים מול ספינת הדגל של AMD. הביצועים קצת מאחור, אך לא באופן דרמתי.
מנוע Call of Duty כיום שבו משתמשים MW2, כמו גם MW3 ו-Warzone הוא הבטן הרכה של חומרת NVIDIA. בכותר הזה זוכים כרטיסי ה-Radeon להוביל בצורה משמעותית על המתחרים כאשר ב-1440P ה-RX 7900 XTX מגיע אף לרמת RTX 4090 ביכולת.
ההובלה של RX 7900 XTX על פני RTX 4080 ב-Borderlands 3 היא מכובדת בשתי הרזולוציות בהן בחנו את הכרטיסים. זה קצת פחות משמעותי ב-1440P אך הרבה יותר ב-4K.
מבחני Ray Tracing – עקיבת קרניים
יש סוג אחד של עיבוד גרפיקה שבו החומרה של AMD נמצאת לפחות דור אחד מאחורי החומרה של NVIDIA וזה בעקיבת קרניים. בשימוש הגדרות Medium Ray Tracing של Cyberpunk 2077 אפשר לראות את ההובלה הגדולה של RTX 4080 על פני ה-RX 7900 XTX עם תוספת ביצועים של 21 אחוזים.
כותר נוסף שתומך בשלל טכנולוגיות NVIDIA וגם בעקיבת קרניים עבור כולם הוא Alan Wake 2 החדש (והמשובח, כדאי לציין) של Remedy. בכותר הזה ביצועי RTX 4080 גבוהים מאלו של RX 7900 XTX ב-50 אחוזים במבחן משחקיות שערכנו. אפילו לא השתמשנו בטכנולוגיות נוספות של NVIDIA לשיפור ביצועים כמו DLSS. זה המצב המחמיא ביותר ל-AMD.
לקינוח הוספנו גם את מבחן עקיבת הקרניים של 3DMark, שם ביצועי RTX 4080 גבוהים מאלו של RX 7900 XTX בכ-37 אחוזים.
ניתוח מבחני הביצועים וסיכום
שנה עברה מאז שהפך ה-GeForce RTX 4080 לזמין וכשהושק נחשב לדיל קשוח מאוד, בעיקר כאשר RTX 4090 הקדים אותו והביא ביצועים מטורפים לחלוטין, ביצועים שגם עכשיו אי אפשר שלא לתהות מתי AMD בכלל תעקוף.
עם מחיר של כ-6,500 שקלים, ה-GeForce RTX 4080 SUPRIM X של MSI בהחלט נחשב לפרימיום גם בין כרטיסי RTX 4080 אחרים והקרדיט מגיע לקירור המפלצתי שהתקינה עליו וגם באופן לא קטן לויזואליות, זה כרטיס מאוד מרשים באספקט הזה.
כמו דגמי RTX 4090 ו-RTX 4070 Ti השונים, גם עם RTX 4080 התעקשה NVIDIA שהעיצובים יהיו אובר-מהונדסים ברמה שטרם הכרנו כסטנדרט בעולם כרטיסי המסך. עם טמפרטורת סביבה של 24 מעלות צלזיוס הגענו אך ורק ל-58.5 מעלות כמקסימום בליבה הגרפית, עם נקודה חמה של 68.3 מעלות צלזיוס. רק לפני דור רישום שכזה עבור כרטיס של 320W נחשב למשהו שרואים עם קירורי מים, ביחוד כאשר סל"ד המאווררים הגיע למקסימום חרישי לחלוטין של כ-1,300. זה כרטיס מסך שצריך להציד את האוזן אליו בשביל לשמוע אותו בעת מאמץ.
עם כל זה, כדאי להתיחס לביצועים ולתמורה בפועל וכאן לצערנו התשובה היא לא שחור או לבן. כאשר לא נעשה שימוש בטכנולוגיות רינדור אקסקלוסיביות כמו Frame Generation ו-DLSS, אין דרך אחרת להתיחס לזה – ה-Radeon RX 7900 XTX הוא פשוט כרטיס מסך עוצמתי יותר. ב-9 מתוך 9 כותרים שבחנו ללא עקיבת קרניים הוביל ה-RX 7900 XTX בביצועים על פני ה-RTX 4080. זאת סטטיסטיקה מאוד פשוטה.
כאשר נכנסים Frame Generation ועקיבת קרניים לתמונה, התמונה מתחלפת בקונטרסט גדול למדי, שם ה-RTX 4080 מכה ב-RX 7900 XTX שלא מסוגל להציג יכולות דומות בשל שימוש בחומרת עקיבת קרניים נחותה.
המצב הזה לא מפשט את העניינים כלל עבור הגיימר שנאלץ לבחור בין כח סוס גבוה במצב מסוים לבין יתרון טכנולוגי במצב אחר, ובטח לא כשמוסיפים למשוואה את העובדה ש-RX 7900 XTX מכיל 24GB של זיכרון גרפי אל מול 16GB "בלבד" של RTX 4080. נציין כי בשלב הזה אין חשיבות גדולה מדי להבדל, אך בקצב התקדמות הגרפיקה במשחקים, לא נתפלא עם יחלו להתגלות הבדלים של ממש כבר בשנתיים-שלוש הקרובות.
ל-Radeon RX 7900 XTX יש יתרון קל של מחיר מעבר לים, ואם נשים את גרסת ה-SUPRIM X של MSI בצד, ההבדל בינו לבין כרטיסי ה-RTX 4080 הזולים לא באמת ניכר בשוק המקומי.
"אוקי ליאור, אז אם לך הייתה היכולת לבחור בין שניהם, במה היית בוחר?". בכנות? קשה לאמר, אולי כי זה תלוי במשחק ספציפי בכל עת. הבעיה היא שכאשר RX 7900 XTX מוביל זה לרוב יתרונות "נסבלים", אך כאשר משתמשים בעקיבת קרניים היתרון של RTX 4080 הוא עצום, ויתכן שזה מה שעושה את ההבדל הגדול. זה יתרון בין-דורי שלפי קצב ההתקדמות של NVIDIA בו, אנחנו בספק אם AMD בכלל תצליח להשלים את הפער מול דור רלוונטי של NVIDIA.
כדאי לציין שברמת יציבות הדרייברים והתכונות השונות קשה לנו לראות יתרונות רציניים לכאן או לכאן. שווה לשבח את AMD על ממשק ה-Adrenalin המודרני של הדרייבר שלה עבור Radeon, שם קל לסייר ולחפש הגדרות ספציפיות, לקבל נתוני טמפרטורה וצריכת חשמל ואפילו לבצע אוברקלוקינג. הממשק של NVIDIA מפוצל בין צמד תוכנות שאחת מעניקה את ממשק הדרייבר המיושן שלה, והשניה ממשק סביר שנפתח בתוכנת GeForce Experience ומעניק את שאר האפשרויות.
בלי קשר לכל זה, נציין כי זה תמיד נחמד לעבוד עם החומרה המודרנית של MSI. איכות הבניה גבוהה וכל דבר שקשור לאריזה ופרזנטציה מקבל נקודות בונוס. אנחנו חושבים שהמותג הזה עשה דרך יפה בשנים האחרונות לשיפור החומרה בשלל מימדים. נוכחות MSI בארץ אולי לא גדולה, וזה מצער אותנו שכן תחרות היא תמיד דבר טוב. ישר כח, ואנחנו ממתינים לראות מה יהיה ל-MSI בפרט ו-NVIDIA בכלל להראות בדור הבא של כרטיסי המסך (או אולי רק חצי דור הבא?) בשנה הבאה.
לאלו מכם שפספסו – השתמשנו בכרטיס המסך הזה במדריך אופטימיזציית צריכת חשמל עבור Core i9 14900K של אינטל. שווה לבדוק!